Jump to content

traktorn

Members
  • Content Count

    103
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

traktorn last won the day on October 31

traktorn had the most liked content!

Community Reputation

11 Good

Profile Information

  • Location
    Kinnekulle
  • I drive
    Landcruiser HJ60 från 1987

Recent Profile Visitors

566 profile views
  1. traktorn

    Traktorns HJ60

    texten ovan är en sanning med modifikation. Jag monterade dom nya stagen men P-ändarna blev liggandes orörda. Tills förra veckan. fick ett sånt där tokigt infall och tänkte besiktiga bilen, något som inte skett sedan 2015. Det började redan för några veckor sedan när jag helt plötsligt handbromsen blev betydligt sämre. Jag kände att något hände när jag drog i spaken. In i verkstaden och lite koll vad som kan ha hänt. Från spak till hjul var allt helt men när jag drog i spaken bromsades bara det högra hjulet. När jag fick av trumman på vänster sida såg jag vad som hade hänt. Det ligger en kort vajer inne i trumman och den hade jag dragit för sista gången. Efter lite klurande och rotande i verkstan tillverkade jag en ersättare av en eker till min endurohoj. Jag sågade av örat från vajern och helt sonika svetsade på det på ekern efter att jag kapat den i rätt längd. Bockade sen den i en lagom båge och se på fan, den passade och funkar! Och nu började tankarna, vad mer behöver fixas för en besiktning? En glödlampa till skyltbelysningen byttes, Dom dammiga P-ändarna monterades och jag köpte två nya däck eftersom korden var framme på ett av framhjulen. Kvällen innan besiktningen lyfte jag upp bilen och kröp under i bak eftersom det lät lite som att avgasaröret låg emot bakaxeln. Inget fel på upphängningen. Till slut hittade jag källan till ljudet. en hållare till krängningshämmaren hade försvunnit med resultatet att hämmaren låg och skavde på bakaxeln. Hittade en lämplig plåt som jag skar ut en remsa av och bockade som den andra. lindade några varv med tunn gummiduk runt hämmaren och klämde dit hållaren. Lite spännande var det att köra fram till besiktningen förra fredagen men det gick som en dans. Blankt papper!! Nu har den gått 53 000 mil och går som en klocka. Som lite kuriosa var jag bjuden på älgjakt i söndags och det jaktlaget hade en fin hemmagjord älgdragare. Tyvärr så la drivningen av när vi nästan hade fått älgen ut från ett hygge. En liten halvmånekil hade försvunnit från sitt läge vilket gjorde att kraften från motorn inte gick in i växellådan. Jag visste att jag hade ett skruvdragarbits i bilen och det kanske skulle gå att trycka dit. Kommer halvvägs till bilen när hjärncellerna vaknar till. vänder mig om och ser att avståndet till älgdragaren från den punkt som jag vågar åka till innan det blir för surt är ungefär 60-70 meter. Så istället för att hämta ett fjolligt bits hämtar jag bilen och släpar ut vajern, den räckte precis fram till dragaren. Drog in hela vajern och sen släppa på den igen och backa bilen 70 meter och samma procedur tre gånger så var älgen på farbar väg.
  2. traktorn

    Solrosgaraget.

    när jag motade rostmasken senast gick jag in på mekonomen och frågade om skärmkant, inga problem kom dagen efter (HJ60)
  3. traktorn

    Kupefläkt 12volt

    Leta upp närmaste firma som håller på med bilel och köp nya kol. kostar skit och ingenting. Hittar du ingen firma i din närhet så får du ta en tripp till Skara bilel, han löser det åt dig garanterat.
  4. Japp; det fina gänget var det. Om man läser i GPS,en i bild fyra så stor det Ängatorpet, där bor jag. Och ca 2 km efter att den bilden togs mötte ni en traktor med släp och en lastmaskin som svängde in på fältet till höger om er, Jag körde lastmaskinen.
  5. Hej på er Vad det några från denna sida som tog en sväng över Kinnekulle i lördags (6/10) ?? Jag och chefen mötte ett gäng med bilar på våran lille väg så bilarna fick stanna på vägen så vi kunde svänga in på fältet. När jag svängde in på fältet såg jag till min stora förtjusning att vägen var full med kärlek. 5-6 bilar, samtliga på större offroaddäck och dom första i raden var om jag kan modellerna rätt två st. bj 40 sen fanns där en HJ 60 och någon pickis han jag uppfatta med. Alldeles för sent kom jag på att jag givetvis skulle hoppat ur lastmaskinen och dels fotat detta vackra och även presenterat mig.
  6. traktorn

