Jump to content

arnell

Members
  • Content Count

    67
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

arnell last won the day on May 16

arnell had the most liked content!

Community Reputation

34 Excellent

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.arnellexpedition.se

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • I drive
    HZJ70, 3xHZJ75, 3xHZJ76, 3xHZJ78, 2xHZJ79, HDJ80

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Rolig fråga! Men varför vill du ha en softtop för en expeditionsbil? Det är vanligen det man inte vill ha, av en myriad orsaker. Hur som helst har jag aldrig sett någon producerad soft top av de längre hjulbaserna (och Toyota har goda anledningar till det). Att de kortaste (70/71 och 73/74) kan ha funnits som det är för att de mest sålts som nöjesfordon, och då kan ju softtopen vara "en kul grej". Om det mot förmodan skulle finnas så är det garanterat en GCC-modell, så börja leta där om du ändå verkligen vill ha det. Däremot är det ju inga problem att göra en cab själv genom att kapa, SFRO hjälper till med ombyggesbestyret. Blir nog billigare om inte annat Stay healthy.
  2. Haha, kostnadsbesparingsprogram, att torka av kladd tar ju tid i produktionslinan Lean in practice...
  3. Stämmer det! Fast Toyota brukar väl inte tillåta sig att kladda så där mycket...
  4. Garnolle, 270 hästar i en 70a, det måste vara något det. Hoppas vi får ihop det att ses någon gång, skulle vara kul att få känna på skillnaden.
  5. Haha, tack för det Martin! Alltid lika roligt att läsa reportage av dessa bilar där de provkörs som om de skulle vara personbilar "Egentligen är den en sämre bil än nuvarande generation landkryssare", haha My god. Fast för er som inte provkört en 76a kan jag säga att på komfortfronten är det stor skillnad mot 78or och 79or. DET är mer av en personbil, framförallt i de högre trimningsgraderna. Den är byggd för persontransport - någon har jag hört sagt att det är den direkta ersättaren till 105an som lades ner 2007, faktiskt samma år som 76an "kom tillbaka" (fanns ju tidigare som 77a).
  6. Hej! Vi har ett set bladfjädrar bak (med schaklar, U-bolts, etc) och skruvfjädrar fram från en HZJ76 årsmodell 2013 liggandes. Passar säkert massa 70-bilar nyare än 1999. Bra skick. Lägg ett bud. Mvh Fredrik
  7. 1HZ kom 1990 så första årets modell är numera skattefria, fanns i 70orna och 80orna. Svåra att hitta dock, lättare att hitta 1991 och 1992, men de har nått år kvar tills skattebefrielse. 3B är så klart en fin traktormotor, men den börjar bli gammal Om man vill ha 1HZ eller 1HD-T är bäst kanske är att satsa på en 80a, som finns i större antal utomlands, framförallt i Frankrike (om du är beredd på en import). Den finns både med 1HZ och 1HD-T. Den senare är en bra motor med turbo, men tillverkades bara under ca 5 år (med specialare i Australien senare). Fanns mest i 80an. MEN 1HZ tillverkas än idag, så reservdelar finns precis varje skruv att få tag på, och kommer att gå att få tag på länge än. Vi har en HZJ70 från 1992 som vi "sitter och väntar på" ska bli skattefri
  8. @JanneJ: Av intresse, på vilket sätt märkte du skillnad på GL4/5 och GL4?
  9. Grymma stories!
  10. Härligt att höra! Tackar för återkopplingen med "lösningen" också Vi sitter med två likadana som du har fast 76or (men då tyska euro5 grejer), så det är bra att veta var man kan leta om det någon gång skulle vara problem. Toppen. Som ofta med fel på Toyotor: Kolla alla mods alla gjort på den efter att den lämnat fabrik så löser det sig i 90% av fallen ?
  11. Det är inte så att dessa ligger kvar och skräpar händelsevis? Då finns intresse.
  12. Vi hjälpte en stackare som köpt en pickis HZJ av dem. Att växellådan rasade efter ett par hundra mil var minsta problemet på den bilen. Den förlorade häften i värde på några månader när alla snabbfixar började visa sig...
  13. arnell

    HZJ 79

    Trevligt!
  14. arnell

    LC100 med 3800 mil

    Verkligen, om man vill ha en 100 som är nära ny är väl detta en av de få chanserna som finns kvar. Så priset får nog ses som ganska ok. Vi får se vem som tar den först
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.