Gå till innehåll

traktorn

Members
  • Innehållsräknare

    96
  • Gick med

  • Besökte senast

Webbplatsen Anseende

0 Neutral

Profile Information

  • Ort
    Kinnekulle
  • Jag kör
    Landcruiser HJ60 från 1987
  1. traktorn

    Traktorns HJ60

    mycket vatten under broarna mellan inläggen här. Bilen blev bara vingligare under hösten så jag blev tvungen att göra något. Hissade bilen och kunde se att bägge P-ändarna glappade. Noterade även att stagen mellan bladfjädrar och ramen hade gjort sitt. Tillverkade ett par nya och vips så går bilen som en stridsvagn igen
  2. traktorn

    Renovera manuell växellåda

    Rätt viktigt att kolla vad det står i instruktionsboken om oljekvalite. Särskilt om det ska vara hypoid eller inte. I HJ60 ska växellådan vara utan hypoid men hjulaxlarna är med hypoid.
  3. traktorn

    Traktorns HJ60

    Nu var det dags för oljebyte och rundsmörjning igen. I veckan passerade bilen 51 000 mil Får nog titta på styrningen med, bilen börjar bli väl vinglig på vägen.
  4. traktorn

    Traktorns HJ60

    Precis som Daniel2 har jag givit min bil lite kärlek idag. satte på sommardäcken och fick liv i diffspärrarna igen. den bakre spärren hade rostat fast och då gick det inte heller att dra i spaken till den främre spärren. Lite 55,6 och några lätta hammarslag gjorde susen.
  5. traktorn

    min hj 60

    jag vill nog också höja ett varningens finger. Ljus på tak är säkert fränt men det kräver klart väder för att inte vara störande. I dis och snöfall önskar du att dom satt på ett bättre ställe. Och blänk i motorhuv stör, i alla fall mig. Jag röjer snö och har kört med ljus på taket, åkte av illa fort. Ska det sitta på taket så dra bak så långt att inget ljus träffar huven. Lycka till
  6. traktorn

    min hj 60

    Tråkigt med extrajobb. Själv märkte jag att jag måste hissa upp min skorv och kolla varför jag inte kan rubba spakarna till diffspärrarna. Fattas nog smörja antar jag.
  7. traktorn

    Byte av generator

    Nu har mitt generatorproblem äntligen löst sig. Hjälpte inte att beställa en bytesgenerator från Toyota då dom inte skickade med det inbyggda laddningsreläet. Jag ringde och påpekade att jag utgick ifrån att jag skulle få en komplett generator. Dom la in en beställning på reläet (för 1900 kr) men ringer tillbaka efter två timmar. Reläet finns inte kvar på deras lagerhyllor och dom kan inte få fram ett heller. Jag lämnade in min gamla generator till Skara bilelektriska som konstaterade att reläet behövde bytas. Två dagar senare och 350 kr fattigare så laddar bilen igen. Och jo, han kunde hitta ett nytt relä.
  8. traktorn

    Traktorns HJ60

    hmmm, husrenovering tar tid från allt annat. Min kära HJ 60 har bråkat med mig. Jag trodde laddningen var lagad sist jag skrev här men icke. Det gick bra några veckor men sen la generatorn av igen. Felet satt i det inbyggda laddrelät. fick hem det nya idag och nu laddar bilen igen. Jag tröttnade på felskökandet i december och beställde en bytesgenerator från Toyota. Kom dagen efter och jag var glad ända tills jag skulle montera, Det inbyggda laddrelät fanns inte i lådan. Ringer till Toyota och undrar vad dom menar när jag får en halv generator. Dom beställer på stört och jag blir glad igen,,, i två timmar. Då ringer dom tillbaka och säger att dom kan inte få tag på något relä, slut i lager och går ej att beställa! Min lokala bilelgubbe löste det problemet.
  9. traktorn

    Byte av generator

    Fick krypa till korset och kasta in handuken. Bilen har slutat ladda igen och jag hinner inte kolla felet då jag är mitt uppe i ett husrenoverngsprojekt ( som jag bor i) Jag beställde en bytesgenerator från Toyota. ca 2000 kr
  10. traktorn

    Byte av generator

    Hej igen Som jag skrev tidigare, be någon kolla generatorn. Verkar som vi har samma generator. I verkstadshandboken står det att laddreläet sitter på skärmen. I verkligheten så sitter det inbyggt i generatorn. På min är det en grov kabel ansluten och en kontakt med tre mindre kablar. På min ska det vara 24 volt på alla stiften i kontakten när bilen går/tändning på. På min är det stiftet som går till laddlampan som det inte kommer ström i. det stiftet är det som sitter avvikande från dom andra två. Igår lödde jag på en skarvsladd till det stiftet och la den mot pluspolen, det gnistrade lite så jag tog bort den igen. Men det hade effekt, nu laddar bilen igen.
  11. traktorn

    Byte av generator

    lämna den till någon bilelpulare som kan kolla den. Jag har liknande problem på min HJ 60 och det är inte generatorn, den laddar vid bänk-körning. tror att det är något med själva laddlampan som spökar på min. Det kommer inte ström i dom trådar som det ska komma ström i ( till generaton).
  12. traktorn

    Traktorns HJ60

    hänt mycket i mitt liv senaste halvåret men inte så mycket här på sidan. Blir troligen husägare nästa vecka och väldigt mycket tid har gått till renovering av det huset samt tömma det tillsammans med mina syskon (pappas hus och han dog i vintras) Min kära trotjänare har varit sjuk. Den slutade ladda mitt i skörden. Kört med den ändå och laddat vid behov. Men nu när det blivit kallare gick det inte längre. Jag lämnade in generatorn till Skara bilelektriska för reparation. Han ringer upp dagen efter och säger att han är klar, eller rättare sagt, det var inget fel på den Sätter tillbaka den och den laddar som aldrig förr
  13. traktorn

    Växellägen

    Klickade på fel bild, här är dom monterade och det lilla facket borttaget
  14. traktorn

    Växellägen

    Diffspärren har inget med vredet på framhjulen att göra. Vreden kopplar samman främre drivaxlar med hjulen kan man säga. Så även om du lägger i fyrhjulsdrift inne i bilen så går inte kraften ända ut i hjulen om du inte vridit på vredet i navet. Precis som Mecki skriver sitter spakarna till at låsa diffarna mellan framstolarna, se bild på min HJ60
  15. traktorn

    Jumpstart.

    Ja kan du få igång den med ett 12v batteri är det bara att gratulera, och du får gärna dela med dig av kunskapen. Dom gånger jag behövt starthjälp har jag letat upp nått fordon med 24v. sen startar min ganska lätt om man bogserar igång den. Men då måste det finnas lite ström som släpper fram bränsle.
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.