Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/07/18 in all areas

  1. 16 points
    Tänkte att det kan vara kul med en projekttråd om min bil. Det finns ju inte så många så det är nog inte mer än rätt att jag bidrar Jag får erkänna att jag är lite dålig på att ta foton. Och inte är jag bra med datorer heller men vi gör ett försök! Bilen blev min i höstas. Underbar känsla att äntligen kunna bli ägare till en HJ60! Kördes hem från Norrköping 30 utan problem (såklart) Den var då obesiktigad och det uppenbara att fixa var rost. Vänster hjulhus och bakom hjulet var ruttet. Men svets och plåt har jag! Skar ur, tillverkade och svetsade i nya bitar. Kör alltid på kant-i-kant så jag slipper överlappande plåtar och inbillar mig att det sen går att rostskydda bättre. Men det tar tid... Bytte de fjädrande styrlederna. Toyota beställde hem utan problem. Seglade igenom besiktningen! Det är ju såklart inte den enda rosten, det här är ett rullande projekt. Nästa rostlagning blir höger hjulhus, det är mycket bättre. Sen ska trösklar lagas, dörrar, tak... Har fixat mer saker som dykt upp vartefter jag använt bilen - ny kylare, termostat, tempgivare, bromsbelägg, avgassystem, lite allmän service också. Lyckades hitta den saknade givaren till varvräknaren på Ebay så nu fungerar den också. Kunde tyvärr inte motstå ett taktält som dök upp på Blocket i närheten Så jag gjorde om två Thuleräcken för att klara takhöjden. Provmonterade i solen igår, blev sjukt bra.
  2. 13 points
    haha ja det har jag, här är lite bilder på den. ?
  3. 12 points
    Renovering av ram. All lös rost är bortslipad, ramen är öppnad och helt tömd på sand, grus och rost och igensvetsad efter det. Har svetsat igen alla hål på utsidan där det kommer in sand från hjulsprutet även. Målad med isotrol grundfärg, sen isoguard pansar i 3lager med svart, grått, svart så man vet att det kommit färg överallt. Innan flaket monteras ska det sprutas in linolja i hela ramen, sen ska jag undvika vintern i största möjliga mån:)
  4. 12 points
    Kul att se att det nu är 1000 personer som anslutit sig till toyota 4x4.se. Några har säkert gått vidare till andra märken, men det är en bra siffra med tanke på att det inte är så många Toyota 4x4 i landet, vi har ju något färre än tex Australien. Bra jobbat @Klydd, som håller forumet igång. Grattis ??
  5. 12 points
    Tack! Ja, det är kul att se att det fortfarande växer. Jag tillhandahåller bara en plattform, det är medlemmarna som gör forumet till vad det är
  6. 12 points
    Hej, igen nu är bilen betald och det vart 94:an, den manuella. Flyger ner med min dotter till Madrid den 3:e och min syster kör upp bilen från Malaga den 7:e bär det av mot Stockholm. Skall bli lite roligt med lite äventyr. Kamrem, filter, oljor är bytta nyligen. Dieselpumpen samt spridarna är genomgångna nyligen. Ac:n nyligen påfylld så förhoppningsvis kommer vi hem i ett stycke .
  7. 12 points
    Jag ringde till Toyota i Malmö i går och pratade med en trevlig människa angående reservdelar: -vad har du för regeringsnummer? -jag har inget regnummer då delarna jag behöver ska vara till en bil som är skrotad. -vad är det för bil....? -det är en HZJ105.. -näe du, jag får ingen träff alls på det numret... -????
  8. 11 points
    Detta är min L-C 150 som jag har för resor mm. Har byggt lådsystem och 3 batteri samt monterat takplattors med 270 awning (foxwing) däck 275-65/18 på original fälg (stt pro) Släpet är ett tranell släp som är renoverat och på toppen sitter det en Ikamper ( taktält )
  9. 11 points
    Första dagen avklarad. Sträckan mellan Ulricehamn och Hjo var farbar med 4x4 hela vägen och stundtals på riktigt fina skogsstigar. / Mecki
  10. 11 points
    Nu är tält och grogg verandan på plats....
