Jump to content

traktorn

Members
  • Content Count

    111
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

traktorn last won the day on December 25 2019

traktorn had the most liked content!

Community Reputation

22 Excellent

Profile Information

  • Location
    Kinnekulle
  • I drive
    Landcruiser HJ60 från 1987

Recent Profile Visitors

651 profile views
  1. traktorn

    Solrosgaraget.

    Helt klart bränslebrist. Orsaken kan vara lite vad som, men det fattas bränsle i spridarpumpen. Kan sitta en vattenavskiljare/smutssamlare innan filtret som behöver kärlek. rostskadade sugrör är inte ovanligt på lite äldre bilar. summasumarum så ligger felet mellan tank och spridarpump. En elektrisk sugpump på biltema är inte dyr i sammanhanget..
  2. hoppas att det inte är något alvarligt.
  3. traktorn

    Solrosgaraget.

    Självklart lägger man alla lösa grejer i en och samma burk, då är det ju bara en burk man ska rota och leta i Jädrar vad snygg den blev!
  4. Jag kan få riktigt goa ljud i min ibland när jag kör med fyrhjulsdrift/ låsta framnav. På min är det kardanaxeln till framaxeln som kommer i obalans ibland, den glappar lite mycket i splinesen vilket man känner när man kryper under och rycker och drar i kardan. Har du lika stora däck fram och bak, lika slitna? går fyrhjulsdriften ur direkt när du lägger ur den och utan ljud? eller "hänger" den kvar ett tag trots att du kopplar bort den med knappen och när den väl släpper så märks det tydligt i bilen? enligt instruktionsboken ska man inte överskrida 80 km/h när man har låsta framnav, eller om det var när fyrhjulsdriften är inkopplad.
  5. traktorn

    Traktorns HJ60

    Då har även dämparna i fram blivit bytta så nu skuttar bilen inte fullt så mycket längre
  6. Min har samma uppförande. min gissning är att det är bränslepumpen som lever sitt egna lilla liv. På äldre pumpar (som den sitter i HJ60) finns en inbyggd bränslejusterare som ökar och minskar bränslet beroende på belastning. Jag gissar på att nått till den justeringen är slitet och då blir det lite ryckig gång vid lätt gas och låga varv. vid mycket gas och höga varv påverkas inte motorn lika märkbart av att justeringen inte lirar riktigt.
  7. traktorn

    Traktorns HJ60

    Några bilder från bälgmeket. Mobilkameran är kass men det kanske går att se något.
  8. traktorn

    Traktorns HJ60

    På besiktningen noterades muntligt att en bladfjäder i fram var av. Det fixar jag på stört var svaret till gubben med rosthammaren. Nu blev det inte riktigt så utan jag körde vidare utan åtgärd. Det gick bra i några veckor men sen en dag när jag körde på en hyffsad skogsväg så small det till i fram och nosen på bilen sjönk något på vänster sida. Helt plötsligt så var jag nere på ett helt blad på vänster sida, och dagen efter behövde jag bilen. Efter kvällsmaten fick det bli lite snabbmek i verkstaden. Jag hade luftbälgar liggandes som köptes för några år sen när bakfjädringen blev väl slapp. Nu var det bara att börja klura ut fästen för bälgarna och börja montera. Några timmar senare så vart bilen uppkäftig igen. Det som står närmast på tapeten är att byta dämparna i fram för dom är tokslut.
  9. traktorn

