Gå till innehåll

Topplista


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2018-02-07 på alla områden

  1. 11 poäng
    Nu är tält och grogg verandan på plats....
  2. 9 poäng
    Nu vart det premiärtur till jobbet idag.. Kul att åka 40-serie igen 😎
  3. 8 poäng
    Nu är det dags för en update igen, har varit i garaget varje kväll ett par timmar och även om de känns som man aldrig blir klar så startade jag bilen igår kväll.. Någon person (typ jag) hade ju dränkt donatorn i ett vattenhål innan motorn togs ur, så jag fick lite extra jobb med en startmotor som satt fast. Med hjälp av kompisen så fick vi i nya lager och allt uppsmort, sen var det dags att försöka starta igen, alltid lite spännande när man fått koppla om halva kabelstammen osv.. Men den hoppa igång rätt fint och går ju så jämt o fint med sexa Så nu är det väl bara köra på med resten medans man fixar ved och annat Så jävla sugen på att köra 40-serie igen Kvar att göra i korta drag är väl typ: * Dra slangar och få dit pump till IC:n. * Bygga avgassystem. * Få dit ett luftfilter(de vart trångt). * Bygga till ett undre kylarrör/slang. * Koppla laddtryck och avgastemp mätare. * Lite småplock som vanligt..
  4. 8 poäng
    I februari åkte vi till Masaimara. Vägarna i Kenya är inte fantastiska, eller så är de det. Det hade regnat så vägen hade spolats bort. Tyvärr fick vi ingen bild när vi passerade, men vi tog en på bilen efter i alla fall. Dock kom vi bara 500meter tills en av safaribussarna hade blockerat vägen. Dock kunde vi köra över brofundamentet. Det var bara Landcruisarna som tog sig över, faktiskt. De andra fick vänta tills vägen var lagad. Väl inne i parken såg vi en hel del djur. Bland annat en nilkrokodil 50 meter från vår tältplats. Ett halmeterhögt taggtrådsstängsel såg till att de inte kom in på campingplatsen.
  5. 8 poäng
    Det har blivit ett par hundra mil sedan motorbytet och allt fungerar som det skall. Hade lite för bra bromsar bak på bilen, läskigt när det var halt ute. Detta fixades med en reducering, jo jag vet att bilprovningen inte är så förtjust i en justerbar reducering. Det som är på tapeten nu är att trimma växellådsbalken, kapade bort ca 4cm på höjden.
  6. 7 poäng
    Då rullar vi mot Sverige som en stolt 40 serie ägare.... Inser att fritidsintressen är säkrat inför kommande år.... Den var tyvärr i lite sämre skick än vad jag trodde, men så blev den även billigare än jag trodde så det finns lite kvar på reparationskontot... Mer info lär dyka upp i denna tråd framöver.
  7. 7 poäng
    Nu börjar det bli dags för regbesiktning och det som nu är en HZJ78 lätt lastbil med karosskod 29 dvs skåp övrigt kommer att bli personbil klass II, med bostadsinredning. I dagligt tal husbil. Jag försöker hålla tjänstevikt nere men vill ha kvar vinsch i papperna.... Så vad gör man inte för att förena låg vikt med önskad utrustning 😁 Fortsättning följer, besiktning är på fredag morgon.
  8. 7 poäng
    Lägger upp några bilder från när delar av kompisgänget var ute o campade för några helger sedan. Lennartsfors. Kön i väntan på färjan till Nössemarken. Sen blev det även en helg på Malö. /Mecki
  9. 7 poäng
    Då va vi klara med detta expriment iaf, Jag kan säga att det fungerar med en hdj80 huvudbromscylinder. luftat å klart så jag jag mej ut på en provrunda, och som sagt 100 blås å ställde mej på bromsen å den va stenhår å låste hjulen med skrikande däck. testet genomfördes 4 gånger å alla med samma resultat. Va det bolton då, jo i princip det som skillde va längden på huvudbromscylindern. den till 80in va kortare så jag fick bocka om det främre röret lite, men annars gick det smidigt till och med kontakten för bromsvätske nivå passade. Den va ganska billig 660 inkl, frakt från skruvat, inte för att det hör till saken , men köpte en kylare från amazon.de för 2060:- inkl frakt. bara som ett litet tips
  10. 7 poäng
    Nu är de monterade. Bara en rejäl provkörning som saknas. Monterade även en uppsättning BFG KM3 i veckan. l
  11. 7 poäng
    Det kom ett litet paket från euro4x4parts idag Tack Micky för bra service👍
  12. 6 poäng
    Efter att ha sökt igenom delar av internet och inte hittat några lämpliga Rock sliders till bilen i Europa så gjorde jag äntligen slag i saken och tillverkade ett par. Lite mer puts o sen några lager färg innan montering.
