Gå till innehåll

Topplista


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2018-02-07 på alla områden

  1. 8 poäng
    Det har blivit ett par hundra mil sedan motorbytet och allt fungerar som det skall. Hade lite för bra bromsar bak på bilen, läskigt när det var halt ute. Detta fixades med en reducering, jo jag vet att bilprovningen inte är så förtjust i en justerbar reducering. Det som är på tapeten nu är att trimma växellådsbalken, kapade bort ca 4cm på höjden.
  2. 6 poäng
    @JAK Mycket är tack vare en förstående hustru som jag kan hålla på på kvällarna eller så ser hon tillräcklig av mig på dagarna (Vi arbetar tillsammans) så hon uppskattar lite egentid Nja, det går inte riktigt så fort som jag hade velat, projekt med 80:an skulle påbörjats hösten 2016 men pga problem med frugans Corolla fick hon använda sig av 80:an medans den stod stilla . I år skulle Polarexpressen (45:an) fått innerskärmarna upplagade men det får vänta tills nästa vinter. Jag tror att om man gör rullande renoveringar med mindre projekt så hinner man inte tröttna och så får man ju köra i mellanåt och då går det bra att jobba på när man väl kommer igång Eftersom alla bilarna förutom pickupen är besiktigad och körbara så är målet att göra pickupen besiktningsbar under sommaren /Mecki
  3. 6 poäng
    Hilux En pickis som utrustats för familjeturer, två vuxna och två barn som är 7 och 9 år. Den kan synas lite varstans på nätet men vill ju dela med mig här oxå. Om man har funderingar är det bara att säga till, fler bilder eller träffas och dricka kaffet. DCAB 2,4D Automat, Premium Årsmodell 2016, uttagen hösten 2017. Den så kallade REVO-modellen. Shits n' Bits Kompressor, ARB Twin Snorkel, Safari Lådsystem, Frontrunner och egensnickrat Kompressorkyl, Engel Bord och stolar x 4, Frontrunner Tailgate assist Bug-deflector & vindavvisare Centrallås till bakläm CTEK DC/DC-Laddare, 60Ah AGM + separat skiljerelä vilket man måste ha med "smart" generator CTEK 230V, 10A laddare med supply-läge Inverter 12V/230 V, 200W Luftning uppdraget från bakaxeln Tuff-Fälgar KCR-box CTEK Battery Sense, batterimonitor Skärmar till kidsen Baofeng, handhållen VHF/UHF Cub- & wolfboxar Hasplåtar, ARB Recovery point, ARB 2"-Höjning, Ironman RSI Smartcanopy Takräcke, takgrind över kupén, Frontrunner Lastbågar x 4 över kåpa, Frontrunner Rock Sliders, Gobi-X Foxwing, Oztent med sidor Taktält, inte monterat än, Autohome Overland Belysning, runt om kåpa. Bakåt och åt sidorna kan tändas via separata brytare i kåpan eller alla samtidigt från kupén. Rocklights, kan tändas från panel i kåpa eller i kupén Extra backlljus som tänds när man lägger i backen
  4. 5 poäng
  5. 5 poäng
    Beräkning av däckstorlek Har du någonsin funderat på hur man räknar ut ett däcks rullomkrets? Funderat på vad alla beteckningar på sidan betyder? I så fall ska du läsa vidare. Med hjälp av ett exempel ska jag fösöka förklara detta nedan. Först för metriska storlekar och längre ned för tum-storlekar. Metriska (Europeiska) däckstorlekar utläses enligt följande: Vi använder oss av ett exempeldäck med följande beteckning på sidan: 255/85 R 16 S 108 255: Detta är däckets bredd i millimeter. Det vill säga, i detta fallet 255mm 85: Förhållandet mellan bredd och höjd på sidan (däcksprofilen). I detta fallet 85% av däcksbredden: Vilket räknas ut med 255 x 0.85 = 216,75 mm R: Detta är typen av däck: "R" står för radialdäck, annars: D för diagonaldäck. 