  11. 10 points
    En hoj i Solrosgaraget!! I brist på annat arbete så fick jag byggt min första hoj idag
  12. 10 points
    Det går riktigt jäkla långsamt med bilen tyvärr men några små framsteg har jag gjort iaf. I förrgår blev jag äntligen klar med monteringen av bullbaren som jag blev mycket nöjd med. Jag kunde självklart inte nöja mig med en standardfärg på den så jag bestämde mig för att lacka om den i en svart bedliner från Raptor, inköpt på tipro.se. Lätt att lacka själv men det är bra att ha en ordentligt stor kompressor. Jag passade även på att lacka sommarfälgarna på samma gång. Vad gäller bygget av arbetsskåp så går det desto långsammare. Hägglundsskåpet står nu på lut tyvärr eftersom jag har insett att det inte kommer lämpa sig så bra som just arbetsskåp, det får bli en framtida camper istället. Innan jul köpte jag ett jättefint skåp byggt av Karossan på blocket i Örebro som jag ”bara” skulle bygga om (förminska lite i alla ledder) men jag insåg här om dagen när jag påbörjade detta att det inte kommer att eftersom det är alldeles för välbyggt. Sandwichpaneler som är popnitade och limmade i aluminiumprofiler. Min tanke var att borra ur popnitarna och sedan demontera hela skåpet men som sagt så är det för ordentligt limmat så det går inte utan att förstöra allt. Så tanken är nu att helt enkelt köpa material så jag kan bygga ett eget sandwichskåp. Jaja. Lärpengar som det heter...
  13. 10 points
    Det går inte så fort i garaget men " långsamt är också frammåt" som man brukar säga. När underedsmassan blev bortskrapad dök det upp lite mer arbete, det var väl ingen överaskning att det fattades lite metall här o där och det var ju en av anledningarna till att bakaxeln plockades loss. Lika bra att göra det ordentligt så att den klarar av dom nästkommande 40 tusen milen. Nytransplanterat stötdämparfäste. Vissa delar var ingen ide att laga, lika bra att tillverka ett nytt fäste för övre länkarmen. / Mecki
  14. 10 points
    Vi var på vår varannanårskontroll härom veckan. Där gillade dom Polarexpressen så mycket att dom ville att hon skulle komma tillbaka på ett nytt besök, att dom skyllde på glapp i en styrände genomskådades omgående, man såg ju att det var kärlek vid första ögonkastet Så för att gå besiktningsmännens vilja till mötes (man vill ju inte missunna dom detta möte) blev det lite gårdsplansmeka här igår. Jag orkade inte åka i 2 timmar och 10 mil ToR till verkstan för 1 timmes arbete så det blev till att plocka fram verktygen och lägga sig i gruset. Fördelen med att meka när kvicksilvret ligger strax över nollan är att jobbet blir snabbt utfört. I vanliga fall är risken stor att man blir sittandes med nått drömskt i blicken och sakta svävandes bort i diverse ombyggnationer och reseplaneringar. En annan fördel är att det efter utfört värv är fullt legalt att återställa kroppstemperaturen med nått gott ur det brända och destilerade sortimentet i barskåpet. Bildbevis på utfört arbete. Före. Efter. Fortsatt trevlig söndag på er ! / Mecki
  15. 10 points
  16. 10 points
    Det har inte varit speciellt flitigt i garaget under en längre tid men det behövs ju inte när man har med 40-serien att göra ? Polarexpressen har mest rullat mellan hemmet och återvinningscentralen fullastad och dragandes på en lika välfylld släpkärra när huset skulle tömmas innan rivningen ( det är inte klokt vad "bra att ha" grejjor man kan samla på sig under nästan 30 år ? När vi ändå är i röjjartagen passar vi på att röjja lite i vårt tillfälliga boende. Efter några vändor till tippen skall 45:an få lite kärlek och omvårdnad. Dom nya dörrlåsen har legat på hyllan ett tag men nu kom dom änterligen på plats ? Dom gamla låsen var duktigt slitna och glappiga så det lät som en Spansk kastanjettorkestet om dörrarna när man var ute och åkte , förhoppningsvis skall detta numera vara ett minne blott och man kan åter njuta av en ljudlös framfart ? Före. Efter. / Mecki
  17. 10 points
    Har haft möjligheten att köra runt i Malawi en del på sistone. Vackra vyer o bergsvägar specielt mellan Mzuzu och Karonga och likaså mellan Lilongwe och Blantyre. Rekomenderas ?
  18. 10 points
    Lite uppdatering efter många timmars putsande, tvättande, borstande, kraftavfettning, nån liter aceton om och om igen och lite färg.... resultatet blir ju åtminstone trevligare och trevligare..... många timmar kvar dock
  19. 9 points
    I helgen har det körts. Började med väga bilen på lastbilsvågen strax söder om Umeå. Jag tror dock den visar fel när man väger lättviktare. Strax före Sundsvall dök en felkod upp. Jag tog bort den och sedan blev det inget mera sådant den helgen. Efter jag hämtat min kompis som bor i Sundsvall åkte vi till Åstön norr om Sundsvall och slog läger. Planen var att testa bil och utrustning, och samtidigt kolla efter gamla bunkrar osv. VI hittade också en hel del gamla lämningar på halvöarna runt sundsvall.
  20. 9 points
    Tänkte att jag delar med mig av mitt ena projekt som jag hämtade i Finland förra hösten En relativt fin HJ60 som efter lite rostlagning ska få en 12HT med tillhörande automat som jag har ståendes. Projektbilder kommer
  21. 9 points
    En hårresande deckare med ett rafflande slut.
