Jump to content

MFI9

Members
  • Content Count

    531
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

MFI9 last won the day on May 4

MFI9 had the most liked content!

Community Reputation

313 Excellent

Profile Information

  • Location
    Lund
  • I drive
    HZJ 78 Troopie 2000

Recent Profile Visitors

633 profile views
  1. Kanske inte rätt årsmodell, men då är det enkelt att backa och välja något annat https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-avtomobilej/toyota/land-cruiser-38286/fj80-55817/fj80l-gnpeew-926001
  2. Vill minnas att någon skrev tidigare i tråden... Ett tips är att välja ett smalare däck. 315 breda ökar bränsleförbrukning rejält men ger mycket lite extra när det gäller framkomlighet. Det är diametern som är intressant att öka, inte bredden när det kommer till ökat footprint. 
  3. Första avsnittet, tror att del 2 och 3 är ute oxo.
  4. Man kan svarvas en massiv axel så att den passar. Sen kan man ha olika dimensioner i ändarna på axeln så passar den till flera bilar.
  5. Hej, Jag gjorde ungefär som du beskriver. På min 70:a bakaxel sitter ett påkörningsskydd som gjorde att det inte gick att montera den nya utan att plocka ur klumpen. Jag kapade skyddet och svetsade fast igen efteråt för att göra det enklare. Den gamla akutatorn var så kass att den gick att plocka ut som "grus".
  6. PMR och SRBR körs naturligtvis med en CE-märkt radio utan extern antenn. Den på bilden är bara för mottagning 🙄😁
  7. Med en 1HZ, så krävs allt för att få den bilen att rulla.. Klart det är IOGT, den går ju inte på E85 😁
  8. Och så här ser 78:an ut, för den som undrar..
  9. Det är en R151f men nyare, starkare och med en annan fördelningslåda, den är trycksmord i stället för stänksmord och tydligen lite annan utväxling. Lådan kommer från en av försvarets 105:or. Komplett med splitterskador efter en granat eller mina. 😶 M5 skruv/mutter sitter i ett hål som jag fick borra upp och gänga för att kunna täta. Bult inifrån med loctite samt en nylockmutter på utsidan så att skruven inte kan komma in i lådan. Jag fick ut allt splitter ur lådan, så nu är den safe 😀 Alla småhack är efter splitter....
  10. Nu har jag hunnit köra något 20 tal mil med 105:ans låda och kan konstatera att växlarna ligger lite annorlunda än på originallådan. Motorvarvet är lägre, speciellt på 4an och 5an. Lågväxeln är mycket lik original och där kan jag inte märka någon direkt skillnad. En intressant sak är att med mina större hjul, ca 34" så visade hastighetsmätaren ca 8% för lite med originallådan medans med 105:ans låda så visa nu mätaren ca 1% för mycket, Mao precis som en bil brukar vara med originalhjul men i mitt fall med för stora hjul. Så total sett blev bytet mycket bra.
  11. MFI9

    Kdj 150 2014

    Lovely 👍👌😀
  12. MFI9

    Erik´s HZJ105

    Shit va fin den blev 👍😊👌
  13. MFI9

    Erik´s HZJ105

    Nu är det eftermiddag... 🙄
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.