Gå till innehåll

Topplista


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2018-02-07 på alla områden

  1. 8 poäng
    Det har blivit ett par hundra mil sedan motorbytet och allt fungerar som det skall. Hade lite för bra bromsar bak på bilen, läskigt när det var halt ute. Detta fixades med en reducering, jo jag vet att bilprovningen inte är så förtjust i en justerbar reducering. Det som är på tapeten nu är att trimma växellådsbalken, kapade bort ca 4cm på höjden.
  2. 7 poäng
    I februari åkte vi till Masaimara. Vägarna i Kenya är inte fantastiska, eller så är de det. Det hade regnat så vägen hade spolats bort. Tyvärr fick vi ingen bild när vi passerade, men vi tog en på bilen efter i alla fall. Dock kom vi bara 500meter tills en av safaribussarna hade blockerat vägen. Dock kunde vi köra över brofundamentet. Det var bara Landcruisarna som tog sig över, faktiskt. De andra fick vänta tills vägen var lagad. Väl inne i parken såg vi en hel del djur. Bland annat en nilkrokodil 50 meter från vår tältplats. Ett halmeterhögt taggtrådsstängsel såg till att de inte kom in på campingplatsen.
  3. 6 poäng
    @JAK Mycket är tack vare en förstående hustru som jag kan hålla på på kvällarna eller så ser hon tillräcklig av mig på dagarna (Vi arbetar tillsammans) så hon uppskattar lite egentid Nja, det går inte riktigt så fort som jag hade velat, projekt med 80:an skulle påbörjats hösten 2016 men pga problem med frugans Corolla fick hon använda sig av 80:an medans den stod stilla . I år skulle Polarexpressen (45:an) fått innerskärmarna upplagade men det får vänta tills nästa vinter. Jag tror att om man gör rullande renoveringar med mindre projekt så hinner man inte tröttna och så får man ju köra i mellanåt och då går det bra att jobba på när man väl kommer igång Eftersom alla bilarna förutom pickupen är besiktigad och körbara så är målet att göra pickupen besiktningsbar under sommaren /Mecki
  4. 6 poäng
    Hilux En pickis som utrustats för familjeturer, två vuxna och två barn som är 7 och 9 år. Den kan synas lite varstans på nätet men vill ju dela med mig här oxå. Om man har funderingar är det bara att säga till, fler bilder eller träffas och dricka kaffet. DCAB 2,4D Automat, Premium Årsmodell 2016, uttagen hösten 2017. Den så kallade REVO-modellen. Shits n' Bits Kompressor, ARB Twin Snorkel, Safari Lådsystem, Frontrunner och egensnickrat Kompressorkyl, Engel Bord och stolar x 4, Frontrunner Tailgate assist Bug-deflector & vindavvisare Centrallås till bakläm CTEK DC/DC-Laddare, 60Ah AGM + separat skiljerelä vilket man måste ha med "smart" generator CTEK 230V, 10A laddare med supply-läge Inverter 12V/230 V, 200W Luftning uppdraget från bakaxeln Tuff-Fälgar KCR-box CTEK Battery Sense, batterimonitor Skärmar till kidsen Baofeng, handhållen VHF/UHF Cub- & wolfboxar Hasplåtar, ARB Recovery point, ARB 2"-Höjning, Ironman RSI Smartcanopy Takräcke, takgrind över kupén, Frontrunner Lastbågar x 4 över kåpa, Frontrunner Rock Sliders, Gobi-X Foxwing, Oztent med sidor Taktält, inte monterat än, Autohome Overland Belysning, runt om kåpa. Bakåt och åt sidorna kan tändas via separata brytare i kåpan eller alla samtidigt från kupén. Rocklights, kan tändas från panel i kåpa eller i kupén Extra backlljus som tänds när man lägger i backen
  5. 5 poäng
    Efter att ha sökt igenom delar av internet och inte hittat några lämpliga Rock sliders till bilen i Europa så gjorde jag äntligen slag i saken och tillverkade ett par. Lite mer puts o sen några lager färg innan montering.
