Gå till innehåll

valdas-76

Members
  • Innehållsräknare

    216
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    7

valdas-76 senast vann den dag 22 mars

valdas-76 hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

72 Excellent

Profile Information

  • Ort
    Trolle Ljungby
  • Jag kör
    Flera st. TLC

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. valdas-76

    Mest bang for the buck

    Mycket beror på ekonomi och hur mycket tid kan man lägga på sin bil (-ar) om man gör en del själv på dom. Värt att notera att värdeminskningen på en relativt gammal 90:a är inte lika stor som på 120 eller 150-serien. Visst är nyare bilar trevligare att köra och ser finare ut men kvalitetsmässigt är dom knappast bättre.
  2. valdas-76

    Hdj 80 1992

    You must be kidding Det kommer säkert att gå bra. Lycka till!
  3. valdas-76

    Hdj 80 1992

    Ja, jag vet att det är svårt att hitta ett perfekt exemplär, men 16 000 mil är en knappt inkörd 80:a Hoppas att det finns åtminstone några handlingar som kan styrka säljarens påståenden... Denna modellens stigande värde lockar till sig en hel del oseriösa bilsäljare som vill tjäna storkovan på det men hoppas att det är inte ett sådant fall. Är lacken original så är det ett mycket stort plus. Det finns alltid en förklaring varför en eller annan detalj är omlackerad (rost, plåtskador mm.) och sådana brukar skilja sig från resten av originallacken alltmer med åren.
  4. valdas-76

    Hdj 80 1992

    Får en känsla att bilen är (delvis?) omlackerad... Bakdelen ser alldeles för glansig ut, dessutom fel "apelsinskal" (bild nr. 9-10). För den begärda summan måste det vara riktig "mint condition" på bilen.
  5. valdas-76

    Hdj 80 1992

    Jo så är det faktiskt... 80:or växer inte på träden precis, och dom som äger dessa i någorlunda vettigt skick håller hårt i bilarna... Det är säljarnas marknad helt enkelt. Och den yngsta 80:an är 22 år gammal bil som har sina brister och detta får man acceptera tycker jag.
  6. valdas-76

    krävs lastgaller besiktning

    Besiktigade min BJ75 (LB-reg) några gånger med baksäte i och utan galler , inte ett ord på besiktningen det var skicket på bilen som besiktningsman var mycket mer intresserad av Däremot kan polisen ha synpunkter på detta om man blir stoppad längs vägen...
  7. valdas-76

    Adventuras BJ40

  8. valdas-76

    Hdj 80 1992

    Det finns bilar där automat passar bättre än manuell låda och 80:an är en av dom. Riktigt hållbara lådor är dessa... Har haft bara fyra automatare i mitt liv men hälften av dom var HDJ 80
  9. valdas-76

    Tips

    Redan uppe i 31k...
  10. valdas-76

    TD42 motor+ låda

    Jag hoppas att detta ska inte anses som ett konkurrerande företag Har en komplett drivlina från en Nissan Patrol Y60 -94. Motor är den mytomspumne, legendariske TD42 Black Top på 4.2 l och 92 kW som är precis inkörd (har gått 32xxxmil). Jämförbar med Toyotans 2H men ännu grövre byggd, mekanisk dieselpump såklart, dubbla oljefiltrar och oljevolym på drygt 10 l. Hållbarhet och pålitlighet utöver det vanliga. Komplett med startmotor, generator, servopump, AC-pump, koppling osv. Provstartad förra helgen, går fint. Finns också tillhörande växellåda+fördelningslåda och kardaner samt fler delar som ska användas vid instalation (tvärbalk, avgasrör, motorkuddar mm.) Det enda som saknas är relä till EDIC-motorn vilket jag hann inte plocka, men det går att göra om så att man kan stänga av motorn manuellt med vajern och spaken). Pris för kalaset (med tanke på kronans sjunkande värde) 26000 kr, vilket är billigt. Säljer endast hela paketet. Bifogar några bilder 0762- 21 18 nitton eller PM Mvh V
  11. valdas-76

    12 volt solenoid

    Klart det går, finns t.o.m. originala 12V startmotorer till 80-serien, sådana satt i bilar som levererades till varma breddgrader. Frågan är bara om det är värt att göra detta? 24V startsystem på 80-serien finns inte helt utan anledning ju, även om det är mer komplicerat än på äldre bilar. Högre spänning är en fördel. Och det är inte heller någon självklarhet att ett 12V batteri klarar att dra runt en startmotor vid t ex -20-25... Hade minst 2 st dieselbilar med 12V startsystem och dubbla batterier, bl. a. en Ford Transit -98 och Nissan Terrano -97, och det finns säkert fler... Så nej, skulle inte rekommendera att bygga om
  12. valdas-76

    Solrosgaraget.

    Eftersom kemi var ett av mina favoritämnen i skolan, så- nej, aceton förstör inte billack (billiga 1-K nitrolacker räknas ej ). Hade jag inte testat detta själv så hade jag inte rekomenderat det heller... Bifogar ett par bilder på Casco Limtvätt som bevis
  13. valdas-76

    Solrosgaraget.

    Bästa resultatet blir om man blandar T-Röd, aceton och lacknafta, de flesta limborttagningsmedel är en blandning av dessa. Det finns även sliprondeller som är avsedda just för borttagning av dekaler, stripes osv. Funkar utmärkt, skadar dessutom inte lacken https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/dekorborttagare-2000032675
  14. valdas-76

    Adventuras BJ40

    Det finns inte så mycket att renovera på en 2H utom att byta ett par st packboxar och några packningar
  15. valdas-76

    Toyota Land Cruiser HJ60- 84

    Såld
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.