    Traktorns HJ60

    märks tydligt att jag blivit med hus i den här tråden , ett halvår mellan uppdateringarna!! Nu har min pärla passerat 52000 mil och går som en klocka fortfarande. Det måste vara hål på avgasarröret för det kommer in avgaser i bilen när man öppnar takluckan. Ska försöka vara lite mer aktiv här igen .....
  7. traktorn

    Traktorns HJ60

    mycket vatten under broarna mellan inläggen här. Bilen blev bara vingligare under hösten så jag blev tvungen att göra något. Hissade bilen och kunde se att bägge P-ändarna glappade. Noterade även att stagen mellan bladfjädrar och ramen hade gjort sitt. Tillverkade ett par nya och vips så går bilen som en stridsvagn igen
  8. Rätt viktigt att kolla vad det står i instruktionsboken om oljekvalite. Särskilt om det ska vara hypoid eller inte. I HJ60 ska växellådan vara utan hypoid men hjulaxlarna är med hypoid.
  9. traktorn

    Traktorns HJ60

    Nu var det dags för oljebyte och rundsmörjning igen. I veckan passerade bilen 51 000 mil Får nog titta på styrningen med, bilen börjar bli väl vinglig på vägen.
  10. traktorn

    Traktorns HJ60

    Precis som Daniel2 har jag givit min bil lite kärlek idag. satte på sommardäcken och fick liv i diffspärrarna igen. den bakre spärren hade rostat fast och då gick det inte heller att dra i spaken till den främre spärren. Lite 55,6 och några lätta hammarslag gjorde susen.
  11. traktorn

    min hj 60

    jag vill nog också höja ett varningens finger. Ljus på tak är säkert fränt men det kräver klart väder för att inte vara störande. I dis och snöfall önskar du att dom satt på ett bättre ställe. Och blänk i motorhuv stör, i alla fall mig. Jag röjer snö och har kört med ljus på taket, åkte av illa fort. Ska det sitta på taket så dra bak så långt att inget ljus träffar huven. Lycka till
  12. traktorn

    min hj 60

    Tråkigt med extrajobb. Själv märkte jag att jag måste hissa upp min skorv och kolla varför jag inte kan rubba spakarna till diffspärrarna. Fattas nog smörja antar jag.
  13. Nu har mitt generatorproblem äntligen löst sig. Hjälpte inte att beställa en bytesgenerator från Toyota då dom inte skickade med det inbyggda laddningsreläet. Jag ringde och påpekade att jag utgick ifrån att jag skulle få en komplett generator. Dom la in en beställning på reläet (för 1900 kr) men ringer tillbaka efter två timmar. Reläet finns inte kvar på deras lagerhyllor och dom kan inte få fram ett heller. Jag lämnade in min gamla generator till Skara bilelektriska som konstaterade att reläet behövde bytas. Två dagar senare och 350 kr fattigare så laddar bilen igen. Och jo, han kunde hitta ett nytt relä.
  14. traktorn

    Traktorns HJ60

    hmmm, husrenovering tar tid från allt annat. Min kära HJ 60 har bråkat med mig. Jag trodde laddningen var lagad sist jag skrev här men icke. Det gick bra några veckor men sen la generatorn av igen. Felet satt i det inbyggda laddrelät. fick hem det nya idag och nu laddar bilen igen. Jag tröttnade på felskökandet i december och beställde en bytesgenerator från Toyota. Kom dagen efter och jag var glad ända tills jag skulle montera, Det inbyggda laddrelät fanns inte i lådan. Ringer till Toyota och undrar vad dom menar när jag får en halv generator. Dom beställer på stört och jag blir glad igen,,, i två timmar. Då ringer dom tillbaka och säger att dom kan inte få tag på något relä, slut i lager och går ej att beställa! Min lokala bilelgubbe löste det problemet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.