  22. 9 points
    Den var annonserad här men den var blå.
  23. 9 points
    Var en sväng till Strängnäs idag och körde. Blev lite blöt. ????
  24. 9 points
    Grattis Toyota, eller ska man säga grattis oss Toyota har nu passerat 10 miljoner sålda Land Cruisers sedan 1951 https://www.toyota-europe.com/world-of-toyota/articles-news-events/2019/10-million-land-cruiser
  25. 9 points
    Buschtaxi for ett par veckor sedan. NO NO NO
  26. 9 points
    Alla rätt vid dagens inspektion hos Bilprovningen?
  27. 9 points
    Höstmörkret närmar sig men under Luxen har det ljusnat. Belysning under bilen kan vara gott att ha när det blir körning som detta.
  28. 9 points
    Äh, släckte ner i Solrosgaraget och åkte ut ock campade i stället.
  29. 9 points
    Hej, allesammans! Det var ett tag sedan jag tog hem bilen från Spanien. Har fått slicka mina sår ordentligt efter detta köp. Borde vara så pass erfaren efter alla bil affärer jag gjort under alla år i sverige samt utomlands. Skulle såklart tittat på bilen själv på plats och inte låtit folk som inte förstår sig på hur en bil skall se ut och uppföra sig. Nästa gång så vet jag :-).Bilen i sig är rostfri vilket är det som är viktigast för mig. Men sedan är jag lite imponerad över att typ allting är trasigt mer eller mindre. Vet inte hur man kan laga allting med små plåtskruvar och lim. Mina döttrar hade kunnat göra allt 10ggr bättre än vad klåparen gjort med bilen. Resan upp till Sverige gick utan missöden och den drog 1dl olja på 340mil vilket måste vara ok enligt mitt tycke. Precis hemma så rasade hjullager och den "nyservade" dieselpumpen. Har beställt en diger lista från Micky och lämnat in pumpen + turbon på renovering samt kardanaxel/bak. En vänlig själ här på forumet (Eric) förser mig med lite överblivet (stolar/matta) så att jag kan få ihop inredningen på något sätt :-). Får ta allt eftersom. Nu blev det som vanligt dvs att man köper ett objekt lite för dyrt för att sedan åtgärda det hela och ta den kostnaden istället för att köpa en dyr och "klar" bil. Har accepterat detta nu så det är bara att kavla upp armarna och ta vid det hela i omgångar. hjullager, kors, styrleder, stötdämpare, fjädrar, bussningar, packningar + en hel del andra delar på väg hem från Frankrike. Fick precis ett samtal från pump renoveraren som efterlyser ifall det finns någon på detta forum som sitter på en pump i bra eller dåligt skick eftersom jag behöver delar som är svåra att få tag i och har lång leveranstid. Det är en pump till en 12ventilare årsmodell -94 Haft mycket på jobbet och därför inte uppdaterat det som hänt efter resan upp till Sverige. Måste annars säga att den är ortoligt skön att köra trots nedsutten förarstol. Körde i snitt 85mil per dag i fyra dagar och hade inte det minsta ont i kroppen vilket är omöjligt med min 150:a. Förbrukningen stannade uppmätt med gps på 1.1 liter och då pendlade det mellan 100-110km/h vilket får anses som klart ok. Min dotter klagade inte en enda gång så det var bra betyg. Kommer att börja ta lite foton allt eftersom så att ni kan följa resan från sliten till fin bil igen! Mvh, Kristian
  30. 9 points
    En liten Bj40 uppdatering Äntligen har jag hunnit hämta Ramen och lite annat smått från blästringen, nu blir det till att anpassa motorfästen och lite reparationssvetsning i bakramen.... Fler uppdateringar att vänta framöver
  31. 9 points
    Lackering blev riktigt lyckad, fick ett bra pris hos en seriös lackerare mot att jag demonterade och återmonterade det som behövdes innan lackering. Just nu måste jag vänta två veckor innan skyddsfilm sätts på de ställen där fotsteg och reservhjulshållare ska sitta. Nästa projekt är att sätta på vinchkofångaren jag lyckas få tag i som nu har varit på pulverlackering.
  32. 9 points
    Den har nu flyttat en bit norröver och det är jag som fått nöjet att fortsätta köra den.
  33. 9 points
    Varför ska du inte köpa en LC 90?? -därför att den inte är riktigt hundra! ??? (sorry, kunde inte låta bli)
  34. 9 points
    Nu har det meckats lite till. Bilen förbereds som reklampelare till båtmässan. Ska bli banderoll på flaket med info, så behövde lige ballare stuk för att dra till sig uppmärksamhet. Blir heltid med min egna firma YPMB- skärgårdsnära Event och tjänster. from första April för min del. www.ypmb.se
  35. 9 points
    Det har varit mycket slipa och lite fika Henrik. Men nu är det färdigslipat på detta hjulhuset, ett par lager sprutspackel och grundfärg så blev resultatet rätt bra.
