Jump to content

ewoldern

Members
  • Content Count

    360
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

ewoldern last won the day on May 30

ewoldern had the most liked content!

Community Reputation

194 Excellent

About ewoldern

  • Birthday 06/12/1982

Profile Information

  • Location
    Gotland Sweden
  • I drive
    Bj42
    HZJ75
    HDJ80
    Bj75
    Lj70 Trayback
  • Occupation
    Vindkrafttekniker

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. ewoldern

    Bj42 köpes

    @Felix din kompis skulle väl sälja sin Bj42??
  2. Just king springs 2" höjer mkt mer än 2" av egen erfarenhet, de vanliga typ ironman eller OME 2" satserna höjer 40-50mm mot standard som tänkt.. Så med king springs så lär du behöva korrigera din vinkel på framaxeln, räcker med såna bussningar som är excentriska.. Snarare än att bilen är för hög så är problemet för små däck 😏 Många kör ju 315/75 däck och då ser det sjysst ut med 3-4" höjning.
  3. Som jag förstått det så sitter sådan pump dock på en del av 1HZ:orna, min har det locket med justeringsmöjlighet och slangnippeln pluggad på toppen från fabrik. Såg någon tråd på ih8mud om det men man är ju dålig på att spara saker man hittar
  4. Tackar för tipset, det fanns en hel del modeller där! Men inga 1h av någon sort tyvärr.
  5. @Mecki har koll och gjort det på sin bj42. Annars kan du säkert hitta infon du söker på ih8mud forumet.
  6. Jag går i samma tankar @Felix , startade en tråd innan jag fick se din.. En 1HD-T är ju inte direkt något man springer på så det enda man kan göra är väl att fixa den maskin man har så den orkar flytta på sig. @MFI9 2H, 3B, B, H och 1HZ är tyvärr allihopa förkammare Det viktiga är ju att hålla koll på egt, vilket jag har upptäckt på min 2H springer iväg rätt fort, därav mina betänkligheter då man vill kunna dra släp och då går det tungt.. Samtidigt kommer jag ihåg din hzj75 @Felix som väl antagligen hade gått större delen av sitt liv med turbo och utan ic med ett moderat laddtryck?? Kan man få dit en ic och ladda 0.7-0.8 så gör det en jäkla skillnad på en så stor motor...
  7. Halloj! Någon här på forumet som har turbo och ev intercooler på sin 1HZ och har bra, dåliga erfarenheter? Är sugen på att få dit en turbo och intercooler på min -99 (kraftigare block, vevaxel) men är lite orolig över avgastemp när man behöver dra tungt (3500kg). Har sen tidigare turbo och ic på min 2H motor, men känner att tempen skjuter iväg rätt fort när det går tungt.. Några bra ideer, länkar etc så dela det gärna här så lär vi oss alla lite mera kanske
  8. ewoldern

    Bj42 i garaget

    Sitter original på dem pajerona, dock har jag för mig att den går på vacuum då.. Ombyggd till kompressor gissningsvis 😎
  9. Det du normailt hittar i länderna häromkring är diesel och då av modellerna hj60 med 2h eller hj61 med 12h-t motorn. Hj61 är piggare och mer eftertraktad, men svårare att hitta. Dubbellamporna kom sent 1988 om jag kommer ihåg rätt. Skulle du hitta en bil så har jag en hj61 jag ska skrota om du behöver några delar så finns det mesta utom motor och låda.. Kolla bla www.tori.fi och www.nettiauto.fi för bilar i Finland.
  10. Finland och Danmark finns det en hel del 60-serier, minst rost i Finland oftast..
  11. Jaså är det ännu kvar 6-bult på hilux, de har aldrig fått de där skitmönstret med 5x150 😊
  12. Ja men då lär du ju inte vara infekterad av alger o skit Ja det kan vara värt att kolla upp, de sitter i inlopp vid pumpen på 2H, men jag har ingen koll på hur det ser ut på 1... motorerna tyvärr. Jag vet inte hur ditt system med dubbla tankar ser ut heller, skulle ju kunna vara nåt filter där med.. Känns ju lite som att du har bättre flöde i retur än matning när du fixar ditt problem med att strypa returen om man tänker så??
  13. Hur såg det ut i filtret när det byttes? Känns lite som mina upplevelser med igensatt filter eller när jag en gång var ute för helt igensatt grovfilter vid pumpen pga skit i tanken.. (2H motor) Har den stått i DK i ca 3 år så kan ju tanken se ut som ett misskött akvarium på insidan med dagens skitdiesel tyvärr Känns lite konstigt om du kan köra 4-500 mil på Svensk diesel och sen skulle pumpen behöva justeras, dock är ju dieseln här trist och du kan ju testa ställa upp lite mer soppa bara för att testa
  14. På detta vis är det nästan alltid, jag har kommit fram till att vi människor har väldigt olika uppfattning om ord som fin, rostfri och väl fungerade etc genom åren man bytt och testat massor av olika bilar..
  15. Hejsan! Det är helt beroende på skick som med vilken veteranbil som helst. Jag skulle säga allt från 30-80000kr beroende på just skick på kaross och ram och mekaniskt skick. Sen kommer ju alltid ev extrautrustning till det.. Ett stort plus verkar vara att din faktiskt har möjligheten att bli cab, många 73 hade inte dörrarna delbara och man var tvungen att välja till det när man köpte dem.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.