Jump to content

SID112233

Members
  • Content Count

    46
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

SID112233 last won the day on February 24

SID112233 had the most liked content!

Community Reputation

32 Excellent

Profile Information

  • Location
    Skövde
  • I drive
    Toyota Hilux med Polar Camper
    KTM Adventure 950 S

Recent Profile Visitors

475 profile views
  1. Någon som kan eller kan tipsa om vilka utväxlingar som finns på svenska marknaden till Hilux 2005-20015? Någon som har erfarenhet eller kännedom om det går att byta kronhjul och pinjong i en från 2008 med spärr till den utväxling som sitter i en från 2012? De axlar jag främst är intresserade av är således den som sitter på en 2,5L med manuellvxllåda och originaldiffspärr från 2008 och den som sitter på 3,0L med automatvxllåda och öppen diff 2012. Har räknat ut att jag borde ha 3,727 (41:11) i min och den andra axeln oklart i dagsläget. Samt att infon jag hittat om utväxling i axlarna från TOYOTA-Storbritanien är att: manuell 5vxl med 2,5L har samma som automat 3,0L (3,727) men skiljer sig från den som har manuell 5vxl och 3,0L (3.583) Frågorna grundar sig i att jag funderar på att montera en bakaxel på min 3,0L automat 2012 till en med diffspärr på från en från 2008. Detta främst pga av att jag misstänker att diffen bak är den som för en massa oljud för mig. Istället för att riva ner min axel för att renovera den, så köper jag en extra vid sidan, renoverar den och gör ett axelbyte/diffklump lite snabbt bara och får en spärr på köpet.
  2. SID112233

    Oljud från??

    Lägger ut ett huvudbry jag har på min Hilux 3,0 automat från 2012 med 18000 mil på mätarn När jag låter bilen rulla ”fritt” (medlut) kommer ett oljud fram som låter som ett lagerljud, dock inte som ett hjullagerljud. Listar lite parametrar: -uppstår vid frihjulsrullning från ca 100km/h ner till 80km/h sedan försvagas ljudet och normalt vägljud mm övertar. - varvtals och växeloberoende - spelar ingen roll om jag svänger på ratten för att belasta/avlasta hö el vä sida -är tydligt - gasar jag försvinner ljudet direkt och återkommer direkt gaspedalen släpps -försvinner så fort jag lägger i 4H och kommer tillbaka när jag lägger ur 4H -ingen skillnad på ljudet när jag kör med maxlast -upplever att ljudet sakta har tilltagit sedan nu i vintras följande är bytt i samband med felsökning eller övriga diverse rep/förbättringar utan resultat: -hjullager bak hö o vä -däck BFG A/T -stödlager på kardan -samtliga oljor i vxllådor och bakaxel i år utom framaxel som gjordes förra året -bromsar fram, skivor och klossar -bromsar bak, rengöring. -smörjt kardanknutar -vattenpump, kamrem m spännare och fläktrem Någon som har en ide eller tips? mina misstänkta på oljudet är: -differentialen i bakaxeln, innre lagren eller kronhjul/pinjong -ev frihjulslager i automatlådan om sådant finns på denna låda? -något lager i fördelningslådan mvh Erik
  3. Söker ett flaklock till min Hilux dubbelhyttare, 2012’a Främst en där hela locket lyfts som helhet och som tål att lastas ovanpå. Ex. Mountaintop
  4. Lite allmäna tankar om kyl och värmeproblem från div tidigare bilar. Dålig kylförmåga på kylet pga täta kanaler, för få lameller mellan kanalerna. Igensatt värmepaket, med sporadisk värmeförmåg: ta en trägårdsslang koppla mellan varmvatten och rätt på inloppet/utloppet på värmepaketet. Pyttelitet hål i topp eller toppackning så det sipprar ut tillräckligt mycket avgaser för att störa vattenflödet i systemet. Kan ev få utslag på en avgasmätare i expansionskärlet. Vattenpumpens vingar är i plast och har gått av. Givetvis termostat.
  5. 98-04 är väldigt skottsäker, finns även som 3.0L den generationen. Påstår även att 3,0L 05-11 är en riktigt bra motor. Det som ofta kommer upp till prat på forum om denna är att den kan ha en svaghet i kolvarna vissa årsmodeller och Euro-klassning (Euro4) (Euro 5 är andra kolvar i, 2011-2016) svagheten ligger i högre insprutningstryck och ändrat materialval och ytbeläggning i kolvarna pga avgaskrav (Euro4) frågan är vad gäller 3.0L 05-11 hur många på svenska marknaden med våran miljövänliga lågenergiinnehållande diesel som har haft problem med detta?? Rätt så många sålda fordon med detta motoralternativ!! Beroende på vad du ska ha din bil till och hur mycket deg du vill lägga på inköp. Jag hade valt 3.0L oavsett årsmodell, för att få lite mer styrka i bilen. Och väljer man den senare generationen med 3,0L 05-11 hade jag satsat på en 2011 pga Högre dragvikt och Euro5 klass på motorn. Men vill man ha 05-10 så kan de va klokt i långa loppet att skippa trimboxar på dessa. Fördelen på Euro4 är lite lägre skatt.
  6. SID112233

