Jump to content

SID112233

Members
  • Content Count

    63
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

SID112233 last won the day on November 20 2019

SID112233 had the most liked content!

Community Reputation

45 Excellent

1 Follower

Profile Information

  • Location
    Skövde
  • I drive
    Toyota Hilux med Polar Camper
    KTM Adventure 950 S

Recent Profile Visitors

652 profile views
  1. Shit! Intressant, en helt annan nivå! Vad är din erfarenhet av att ladda lithium i minusgrader? Var lite inne på ett lithiumbatteri till min men när jag läste på lite om detta så stod det att man ej bör ladda dessa i minusgrader?? Vart blir placeringen av ditt solcellsbatteri?
  2. Tjena! Trevligt att följa en fet Hilux ta form! Hoppas du inte tar detta som någon kapninng av din byggtråd... om du vill maxa ditt extra batteri så kan du flytta på styrenheterna du har på torpedväggen (finns en instruktion i webastos monteringsanvisning för Hilux med Webasto thermo Top C) då kan du montera ett större batteri på längden istället. Jag fick ner ett 95ah i min. Har lite bilder om det är av intresse?
  3. Alla modellerna funkar bra var du än vill köra med den. Alla som är värderar sitt egna och famlijens liv köper en toyota i Aus. ? Kommer du köra huvuddel stad landsbyggd och strandkörning kanske en Hilux. Kommer du köra längre sträckor i bushen, skulle jag kika lite mer på LC modellerna som går att få med dubbla bränsletankar original. Men oavsett vilken modell du köper så är utbudet på tillbehör/ombyggnadskit mm ingen begränsning! Ska du köpa den ny så finns de någon form av ”lyxbils” skatt som faller ut över 60.000AU$
  4. Tjena! Det blev inte komplett axelbyte utan bara diffklumpen. Hitta en på Ebay med 3,727 och LSD. Samma utväxling som jag hade sedan innan. Gjorde en hel del bildgranskning mm på olika sidor och kom fram till att på min axel så passar inte en diffklump med original el diffspärr rakt av om, däremot kunde man ersätta en öppen diff med en LSD. Här finns lite info från Storbritanien man kan grotta ner sig i lite. Men det säkraste och ett måste är att räkna ut vad du har för utväxling och sedan göra det samma på det du vill byta till. https://media.toyota.co.uk/wp-content/files_mf/1390218879140117MHiluxfullrelease.doc Om du vill ha riktig spärr i bak och inte kan byta bara ”klumpen” är det bara att byta komplett axel. Nästan mindre jobb. Och sedan dra egen el och styrning för manövreringen. Prismässigt är det inte så stor skillnad på att byta bara ”klump” till LSD, byta komplett begagnad axel med el-spärr eller montera Eftermarknadsspärr, typ airlocker, aussielocker eller motsv. Diffar mellan ca 8-15000:- (axlar är ju så billigt att byta/förändra på så det knappt märks i plånkan!? ? gött är iaf att det inte är så komplicerat att meka med)
  5. Koppling för stolens sidoairbag och bältessträckaren sitter där under, säkert det som glappade då. Bra med fel som lagar sig självt ?
  6. Kan va allt möjligt i det systemet, är tyvärr bara att ansluta ett diagnosverktyg.
  7. Även när du vridit över till ”full” belysning på ljusspaken?
  8. SID112233

    Oljud från??

    Inte riktigt säker, servicen är gjord enl schema så utebliven service handlar det nog inte om. Jag har tänkt att ev renovera upp den gamla diffen och kansle kommer fram till någon bra anledning då? Vid en snabbare översyn ser det ut som att Spelet i lagren är både i själva lagret och mellan ytterlagerringen och lageröverfallet, vilket kan vara detta som även känns mellan pinjong och kronhjul? Känner till en likadan Hilux som hade en annan ”symtom” på sin bakaxel men liknande glapp när den byttes mellan lager och gods. På den troligtvis gjutfel i godset från bilen va ny. Misstänker att även min diffklump kan va ett måndagsex?
  9. SID112233

    Oljud från??

    Då är oljudet borta. Efter byte av differentialhus på bakaxeln blev det tyst. Vid inspektion av den gamla ”klumpen” så visade sig att difflagren är ganska mycket spel i tillsammans med mycket spel mellan pinjong och kronhjul. Alla kugghul va överlag lite slitna, men det va allt spel som orsaka oljudet alla gånger. Bonus på denna billiga reparation blev en Diffbroms på bakaxeln. Alltid något.
  10. Kan vara gummitätningen mellan flak å kåpa som är söndergnagd. De flesta kåpor brukar vilja röra sig lite grand. Lossa på alla skruvförband till kåpan å lyft upp den lite och dit med någon ny gummilist. Behöver den bara justeras tillbaka brukar det gå att göra för hand.
  11. Hjullagren är justerbara fram. Du behöver toyotas 54mm hylsa, bagagevåg och någon ny packning till detta. Själva jobbet är lätt.
  12. Hade tidigare en 80’a från -1990 med 1HZ visserligen, men med endast 44000mil på mätaren. Motorn gick kanon! Ingen oljud eller onormal rök mm Manuella lådan va synkringarna på 1-3 rätt sletna Fördelningslådan och axlar bra. Förutom vxllådan så fanns det många mil kvar. Tusentals. Min motor hade ju inte turbo vilket gör enl mig att den i princip är odödlig, bör verkligen gå upp mot 100’. Men med turbo så sliter det givetvis lite extra. Men låter allt som det ska, ryker normalt, låg oljeförbrukning och du i fortsättningen är noga med oljebytena 500-1000mil max, låter motorn komma upp i temp innan belastning och turbon kyla av sig efteråt så är det allt möjligt att kräma ur många mil till. Finns rätt gott om renoveringskitt till hela drivlinan till dessa modeller om man vill renovera upp, dokumetationen från toyota är bra, går att renovera mycket av drivlinan hemma i hobbygaraget med hyffsat utbud av handverkyg. Sedan passar mycket av drivlina från Lc105, vxlådor, axlar, fjädring mm
  13. SID112233

    Oljud från??

    Inget bekräftat än men jag misstänker starkt något av lagren i diffen. Har en nyrenoverad diffklump som jag ska byta till snart. Diffbromsen är utsliten också så det fixas till samtidigt iom bytet. Återmatar hur det gick efter diffbytet.
  14. Kolla givaren på fördelningslådan för 4wd driften. Kanske risig kontakt i kontaktstycket eller givarfel?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.