Jump to content

Portland

Members
  • Content Count

    92
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Location
    Södra Småland
  • I drive
    C63

Recent Profile Visitors

477 profile views
  1. Några veckor har gått och jag har funderat på det ni sagt och kollat runt lite. (och självklart skall den inte bara gå på TET, om där ens alls... men iaf inte på steniga ler-träffar typ Bråt) En JEEP Wrangler är mindre invändigt än en LC ja, men funkar. Dock är bilen i övrigt rappel... Det finns inte ens ett stag som håller dörren i öppet läge, så man "slåss" hela tiden med dörrjäveln när man skall in och ut. Det sitter ett snöre där, "bra när man plockar dörrarna av och på"... tydligen. Inte min grej. En Rubicon har Dana44 och klarar 37-hjul utan att rasa... de andra Jeeparna har bara Dana 30, detta inkluderat Grand Cherokee mfl. Är det fysiskt möjligt att konvertera en LC100 eller 150 med andra axlar och få den väglegal här? Detta alternativ är fortfarande spännande! Medan denna idé får utvecklas och mogna har jag kollat en HDJ80. Är detta något att ha så länge och lugna suget lite...? Att lägga sådana pengar på en bil på närmare 30 år tar emot, men denna har diffspärrar runt om och är höjd tre tum och plats finns för 35:or. Men hur klarar låda och axlar detta? Den har lite rost i nederkant på dörrar men annars inget speciellt... lite släpp på klarlacken på höger framskärm, och lite slitage på främre skinnstolar. Vad kan man tänka för prisläge?
  2. Tack för svar, frågar man på ett Toyotaforum får man självklart tips om just Toyota och inget fel med det! ...men inser att jag inte var specifik nog. Toyota funkar självklart, men bilar som är 30-40 år känns väl kanske inte de mest moderna... eller ens möjliga att hitta utan att vara totalt upprostade. Kristianstadsfirman fick förr när man hängde här inga vidare recensioner men de kanske bättrats? Aja, krav är iaf minst 37" och automat. De ofta rätt extrema överhängen bak (tex BJ 75 och HJ61) störs man nog inte av i Australien men här är ganska kuperat så vet inte riktigt hur det funkar...? För självklart kommer bilen gå i skogen! Att nämna Rubicon bland Toyota-folk kanske är lönlöst, men det är deras terrängmodell utav JEEP Wrangler, med kraftigare axlar, diffspärr brak och bak samt urkopplingsbar krängningahämmare. En sådan börjar på 200, 300 är vanligare... skall man ha en höjd med 37:or (och ändrad utväxling) så landar de på 300 och uppåt. Min budget är därför typ så... klarar man sig med 200 är det ju självklart trevligt, men 400 funkar också... En LC100 och 120 får man för typ 80... en LC150 kan man nog få för 200... och detta känns som trevligare och modernare bilar än tex en ur HJ-serien. Men ni rekommenderade inte nån av dessa. Varför? På offroadträffar ser man ibland "normala" bilar som konverterats med portaler så visst går det! Har sett både Cherokee och Defender Detta är ju dock bilar som är stelaxlade i grunden... nu krävs ju inte portaler men skall man ändå bygga om så vill man ju iaf se över möjligheterna. Låt idéer och förslag flöda!
  3. Jag har inget behov utav bil. Jag arbetar i samma by som jag bor och här finns affär. All körning är därmed i grunden onödig. Till denna onödiga körning har jag en dieselkombi men... I bakgrunden surrar ett sug om terrängbil. Inte nån bucklig skrothög att sprätta lera med, snarare en laglig och fungerande bil som klarar iaf 50 mil utan att döda en. Nån som passar på tex TET: Till saken hör att jag gillar stora däck. I stort sett lika onödigt som denna bil totalt sett... men nu är det som det är. Jag körde LC95 några år, köpte Toyota med diesel och manuell låda för de skulle ju vara outslitliga. Det visade sig riktigt svårt att passera 33" och sen vägrade ettans växel fungera. Så jag slängde den. Bilen skall kunna användas som campingbostad, därför är kombi krav. Korta bilar och pickuper går bort. Har ju sett Arctic Trucks bilar och gillar principen, men priserna är ju löjliga... har bara sett dem i Norge och där är ju priserna löjliga redan från början, så det kanske hänger samman. MEN, vad anser ni vara ett vettigt projekt? Första tanken var en Rubicon med 37:or men var finns dessa? Vanlig bil ju, inte skall man behöva höja, tänkte jag... borde finnas färdiga, begagnade... men ägarna verkar hålla i dem hårt. Skall man kanske köpa en LC100 (eller 120/150?) och byta axlar och sätta på 40-tummare? Känner att det vore lite kul. Hur ser möjligheterna ut för att konvertera till portaler? Eller skall man köpa en Patrol eller kanske Grand Cherokee...? Eller kommer detta bli omöjligt att besiktiga? Kanske lika bra att skita i alltihop. ....eller.....? Jag vet mycket väl att man varken behöver 40-tummare eller ens 37:or och absolut inte portaler för TET, men vissa byter kök eller renoverar badrum och anser det viktigt. Jag anser stora däck är viktigt.
  4. När jag satte lyse i lamporna uppe i karossen kladdade jag inte med att sätta in lamphållare osv... Eftersom dessa regler gäller Sverige, köpte jag alltså bakljus från nåt annat ställe... kommer inte ihåg vart dock... men där var ju lamporna kompletta med hållare och allt. Kostade väl 3-700 har jag för mig. (piratdel)