    Traktorns HJ60

    texten ovan är en sanning med modifikation. Jag monterade dom nya stagen men P-ändarna blev liggandes orörda. Tills förra veckan. fick ett sånt där tokigt infall och tänkte besiktiga bilen, något som inte skett sedan 2015. Det började redan för några veckor sedan när jag helt plötsligt handbromsen blev betydligt sämre. Jag kände att något hände när jag drog i spaken. In i verkstaden och lite koll vad som kan ha hänt. Från spak till hjul var allt helt men när jag drog i spaken bromsades bara det högra hjulet. När jag fick av trumman på vänster sida såg jag vad som hade hänt. Det ligger en kort vajer inne i trumman och den hade jag dragit för sista gången. Efter lite klurande och rotande i verkstan tillverkade jag en ersättare av en eker till min endurohoj. Jag sågade av örat från vajern och helt sonika svetsade på det på ekern efter att jag kapat den i rätt längd. Bockade sen den i en lagom båge och se på fan, den passade och funkar! Och nu började tankarna, vad mer behöver fixas för en besiktning? En glödlampa till skyltbelysningen byttes, Dom dammiga P-ändarna monterades och jag köpte två nya däck eftersom korden var framme på ett av framhjulen. Kvällen innan besiktningen lyfte jag upp bilen och kröp under i bak eftersom det lät lite som att avgasaröret låg emot bakaxeln. Inget fel på upphängningen. Till slut hittade jag källan till ljudet. en hållare till krängningshämmaren hade försvunnit med resultatet att hämmaren låg och skavde på bakaxeln. Hittade en lämplig plåt som jag skar ut en remsa av och bockade som den andra. lindade några varv med tunn gummiduk runt hämmaren och klämde dit hållaren. Lite spännande var det att köra fram till besiktningen förra fredagen men det gick som en dans. Blankt papper!! Nu har den gått 53 000 mil och går som en klocka. Som lite kuriosa var jag bjuden på älgjakt i söndags och det jaktlaget hade en fin hemmagjord älgdragare. Tyvärr så la drivningen av när vi nästan hade fått älgen ut från ett hygge. En liten halvmånekil hade försvunnit från sitt läge vilket gjorde att kraften från motorn inte gick in i växellådan. Jag visste att jag hade ett skruvdragarbits i bilen och det kanske skulle gå att trycka dit. Kommer halvvägs till bilen när hjärncellerna vaknar till. vänder mig om och ser att avståndet till älgdragaren från den punkt som jag vågar åka till innan det blir för surt är ungefär 60-70 meter. Så istället för att hämta ett fjolligt bits hämtar jag bilen och släpar ut vajern, den räckte precis fram till dragaren. Drog in hela vajern och sen släppa på den igen och backa bilen 70 meter och samma procedur tre gånger så var älgen på farbar väg.
  10. traktorn

    Solrosgaraget.

    när jag motade rostmasken senast gick jag in på mekonomen och frågade om skärmkant, inga problem kom dagen efter (HJ60)
  11. traktorn

    Kupefläkt 12volt

    Leta upp närmaste firma som håller på med bilel och köp nya kol. kostar skit och ingenting. Hittar du ingen firma i din närhet så får du ta en tripp till Skara bilel, han löser det åt dig garanterat.
  12. Japp; det fina gänget var det. Om man läser i GPS,en i bild fyra så stor det Ängatorpet, där bor jag. Och ca 2 km efter att den bilden togs mötte ni en traktor med släp och en lastmaskin som svängde in på fältet till höger om er, Jag körde lastmaskinen.
  13. Hej på er Vad det några från denna sida som tog en sväng över Kinnekulle i lördags (6/10) ?? Jag och chefen mötte ett gäng med bilar på våran lille väg så bilarna fick stanna på vägen så vi kunde svänga in på fältet. När jag svängde in på fältet såg jag till min stora förtjusning att vägen var full med kärlek. 5-6 bilar, samtliga på större offroaddäck och dom första i raden var om jag kan modellerna rätt två st. bj 40 sen fanns där en HJ 60 och någon pickis han jag uppfatta med. Alldeles för sent kom jag på att jag givetvis skulle hoppat ur lastmaskinen och dels fotat detta vackra och även presenterat mig.
  14. traktorn

    Traktorns HJ60

    märks tydligt att jag blivit med hus i den här tråden , ett halvår mellan uppdateringarna!! Nu har min pärla passerat 52000 mil och går som en klocka fortfarande. Det måste vara hål på avgasarröret för det kommer in avgaser i bilen när man öppnar takluckan. Ska försöka vara lite mer aktiv här igen .....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.