Gå till innehåll

Jele

Members
  • Innehållsräknare

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Webbplatsen Anseende

0 Neutral

Profile Information

  • Ort
    Stockholm
  • Jag kör
    Porsche 944s 1987

Senaste Profilbesöken

20 profilvisningar
  1. Hej, finns det någon anledning att Personbils regga en Land Cruiser 70, Kzj73, från -95 om jag ska importera en idag? Skatten skiljer rätt rejält och det verkar som att de flesta Kzj73 är Lastbilsreggade som jag har kunnat hitta. Som det är idag måste man väl inte ha något galler eller avdelare bakom förarsätet? Behöver jag plocka bort bakre sätet eller räcker det med att jag fäller ner det vid registreringsbesiktning? Det finns väl heller ingen anledning att först PB regga först för stt få svenska papper och plåtar, för stt sen direkt LB regga efteråt? Jag tänker om någon efter mig i framtiden vill använda den som personbil. Underlättar det då? Tacksam för snabbt svar. Hälsningar, Jesper
  2. Hej och tack för svar! Ja en verkstad ska jag definitivt leta upp i Stockholmsområdet, så tips från er som bor i närheten uppskattas. Jag har sedan tidigare läst om en Börje Johansson Bil AB i Åkersberga som ska ha bra koll på äldre LC. Stämmer det fortfarande eller är det någon annan som rekommenderas högre? Det är just att det är ett betydligt tyngre fordon än vad jag kört tidigare, som gör att jag frågar då jag inte vet hur stora mängder oljor och arbetstimmar som krävs för servicen. Ett exempel på pris för en vanlig service vore fint, eller en uppskattning på vad en ”nollställning” skulle kunna kosta? Dvs. Att byta ut samtliga oljor, filter och det som bör om man inte vet vad som är gjort nyligen? Jag vore mycket tacksam för exempel eller rena gissningar mellan tumme och pekfinger! Jesper
  3. Hej, Då jag förhoppningsvis blir ägare av en LC 70 inom en snar framtid så undrar jag lite hur är det med service och underhåll på dessa bilar? Mer specifikt en kzj73 med en 3.0 D med eftermonterad Turbo. Bilen har gått snart 32000 mil. Vad bör en verkstad ta för en årlig service på ett ungefär och vad ingår då? Är det någon som har en verkstad att rekommendera i Stockholmsområdet? Vilka delar bör ses över och servas regelbundet? Hur är dessa kostnader generellt sett om man hittar en bra verkstad? Jag förstår att många av er sköter service och underhåll själva men några av er måste väl ta hjälp för dessa arbeten? Det kan väl inte bara vara jag? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Jesper
  4. LC70 som enda bil?

    Hej och tack för svar! Jo, komfort är som du säger personligt. Någon amazon har jag aldrig kört men jag kör en Porsche 944 idag. Den räknas väl inte som särskilt praktisk eller komfortabel med dagens mått mätt, men väldigt trevlig att köra. Lite varm nu på sommaren utan ac, men har man semester så gör det inte så mycket. Tro det eller ej men jag får faktiskt in ett babyskydd i baksätet (då jag inte är särskilt lång och sitter då sådär bekvämt) och vagnen där bak. Platsen över för packning är då begränsad men en väska kan man få in där bak, och utnyttjar man den andra "passagerarplatsen" bak så får man in en till. En barnvagn borde ju gå få in i en LC70 med baksäte då tycker jag? Jag får kika på det. Men jag antar att sätena är fällbar så man kommer åt baksätet lite lättare? Ett alternativ kanske också kan vara att kika på en LC90, pga. att det inte finns några vettiga LC70 därute. Jag förstår att det är lite av en annan typ av bil, med mer bekvämligheter och bättre landsvägsegenskaper, antar jag? Men då går jag över gränsen och är på fel del av forumet En LC70 lockar ändå. Men jag vill ju att den ska kännas bra och hyfsat civiliserad på vanliga vägar också. Känner ni att ni får hålla igen med hastigheten på motorväg etc.? Jag försåt ju att det blir en annan sak om vi pratar höjda och modifierade fordon. Jesper
  5. Hej, Jag är intresserad av att köpa en land cruiser 70 i någon variant. Jag lockas av Toyota och LC för att de är robusta, driftssäkra(?) och av estetiska skäl. Jag har egentligen inga vardagliga behov som motiverar att skaffa just en LC70 men har ett sommarställe i Västmanland mellan Sala och Norberg, där det skulle vara roligt att utforska skogs och traktorvägar. Terrängegenskaperna är alltså endast för nöjes skull. Jag har läst lite här på forumet innan jag registrerade mig men inte riktigt funnit något svar på min fråga. Hur går en LC70 på landsväg och i stad, vad gäller komfort etc? (Då det är här jag kommer att befinna mig i princip hela tiden. Medveten om att de finns i många olika modeller och utföranden; är de okej att ibland bränna 45 mil mellan Stockholm o Kalmar med sambo och en några månaders gammal baby? Vilken modell är det i så fall jag bör leta efter? Detta kommer alltså att vara min enda bil om jag hittar en lämplig och byter. Jag kör inte dagligen utan använder den ledig tid och enstaka kvällar i veckan vid behov. En snabb sökning på blocket visar ju att det är er relativt ovanlig bil, men eftersom jag inte har något akut behov så kan jag kosta på mig att hålla ögonen öppna om det dyker upp något lämpligt här i Sverige. Jag är tacksam för all form av input. Gärna från er som kör er LC70 dagligen eller mycket stad/landsväg. Tack på förhand. Med vänliga hälsningar, Jesper
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.