16: Fälgdiameter i tum (1" = 25,4 mm) I detta exemplet är det då en 16"-fälg med diametern 406,4 mm (16 x 25.4mm) Detta resulterar i en total diameter på däcket enligt: (fälg-diameter + 2 x profilhöjden) dvs 16 * 25,4 mm + 2 x 255 mm x 0,85 = 839,9 mm Man får väl passa på att reflektera över att det är lite smått fantastiskt att man kommit fram till en standard-beteckning på däck som innehåller både millimeter, tum och procent! Rullomkrets på ett däck får man genom formeln: Pi x diametern (Pi ~ 3.14) 3.14 x 839,9 mm = 2638,55 mm S: Hastighets-Index - dvs maximal godkända hastighet enligt följande tabell (km/h) L=120 R=170 M=130 S=180 N=140 T=190 P=150 H=210 Q=160 V=240 102: Belastnings-Index - maximal däcksbelastning 97=730kg 103=875kg 109=1030kg 98=750kg 104=900kg 110=1060kg 99=775kg 105=925kg 111=1090kg 100=800kg 106=950kg 112=1090kg 101=825kg 107=975kg 113=1150kg 102=850kg 108=1000kg Tum (amerikanska) däckstorlekar utläses enligt följande: För beskrivning av ett däck med tumstorlek använder vi oss av exemplet: 32x11.5 R 15 32: Däckets diameter i tum (1" = 25,4 mm) I detta fallet är diametern 32 x 25.4 mm = 812,8 mm 11.5: Däcket bredd i tum, dvs för detta exempel 11.5 x 25,4 mm = 292,1 mm brett. R: Radialdäck 15: Fälgens diameter i tum
  6. 4 poäng
    Jag har köpt utsläppsrätter så jag hänger med till Tyskland.
  7. 4 poäng
    Besiktigade min kzj70 idag utan anmärkning,med 37" mm .
  8. 4 poäng
    I går startades 80:an för första gången med dom nyrenoverade spridarna och turbon. Efter att ha kört upp oljetrycket pumpades dieseln fram genom spridarna och motorn hoppade igång och gick jämnt o fint på direkten vilket kändes skönt När jag ändå håller på tänkte jag att det kunde vara bra att kolla av ventilspelet. Det känns bra när man lyfter på ventilkåpan och det ser så här fint ut trots att den gått 40 tusen mil , det gäller att inte slarva med oljebytena . På kamnockarna syns inget slitage. Spelet på alla ventilerna var mindre än vad minsta spelet i toleransen medger . På insugen har jag 0,10 mm , toleransen medger 0,15-0,25 mm På avgassidan har jag 0,25 mm , toleransen medger 0,35-0,45 mm Så det blir till att schimsa om dom vilket leder mig till frågan: Är det nån här i Göteborgsområdet som har ett sånt här verktyg att låna/hyra ut till mig i morgon annars så får jag försöka tillverka något liknande ? Arbetet behöver inte stanna av, det finns mycket mer att göra. Hämtade upp några paket från euro4x4parts så jag skall nog vara sysselsatt ett tag framöver / Mecki
  9. 4 poäng
    Har nu ändrat inställningar så det ska vara lättare att ladda upp en profilbild. Det var gamla inställningar som levde kvar och krånglade till det onödigt med att begränsa vad man fick ladda upp. Nu kan man ladda upp en bild och sedan får man möjlighet att beskära den, för att få med rätt del av bilden som profilfoto. Hoppas detta ska underlätta och göra att fler använder funktionen
  10. 4 poäng