  13. 6 poäng
    I brist på glass så får det duga med en paprika tyckte Henrik. Övriga bilder från träffen finns här (oredigerade) http://galleri.solrosen.eu/#!album-122 Tack alla inblandade för en trivsam tripp. //Thomas
  14. 6 poäng
    Idag fick han komma ut ur garaget då jag har flyttat och det är dags att lämna nycklarna till huset på fredag. Så nu har man sett hur lacken blev i dagsljuset och den blev ju skaplig kunde ha varit bättre men duger. Så nu får den vänta på våren och då få en ny stötfångare och kanske ett tält över flaket.
  15. 6 poäng
    Hade varit kul, men kundunderlaget är för litet i Sverige. Kan tillägga att en konvertering från Alu-cab landar på ca 90.000 sek med nuvarande växelkurs plus frakt och installation. Att bygga själv har för min del kostat ca 35.000 inklusive allt färdigt på bilden. Så för den som har en HZJ är detta ett gyllene tillfälle att få en bra lösning till ett mycket attraktivt pris. Så vitt jag vet är min 78:a den första i Sverige med rooftop conversion.
  16. 6 poäng
    Håller med dig att det är tråkigt att bilarna försvinner utomlands, särskilt när det inte finns så många av dom här i landet. Tyvärr verkar det inte finnas kvar så många bilar i bra bruksskick som man kan nyttja till det dom är tänkta till dvs terrängkörning . Om man tar 40-serien som exempel så står dom flesta och rostar bort , några få är renoverade och iordninggjorda med en prislapp på några hundra tusen kronor. Med ett sånt pris faller lite vitsen med en sån bil för vem tar ut en udda veteranbil och terrängkör den när man just betalt ett 6-siffriga belopp. Tyvärr så sneglar ägarna till rosthögarna på priser man kan få om man säljer en orginalrenoverad 40:a på auktion i USA och drar likhetstecken med att just deras rosthög är värd sin vikt i guld. Visst finns det rosthögar som är värda pengar men då kanske mer för att dom har något annat än rost som är intressant så som motorer, växellådor, axlar av udda och eftertraktad karaktär. Det är lite därför som forum som det här är så bra, dom samlar (nördar) entusiaster som som har "koll" på vad som gäller för olika märken och modeller. Har du en fråga så lägg ut den i den kategori det gäller så kommer det ett svar , ingen vet allt men alla vet något. Dessa gamla bilar är väldigt basic och lätta att meka med och tillgången på både nya och begagnade delar är riktigt god och till överkomliga priser. Förhoppningsvis kommer vi att få se mer av våra älskade Land Cruisers rullande på dom svenska vägarna i stället för att stå och rosta bort eller försvinna utomlands. Sorry för off topic men kände att något behövde skrivas. / Mecki (med förhoppning av många framtida mil bakom ratten i någon av mina gamla trotjänare)
  17. 6 poäng
    Som man brukar säga, all good things come to an end... Bilen har bara stått och förfallit i ett antal år bakom en maskinhall utanför Rinkaby, jag körde den vägen i stort sett dagligen, kollade bilen i smygg ett par gånger...En vacker dag på väg från jobbet såg jag att det pågick någon sorts aktivitet vid byggnaden, det tömdes, sorterades, lastades och kördes bort...Svängde in och frågade en kille om 60:an var till salu...Jovisst, den skulle till skroten ändå, så ta den bara...Betalade ändå en mindre summa pengar så det kändes rätt...Kom ett par dagar efter med en dieseldunk och ett par batterier, bilen gick igång nästan direkt Tyvärr var karossen helt slut så det blev en donatorbil istället, ok motor-lådor-axlar, hel och fin inredning dessutom
  18. 6 poäng
    Jag tror bestämt att det är strängeligen förbjudet att sälja Svenskreggade Landcruisers i 40,60,70,80 serierna utanför Svenska gränserna eller för export..... Om inte så borde det vara det / Gustav
  19. 6 poäng
    Nu har bilen varit ute på en provtur. Bes bokad på måndag, så nu kör man snart 40-serie till vardags igen
  20. 6 poäng
    Nu ska bara jag montera takräcket och tältet tillbaka... Bilder från slalom backen i Dorotea...
