Jump to content

SID112233

Members
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

SID112233 last won the day on February 24

SID112233 had the most liked content!

Community Reputation

22 Excellent

Profile Information

  • Location
    Skövde
  • I drive
    Toyota Hilux
    KTM Adventure 950 S
    Tidigare: HZJ80

Recent Profile Visitors

317 profile views
  1. På min tidigare var det en svetsad mutter till bakre yttre förarstol. Jobbig att komma åt när den hade släppt. Men jag kunde ersätta den med en vanlig mutter och bricka och med lite trix hålla emot när jag skruva åt. Men va en -90års modell, kanske har ändrat sig på senare??
  2. SID112233

    Hilux + Camper

    Tjena! I sverige är en vanlig utrustningsnivå på hilux 2006-2015 är att den med 2,5L motor hat manuell vxl-låda och originaldiffspärr på bakaxeln. Ofta lite lägre utrustningsnivå på ”lull-lullet” köper man en 3,0L är den oftast med automat, högre utrustningsnivå BLACK EDITION, SR5, SR+, Invicible mm (bättre säten, stereo, högtalare, nav, större bromsar, 17” fälgar och skärmbreddare) men saknar diffspärr, vissa kommer dock ”limited slip diff” på bakaxeln. Vill du kunna dra en släpkärra värd namnet så är iaf 3,0L varianten på 2250kg <2010, 2500kg 2011, 2800kg på vissa >2012 med förhöjd dragvikt. Jag föredrar klart 3,0L och tyvärr helst från EURO5 kom pga bättre komponenter i motorn.
  3. Min tidigare HZJ80 med mellan östern spec hade 12v i hela bilen, även på starten. @När jag köpte sakna den ena batteriet och det andra va gammalt- funka skit dåligt. @Satte därefter i 2x optima yellow på 55ah styck med batteriseparator/laddfördelare för att nyttja ett som start och ett som förbrukningsbatteri till all extra utrustning, ex vinsch och till bodelen när jag campa med den - funka kanon, men vid kallstart på vintern under -10 börja den bli lite seg på starten @Då bytte jag ut optima mot 2x 85ah AGM och monterade dit en huvudströmbrytare/batteriväljare (1, 2, el 1+2) så jag mycket enkelt och analogt kunde kontrollera vilket eller vilka batterier jag vill starta eller nyttja vid en vinschning samtidigt som laddfördelaren sköter ev strömrusningar mellan batterierna vid snedbelastningar? Behövde sällan starta med båda battererna vid kallare grader. Kan va värt att djuploda i toyotas elschema och jämföra 12v med 24v scheman innan bytet, är inte bara startmotor som skiljer dessa åt. Blir nog något reläbyte och ev kan den bli fråga om uppgradering av kabelarea på vissa ställen? Min uppfattning om varför 24v existerar på flera av Station wagon modellerna är som tidigare nämt: möjligheten att sälja till FN samt NATO. Lycka till!
  4. SID112233

    Hilux 2.5 eller 3l

    I sverige är min uppfattning att problemet med sprickor i kolvar är borta från årsmodell 2011 då EURO 5 lanserades. Vad gäller 3,0L
  5. Delar din uppfattning om optimeringen av mjukvaran. Vad har du för bil och vad har du använd för firma för optimeringen, om du vill dela med dig?
  6. Skulle vilja ha folks synpunkter och om det finns erfarenheter av dieseloptimering. Både trimboxar och uppgradering av mjukvara. Jag har ex en Hilux 3.0 med automat som jag ämnar uppgradera mjukvaran på, för att få lite mer flås men främst pga av sänka bränslekostnaden. Jag tänker att ny mjukvara är de bästa då den tar hänsyn till växellådan. Någon som har erfarenheter av denna eller andra toyota’s?
  7. Hej! När jag hade min HZJ80 (1Hz som va turbokonverterad) så låg den förbrukningen på som bäst ca 1,0 med tyskdiesel och på autobahn med en del slipstream bakom lastbilar. Annars beroende på om jag hade taklast och höll mig under 100km/h ca 1,15-1,3 Toppnotering ca 1,35 med ca 40cm hög taklast i 110-120km/h min va lastbilsregad under tiden jag hade den och hörde mig för med bilprovningens tekniker om att regga tillbaka till personbil. Det skulle inte va något problem men det skulle tydligen underlätta väldigt om man hade ett gammalt regbevis från när den var personbilsregad. Kan va värt att ringa en tekniker å höra innan man reggar in den i sverige för att se om det är bättre att rega som personbil först och sedan som lastbil för skattens skull och senare lättare kunna regga tillbaka med gammla beviset för att underlätta??
  8. SID112233

    Hilux 2.5 eller 3l

    Hej! Har precis köpt mig en 3,0 med automat. Väldigt nöjd! kört båda motoralternativen på jobbet ofta. Jag lägger min röst på 3,0’an med automat. Jag har inte vart med om några fails på någon av modellerna oavsett manuell el automat. 3,0’an finns med manuell, unte lika vanligt, min uppfattning är att 2,5’an endast finns med manuell i sverige. Ett plus med 2,5’an är att de oftast har diffspärr bak och plus’et med 3,0’an är att de ofta är mer välutrustade.
  9. Blev kvar efter försäljningen. suttit på en HZJ80 från 1990.
  10. Är ju givetvis som ni tänker smartare att ta innan filtret med tanke på om den orkar dra igenom. Kan va smart att sätta ett litet slangfilter så man får lite filtrering iaf?
  11. Har ingen webasto på min själv men rent spontant så skulle jag ta diesel efter filtret, innan pumpen. Inte på returen då du isf behöver ha notorn igång för att värmaren ska få diesel.
  12. Tjena! Hur går köparplanerna? Jag går själv i bytestankar. Har en HZJ80 med turbo -1990 välutrustad, som jag fundrar på att avyttra. Något av intresse?
  13. Jag brukar öppna den 4-kantsbulten på min mågon gång/år å mosa ner 1/2 patron eller tills det väller ut. Det förbrukas lite lite grann när man svänger. Lite beroende på hur fräch filtpackningen är. Högtrycksspolar man noga runt spindeln så trycks det in lite vatten där också så det är bra att byta/fylla på med jämna mellanrum.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.