Gå till innehåll

valdas-76

Members
  • Innehållsräknare

    166
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

valdas-76 senast vann den dag 2 april

valdas-76 hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

1 Neutral

Profile Information

  • Ort
    Trolle Ljungby
  • Jag kör
    Flera st. TLC
  1. Insprutningspump Hj60 vs. 61

    Det är två olika dieselpumpar även om 2H och 12H-T motorer har många likheter emellan. Jag kan inte utesluta att man kan byta pumparna emellan men det är olika spridare och bränsletryck på sug- resp. turboversion. Även returledning till dieselpumpen saknas på 2H. 2H dieselpump också saknar s.k. boost compensator vilket gör att pumpen kommer aldrig att ge den exakta bränslemängden beroende på belastning/turbotryck.
  2. Max’s BJ40

    Wow, vilken snygging! Vad är det för kulör? Ser ut som Gunmetal Grey
  3. Motorbyte i LC

    Inte jag själv men en kompis till mig satte BMW's M57, alltså 3 liters diesel i en LJ70. Riktig raket blev det!
  4. Renovera manuell växellåda

    Jag är inte helt hundra gällande växellådor till 80-serien men äldre växellådor (40-60) är ganska känsliga för GL-5 oljan eftersom tillsatser i den "äter" bronslegering i synkringarna, det måste vara antingen GL-4 eller annan typ av godkänd olja.
  5. Hittar inte tråden/inlägget...

    Hej alla, jag vet säkert att det fanns ett inlägg av Ronnie 79 här på forumet som handlade om ett inköp från Milner Offroad, minns att han köpte bladfjädrar, fjäderkrampor och en del annat till sin HJ60.Provade olika kombinationer med sökfunktion men hittade inget.Ronnie är inte här heller så ofta så om någon hade kunnat hjälpa hitta den texten hade jag varit mycket tacksam.Råkade nämligen köpa Ronnies gamla bil Valdas
  6. Vilken olja till 1KZ-TE Diesel?

    0W- olja är mycket lämpad där temperaturer är långt under det normala, med förutsättning att alla packboxar och tätningar på motorn är hela och friska. Jag skulle nog föredragit 5W-40 som året-runt-olja.Oljetillverkaren är ren smaksak, själv använder jag Q8 delsyntet till Landcruisers och Total till andra (har en del franskt på gårdsplanen).
  7. Land Cruiser delar-alla modeller(ja, nästan)

    Nemas problemas
  8. Byte av bakaxel

    Möjligen från 70(med bladfjädrar) eller 40-serien men inte 80, sistnämnda har 4,10 som oftast i utväxlingen, antal kuggar 41:10
  9. Land Cruiser delar-alla modeller(ja, nästan)

    Det är den övre framkanten som skiljer sig, "skarp" kant på 73:an och rund på övriga.Har inte provat själv men det sägs att man kan använda dörrar från andra modeller på 73:an om det finns inga originala att få tag i. Är man skicklig med svetsen så kan man även flytta över den kantiga delen.
  10. Byte av bakaxel

    Det är mycket möjligt att den nya diffen är 4.11 i utväxlingen. 37/10=3.70 37/9=4.11 Andra varianter fanns inte på HJ60 såvitt jag vet, inte heller på andra 9.5" diffar (utom LC80 bakdiff).
  11. Land Cruiser delar-alla modeller(ja, nästan)

    Uppdatering. Har fått in lite nya grejer till 70-serien. LJ70-87: växellåda med fördelningslåda (23000 mil), kardaner fram och bak, generator, startmotor, styrservo, turbo med grenrör; KZJ70-95: bakaxelrör, drivaxlar(trummor), framdiff(41:9, motsv. 4,55). Kristianstad, 0762-21 18 19
  12. Spolarvätskebehållare 40-serien

    Nu har jag kollat men hittade inget till just 40-serien, finns däremot massor till andra modeller(60-70-80)...
  13. Framaxel knas

    Jo jag kan ha fel gällande året av introduktion av den förstärkta diffen men vad jag hade sett så var det nästan alltid kronhjulen som hade tagit stryk. Kan också ha att göra med högre motoreffekt samt vikt.
  14. Framaxel knas

    Tyvärr är detta ett ofta förekommande fel på just LC100:a. Troligen underdimensionerad diff eller gods av sämre kvalitè än på 80:a som har i stort sett samma diff fast en stelaxel(det sägs att problemet med diffen blev löst på senare 100:or, -05 och uppåt). Nya grejor skulle vara det bästa allternativet.
  15. HJ60 med turbomotor i delar

    Bilen-myten-legenden ska säljas i delar nu! Det som kan vara av intresse på den är: En komplett 12H-T motor som fungerar bra (sitter fortfarande i bilen, kan testas och provköras); växellåda med fördelningslåda; kardaner; komplett framaxel; bakdiff med Lokka diffspärr, utv. 3.70; ram med papper (ombyggd till skruvfjädrar bak). Framaxel säljes inte förrän motor allt. växellåda är sålda, vill ha bilen på hjul så länge som möjligt... Finns i Kristianstad, Skåne PM eller 0762-21 18 19
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.