    Nu börjar det mesta komma på plats, eller vad tycker ni? Med nya versionen av forumet kommer även några nya funktioner jag skulle vilja slå ett slag för. Like Man kan nu visa sin uppskattning av inlägg med en "like" (tumme upp) och några andra (tack, skratt, förvirrad & ledsen). För varje Like, tack & skratt får man +1 poäng. Det finns en topplista man kan hamna på om man är flitig på att skriva uppskattade inlägg Man hittar "knappen för att gilla nere till höger i ett inlägg och den ser ut såhär Och när man håller muspekaren över får man fram alternativen Egna profilen Man kan nu lägga en omslagsbild i sin profil, som en "header", likt facebook, twitter osv. Notera att man även kan "ompositionera" sin bild om man ser fel del av den, eftersom fältet är långsmalt. Precis som innan kan man/bör ha ett profilfoto som syns till vänster om inlägg man skrivit. Nytt är att om man inte har laddat upp någon egen så får man en rund bild med visningsnamnets första bokstav. Och sist men inte minst finns ett fält att fylla i som heter "Om mig" Jag tycker det hade varit superkul om alla laddade upp ett eget profilfoto föreställande sig själv, sin bil, eller något annat som man kan identifiera sig med. Denna lilla bild är ju till för att underlätta att se vem som postat inlägget och göra det lite mer personligt. Både omslagsbild och Om mig är ju också riktigt kul om forumets medlemmar börjar använda. En kort beskrivning är så mycket roligare än ingenting alls! Min profilsida ser för tillfället ut såhär. (Jag har även lagt till några små pilar för att visa var ovan omnämnda funktioner finns.) Hoppas ni tycker de nya funktionerna är bra/roliga/användbara och att det tar forumet ett steg vidare i den digitala djungeln.
  11. 4 poäng
    Hej, Bifogar en bild på en installation i en hilux. Den bygger på ett förbrukningsbatteri och en Eberspäscher Airtronic D2 med fjärr och GSM styrning. Insuget sitter mot framstammen och avgaserna ut genom golvet under bilen. På så sätt skapas ett undertryck och drar friskluft genom en ventil i framstammen. Denna används till jakthundar och ställs med termostat på en viss temp oftast 18 grader och det fungerar mycket bra men även bra om man vill torka saker.
  12. 4 poäng
    Det var lite pilligt att få upp sätena till spridarna ur hålen i toppen men det visade sig att en M8 gänga passade precis att skruva i hålet och då gick det enkelt att dra upp det gamla sätet /Mecki
  13. 4 poäng
    Även 80:an får lite välbehövlig omvårdnad. Först var det dax för kamrems och kilremsbyte . Det kändes gött att ha startat motorn så man vet att den gick innan den plockades ner igen.
  14. 4 poäng
    I helgen åkte vi till Mount Suswa som ligger mitt på rift valley. En dammig upplevelse. De flesta kör Land Cruiser Prado eller Mitsubitchi Pajero. En familj körde en Toyota familjebuss med fyrhjulsdrift men knäckte upphängningen för diffen mot en sten. Tur att man hade med spännband från Biltema, faktiskt. Grottbesök och bestigning av kratertoppen.
  15. 4 poäng
    Finns fler kända fel på H55F lådan. Ämnet kanske passar sig bättre i en H55F diskussionstråd med tips då samma låda sitter i flera olika modeller. Fick förklarat för mig av Toyota verkstad att problemet med packboxen mellan lådorna kan orsakas av igensatt avluftning av fördelningslådan vilket ledertill övertryck! Vet inte om jag köper det helt men tror inte packboxen i sig är dålig. Ett annat känt fel, har beskrivit detta i annat inlägg. Splinsen på ingående axel tenderar att slitas. Lösningen: 1 ta bort drev för kraftuttag och ersätta med long spline drev. 2 samma fel finns på en engelsk 4x4. där borrar man två små hål i drevet in mot axeln för att få in oljan till axeln. Jag har gjort det första alternativet med bra resultat för att få bort backslash i lådan. Även känt att 5.e växeln hoppar ur. Finns massor små trix och uppdaterings delar till den som vill uppdatera sin växellåda vid renoveringen.
