Gå till innehåll

ormestad

Members
  • Innehållsräknare

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Webbplatsen Anseende

0 Neutral

Profile Information

  • Ort
    Vällingby
  • Jag kör
    Toyota Land Cruiser BJ75 -90
  1. ormestad

    Bushy Galore

    Kul att ni gillar den! Klydd: Jag köpte profilförbindare på Bauhaus (https://www.bauhaus.se/skarvbeslag-90.html?nosto=nosto-other-purchases) men aluminiumprofilerna (30x30x2) köpte jag på Bromma stål. Bauhaus tar ca 300kr för 2m 30x30x2 Alu medan jag köpte 6m-längder på Bromma stål för ca 400kr... Det var en jäkla massa kapande men kul att bygga, lite som Lego. Blir också extremt stabilt! Vet inte om det blir så mycket lättare än bara Plywood, men det blir definitivt mycket stabilare. Har också satt på kantlister i Aluminium (Biltema) och handtag (också Biltema) så man lätt kan lyfta på alla lock. Tanken är att man enkelt ska kunna nå alla utrymmen inifrån så jag har även ett löstagbart lock ovanför den utdragbara lådan (50cm Accuride teleskopskenor också från Bauhaus). Bakom passagerarstolen gjorde jag så man kan fälla upp ett av locken på gångjärn så man får ett provisoriskt baksäte om det skulle behövas. Kan posta mer bilder om ni är intresserade! Ewoldern: Intressant, jag är absolut intresserad av delar! Du får gärna maila mer detaljer om du inte vill lista allt i forumtråden (mattias punkt ormestad at gmail punkt com). /Mattias
  2. ormestad

    Bushy Galore

    För ett par år sedan var jag på en resa i Sydafrika, Botswana, Zambia och Zimbabwe med några vänner då vi hyrde safariutrustade Hilux’ar som vi körde med i tre veckor. Har alltid gillat resor och äventyr och speciellt roadtrips, men under den här resan blev jag verkligen biten av “the overland bug” och jag kunde sen aldrig riktigt släppa tanken på att jag ville ha en egen äventyrsbil som jag kunde göra vad jag ville med. Vid den tidpunkten ägde jag en 2003 Jeep Grand Cherokee och jag övervägde under en tid att jag skulle börja jobba med den men det kändes inte riktigt rätt… I slutändan stod valet mellan en Defender 110 eller en BJ75. Så för drygt ett år sedan köpte jag en 1990 BJ75 från KD bil nere i Kristianstad. Det var uppenbart att bilen var spacklad och fusklackad, men jag kände att jag bara var tvungen att köpa den! Namnet tog jag redan till bilen jag körde på afrikaresan (vi hyrde från ett företag som heter Bushlore). Det första jag gjorde med den var att byta ut framstolarna, originalstolarna är sjukt obekväma! Hittade två stycken stolar från en Volvo V70 på blocket för 200 kr, lite slitna men jämfört med de andra sitter man kungligt! Volvostolarna är lite bredare så jag svetsade ihop en slags adapter så jag kunde skruva fast dem i originalfästena. https://www.instagram.com/p/BINNz7yhgri/?taken-by=ormestad Efter det rev jag ur resten av inredningen och baksätet. Det var mycket smuts och en del ytrost i golvet bak så jag avfettade och spolade ur hela bilen varpå jag slipade och målade om hela golvet. https://www.instagram.com/p/BIPmd7rhr_Q/?taken-by=ormestad https://www.instagram.com/p/BGwihVQzem0/?taken-by=ormestad https://www.instagram.com/p/BHnBc4chuBJ/?taken-by=ormestad När det var klart gjorde jag lite ljudisolering, blandade lite med bitumen och billiga liggunderlag från biltema som jag fäste med spraylim… https://www.instagram.com/p/BIVL48VhxWi/?taken-by=ormestad Baksätet åkte ur helt och för att få en jämn och stabil yta att bygga vidare på så sågade jag till och målade en 12mm plywoodskiva som jag skruvade med genomgående bult i golvet. Lagade också mycket rost i skärmkanter och golvet i fram… https://www.instagram.com/p/BKvwyOhBjzH/?taken-by=ormestad Elsystemet var som ett råttbo. Jag tror att jag drog ut säkert 50m kabel ur bilen och kopplade om all el bakom framdörrarna. Det är fortfarande en del frågetecken kring kopplingarna i framänden men det blir ett framtida projekt… https://www.instagram.com/p/BGzbB2Pzeu4/?taken-by=ormestad Kostade också på en ny uppsättning fälgar och däck, blackspoke 15” plåtfälgar med 33” BFG KO2. Blev ett rejält ansiktslyft! https://www.instagram.com/p/BILGOHgBx8f/?taken-by=ormestad Under hösten och vintern hände inte så mycket och spenderades mest med att byta vattenpump och kol i generatorn. Under sommaren har jag börjat bygga ett lådsystem i bak samt kopplat in ett 12V elsystem separerat från startbatterierna. https://www.instagram.com/p/BX6L4aCjolg/?taken-by=ormestad https://www.instagram.com/p/BX6Me_AD3XQ/?taken-by=ormestad Försöker varva byggning med lite utflykter också https://www.instagram.com/p/BMMJjxuhkfw/?taken-by=ormestad https://www.instagram.com/p/BXJNG8aDGwC/?taken-by=ormestad
  3. ormestad