  36. 9 points
    Hade glömt hur mycket jobb det var för att plocka ur diffen. Det är dags att montera ARB spärren.
  37. 9 points
    Jag importerade själv denna i somras. Den är som en jä...la dröm!!
  38. 9 points
    Nu vart det premiärtur till jobbet idag.. Kul att åka 40-serie igen ?
  39. 8 points
    Nytt gummi till PAM. Beställde däcken igår förmiddag och i dag på eftermiddagen levererades däcken.
  40. 8 points
    Då har äntligen renoveringen börjat i Skånes minsta garage. Tyvärr hade jag igen kamera när jag började men här är iallafall lite bilder på demonteringen.
  41. 8 points
    Jo den blev fin, nästan för fin. Efter en välbehövlig tvätt för att få bort allt garagedam så ser den ut så här.
  42. 8 points
    Kan inte låta bli att lägga upp denna mysiga lilla film från offroadexpeditionernas barndom. Det behövs inte så mycket mer än ett par 40-serier, frigolitblock och 3 månaders ledighet. / Mecki
  43. 8 points
    Max Trax är säkert bra grejer men en hemsnickrad aluminiumramp fungerar kanon vid skogskörning. Har aldrig haft något bra ställe på bilen att förvara rampen på, så den har mestadels stått kvar i garaget. Men nu har den fått sin plats på bilen.
  44. 8 points
    Hittade just detta forum, trevligt med märkesspecifikt! Bj:n jag har är en -79, motor bytt till en 2H från HJ60+turbo. Servo, skivbromsar fram, 5 växlad låda, vinsch fram o bak. Härlig bil som jag använder både som arbetsbil o hobbybil.
  45. 8 points
    Inte världens snabbaste tempo för stunden, varesig på BJ40an eller Hiluxen, men idag kom iaf. en trevlig leverans som ska monteras så snart som möjligt (läs inom skälig tid).... Om jag får säga det själv så tycker jag att designen är utomordentligt snygg Kommer förstås lite bilder från när montaget är klart sen också....
  46. 8 points
    Började smyga igång lite med inpassning av motorn igår.....
  47. 8 points
    Vill passa på att önska alla en riktigt God Jul , hoppas att det bara ligger hårda paket under granen. / Mecki
  48. 8 points
    Kommer att göra mig av med lite bilar, först ut är min HJ60. * Skattebefriad -86 * ca 32700 mil. * Reggad för 2st passagerare, så ingen kan gnälla om att baksätet sitter i.. * Triplexdrag. * Warn framstötfångare förberedd för winch. * Diverse iordningjort och lackad grå metallic på firma för ca 4 år sedan. * Topp renoverad och ny kylare och lite annat för 2 år sedan. * Bytt kingpinlagren, hjullager och diverse packningar i framaxeln för 300 mil sedan. Bilen kommer vara till salu om ca 3-4 veckor då jag behöver den just nu.. (Hjulen på bilden hör till en annan bil och den säljs på whitespoke med däck). Priset för medlemmar här är 80000kr Tipsa era vänner, annars blir det blocket.. men jag slipper gärna det ? Finns på PM här eller på 0722-103975 Mvh /Erik W
  49. 8 points
    Nu är det dags för en update igen, har varit i garaget varje kväll ett par timmar och även om de känns som man aldrig blir klar så startade jag bilen igår kväll.. Någon person (typ jag) hade ju dränkt donatorn i ett vattenhål innan motorn togs ur, så jag fick lite extra jobb med en startmotor som satt fast. Med hjälp av kompisen så fick vi i nya lager och allt uppsmort, sen var det dags att försöka starta igen, alltid lite spännande när man fått koppla om halva kabelstammen osv.. Men den hoppa igång rätt fint och går ju så jämt o fint med sexa Så nu är det väl bara köra på med resten medans man fixar ved och annat Så jävla sugen på att köra 40-serie igen Kvar att göra i korta drag är väl typ: * Dra slangar och få dit pump till IC:n. * Bygga avgassystem. * Få dit ett luftfilter(de vart trångt). * Bygga till ett undre kylarrör/slang. * Koppla laddtryck och avgastemp mätare. * Lite småplock som vanligt..
  50. 8 points
    Det har blivit ett par hundra mil sedan motorbytet och allt fungerar som det skall. Hade lite för bra bromsar bak på bilen, läskigt när det var halt ute. Detta fixades med en reducering, jo jag vet att bilprovningen inte är så förtjust i en justerbar reducering. Det som är på tapeten nu är att trimma växellådsbalken, kapade bort ca 4cm på höjden.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.