  16. 4 poäng
    Sådär, då är forumet uppe igen med en ny version av programvaran. Det kommer säkert vara lite stökigt framöver också, men jag hoppas ni hittar runt i det nya utseendet. Allt är på engelska än så länge, men jag jobbar på översättningen. Längst ned på sidan kan man välja språk (Language), och där finns svenska som alternativ, men den är än så länge ofullständig och ibland väldigt dålig.
  17. 3 poäng
    Hej Alla, Ny här på forumet. Köpte en BJ40 för ett tag sedan men har inte fått ändan ur vagnen och registrerat mig förens nu. Bilen har regnummer CTE017, kanske någon här som känner till något om dess historia. Vad jag känner till så har den gått som någon form av dragbil på ett färjebolag. Bilen har totalrenoverats av den förra ägaren som även har satt in en 2B motor, 4 växlad låda, skivbromsar och styrservo. Här kommer lite bilder. Med vänlig hälsning, Max
  18. 3 poäng
    Har fått svar nu från IH8MUD och efter att kolla på olika frame drawings från olika årsmodeller så verkar det som om Wikipedia har fel denna gång!
  19. 3 poäng
    Trevligt Då verkar det som att 40-serien blir väl representerad i Svensklägret , gammal är äldst /Mecki
  20. 3 poäng
    2st 40-serier från Gotland tänker hänga på, om vi inte får med flera...
  21. 3 poäng
    Där får jag nog säga emot, på min 90 så tyckte en bilprovare att jag borde fundera på att byta övre spindelled på höger sida, ingen anmärkning men bra att veta. Detta var för sex år sedan! Det ligger en ny spindelled på hyllan o väntar sedan dess. Dessutom är bilen nybes. nu i år.
  22. 3 poäng
    Bild över en del av campen och dom ca 1000 ekipagen. / Mecki
  23. 3 poäng
    haha ja foto-effekter ska inte förringas Monterade en sådan kompressor under huven på min förra 90-serie, där var det trångt. Det är en ganska tung/solid pjäs, så man får ha ett stadigt fäste Har du någon tank kopplad till den också? När jag får loss tummen och monterar min igen på nya bilen tänkte jag sätta en t-koppling där ena slangen går till en tank som ska fungera som accumulator. En vårträff i området runt Kinnekulle ligger på planeringsbordet
  24. 3 poäng
    Hej ! Här https://m.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa-m&pi=841650&ws_tp1=cp&ref=PLA_BIL&subref=841650&utm_source=PLA_BIL&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_BIL_feed&utm_content=841650&gclid=Cj0KCQiA5aTUBRC2ARIsAPoPJk9YKEIS5hPpb9aDnmcFw_A38KSAJ9Sl6aKkquXl-2DF5BNbFekX4hoaAqYcEALw_wcB är en enkel 12V värmefläkt du kan testa för att se om den klarar av att värma upp utrymmet på flaket som du hade tänkt dig. Det verkar som att dom flesta 12V värmeelement ( som jag hittade) är på runt 150W . Du kan komplettera med en sån där "svamp" man sätter på taket på båt och husvagn för att få in friskluft . Men jag tror ändå att det bästa är att göra som MFI9 tipsar om och montera ett värmepkt som värms av kylvattnet från motorn där har du allt i ett och du får en jämn och fin värme. Alternativet om du inte vill dra slangar från motorrummet är att montera in en bensin eller dieseldriven varmluftsfläkt typ Ebesbresher (eller hur det nu stavas ) men då blir det andra problem med vart man gör av bränsletank och avgaser Hmmm inte helt enkelt det här Lycka till ! / Mecki
  25. 3 poäng
    Det har inte hänt så mycket med 100:an men ett stötdämparbyte var riktigt behövligt. Cambervinkeln behövde justeras då ovankanten på framhjulen lutade utåt med snedslitna däck som resultat. /Mecki
Denna topplista är satt till Stockholm/GMT+02:00
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.