    Plåtdelar

    Är det överhuvudtaget möjligt att hitta ny plåt till en gammal BJ75? Mekonomen har lite skärmar och trösklar, men har inte riktigt hittat något annat. Nyare modeller av 70-serien ser ju väldigt lika ut, så jag antar att mycket av plåtdetaljerna är samma? Lite mer specifikt så är jag ute efter t ex bakdörrar med gångjärn...
  4. ormestad

    Byte av generator

    Mitt generatorproblem visade sig vara enkelt, byte av kol för 300kr och den laddar fint igen. Kan rekommendera http://yourex.se/ som verkar ha det mesta inom bil-el!
  5. ormestad

    Byte av generator

    Nu har jag laddat bägge batterierna och de ligger på ca 13.5V när jag mäter på dem helt obelastade. Monterade i bilen och när jag mäter mellan jord och pluspol på det andra batteriet ligger det på 25V oavsett om motorn går eller inte så det borde väl tyda på att det är generatorn. Polerna är rengjorda och alla batterikontakter är nyligen utbytta så det bör inte vara problemet. Är det några säkringar man bör kolla?
  6. ormestad

    Byte av generator

    Batterierna har laddat ur i alla fall så något fel är det. Men bägge batterierna är ju gamla så det kan mycket väl vara dem. Har bara en 12V laddare så jag håller på att ladda upp dem separat nu och så fort de är klara ska jag starta den igen och mäta så jag ser om generatorn ger någon laddning. Ja det är en växelströmsgenerator men vad jag förstår så har den här modellen regulatorn separat. Dessutom så sitter det en jäkla vakumpump på generatorn och den enda ersättning jag hittar verkar kosta 3000kr.... http://www.reservdelar24.se/delco-remy-1967957.html
  7. ormestad

    Byte av generator

    Häromdagen började laddlampan lysa när jag var ute och körde, och dessutom började även filterlampan och lamporna för diffspärrarna att lysa ungefär samtidigt. Trodde först att det var något allmänt elfel eftersom alla tändes nästan samtidigt men efter lite körning blev det klart att den inte tog laddning. Dvs liknande symptom som det skrevs om i denna tråd: http://toyota4x4.se/topic/3629-diverse-problem-lj70-87a/page__hl__generator#entry25285 Antar att det kan spöka lite i elsystemet när spänningen blir för låg. Så jag antar att det är dags att byta hela generatorn, eller är det någon idé att försöka reparera den? Bör man byta laddregulatorn också? Det är väl den som sitter på innerskärmen på höger sida? Jag har en BJ75 -90.
  8. ormestad

    Extra 12V batteri i ett 24V system

    Ja, jag håller nog med. Menar du att jag ska välja en omformare som hanterar så många ampere jag kommer belasta batteriet med? Jag kanske tänker fel, men borde inte belastningen på omformaren vara oberoende av det eftersom den kommer sitta på andra sidan av batteriet så att säga? På specen på CTEK D250S Dual står det laddström 20A, så det kanske är det jag borde sikta på (t ex denna)?
  9. ormestad

    Extra 12V batteri i ett 24V system

    Vill gärna kunna använda belysning och ladda diverse andra grejer också utan att behöva oroa mig för att dra ur startbatterierna så det är alltså inte bara för att driva en kyl.
  10. ormestad

    Extra 12V batteri i ett 24V system

    Aha, ja jag kanske blandar ihop terminologin här. Det finns ju konverterare (trodde att det var transformatorer) från 24-12V, men frågan är ju hur många ampere den behöver klara. Antar att jag skulle kunna mäta strömmen från generatorn under ett tag för att se ungefär hur mycket det rör sig om, men någon här kanske redan vet? Klydd, det var ju iofs ingen dum idé. Då behöver jag ju inte ens köpa de dyra grejerna från CTEK... Alternativt kanske man kan koppla från bara det ena start-batteriet men då kommer de ju bli ojämnt belastade vilket kanske inte är så bra.
  11. ormestad