    Hilux motorer

    Hej! Min uppfattning är att sprickor i toppen hör till 2,5L motorn (2KD-FTV) vissa årsmodeller, vad gäller 3,0L (1KD-FTV) så finns det mellan typ 2006-2014 (Euro4) vissa svagheter med att kolvarna kan spricka pga ändrad ytbehandling och högre insprutningstryck, detta är min uppfattning att det inte är så vanligt i sverige. Kör man hårt så frestar det mycket. Det är ju en arbetsbil i grund. Det rekomenderas väl inte att chiptrimma dessa utsatta motorer och om man råkar ut för en sprucken kolv och byter ut alla så får man den förbättrade varianten. Köper man en 3,0L som är Euro5 så är det inget problem med kolvar eller toppar. Dessa kom ca 2011 till sverige.
  7. Hej! Vi va ett gäng i en pickup av annat märke än toyota och åkte på cooper STT 235/85-16 över Island. Däcken funka väldigt bra, vissa partier som andra skriver mycket vassa stenar så bra med kraftigare sidostomme/skydd. Djupaste vadet vi åke igenom vad runt landmannalaugar, då sköljde vattnet över motorhuven upp på vindrutan, men det va sent på eftermiddagen. Ett par BF goodrich A/T KO2 skulle funka fint också om man inte vill ha så grova, även cooper ST maxx. Båda har bra sidoskydd God tur!
  8. SID112233

    Stötdämpare

    Slår ett slag för milneroffroad.com handlat mycket därifrån, alltid nöjd
  9. Hej! Grattis till köpet. Kolla in https://partsouq.com/ Har handlat lite svårhittade delar där när jag hade min 80’a till rätt bra priser även efter staten och postnord har roffat åt sig sin del av arvodet. Snabba leveranser!
  10. På dessa sitter filtret innanför oljetråget och kräver lite mer arbetstid, själva filtret är nog bara ett par hundringar. När man flushar lådan så går det åt ex antal liter extra olja så det höjer priset lite med men jag tycker det låter rimligt för att låta en verkstad göra jobbet. Materialkostnaden är nog den största delen av priset? Inte jättesvårt att göra själv men tar lite tid för en hemmamek och brukar kräva ett par nya prylar till garaget i investeringar. Mätkärl, byttor och sugpump för at underlätta. Ska du ändå göra jobbet så skulle jag absolut byta filtret också, då brukar man kunna passa på att göra rent magneterna i tråget som samlar upp ev metallspån och rengöra trågets insida från skit. Man brukar märka en tydlig possitiv skillnad vid byte/flushning. Jag gjorde detta själv på min Hilux och jag köpte 15L ATF olja ca 1700:- från tyskland samt filter ca 300:- från Storbritannien. Blev några timmar i garaget innan jag blev nöjd med resultaten också 😎
  11. SID112233