  21. 6 poäng
    Passar på att ge 42:an lite uppmärksamhet nu på semestern, dessa delar har legat till sig på hyllan tillräckligt länge nu . Nu är alla plastfönster bytta mot äkta vara , NOS 😍 Ventilationsrutan i högra bakre hörnet gick i tusen bitar vid en närkontakt med den Småländska skogen för några år sedan. Den gamla avgastempmätaren har fått ge vika för ett nytt instrument, en kombinerad laddtryck och avgastemp mätare. Hittade till slut en lagom stor (60mm diam) och inte allt för skrikig som passar bra under instrumentbrädan . Inte fel att ha koll på dom sakerna i fall man är rädd om motorn. /Mecki
  22. 6 poäng
    @JAK Mycket är tack vare en förstående hustru som jag kan hålla på på kvällarna eller så ser hon tillräcklig av mig på dagarna (Vi arbetar tillsammans) så hon uppskattar lite egentid Nja, det går inte riktigt så fort som jag hade velat, projekt med 80:an skulle påbörjats hösten 2016 men pga problem med frugans Corolla fick hon använda sig av 80:an medans den stod stilla . I år skulle Polarexpressen (45:an) fått innerskärmarna upplagade men det får vänta tills nästa vinter. Jag tror att om man gör rullande renoveringar med mindre projekt så hinner man inte tröttna och så får man ju köra i mellanåt och då går det bra att jobba på när man väl kommer igång Eftersom alla bilarna förutom pickupen är besiktigad och körbara så är målet att göra pickupen besiktningsbar under sommaren /Mecki
  23. 6 poäng
    Hilux En pickis som utrustats för familjeturer, två vuxna och två barn som är 7 och 9 år. Den kan synas lite varstans på nätet men vill ju dela med mig här oxå. Om man har funderingar är det bara att säga till, fler bilder eller träffas och dricka kaffet. DCAB 2,4D Automat, Premium Årsmodell 2016, uttagen hösten 2017. Den så kallade REVO-modellen. Shits n' Bits Kompressor, ARB Twin Snorkel, Safari Lådsystem, Frontrunner och egensnickrat Kompressorkyl, Engel Bord och stolar x 4, Frontrunner Tailgate assist Bug-deflector & vindavvisare Centrallås till bakläm CTEK DC/DC-Laddare, 60Ah AGM + separat skiljerelä vilket man måste ha med "smart" generator CTEK 230V, 10A laddare med supply-läge Inverter 12V/230 V, 200W Luftning uppdraget från bakaxeln Tuff-Fälgar KCR-box CTEK Battery Sense, batterimonitor Skärmar till kidsen Baofeng, handhållen VHF/UHF Cub- & wolfboxar Hasplåtar, ARB Recovery point, ARB 2"-Höjning, Ironman RSI Smartcanopy Takräcke, takgrind över kupén, Frontrunner Lastbågar x 4 över kåpa, Frontrunner Rock Sliders, Gobi-X Foxwing, Oztent med sidor Taktält, inte monterat än, Autohome Overland Belysning, runt om kåpa. Bakåt och åt sidorna kan tändas via separata brytare i kåpan eller alla samtidigt från kupén. Rocklights, kan tändas från panel i kåpa eller i kupén Extra backlljus som tänds när man lägger i backen
  24. 5 poäng
    Verkar vara Grön som originalfärgen, har däremot en hel del delar från en turkos bil, jag håller med att den är ganska schysst,.... Nää jag får nog hålla med dig angående rödmålade bilar inte riktigt min smak...
  25. 5 poäng
    Sådär då var vi incheckade och det stora jobbet med att hitta den perfekta platsen har börjat
Denna topplista är satt till Stockholm/GMT+01:00
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.