Gå till innehåll

Jele

Members
  • Innehållsräknare

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Jele senast vann den dag 10 juli

Jele hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

7 Neutral

Profile Information

  • Ort
    Stockholm
  • Jag kör
    Toyota Land Cruiser KZJ73

Senaste Profilbesöken

87 profilvisningar
  1. Jele

    Sänka dragkrok

    Jag fick svar från afsa direkt och den har inget godkännande, så det är beroende på besiktningsman, helt enkelt för att det kostar mer än vad det smakar för dom att ansöka om det. De såg inte att det skulle vara några problem att montera med lilla plattan mot balken. Då blir väl alternativet att helt enkelt montera tillbaka originaldraget inför besiktning en gång om året. Inte toppen, men någon annan lösning kan jag inte komma på. Om man inte ska byta ut till ett lägre, fast drag då vill säga.
  2. Jele

    Sänka dragkrok

    Okej, det låter ju inge vidare. Jag hade ju hoppats på att hitta en lösning som inte märks av vid besiktning, för att slippa regga om den eller dylikt. Mitt enda behov just nu är egentligen att köra lättare släp med möbler, trädgårdsavfall och mindre mängder material från närmaste byggvaruhus Jag mailar afsa och frågar i alla fall. Rapporterar senare om jag får svar på det.
  3. Jele

    Kzj73 bygge

    Hej, Jag köpte Innos Kzj73 i våras så jag kan svara på det. Jag har inte mätt fälgen själv men om jag tolkar bildtexten rätt på den bild du bifogade så är det en 10” fälg. På den sitter 33x12,5” däck (Cooper discoverer STT Pro 33x12,5R15LT) Behöver du något annat mått, bild eller dylikt så säg till så ska jag försöka ordna det. De tog i lite förut fram i ”plastavslutet” på stötfångaren vid ett visst rattutslag men det var inget som inte gick att lösa genom att kapa bort lite på min utan att det stör. Jesper
  4. Jele

    Sänka dragkrok

    Erik, den ser ju något smidigare ut iom att fästplattan som sitter mot balken är lite mindre. Dock landar den på nästan 1400kr inkl. frakt. Men då är den ju också klassad för 3,5t Tack MFI9! Det finns ingen besiktningsingenjör här på forumet som kan komma med ett utlåtande? Jag får undersöka saken helt enkelt. En tanke är ju att den justerbara lösningen från afsa inte är godkänd för att montera med den lilla plattan mot balken? Det beror väl på vad monteringsanvisningen säger, då jag antar att besiktningen vill se det i samband med kontroll. Jag ska höra av mig till afsa och fråga. Hälsningar, Jesper
  5. Jele

    Sänka dragkrok

    Tack! Ja jag tyckte också att priset var väldigt bra på Afsas lösning. Och det vore ju genialiskt att montera den tvärt om som du säger, så att den långa skenan med dragkroken monterad går att montera bort lätt genom att ta bort sprintarna! Vad säger bilprovningen om man rullar in med bara en platta, utan kula på? Måste kroken vara monterad på för att besiktningen ska gå igenom? För jag antar att lösningen inte är godkänd för besiktningen när den är löstagbar/justerbar?
  6. Jele

    Sänka dragkrok

    Hej, hur har ni löst dragkrokens höjd när ni höjt hela bilen och krängt på större däck? Ni som använder den vill säga. Som det är nu så är min kula 61cm i ovankant, vilket är aldeles för högt jämfört med de 35-42 cm som är standard, som jag förstår det. Jag behöver få ner den till en användbar höjd (har inget släp själv utan lånar eller hyr då jag behöver, så jag kan inte modda släpet) Någon som har tips på bästa lösningen för detta? Jag hoppas på en budgetlösning, och att inte behöva byta ut hela balken/infästningen. De alternativ som jag har hittar är något sånt här, men då blir den ju väldigt låg där bak. https://www.afsa.nu/product/hojdjustering-for-dragkrok-370mm eller http://www.euro4x4parts.com/parts/rac1021_tow_ball_drop_plate.html Alla tips och förslag på lösningar är välkomna!
  7. Jele

    Information om 70-serien

    Hej, Då borde Kzj7* också läggas till i beskrivningen under light duty. Mig veterligen tillverkades den (iaf min kzj73) 93-96 och har en 3 liters TD motor med beteckning 1KZT på 125hk. https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-avtomobilej/toyota/land-cruiser-38286/kzj73-56591/kzj73lv-mnxw-925673 Jag tycker själv att det saknas en heltäckande guide över modellerna och uppdelning, motorer etc. Jag har inte hittat någon än i alla fall och i de flesta fall nämns inte kzj modellerna eller motorerna. Detta var mycket förvirrande i början och jag är fortfarande osäker ibland på vilka delar som delad modellerna emellan. Tack för ett grymt jobb! Hälsningar, Jesper
  8. Jele