    Hilux + Camper

    Har ganska nyss införskaffat en äldre polarcamper och monterat detta på min Hilux-12 med dubbelhytt. Campern är gjord för en 1,5 hytt och mäter från framstam på flaket till entren i bak 2,4m, vilket ger ett mäktigt överhäng på ca 1m efter flakslut. men i min erfterforskning innan köp kollat runt och jämfört mot nyare motsvarande modeller från easycamper så kan man se att de har modeller som är samma storlek som denna då de skriver att dessa modeller är för 1,5 och dubbelhytt. Då drog jag slutsaten att det kommer funka. När jag monterade denna på Hiluxen som då hade originalfjädring runt om så sjönk den ner rätt mycket, då främst tror jag för att den fick så mycket vikt utanför flakslutet? Det går att transportera campern på bilen med original fjädring, men inte så mycket mer. Jag skulle aldrig köra runt så, blev mycket mindre markkontakt med framhjulen, tydligt mer ostabil och krängde mer, otrevligt att köra med standard utrustad bil. Vilket planen aldrig varit heller. Nu med komplett ny fjädring runt om funkar det mycket bättre. Märker givetvis av den höga tyngdpunkten när man kör men bilen beter sig bra. Jag monterade på kraftigare fjädrar och dämpare fram ca 50-60mm höjning och kraftigare dämpare bak samt ett bladfjäderpaket som är tillverkad för högre konstantlast, ca 10cm höjning bak ,utan Camper monterad. Nu sjunker den ner ett par cm bara när campern åker på. Kommer även montera lite fetare krängningshämmare fram och montera dit krängningshämmare bak för att ytterligare få ett bättre ekipage. Camper eller inte monterat på så får Hiluxen en mycket bättre väghållning och jag hade gjort uppdateringen oavsett camper, dock inte höjt den det lilla extra kanske? Den är fortsatt ganska hård/stötig i fjädrigen som en pickup är original, helt ok Den får som ovan skribent säger en hög tyngdpunkt och jag kommer nog inte ta denna på några sliriga sidolutande tuffa terrängstråk tyvärr. Men kommer fram till betydligt goare platser än alla husbilar iaf och får köra en fet toyota alla dagar i veckan!!
  12. På min tidigare var det en svetsad mutter till bakre yttre förarstol. Jobbig att komma åt när den hade släppt. Men jag kunde ersätta den med en vanlig mutter och bricka och med lite trix hålla emot när jag skruva åt. Men va en -90års modell, kanske har ändrat sig på senare??
  13. SID112233

    Hilux + Camper

    Tjena! I sverige är en vanlig utrustningsnivå på hilux 2006-2015 är att den med 2,5L motor hat manuell vxl-låda och originaldiffspärr på bakaxeln. Ofta lite lägre utrustningsnivå på ”lull-lullet” köper man en 3,0L är den oftast med automat, högre utrustningsnivå BLACK EDITION, SR5, SR+, Invicible mm (bättre säten, stereo, högtalare, nav, större bromsar, 17” fälgar och skärmbreddare) men saknar diffspärr, vissa kommer dock ”limited slip diff” på bakaxeln. Vill du kunna dra en släpkärra värd namnet så är iaf 3,0L varianten på 2250kg <2010, 2500kg 2011, 2800kg på vissa >2012 med förhöjd dragvikt. Jag föredrar klart 3,0L och tyvärr helst från EURO5 kom pga bättre komponenter i motorn.
  14. Min tidigare HZJ80 med mellan östern spec hade 12v i hela bilen, även på starten. @När jag köpte sakna den ena batteriet och det andra va gammalt- funka skit dåligt. @Satte därefter i 2x optima yellow på 55ah styck med batteriseparator/laddfördelare för att nyttja ett som start och ett som förbrukningsbatteri till all extra utrustning, ex vinsch och till bodelen när jag campa med den - funka kanon, men vid kallstart på vintern under -10 börja den bli lite seg på starten @Då bytte jag ut optima mot 2x 85ah AGM och monterade dit en huvudströmbrytare/batteriväljare (1, 2, el 1+2) så jag mycket enkelt och analogt kunde kontrollera vilket eller vilka batterier jag vill starta eller nyttja vid en vinschning samtidigt som laddfördelaren sköter ev strömrusningar mellan batterierna vid snedbelastningar? Behövde sällan starta med båda battererna vid kallare grader. Kan va värt att djuploda i toyotas elschema och jämföra 12v med 24v scheman innan bytet, är inte bara startmotor som skiljer dessa åt. Blir nog något reläbyte och ev kan den bli fråga om uppgradering av kabelarea på vissa ställen? Min uppfattning om varför 24v existerar på flera av Station wagon modellerna är som tidigare nämt: möjligheten att sälja till FN samt NATO. Lycka till!
  15. SID112233

    Hilux 2.5 eller 3l

    I sverige är min uppfattning att problemet med sprickor i kolvar är borta från årsmodell 2011 då EURO 5 lanserades. Vad gäller 3,0L
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.