  6. 5 poäng
    Sedan nån hade planterat ett träd på ett olämpligt ställe i Uddevallaskogarna vid en körning för några år sedan har jag åkt runt med en plexiglas skiva fast tejpad, inte så snyggt men det har funkat 😉 Att det dröjt så länge beror delvis på att glasmästare inte kunde få fram nån orginalruta , inte heller kunde dom tillverka en ny med rätt demisioner. Till slut dök det upp ett par begagnade rutor på Ebay för en rimlig summa . Ett stadigt emballage bidrog till att dom kom fram i ett stycke. Sådär , lite fönsterputsning så är det bara att samla nya klisterdelaler igen. / Mecki
  7. 5 poäng
    I dag fick 100:an nya sommarskor. Valet föll på Cooper Discoverer A/T 3 I storlek 275x70 18 det blir strax över 33" . Dom passade fint på dom 9" breda fälgarna med. Med ett ET på 36mm innebär det att insidan av fälgen kommer ca 15 mm längre ut än originalet. Före. Efter. Det håller sig fortfarande innanför skärmkanten. Fortfarande gott om plats i hjulhuset. Nu får jag bara hitta en lämplig ursäkt för att komma ut och göra ett riktigt flextest för att se om dom tar i nånstans 😉 Mecki
  8. 5 poäng
    Det är ju fullt rimligt, med tanke på att energiinnehållet är lägre. Dock så påstås det ju att det brinner renare och effektivare än traditionell diesel, och det kan ju påverka åt det ena eller andra hållet också. Men man vill ju se vad som skulle hända om HVO100 tar över och tester skulle visa att dieselbilar med efterbehandlingssystem (partikelfilter, Adblue, etc.) blir mindre hälso/miljövådliga än bensinare. Gör man en helomvändning då och förbjuder bensinbilar i städerna?
  9. 5 poäng
  10. 5 poäng
  11. 5 poäng
    Jag har köpt utsläppsrätter så jag hänger med till Tyskland.
  12. 5 poäng
    Beräkning av däckstorlek Har du någonsin funderat på hur man räknar ut ett däcks rullomkrets? Funderat på vad alla beteckningar på sidan betyder? I så fall ska du läsa vidare. Med hjälp av ett exempel ska jag fösöka förklara detta nedan. Först för metriska storlekar och längre ned för tum-storlekar. Metriska (Europeiska) däckstorlekar utläses enligt följande: Vi använder oss av ett exempeldäck med följande beteckning på sidan: 255/85 R 16 S 108 255: Detta är däckets bredd i millimeter. Det vill säga, i detta fallet 255mm 85: Förhållandet mellan bredd och höjd på sidan (däcksprofilen). I detta fallet 85% av däcksbredden: Vilket räknas ut med 255 x 0.85 = 216,75 mm R: Detta är typen av däck: "R" står för radialdäck, annars: D för diagonaldäck. 16: Fälgdiameter i tum (1" = 25,4 mm) I detta exemplet är det då en 16"-fälg med diametern 406,4 mm (16 x 25.4mm) Detta resulterar i en total diameter på däcket enligt: (fälg-diameter + 2 x profilhöjden) dvs 16 * 25,4 mm + 2 x 255 mm x 0,85 = 839,9 mm Man får väl passa på att reflektera över att det är lite smått fantastiskt att man kommit fram till en standard-beteckning på däck som innehåller både millimeter, tum och procent! Rullomkrets på ett däck får man genom formeln: Pi x diametern (Pi ~ 3.14) 3.14 x 839,9 mm = 2638,55 mm S: Hastighets-Index - dvs maximal godkända hastighet enligt följande tabell (km/h) L=120 R=170 M=130 S=180 N=140 T=190 P=150 H=210 Q=160 V=240 102: Belastnings-Index - maximal däcksbelastning 97=730kg 103=875kg 109=1030kg 98=750kg 104=900kg 110=1060kg 99=775kg 105=925kg 111=1090kg 100=800kg 106=950kg 112=1090kg 101=825kg 107=975kg 113=1150kg 102=850kg 108=1000kg Tum (amerikanska) däckstorlekar utläses enligt följande: För beskrivning av ett däck med tumstorlek använder vi oss av exemplet: 32x11.5 R 15 32: Däckets diameter i tum (1" = 25,4 mm) I detta fallet är diametern 32 x 25.4 mm = 812,8 mm 11.5: Däcket bredd i tum, dvs för detta exempel 11.5 x 25,4 mm = 292,1 mm brett. R: Radialdäck 15: Fälgens diameter i tum
  13. 4 poäng
    Självklart kommer jag fortsätta driva forumet och det kommer garanterat stå en Land Cruiser på uppfarten igen framöver
  14. 4 poäng
    Nu har det löst sig, med Europeiska sjukförsäkringskort och körkort så är vi välkomna att köra i Rudskogen.
