Jump to content

MFI9

Members
  • Content Count

    576
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    38

MFI9 last won the day on September 7

MFI9 had the most liked content!

Community Reputation

376 Excellent

Profile Information

  • Location
    Lund
  • I drive
    HZJ 78 Troopie 2000

Recent Profile Visitors

1001 profile views
  1. MFI9

    Fälgar 17x8, 5x150

    Nu är det tid för hjulklapp igen, slå till och kör stilfullt hela året med likadana fälgar till både sommar och vinterdäck.
  2. Bullbar och bakre stötfångare hittar du hos fabryka4x4.pl frakten är betydligt billigare än från Australien. Och kvaliteten är helt ok.
  3. Kompletterar med lite mer prylar Bromsskivor till 100-serien (ej 105), "slotted and drilled". Fick fel skivor levererade och firman som sålde vägrar att byta/ta tillbaka så därför vill jag sälja. Har varit provmonterade men aldrig körda. Nypris 2550sek, säljes för 2000sek. Låsbrickor för navmutter, passar flera LC, ingick i ett lagerkit men min bil har annan låsning. 10sek för båda kan det väl vara värt?? Begagnad utgående axel ur växellådan till R151f, detta är en svag punkt på den typen av låda och det finns förstärkt att köpa. Denna är hel och användbar. Någon som villhöver en I reserv?? 200sek eller bud. Prylarna finns för avhämtning i Lund, Skåne.
  4. MFI9

    225/95-16

    Tror att Bridgestone har den storleken, kolla med deras svenska representant https://www.bridgestone.se/ om dom kan ta hem.
  5. Bygg själv, ett rör i Chrome Molly (finns hos Arigo och dom säljer precis så mycket som du behöver), två länkstångshuvuden eller svarvade hylsor med bussningar om du hellre vill ha lite gummi emellan och en bit gängstång. Är inte så svårt som det kan verka. Se bara till att svetsar och materiel håller hög kvalitet.
  6. Har inte så mycket att göra med hur jag tänker. Rullomkretsen enligt STRO är en teoretisk siffra, obelastat däck pumpat till max tryck vid max tillåten däckbelastning. I verkligheten påverkas rullomkretsen av hur mycket däcket trycks ihop av axelbelastning och därmed även kopplat till däcktrycket. Med hög axellast och/eller lågt lufttryck blir radien mindre. Mät från marken till hjulcentrum så är det inte samma mått som från centrum och upp till ovansidan av däcket. Totalt påverkar däcktrycket och axelbelastningen omkretsen mer än om däcket är slitet 1, 2 ( @358Peter) eller tom 5mm.
  7. Tänk på att det inte är järnhjul vi kör med, gummidäck är flexibla och lufttrycket i däcken samt belastning (vikt) skiljer mellan fram- och bakaxel. Det är två parametrar som påverkar rullomkretsen mer än om det skiljer 1-2mm i mönsterdjup.
  8. Denna har kanske varit uppe tidigare i ett inlägg, jag hittade inget så @Klydd får rensa om det blir tjatigt 😁
  9. MFI9

    HJ47

    Nu är de borta även för mig 😞
  10. Du har som medlem på toyota4x4.se rabatt hos euro4x4parts. Kolla tråden där @micky.cat brukar komma med lite erbjudanden ibland.
  11. Hej, Säljer en främre bullbar plus bakre stötfångare med stegplåt och reservhjulshållare (svängbar), 5x150 men det går lätt att ändra. Hemmabygge i runda rör med vinschfäste på den främre. Stabilt byggt men ändå inte så tungt. Ett skydd för reservhjulet. Skyddet passar 32-34" och har något hål efter närkontakt med en buske. 3000 sek för allt, avhämtas I Eslöv av köparen.
  12. Hittade följande på ett annat forum: "The 1hz was not designed for a turbo, however there are many examples traveling around the country having no probs whatso ever. The extra boost provided by the turbo can result in cracked pistons, blocks and heads, one way of preventing this from happening is to fit the turbo pistons, conrods and bearings to strenghten the bottom end from the hdt factory turbo motor. A lot of 1hz owners ditch the ol hz and replace them with the hdtft or hdtfte factory turbo motors but these are up would of 9k just for the engine. Check out lcool, theres a fairly indepth thread titled should i turbo my 1hz, some good info there. My 100 series has the 1hz with turbo and was great until the turbo let go and caused some engine damage, im going down the turbo kit rebuilt as i can afford a transplant."
  13. Behöver du ett färdigt kitt med slang och kopplingar så har jag ett liggande. Kom inte till användning för min del.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.