Jump to content

Klas

Members
  • Content Count

    76
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Klas last won the day on January 17

Klas had the most liked content!

Community Reputation

11 Good

Profile Information

  • Location
    Gotland
  • I drive
    Jag har kört jorden runt med min Hilux och jag kom

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Klas

    GRJ 79

    Jag gjorde bredden 2,2m det är för mycket. väldigt besvärligt med sikten bakåt. har alltid med mig ett par extra glas till backspegel. jag byggde även ut bakåt med 60 cm men det fick jag såga bort och göra om. det blev fel belastning mellan bak och framaxel. nu åker jag kring med ständig överlast. stötdämpare och fjädring är bytt till 400kg ständig överlast. räckte bak men inte fram. nu sitter det rejäla grejer fram i stället. lycka till.
  2. Klas

    GRJ 79

    När jag gjorde nytt flak på min x-cab så satte jag in en extratank 140 liter underflaket strax bakom hytten. extratank måste vara av godkänd typ, inte hemmagjord så det kallas vattentank.
  3. Klas

    motoreffekt

    Det är viktigt att motorn håller hela vägen hem när jag är ute på tur. men jag skulle vara glad om den var lite starkare i uppförsbackarna. Jag kör ju inte så fort så jag kanske klarar mig med 88 kw.Många kör om mig men jag kommer ju alltid först till slutmålet.
  4. Klas

    motoreffekt

    Aha det innebär att till skillnadfrån chip så syns inte optimering på besiktningen och att optimeringen inte kräver mer av motorns konstruktion än vad den är gjord för. Ska kolla om jag hittar någon optimerare när jag kommer hem. Tack Klas
  5. Klas

    motoreffekt

    i en tidigare tråd så talas det om dieseloptimering. Jag är riktigt dålig på allt som handlar om teknik och optimering. det jag är bra på är att åka på lång tur. Jag har Svea. Hilux, x-cab -07, 88 kw nu tycker jag att motorn är lite tröttare än tidigare. Jag har köpt ett chips men inte monterat. jag tycker det verkar så osäkert att demontera inför besiktning. och håller motorn för hård körning. frågan är chip eller optimering? vad innebär optimering? hlsn Klas
  6. Ja man blir imponerad. Jag blev tvungen att räkna efter hur många länder jag korsat. 58 st och då räknar jag bara länder som jag åkt genom med egen bil. jag ahr korsat alla världsdelar som det finns väg på. Det finns inte så mycket kvar som jag vill se. att sluta resa gör livet tråkigare. hlsn Klas
  7. Klas

    CTEK D250TS

    nej tyvärr ingen info. allt försvann när blixten slog ner i min dator. men den heter BM-1 compact och återförsäljaren fanns i GB
  8. Klas

    CTEK D250TS

    ja helt rätt smart ass heter den. lärorik tråd jag har lärt mig en del som jag fortfarande inte förstår. en sådan där diod borde jag haft. nu har jag tagit bort solcellen. jag hade spill på batterierna, både startbatterierna och brukarbatterierna. jag tog bort extraljus, backkamra, radio, gasvarnare, kylbox och brukarbatteri, inget hjälpte. efter att stått tio dagar var startbatterierna nere i 2 volt och döda för evigt. bort med solsellen och med nya batterier så har det fungerat. solcellen har dragit stöm genom smarpassen, och dualen från startbatterierna. Jag tror att Ctek250 och Smartpass är bra men en diod eller något som att strömen bara kan gå i en riktning mellan batteri och ctek är bra. jag har även ett instrument som mäter spänningen på brukarbatteriet och hur mycket som laddas och går ut. det är samma som Ctek själv säljer, dual, smatass och instrument ca 9000. jag köpte dual och smatass från Hjertmans för 3500 och instrumentet från England för ca 600
  9. Klas

    CTEK D250TS

    jag är nu inne på min tredje Ctec dual. varför den första gick sönder vet jag inte. Den andra gick sönder antagligen på grund av att jag hade för stort brukarbatteri. (2x105 ah) nu senast har jag något som jag inte kommer ihåg vad det heter. en dosa som ser ut som dualen och den ska bland annat göra att dualen klarar mer än 100ah. jag har en stor stationär solcell på taket som när den fungerade var dålig redan som ny. det är väldigt stor skillnad på priset beroende på var man köper.
  10. jag är inte säker på att jag minns rätt men är det inte carne till Tanzania. vilket innebär att det kan vara både svårt och dyrt att sälja bilen i Tanzania.
  11. Klas

    Diffspärrar Hilux 2012

    jag hittade en film på nätet om hur man fixar när det läcker och det är bara att erkänna att fixa läckaget är långt utanför mitt kompetens område. det är bara att fortsätta att fylla på lite då och då. Att reparera är inte min grej, jag är bättre på att åka långt bort och komma hem igen.
  12. Klas

    Diffspärrar Hilux 2012

    Nör jag låg under och bökade för ett par månader sedan så passade jag på och satte en slang på fästet ett par tre dm lång, avslutades med ett slang bränslefilter mot damm. fästes uppe i underredet i en båge för att klara skump. provkörde ner till Bad Kissing men det hjälpte inte. hur många splines är det på hilux xcab 07?
  13. Klas

    Diffspärrar Hilux 2012

    Tack för rådet jag ska pröva att sätta dit spedsleev och ny packbox och se om det räcker.
  14. Klas

    Diffspärrar Hilux 2012

    hej. jag satte in Air Locker (diff) bak på min Hilux -07 en väldigt dum ide. nu läcker det ständigt olja vid kraftaxelns anslutning. Har bytt alla packningar tre gånger men det hjälper inte. har läst på andra forum (australien) att det tydligen är problem med Air Locker. tror att jag ska sätta tillbaks orginalklumpen
  15. Jag har 265 70 17 på -07. däcken är olagliga i Sverige så jag har dem bara utomlands- omkretsen är större än 5%
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.