Gå till innehåll

Claes D

Members
  • Innehållsräknare

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Webbplatsen Anseende

1 Neutral

Profile Information

  • Ort
    Bromma
  • Jag kör
    LC 150, LR Freelander 2

Senaste Profilbesöken

153 profilvisningar
  1. Claes D

    Extraljus till LC 150

    Tack, det var ju trevligt att höra och från ett proffs! (Kostnaden för plastbitarna i grillen är mindre än för en frontbåge om man skulle vilja återställa till original.) Claes
  2. Claes D

    Extraljus till LC 150

    Hej, Jag har gjort så här för att få bra helljus på min LC 150-16. Behöver det eftersom jag jagar en hel del och åker ut och hem från skogen när det är mörkt. Då vill jag se va som eventuellt står i vägkanten och kan vara på gång över vägen. Köpte ett par led extraljus på 320W som ska ge 28800 lumen st. Kostade 2000:-/st. För att inte störa farthållare, broms och säkerhetsfunktioner så tog jag bort en liten bit av grillen på var sida så att jag kunde montera ljusen infällt. Gick då att borra och skruva fast dom i balken fram direkt med några brickor så fästet blev plant. Funkar perfekt och ger att "grymt brutalt" starkt ljus, för att använda säljarnas termer. Det är faktiskt så att när man kört ett tag med dom på och släcker dom så börjar man fundera över om det kan vara tillåtet att köra med så dåliga ljus som standard? Hälsningar Claes
  3. Claes D

    TPMS

    Hej, Jag har en TLC 150-16 med TPMS som standard. Köpte dubbade vinterdäck som Toyota fick montera på fälg med TPMSventiler och kalibrera. Vid byte av däck så är det bara att ha tändningen på och trycka in en knapp tre gången så känner den av dom nya ventilerna, sedan bara att köra utan varningslampa. Knappen som man trycker in sitter precis ovanför bromspedalen. OBS! se till att tändningen är på hela tiden tills avkänningen är klar, kan ta 3-5 minuter max. Om strömmen bryts under avkänning så måste Toyota kalibrera om TPMS. Hälsningar Claes
  4. Claes D

    Går i LC 150 tankar...

    Om du inte vill att hundarna ska hoppa så högt när dom ska ut och in i bilen så kanske det här kan funka. (Mina hundar har lärt sig att först kliva på kofongarens överdel och sedan steget in i bilen, så det blir inte så högt) Om inte det är tillräckligt kan kanske det här vara en idee för dig? På jaktbilar så har man ibland så kallade "Heckpacks" för att ta ut vilt ur skogen. Det är små flakorgar som sätts på dragkroken med ett speciellt fäste. Köp fästet och sätt på en bockad durkplåt i aluminium i stället för lastkorgen så får du ett steg till i höjd med dragkroken, djupet bestämmer du själv, det behöver inte vare mer än vad kroken sticker ut. Tas loss på några sekunder och kostar inte mer än ett par tre tusen allt som allt. Claes
  5. Claes D

    Går i LC 150 tankar...

    Hej, Höj och sänkbar bil är bara möjligt med utrustningsnivå Invincible och fungerar endast på bakaxeln och är mer tänkt som stöd vid körning med tung last/släp om jag är rätt informerad. Det ger marginellt åt markfrigången så det var inget alternativ för mig. Jag valde Business Plus så den frågan har inte varit en aktuell för mig. Hälsningar Claes
  6. Claes D

    Går i LC 150 tankar...

    Vid beställningen av höjningssatsen till min bil, en LC 150-2016, så gick euro4x4parts noga igenom förutsättningarna och kontrollerade att det inte på något sätt skulle påverka KDSS systemet. Micky Ovregaard var min kontaktperson där. Har du mer specifika frågor så kan du kontakta honom. Hälsningar Claes D
  7. Claes D

    Går i LC 150 tankar...