    Extra 12V batteri i ett 24V system

    Har en TLC med 24V system och har funderat på att skaffa mig ett extra batteri för att driva kyl etc. Tittade på detta system från CTEK: http://ctek.se/se/sv/chargers/100A%20OFF%20ROAD Men det förutsätter att laddströmmen från generatorn också är 12V så eftersom min generator laddar 24V antar jag att jag måste transformera ner till 12V innan jag kopplar in den. Känner på mig att jag inte är den enda som har velat göra detta så jag undrar om någon har något bra tips på lösningar? Jag antar att det inte går så hög ström från generatorn till batterierna så det borde väl inte behövas någon "biffig" transformator till detta?
  12. ormestad

    lc 70 går bara i 70 km/h

    Hej Jimmy, Börja med att byta bränslefilter, se den här tråden också: http://toyota4x4.se/topic/3532-motorn-dor/
  13. ormestad

    Motorn dör..

    Nu har jag blåst ur bägge rören som går till tanken och jag lokaliserade vad jag antar är avluftningsslangen (den hängde ner bredvid tanken och hade en slags plastnippel i änden). Plastgrejen var igensatt så jag blåste ur den och jag försökte också blåsa bakvägen in till tanken men det var tvärstopp... Vet inte om det verkligen var stopp eller om det sitter nån slags backventil nånstans. Provkörde lite efteråt men märkte ingen skillnad. I eftermiddag åkte jag hem igen (från Ludvika till Stockholm) och efter några mil märkte jag att den gick betydligt bättre! Min plan är nu att försöka rensa ur tanken och sen byta filter igen och brassa på med spridarrengöring och lite tvåtaktsolja. Vore väl tusan om det inte skulle göra susen! Har inte lyckats se skymten av silen som sitter på sugslangen, antar att man måste riva tanken för att få loss den? Nån som har några bra tips på hur man rensar tanken? Tänkte köra nästan tomt på bränsle och sen tappa ur det som är kvar via bottenpluggen. Tänkte att man kanske kunde ha nån slags pump eller spruta för att spola ur med en skvätt diesel från hålet för tankarmaturen, det går ju att sila ur skräpet och återanvända det för att spola ur mer. Lite svar på dina andra frågor Mecki, ja jag har bytt luftfiltret också och haft i kanske fyra flaskor spridarrengöring de senaste 100 milen. Luftfiltret var ok, men bägge bränslefiltren var ganska kläggiga, det med vattenavskiljaren hade inte en massa flagor i sig som det andra hade dock. Olja och oljefilter är också bytta, oljan var det svartaste jag sett... Har nog inte varit bytt under det här årtusendet... Den nya oljan är alldeles kolsvart igen så jag ska byta den igen snart. Det är ju lite orelaterat till den här tråden men jag har ännu inte kollat olja i axlar, växellåda och överföringslådan, antar att de också behöver lite kärlek...
  14. ormestad

    Motorn dör..

    Tack Mecki! Slöheten har kommit mer och mer de senaste kanske 200milen, och det varierar lite grann. Ibland är den extremt oresponsiv på gasen och då stänger jag av den och startar igen vilket gör det bättre. Svagheten vid högre varv har kommit mer och mer och ibland gör jag knappt 70 i svaga uppförsbackar med gasen i botten på 4'an. Har inte tänkt på att det pyser när jag öppnar tanklocket, men jag tror inte det är så tätt att det ska vara ett problem. Tror att det bara är nånslags plastlock från Biltema. Men jag kanske skulle testa att köra ett par km utan det påsatt (men med luckan stängd såklart ) Ett par frågor från en nybörjare... Var sitter returledningen? Jag ser att det kommer två ledningar från tanken, den ena går in i filtret med vattenavskiljaren och den andra går direkt till det andra bränslefiltret. Vad menar du med att "skruva upp pumpen"? Ska testa tvåtaktsolja!
  15. ormestad

    Motorn dör..

    Jag fick loss tankarmaturen så jag kunde fixa bränslenivåmätaren i alla fall, det var bara flottörarmen som kärvat fast. Men jag kunde inte se något hur silen såg ut, bränsleslangen verkar ju gå ner någon annanstans. Testade att blåsa ur slangen som gick in i filtret och hörde hur det bubblade i tanken men det blev ingen skillnad på hur bilen gick. Däremot så märkte jag att när jag pumpade med primerpumpen att det kom ut diesel under pumphandtaget, kan det vara problemet? Om det är otätt där kanske den suger in luft?
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.