  5. Ibland efterfrågas tips på rutter och kom idag till att tänka på att rutterna som finns i TET faktiskt oftast kan nyttjas av bilar likväl som motorcyklar. 3400 mil, på några ställen är det säkert för smalt för bil men då kan man säkerligen hitta ett alternativt spår runt. http://www.transeurotrail.org/
  6. Orsaken att de lagt till lampor är reservhjulet. Bilar med reservhjul på bakluckan skymmer lamporna i vissa vinklar och därför tvingas importörerna eftermontera andra lampor och använda originallamporna som nån designgrej... Man kan tycka vad man vill om detta men det är förklaringen. Och ja, ändrar man och flyttar upp belysningen kan man få tvåa på besiktningen. ...om man har reservhjulet med sig...
  7. Lite sent nu men vägen Mecki tipsar om är "länkad" dvs försedd med en gammal rostig brun kedja tvärs över... låst med hänglås... perfekt dödsfälla för oss som kommer på mc. Hrm. Med terrängbil kan man köra runt, Öland har generellt sett slät terräng, men... Ett väldigt trevligt ställe rätt nära bron är annars området norr om Kleva havsbad men man bör köra in antingen Anders eller Brittas väg... kolla hitta.se. Eller lägg in koordinaterna N56 33' 10" och E16 23' 32" på tex Google eller nåt... (google maps har inte vägen med men det går att köra vanlig personbil dit och där får lätt plats ett gäng bilar) Ett annat fint ställe på ön att fricampa på är en knapp mil norr om Sandvik, lägg in N57 8' 37" och E16 54' 35" så ser man... del kan man stå på platån men även följa den knappt synbara lilla väg (finns utmärkt på hitta.se) och komma ner till ett sedan lääänge övergivet stenbrott, även här plats för ett gäng bilar. Är det upptaget finns en väg strax norr om denna plats som går över alvaret, där finns också lite avskilda platser... Aja, hoppas ni fick en fin helg på ön iaf!
  8. Ditt nummer är skickat till ägaren Jimmy, men detta var ju främst en tråd för att få en hint om ett ungefärligt värde, inte en säljtråd. Fast kommer ni överens är ju saken iofs klar så sett. Oavsett så hoppas jag bilen kommer till en entusiast som förstår och kan sätta värde på den. ...och då inte bara ett ekonomiskt värde...
  9. Sorry, missade årsmodellen.... det är en väldigt frisk -99:a
  10. En kvinnlig bekant har haft funderingar på att sälja gårdsbilen men är rädd för Blocket och för att bli lurad. Jag blev ombedd att kolla lite i saken, men insåg snabbt att jag måste låta frågan gå vidare. ...bla pga nedastående faktorer: Jag TROR det är en HZJ75, det är iaf en tvåsitsig pickup. Skall fixa in bild senare. Den har mest gått inom ägorna, dvs minimalt på saltade vägar. Den är därför nästintill helt rostfri och har precis slagit över till 13000 mil. Hon har ägt den i tio år och enda direkta slitaget som finns på bilen är vänsterkanten på förarstolen.
  11. Kör du utan reservhjul på luckan borde det inte spela nån roll vilka lampor du har "aktiva". Med reservhjulet på luckan kan en skarpsynt tekniken slå ner... men lotteri som sagt.
  12. Trodde det var en LC-relaterad annons, men nä... https://www.blocket.se/kronoberg/Overlock_Toyota_Differential_72826443.htm?ca=21&w=1
  13. Även om Toyos MT faktiskt är rätt bra överallt så är väl AT generellt alltid bättre på asfalt, snö och sand... Toyos AT har jag dock aldrig provat.
  14. Med närområde menar jag kanske inte typ Skåne, även om det kan vara nog så jävligt även där... tex på vintern... Men vad jag förstår så är du dels ensam (inte del i en kolonn) och dels rätt ny på detta med "äventyrsresor" och då tror jag det kan vara fullgott med något hemomkring. Turkiet, Syrien, Irak och Iran är länder jag gärna skulle vilja till, men.... känner att det nog kan vara väl spännande där bitvis. Strax efter mitt inlägg kom förslag om att köra Östersjön runt, och det kan ju inte vara så svårt? Eller rättare sagt, man kan göra det hur svårt man vill, men man kan ju även åka asfalt om man det vill. Men oavsett underlag så är det ett exempel på vad jag menar med "närområdet". Man tvingas ju då dessutom till Ryssland med allt vad det innebär... visum osv. Och då kan man ju även klippa enklaven mellan Polen och Litauen. Jag åkte i just detta område i somras, kollade en del krigsminnen med början i norra Tyskland, vidare genom Polen och sen baltländerna. Jag hade dock inga planer på Ryssland så sista/yttersta punkten blev Narva. ...där ju det svenska lejonmonumentet står. Du bodde i Helsingborg va? Nere vid rådhuset står en staty med Magnus Stenbock, avbildad från slaget vid Narva år 1700. Det förekom leriga vägar med liten krasch på min resa, fulla och förbannade ryssar och lite annat som gjorde det hela till äventyr fullt tillräckligt för min del iaf.
  15. Slagtålighet brukar också vara fördel LED. Tänkte på mitt inlägg här, jag hade bara 240 på min och då ogillades de eftersom de lyste en kilometer iväg. Vad som finns där borta intresserar mig sällan. ...men har man massa ramper för närområdet och verkligen vill ha överdriven spets så kanske ett par Lightforce 240 funkar...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.