  15. 4 poäng
    Klydd hittade den här metoden som visas 2.30 in i filmen att ha som hjälp när man skall kränga på smala däck på breda fälgar Det här tricket har jag haft nytta av vid flertalet tillfällen men nu när 100:an skulle få nya däck ville inte det tricket fungera, hur mycket vi än tryckte ville inte däcket krypa över kanten på fälgen och då blev det inte så tätt att däcket gick att fylla med luft. När jag letade efter lämpliga verktyg på nätet som kunde lösa mitt problem hittade jag en gummiring som man skulle lägga på golvet och sedan lägga fälgen i. Det gummiringen skulle göra var att trycka upp däcket mot fälgens yttre kant (bead) och samtidigt täta mellan däck och den inre kanten på fälgen. Nu hade jag ingen sådan gummiring men väl en rulle med "skumgummikorvar" som vi använder att bottna med i springor runt dörrar och fönster innan man fogar. Utav det gjorde jag en ring som passade innanför fälgkanten. Sedan var det bara att smeta den full med däckspasta och trycka fast den mellan däck och fälg. När man sedan lade däcket ner på den sidan var det bara att ställa sig på fälgen och börja fylla med luft. Nu fylldes däcket med luft utan problem. När första "ploppen" kom var det bara att ta bort "skumgummiringen" som hade börjat att krypa ut tack vare den stora mängden däckspasta. Den här plastkorven var 30mm i diameter och det hade inte gjort ont om den hade varit lite grövre, nästa gång skall jag testa med en innerslang till en cykel några tum mindre än aktuell fälgdimention , då kan man nog pumpa upp den till den diameter man behöver för att det skall bli riktigt tätt 😊 /Mecki
  16. 4 poäng
  17. 4 poäng
    L200an ser ut som en liten plutt bredvid kryssaren
  18. 4 poäng
  19. 4 poäng
  20. 4 poäng
    Besiktigade min kzj70 idag utan anmärkning,med 37" mm .
  21. 4 poäng
    Nu börjar det mesta komma på plats, eller vad tycker ni? Med nya versionen av forumet kommer även några nya funktioner jag skulle vilja slå ett slag för. Like Man kan nu visa sin uppskattning av inlägg med en "like" (tumme upp) och några andra (tack, skratt, förvirrad & ledsen). För varje Like, tack & skratt får man +1 poäng. Det finns en topplista man kan hamna på om man är flitig på att skriva uppskattade inlägg Man hittar "knappen för att gilla nere till höger i ett inlägg och den ser ut såhär Och när man håller muspekaren över får man fram alternativen Egna profilen Man kan nu lägga en omslagsbild i sin profil, som en "header", likt facebook, twitter osv. Notera att man även kan "ompositionera" sin bild om man ser fel del av den, eftersom fältet är långsmalt. Precis som innan kan man/bör ha ett profilfoto som syns till vänster om inlägg man skrivit. Nytt är att om man inte har laddat upp någon egen så får man en rund bild med visningsnamnets första bokstav. Och sist men inte minst finns ett fält att fylla i som heter "Om mig" Jag tycker det hade varit superkul om alla laddade upp ett eget profilfoto föreställande sig själv, sin bil, eller något annat som man kan identifiera sig med. Denna lilla bild är ju till för att underlätta att se vem som postat inlägget och göra det lite mer personligt. Både omslagsbild och Om mig är ju också riktigt kul om forumets medlemmar börjar använda. En kort beskrivning är så mycket roligare än ingenting alls! Min profilsida ser för tillfället ut såhär. (Jag har även lagt till några små pilar för att visa var ovan omnämnda funktioner finns.) Hoppas ni tycker de nya funktionerna är bra/roliga/användbara och att det tar forumet ett steg vidare i den digitala djungeln.
  22. 4 poäng
    Hej, Bifogar en bild på en installation i en hilux. Den bygger på ett förbrukningsbatteri och en Eberspäscher Airtronic D2 med fjärr och GSM styrning. Insuget sitter mot framstammen och avgaserna ut genom golvet under bilen. På så sätt skapas ett undertryck och drar friskluft genom en ventil i framstammen. Denna används till jakthundar och ställs med termostat på en viss temp oftast 18 grader och det fungerar mycket bra men även bra om man vill torka saker.
  23. 4 poäng
    Det var lite pilligt att få upp sätena till spridarna ur hålen i toppen men det visade sig att en M8 gänga passade precis att skruva i hålet och då gick det enkelt att dra upp det gamla sätet /Mecki
  24. 4 poäng
    Även 80:an får lite välbehövlig omvårdnad. Först var det dax för kamrems och kilremsbyte . Det kändes gött att ha startat motorn så man vet att den gick innan den plockades ner igen.
  25. 4 poäng
    Finns fler kända fel på H55F lådan. Ämnet kanske passar sig bättre i en H55F diskussionstråd med tips då samma låda sitter i flera olika modeller. Fick förklarat för mig av Toyota verkstad att problemet med packboxen mellan lådorna kan orsakas av igensatt avluftning av fördelningslådan vilket ledertill övertryck! Vet inte om jag köper det helt men tror inte packboxen i sig är dålig. Ett annat känt fel, har beskrivit detta i annat inlägg. Splinsen på ingående axel tenderar att slitas. Lösningen: 1 ta bort drev för kraftuttag och ersätta med long spline drev. 2 samma fel finns på en engelsk 4x4. där borrar man två små hål i drevet in mot axeln för att få in oljan till axeln. Jag har gjort det första alternativet med bra resultat för att få bort backslash i lådan. Även känt att 5.e växeln hoppar ur. Finns massor små trix och uppdaterings delar till den som vill uppdatera sin växellåda vid renoveringen.
Denna topplista är satt till Stockholm/GMT+02:00
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.