Gå till innehåll

ewoldern

Members
  • Innehållsräknare

    253
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

ewoldern senast vann den dag 21 juni

ewoldern hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

20 Excellent

Om ewoldern

  • Födelsedag 1982-06-12

Profile Information

  • Ort
    Gotland Sweden
  • Jag kör
    Lc Bj42
    Lc Bj75
    Lc Hj60
    Lc Bj73
  • Yrke
    Vindkrafttekniker

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. ewoldern

    Ewolderns Bj42

    Här har det varit lite dåligt med updates, har försökt va lite i garaget mellan allt annat som hela tiden ska hända i vardagen.. Nu går det framåt i ökande takt med 2h motorswappet.. Motorn togs ju som tidigare nämnts från en slut bj73 som hade blivit med 2H i ett tidigare liv i Danmark. Blev en hel del jobb med växellådan då den från 2H hade vacuumklocka till 4wd och jag ville ha det gamla hederliga mek som en 40-serie har.. Fick montera ner båda fördelningslådorna och flytta över mellan lådorna. (Senare forumsök i USA visade att det kanske hade varit lättare att flytta delar mellan huvudväxellådorna, men man lär så länge man lever.. Sen lyfte vi i paketet för att måtta lite, och när det verkade möjligt att knöla ner en 6a på de flesta håll så vert det bestämt att så måste ske, det är ju så trevlig gång i en 6a 😋 Motorn har fått ny vattenpump och fräsch koppling monterad, spridarna kontrollerade. Annars gick den så fint innan den togs ur donatorn så den kändes fräsch! Nya motorfästen har filats till och svetsats på plats. Nu sitter motorn på plats och all kringutrustning skall modifieras och fixas till. (För de som inte är så bevandrade i de gamla LC motorerna så sitter allt på och kring motorn på andra sidan mellan 4cyl och 6cyl motorerna, så allt måste förlängas i kabelväg, nytt avgas, osv.. I turboväg så bestämde vi att efter och kollat hur amerikanarna på IH8mud brukar göra att vi helt enkel skulle vända original grenrör upp och ner. Testade det med en ny gt40 jag hade liggande, fungerade perfekt men saknar några liter slagvolym att få fart på den turbon inom rätt varvtal... Så internet kollades över och de flesta parametrar med vinklar osv verkade vara rätt på en T04E turbo. Så en sådan köptes ny på ebay och hoppas på gott resultat med den 😥 Så för att summera ett långt uppehåll med uppdateringar här så är det nu framåt som gäller för att bli klar i tid till buschtaxitreffen, då målet är att åka bj42 dit med taktältet på taket😎
  2. ewoldern

    Stänkskydd Arctic truck

    Hej! Har mailat dig angående dessa också. Köper dem så kan vi göra ett paket av alltihopa 😎
  3. ewoldern

    skänkes till 40 serien

    Skickat mail, mvh /Erik
  4. ewoldern

    skänkes till 40 serien

    Tjenare! Skulle du ha lust/orka skicka det så betalar jag gärna frakten till Gotland?
  5. ewoldern

    Vinklar på kardanaxel

    Manuell var den, mätte aldrig något då det inte var några bekymmer. Har du kollat att du inte har glapp i pinion som sagt, då brukar det bli tråkiga vibrationer.. Men dubbelkardan är ju aldrig fel och ha dit, men brukar inte behövas vad man hört på 80s
  6. ewoldern

    Vinklar på kardanaxel

    Min 80 jag hade förut höjde jag 5", körde castor correction bussningar och det var inga konstigheter med kardaner eller styrning etc på något vis.
  7. Vad är det för fel på startgas, lika kul varje gång 😀
  8. ewoldern

    Skärmbreddare

    Annars har jag för mig att Valdas här på forumet har beg original som breddar lite lagom 40-50mm.
  9. ewoldern

    Skärmbreddare

    Tjenare! Jag har nya typ bushwhacker som breddar 4" till 70-serien liggande, blev över då jag sålde den 73an jag hade..
  10. ewoldern

    HVO 100 (100% förnybar miljödiesel)

    De lastbilschaufförer jag pratat med säger också att det drar en hel del mer soppa, så de vill inte köra privata bilarna med det av den anledningen.
  11. ewoldern

    HVO 100 (100% förnybar miljödiesel)

    Jo Mecki jag testade i min BJ42 med 3B motorn då, tankade faktiskt bara 2 ggr halv tank. Upplevde att den gick jämnare och finare redan vid kall motor, jämnare tomgång etc. Men upplevde att det tog mer bränsle, och när den även kostar mer så la jag faktiskt ner mina funderingar redan där på vidare test.. Men någon mer får gärna testa och komma med sina synpunkter, jag har inga exakta bevis utan bara kände att jag inte kom lika långt dessa två tankningar! Är ju annars lite kul om man kan vara miljövänlig med sina gamla "svartrökare".. Synd bara att de inte gjorde som med e85 och sponsrar den ev miljövinningen
  12. ewoldern

    Renovering av BJ73 -85

    Behöver du ha någon spridare så har jag ett gäng liggande som vi testat och de öppnade vid rätt tryck och hade fin spridarbild..
  13. ewoldern

    Renovering av BJ73 -85

    Din gamla diesel är väl reggad som lätt lastbil som de flesta av de andra? Där kommer du undan det mesta vad gäller utstickande föremål etc som man kan hitta på att få med winch stötfångare osv.. Det är det vackra med att vara lastbil Men du kan ju alltid fråga på din lokala bes, varken de eller polisen brukar ha något att tillägga när man pratat med dem.
  14. ewoldern

    Renovering av BJ73 -85

    Ja har du bilen stående längre perioder ute i fukt så kan det faktiskt bara vara fukt/vatten i avgas. Jag hade en blazer som stod still ett par månader och varje gång sedan rökte vitt så jag trodde toppackning gått tills man fått värme i allt ett antal ggr och all fukt var ur ljuddämpare etc.. Behöver du några delar till 3B och inte Valdas har så är det bara fråga, ligger en hel del här också
  15. ewoldern

    Renovering av BJ73 -85

    Har du kollat spridarna att de har en sjysst spridarbild o håller tätt?
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.