Jump to content

seww

Members
  • Content Count

    120
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

seww last won the day on September 18

seww had the most liked content!

Community Reputation

55 Excellent

About seww

  • Birthday 02/06/1985

Profile Information

  • Location
    Luleå
  • I drive
    1999 Toyota LC90 V6 3,4L
    2004 Toyota Corolla
  • Occupation
    Controller

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fan, du skulle ju säga att "det är glapp där, slå med näven så fixar det sig", inte öppna upp panelen... Aja, måste väl öppna upp nån dag och kolla vad det är för lampa... Bah, biljävel. Kanske bör man flytta till Sthlm och använda tågen istället...
  2. Såg nu när det börjar bli mörkt att jag saknar belysningen vid växelspaken. Min LC90 är en automat. Är det bara att plocka lös panelen och byta glödlampa? Sätta LED? Enklaste sättet att få upp den på?
  3. Vi har även en Toyota Corolla kombi, 2003/2004 typ. Fin bil, 26k mil nästan rostfri o knallar på. Kan inte klaga. Upptäckte i morse att innerbelysningen vid fläktvreden är borta. Allt annat är där. Vad kan det bero på? Säkring? Ta loss panelen och byt lampor?
  4. Tundra är ju smått stor. Frugans bror har en nyare Tacoma där borta i USA och han är då supernöjd. Tycker det är en kanon pickis. Svärfar har en äldre Tacoma också, men han tyckte Hilux var en smartare och bättre pickis iom diesel och automat etc. De amerikanska pick-ups är byggda för deras vägar och parkeringar, skulle hata att ha en sån här. Nog jobbigt med en LC eller Hilux. Tacoman är väl något större än en Hilux, dock bara med V6 om jag inte missat nåt. Men fina utan dess like... Nyare 4Runner finns också, men de säljs ju inte här... Eller kolla in Sequoian…
  5. seww

    The Mean Jean Machine

    Har inte ens hunnit testa helljusen+extra ljusen än, kör sällan på kvällarna. Jävla Iran som ska förstöra vårt bensinpris ytterligare... Men, lampan i baksätet verkar ju vara gjord av en magiker! Ingen glödlampan med massa lödda trådar till typ LED-spottar eller så. Går ju inte att ersätta... Den i bagaget lyser ganska bra, verkar vara en vanlig stavlampa. Finns det bara en storlek av dessa? Var på Jula och de hade en version av LED-stav men blev osäker om det är rätt V, W etc. Dålig på sånt, har dock lyckats läsa lite om att det kan vara farligt att byta till LED-lampor i äldre bilar då de drar för lite ström och kan bli knasigt. Men det kanske främst gäller strålkastarna?
  6. seww

    The Mean Jean Machine

    Nu börjar det faktiskt bli mörkt här uppe på kvällarna och upptäckte att belysningen invändigt inte var den starkaste. Vad är det för sorts glödlampor i en Prado? Första fokus är den i baksätet som tänds när dörren öppnas. I värsta fall kommer jag försöka sprätta upp den och se själv, sen stoppa på biltema typ och fixa en ny LED eller så.
  7. seww

    The Mean Jean Machine

    Hehe lite grymma bilar de här ändå.
  8. seww

    The Mean Jean Machine

    Det var generatorn. Tog Jean till en verkstad och fick en ny. Dyrt men värt det. Mekanikerna sa att det var original generatorn i bilen, kan det stämma? 20 år o 34k mil, känns otroligt. Nåja, får se vad som måste ersättas snart igen
  9. seww

    The Mean Jean Machine

    Nu i morse körde jag ca 13 mil med bilen, så länge RPM ligger kring 2000 så laddar generatorn 13,8-14,2 volt, så den är inte helt slut. Men när jag saktar ner vid en stoppskylt eller liknande, då sjunker volten till 12,2 (det var lägsta jag mätte upp idag). Så något är galet med den, ska ringa en verkstad idag och höra vad mekanikern säger och kanske han får beställa en ny generator och remmar åt mig.
  10. seww

    The Mean Jean Machine

    Jo den här biten förstår jag när det kommer till startbatteriet. Det konstiga är hur låg spänningen är vid körning. Om jag förstår rätt så ger inte generatorn tillräckligt med ström för att orka ladda batteriet. Har en voltmeter i bilen så jag ser att spänningen sjunker kraftigt vid tomgång, under 12 volt. Sen när jag gasar stiger den lite över 13 volt. Och den ska ju ge kring 14 volt vid normal körning. Bara tidigare under förra veckan så rörde den sig knappt under 14 volt, sen en dag hörde jag ett nytt ljud, typ ett sus eller liknande, och på fredag såg jag hur spänningen varierade så kraftigt. Olustigt, borde ta bort voltmetern från kupén så man inte vet om det.. 😋
  11. seww

    The Mean Jean Machine

    Nej nu var jag för snabb. Startade bilen igen bara för att se hur spänningen sjunker o sjunker. Speciellt vid tomgång. Körde en sväng, upp i 70 så ligget volten lite över 13 volt tills rpm sjunker, då sjunker spänningen. Remmen känns tight, måste väl vara generatorn som börjar ge med sig... kanske får slå en pling till Toyota imorgon.. fan.
  12. seww

    The Mean Jean Machine

    Kom hem nu från stugan och mätte med multimetern. 12,48 volt vid avstängd bil och 13,89 volt igång. Och sen visade även voltmätaren inne i bilen samma. Måste varit nåt knas förra veckan med volt mätaren i bilen.. billigt skräp.
  13. seww

    The Mean Jean Machine

    Kan ju vara så enkelt, får kolla i veckan då vi är i stugan nu och tog Corollan. Hoppas bara batteriet håller över helgen... jäkla skumt.
  14. seww

    The Mean Jean Machine

    Jo exakt, batteriet blev dåligt då det inte klarade att hålla laddningen. Men med nytt batteri så har den laddat ok. Förvirrat, ja minst sagt
  15. seww

    The Mean Jean Machine

    Okej, nu behöver jag lite hjälp.. Märkte att Jean börjat typ tjuta vid körning, låter så jäkla konstigt, dovt men låter även på tomgång. Sen idag såg jag på den billiga voltmeter/tempmätar grejen gamla ägaren satt in, att laddningen pendlar mellan 11.8 och 13.0 volt vid körning. Är generatorn kaputt? Den har varit upp till 14 volt tidigare i veckan. Tips?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.