    Hej Du, Jag har för lite sedan gått igenom liknande tankar. Mitt val blev en LC 150 Business Plus med Off road, Visability och Safety pack. Innan jag beställde så lånade jag en utan Offroad utrustning och körde i skog, traktorspår och på lervägar och fastnade naturligtvis då jag skulle diagonala över ett lerdike. En hake är att hur du än utrustar din bil från fabriken så kan du bara få den levererad med standard gatdäck. I lera funkar dom inte, så med ett par bra Allroad däck, typ BFG AT KO2, hade det nog inte varit några problem. Det som jag haft lite problem med efter 700 mil och ganska mycket i skogen är markfrigången. När man kör på traktorvägar i skog så händer det att det är så smalt så det inte finns plats att gå vid sidan och att i den gröna mittsträngen så finns en buling gömd som dunkar i. DEt har hänt ett antal gånger, så jag har köpåt en sats underkörningsskydd från Asfir och en höjningssats från Euro4x4 parts. Det ger ett bättre skydd under och ungefär 2" extra markfrigång samt att bilen funkar bra som standard bil också. Om man inte tycker det räcker så kan man ju gå vidare med större och fetare däck som nästa steg. Mitt tips, be att få prova en i skogen, sedan kan du börja fundera vidare på vad du verkligen vill ha och behöver Hälsningar Claes
  8. Claes D

    Toyota av ovanligare slag

    Ja, ja, ja, min symaskin är en Bernina från Schweitz med asynkronmotor och hydrostatdrift(nästan) steglös fram och back i krypfart med full effekt, syr genom 7 lager möbelskinn, de ni!!
  9. Tack för det, det klargör alla tvivel!
  10. Om du t.ex går in på sidan dackonline.se och väljer: - Helårsdäck - Dimmension 265-60-18 - Visa erbjudanden så kommer info om att det är vintergodkänt upp. Har också ringt 08-52500608 och fått det bekräftat, så det bör vara åretruntok.
  11. Finns det i rostfritt? Borde ha stålets fördelar men inte rosta?
  12. Jag kollade på filmen - häftigt, kan dom vara så bra som han säger och dessutom vara åretruntgodkända, då kan det som sagt inte bli bättre än så.
  13. Det är ju så att på en gammal LR så bryr man sig inte så mycket om det blir lite bulor under men på en ny fin bil så vill man ju skydda den så den håller sig fräsch så länge som möjligt. Däcken som jag tänkte sätta på är BFG A/T KO2 i dimmension 265-65-18 i stället för 265-60-18 som är standard på bilen. Då bör jag få ett däck med bra våt och bromsegenskaper på asfalt och så bra terrängegenskaper som det går på ett både och däck? Svårt att hitta något som verkar vara mycket bättre en det.
  14. Hej, När Henrik delade tråden så försvann lite bakgrund om hur jag tänkt använda bilen, så jag kopierar in det nedan. "Jag är ny här och har just beställt en ny LC 150 med offroad-, visibility- och safety pack. Har i dag en Freelander 2 som blivit för liten med alla jakthundar och grejor som ska med ut i skogen. Provkörde en LC 150 på jaktmarken och fastnade i ett lerhål. Däcken som satt på var standard gatdäck som inte rensade leran utan satte igen helt, typ "Hyland". Till leveransen så får jag byta till lämpligare däck. På min LR har jag Hankook Dynapro MT. När det blir is ute sätter jag på dubbade Good Year Ultra Gripp. Det tycker jag tycker funkar bra till mina behov. Jag kör 5-10 mil asfalt till markerna, sedan på skogsvägar, traktorspår, leråkrar mm. och det helt oplogat året om, sedan 5-10 mil tillbaka. Jag är ute i skogen 70-80 dagar per år. I bland så går det inte att komma fram utan att det skrapar i lite under, trånga passager i skogen med djupa oftast lerspår." Jag kommer nog inte att expeditionsutrusta den utan ha den som jakt och hundbil med nätavskärmning för hundarna. Sedan hade jag tänkt mig lådsystem på andra sidan i botten för bössorna så dom inte syns och är urvägen för annan packning. (Hundskyddsvästar, signalvästar, hund GPS, spårselar, förband mm. + min utrustning så det blir rätt mycket grejor. Tänker sätta in en luftvärmare där bak så jag kan hålla värmen för de hundar som inte är ute och jobbar utan sitter i bilen när det är kallt ute, ner till runt -10. Jag har nog inte tänkt mig att göra utrustningen själv utan få hjälp av proffs med val och montering, så jag vet att det funkar i skarpt läge. Peder, stort tack för inbjudan, jag kommer så klart förbi! Claes
  15. Hej Peder, Tack för värdefull information. Det finns ett företag som heter Trendab som bland annat hållit på med att utrusta LC till företag med krävande uppdrag. Om jag har förstått det rätt så känner du till företaget rätt väl? Kan det vara en idé att kontakta Trendab så att dom får ta fram rätt grejor till mig om dom håller på med den typen av utrustning? Hälsningar Claes
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.