Jump to content

valdas-76

Members
  • Content Count

    298
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

valdas-76 last won the day on March 25

valdas-76 had the most liked content!

Community Reputation

148 Excellent

Profile Information

  • Location
    Kristianstad
  • I drive
    Allt möjligt men helst 4x4

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har en uppsättning alufälgar med angivna mått men dom finns i Skåne... Kan ta någon bild på dom om intresse finns.
  2. valdas-76

    Solrosgaraget.

    Höll den inte luften, eller?
  3. Har en uppsättning 8x16 alufälgar till salu. Bultmönster 6x139.7, centrumhål 110 mm, ET0. Ganska slitna Cooper Discoverer 265/75 R16 sitter på. Pris: 1200 kr, hämtas i Kristianstad. Mobil 0762- 21 18 nitton eller PM
  4. Den sprayen var kanske avsedd för stekpannor @Mecki Jag använder transmissionsolja som har gjort sitt i växellådor eller axlar, men som sagt den drar åt sig all möjlig smuts och damm och grus...
  5. Det måste vara bladen i fjäderpaketen som gnisslar. Hissa upp bakdelen så att bladen gör sig fria, blåsa rent med tryckluft och spraya något tunt som inte drar åt sig så mycket smuts (typ silikon- eller teflonspray) mellan dom. Borde hjälpa. Förr i tiden när de flesta bilar hade bladfjädrar brukade man smörja hela paketet rejält och linda in i något kraftigt tyg. Ju mer friktion uppstår mellan bladen i paketet desto hårdare fjädringen blir. Det brukar finnas plastbrickor i ändarna av bladen för att minska friktion men dom slits ner med tiden.
  6. Alternativen är många, har provat en hel del själv. Rena syror funkar bra när man har möjlighet att lägga föremålet i ett bad, citronsyra funkade bäst för mig, den är relativt lättillgänglig, ej alltför dyr, processen är ganska långsam (beror såklart på temperaturen och koncentration av lösningen) och lätt att kontrollera. Kemiskt renade ytor blir väldigt känsliga för syre och fukt som alltid finns i luften och måste rostskyddas så fort som möjligt. Denna metoden (samt elektrolys) ska helst inte användas på vissa komponenter som t ex spiralfjädrar eller bladfjädrar pga risk för vätesprödhet. Av alla andra produkter så gillade jag denna faktiskt https://www.winparts.se/filter-vatskor/vatskor/underredsmassa-rostskydd/tectyl-och-rostskyddsbehandling/c1168/brunox-epoxi-250ml-rost-omvandlare/p108503.html , den är inte speciellt billig men resultatet blir bra. Rostomvandlare och epoxygrund, två i ett. Det där med att hacka, har man en vettig kompressor så finns det ett utmärkt verktyg https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/ovriga-tryckluftsverktyg/nalhammare-2000033122 , en fattigmans bläster Funkar superbra om man behöver att ta bort gravrost från tjockare gods.
  7. En någorlunda vettig BJ75 ska göra 110-120 utan problem, visserligen tar det evigheter att nå den farten och omkörningar måste planeras åtminstone ett halvår innan men ändå...
  8. Det finns delar till denna bilen fast nere i Skåne... Mobil 0762- 21 18 19 eller PM
  9. Det är bara min gissning men möjligen detta https://www.toyota.com.au/dpfinformation
  10. Behöver du verkligen dragintyget? Jag köpte en begagnad dragkrok för min arbetsbil och kontaktade Carspect för information angående montering och ev. regbesiktning. Dom sa att man måste ha monteringsanvisning för dragkroken (hittar man en på nätet och skriver ut så går det bra, helst på svenska) och så typskylten på dragkroken ska finnas. Det skulle räcka enligt dom. Toyota i Sverige för tillfället kan inte bistå med så mycket mer än bara kränga någon ny bil...
  11. Hej, någon som har fräscha AT däck liggandes? Behöver inte vara alltför grova. Ska monteras på en HJ60. Fälgarna är 15" sä däcken ska vara 31x10.5 R15, 265/70 R15 eller liknande. Även kompletta 15-16" hjul med rätt offset kan vara intressanta. Skåne, Blekinge, Halland. Har ni något, ring eller sms:a mig på 0762-21 18 nitton eller PM
  12. Finns inte så många genvägar när man har det så lättåtkomligt, bara ny plåt. Man ska ha metall av samma tjocklek och motsvarande kvalité som befintlig om det är möjligt. Man får räkna att det blir inte samma flexibilitet på en svetsad ram men allra viktigast att det blir ny och frisk plåt vid t ex infästningar.
  13. Det är mycket möjligt att jag gör det, med förutsättning att vi överlever dessa corona-tider
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.