    Skärmbreddare

    Hmm, 4” kanske är lite väl mycket. Jag behöver inte mer än originalbreddarna egentligen. Men tack ändå. Ångrar jag mig så hör jag av mig! Jo, jag har varit i kontakt med valdas också men som jag förstod det så hade han ingen komplett uppsättning till en senare årsmodell som jag har. De skiljer tydligen lite från tidigare modeller i skärmkanterna fram. Jag upplever att jag har ganska lite utrymme framåt och har fått kapa lite i plasten som utgör avslutet på kofångaren, så en snävare skärmbreddare än original kanske inte fungerar. Eller är det någon som har monterat äldre breddare på en senare bil? Antar att det är före/efter -90/91 som det syftar på?
  9. Jele

    Skärmbreddare

    Hej, Är det någon som har tips på skärmbreddare och stänkskärmar till billigt/rimligt pris för en Kzj73 årsmodell 95? Jag har svårt att förstå att original kan vara så himla dyra! Jag har kikat på euro4x4 och milner. Är det någon som har till salu, nya eller begagnade så kan det såklart också vara av intresse. Vi var ute i skogen för första gången sedan jag köpte bilen för några veckor sedan, och det blev minst sagt lerigt utan skärmbreddare och stänkskärmar när däcken går lite utanför skärmkanten. Speciellt när man kom up på en vanlig grusväg efter en tur i leran. Blev till att stänga alla öppna fönster Hälsningar, Jesper
  10. Tack! Jag har kikat där innan men jag kan tyvärr bara hitta för 1KZT-E som jag har förstått är en senare generation?
  11. Hej, Jag söker en manual i pdf format till min Kzj73 från -95. Jag har fått tag på en manual till 70-serien utgiven 1991. Tyvärr täcker den inte min motor 1KZT då jag antar att den kom precis efter. Det är alltså en 3.0TD. Är det någon som har en sådan liggande som kan dela med sig så tar jag tacksamt emot den. Eller om det går att köpa en fysisk original eller kopia någonstans? Hälsningar, Jesper
  12. Nej, jag har inte tummen mitt i handen så jag tvivlar inte på att jag skulle klara det själv med gott om tid. Tidigare har det inte blivit av att jag gjort det själv pga låg markfrigång som krävt en lift för att komma åt ordentligt. Det är ju inget problem nu direkt då jag har en hel del utrymme under. Mina hinder just nu är väl egentligen en son på drygt 1,5 år (dvs. Tid) och att jag har att välja att fixa i ett gemensamt garage i brf med 100 andra bilar, så att jag bör antagligen vara väldigt försiktig och renlig av mig, alternativt ett sommarställe som vore bättre, men om något går fel eller saknas så är jag rätt körd och tar mig inte därifrån Jag blev dock sugen på att göra det själv då jag kommer att befinna mig på ovan nämnda sommarställe på helgerna. I så fall så måste jag bara bunkra upp med extra pluggar om något skulle skita sig. Är det något annat som kan gå fel? Trist om gängorna till någon av oljepluggarna pajar tex. Jag måste försöka få tag i en manual som även täcker min årsmodell/motor. Jag skapar en separat tråd med förfrågan om det. Men, är det någon som har en lista på vilka oljor som rekomenderas samt volymer av respektive olja? Det sitter en 3liters TD i min, årsmodell 95. Hälsningar, Jesper
  13. Hej, jag återkopplar här då jag köpt bilen och hört mig för hos två verkstäder i Stockholmsområdet. Det kan ju vara bra om någon annan undrar samma sak i framtiden. En ”återställning” med byte av alla oljor i motor, axlar, smörjning av drivlina, luft och bränslefilter verkar ligga på mellan 6250-7200 kr inklusive material och arbete. Hälsningar, Jesper
  14. Jele

    Luftfilter MANN C 22 212

    Hej, den passar min kzj73 men jag hörde inte av mig pga att det måste skickas i så fall, så jag tänkte att fraktkostnaden skulle äta upp nyttan? Kan du kolla vad det kostar att skicka så kan jag väl vara intresserad ändå, men jag förstår om du inte tycker det är värt mödan. Tråkigt att slänga dock!
  15. Hej, finns det någon anledning att Personbils regga en Land Cruiser 70, Kzj73, från -95 om jag ska importera en idag? Skatten skiljer rätt rejält och det verkar som att de flesta Kzj73 är Lastbilsreggade som jag har kunnat hitta. Som det är idag måste man väl inte ha något galler eller avdelare bakom förarsätet? Behöver jag plocka bort bakre sätet eller räcker det med att jag fäller ner det vid registreringsbesiktning? Det finns väl heller ingen anledning att först PB regga först för stt få svenska papper och plåtar, för stt sen direkt LB regga efteråt? Jag tänker om någon efter mig i framtiden vill använda den som personbil. Underlättar det då? Tacksam för snabbt svar. Hälsningar, Jesper
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.