Gå till innehåll

valdas-76

Members
  • Innehållsräknare

    193
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

valdas-76 senast vann den dag 10 augusti

valdas-76 hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

40 Excellent

Profile Information

  • Ort
    Trolle Ljungby
  • Jag kör
    Flera st. TLC

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. valdas-76

    Ewolderns Bj42

    Du är välkommen Själv brukar jag köra till Carspect , trevliga killar som inte hittar på en massa onödiga fel Måste däremot förtydliga angående Pininen, den besiktigades i NollÅttaOmrådet
  2. Har några st originala skärmbreddare liggandes fast dom finns nere i Skåne... PM eller 0762- 21 18 19
  3. valdas-76

    Ewolderns Bj42

    Äh, det var bara småsaker som inte hindrar 80:ans (och inte heller andra LC's) framfart Lite OT men jag köpte (eller snarare fick för en platta öl) en Pajero Pinin för några år sedan...Inga större fel på bilen förutom bägge fjädertornen fram. Bilen var besiktigad för en månad sedan hos Clear Car när jag hämtade den, godkänd såklart...Slutsatserna kan ni dra själva
  4. valdas-76

    Ewolderns Bj42

    Besiktningsmannen var tydligen på gott humör, eller så var det fredags eftermiddag när bilen kom in @ewoldern , vad var det för fel på 80:an?
  5. valdas-76

    krångel efter oljebyte

    Startsvårigheter har nog inget med oljebyte att göra i vanliga fall. 1. Till en 2H motor ska det gå 10,7 l olja med filterbyte och 9,1 l utan (hämtat ur originala instruktionsboken). Jag brukade alltid klara mig med en 10 l dunk inkl. filterbyte. 2. Efter oljebytet kan det hända att motor dör några sekunder efter starten vilket är helt normalt, detta beror på att oljetrycket har inte byggts upp tillräckligt mycket och EDIC-systemet stänger av motorn. 3. Problemet med start/stopp på dessa motorer beror oftast på EDIC- reläet som Mecki sa. Startar inte bilen så är det lättast att koppla bort armen som går från dieselpumpen till EDIC-motorn, men då måste man visst lägga i växeln när man vill stanna och stänga av 4. Glöm inte att kolla alla aktuella kontakter och kopplingar.
  6. valdas-76

    vilken modell?

    Kan också vara möjligt att en 97:a reggades på 87:ans papper, av chassinummret framgår att det måste vara en BJ75...Inget fel på det direkt, sålänge man inte åker utomlands eller så.Skattebefrielse och besiktning vartannat år snarare en fördel än nackdel Sitter det en rak 6:a i den så måste också framdiffen vara något mindre i storleken (8") jämfört med bakre diffen (9.5"), på äldre bilar (40, 60 och 70 serien med bladfjädrar) var bägge diffar lika stora (9.5") och utbytbara emellan...
  7. valdas-76

    Hjul, höjningskit, avgasrör, stolar HZJ79

    Vad är det för däck du är ute efter? 32" kan det finnas flera varianter på. Har 4 st BF Goodrich Trac Edge 7.50-16, dom motsvarar ungefär 235/85 R16 fast lite smalare, ska sitta som ett smäck på klämringsfälgar P.S. Har också en 5x150 klämringsfälg liggandes.
  8. valdas-76

    Adventuras BJ40

    Jo faktiskt är det så, köra med någorlunda konstant vikt som bladfjädrar är anpassade för, eller prova olika antal blad i paketet. Testa också olika stötdämpare (olja vs. gas) om möjligheten finns. Polybussningar bidrar inte heller till extra fjädringskomfort men de flesta fjädersatser levereras med just dom. Har en Hyundai H1 2WD skåpbil med något förstärkta bladfjädrar bak som jag kör dagligen och den börjar kännas någorlunda komfortabel när man har lastat typ 400-500 kg i den, dvs. ungefär en tredjedel av den maximala lastvikten Provade samma bil fast 4WD som har spiraler bak och ja, det ÄR en skillnad, inte att säga enorm, men mycket kännbar...
  9. valdas-76

    Adventuras BJ40

    Jag har OME +2" med polybussningar och smörjbara shaklar+gasdämpare från samma tillverkare på min BJ75:a runt om. Kör man utan last/passagerare så komforten är bara att glömma Visst är bilen stabilare och svajar inte lika mycket jämfört med original men men... Problemet med just bladfjädrar är att själva blad på sätt och vis fungerar som stötdämpare, ju mera blad i paketet och rost på dom, destå högre friktion uppstår mellan dom...Minskad antal blad ger bättre komfort men samtidigt bidrar till axelvridning, speciellt om man har större hjul än original.
  10. valdas-76

    LC 80 Däck & Fälg

    Då passar dom inte till äldre LC. Har nämligen exakt samma fälgar själv ET är inte angivet men det ska vara runt 0 eller t.o.m. på plussidan.
  11. valdas-76

    LC 80 Däck & Fälg

    Står det "Made in Italy" på en av ekrars insida?
  12. valdas-76

    LC 80 Däck & Fälg

    Det är inte självklart att fälgarna från 80-serien ska passa på en 60:a. Det måste vara mer negativ ET på fälgar för just 60:an, t ex om fälg är 6" bred så ET måste vara 0, 7" -minus 20, 8"- minus 40 osv., annars tar styrleden i fälgkanten eller balanseringsvikterna.
  13. valdas-76

    Div. LC bilder

    Snygg kulör, det kan man inte förneka... Dock med förutsättning att alla plåtdetaljer är (och förblir) raka och fina... Vilket är i stort sett omöjligt när det gäller en 40:a
  14. valdas-76

    Vad är dessa för tält?

    Har fått ett tips om ett par tält som kan eventuellt vara till salu, undrar vad kan det vara för fabrikat resp. värde på dom? Finns logo på nedre delen men svårt att se bokstäver. Bilen är f. ö. en HJ60:a
  15. valdas-76

    40 serie prylar eftersökes...

    Alla äldre LC stolar är lika obekväma, utom kanske HJ61:ans i VX version... Har några stycken framstolar från både 2- och 4-sitsiga bilar, bl a Mitsubishi Pajero Pinin, Alfa Romeo 156, Chrysler Voyager, någon VW m fl. Dubbelsäten finns också men dom är från skåpbilar, Ford Transit-98 och Hyundai H1- 03. Kanske lite för breda men kan ta mått på dom iaf. Ett par uppsättningar 33:or finns med, både AT och MT, skapliga däck.
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.