Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/07/18 in all areas

  1. 12 points
    Jag ringde till Toyota i Malmö i går och pratade med en trevlig människa angående reservdelar: -vad har du för regeringsnummer? -jag har inget regnummer då delarna jag behöver ska vara till en bil som är skrotad. -vad är det för bil....? -det är en HZJ105.. -näe du, jag får ingen träff alls på det numret... -🤣🤣🤣🤣
  2. 11 points
    Hej, igen nu är bilen betald och det vart 94:an, den manuella. Flyger ner med min dotter till Madrid den 3:e och min syster kör upp bilen från Malaga den 7:e bär det av mot Stockholm. Skall bli lite roligt med lite äventyr. Kamrem, filter, oljor är bytta nyligen. Dieselpumpen samt spridarna är genomgångna nyligen. Ac:n nyligen påfylld så förhoppningsvis kommer vi hem i ett stycke .
  3. 11 points
    Nu är tält och grogg verandan på plats....
  4. 10 points
    Lite uppdatering efter många timmars putsande, tvättande, borstande, kraftavfettning, nån liter aceton om och om igen och lite färg.... resultatet blir ju åtminstone trevligare och trevligare..... många timmar kvar dock
  5. 9 points
    Har haft möjligheten att köra runt i Malawi en del på sistone. Vackra vyer o bergsvägar specielt mellan Mzuzu och Karonga och likaså mellan Lilongwe och Blantyre. Rekomenderas 🙃
  6. 9 points
    Den har nu flyttat en bit norröver och det är jag som fått nöjet att fortsätta köra den.
  7. 9 points
    Varför ska du inte köpa en LC 90?? -därför att den inte är riktigt hundra! 😆😆😆 (sorry, kunde inte låta bli)
  8. 9 points
    Det har varit mycket slipa och lite fika Henrik. Men nu är det färdigslipat på detta hjulhuset, ett par lager sprutspackel och grundfärg så blev resultatet rätt bra.
  9. 9 points
    Hade glömt hur mycket jobb det var för att plocka ur diffen. Det är dags att montera ARB spärren.
  10. 9 points
    Jag importerade själv denna i somras. Den är som en jä...la dröm!!
  11. 9 points
    Nu vart det premiärtur till jobbet idag.. Kul att åka 40-serie igen 😎
  12. 8 points
    Då var det dags att påbörja en till garagetråd om Hiluxen som tillkommit 2017 års Hilux Premium med ynkliga 2500 mil som last.... Jag hämtade bilen i fredags och har hunnit avverka nästan 200 mil sen dess så vi har redan hunnit få lite kontakt.... Hiluxen stog högt i kurs vid valet av Pickup och det ända som talade emot var den lite klena motorn i jämförelse med konkurenterna. Det gick dock att lösa med lite hjälp från ett optimeringsföretag som igår avlämnade ett paket som snabbt blev installerat, effektuttaget ökad från 150hk till utlovat strax under 200hk, och gisses vilken skillnad på bil det blev Lite besviken blev jag även då det inte var centrallås på lämmen ... Det gick dock att lösa med en beställning från Vool, dom kunde även ordna vindavvisare till rutorna, stenskottsskydd till huven och lite extraljus Näst på tur står lite redigare AT däck, annan fjädring, kåpa, nya stötfångare fram och bak och ev. ett ARB Lynx Sen kan jag ju även nämna att BJ40n inte är glömd, men blästringen har dragit ut på tiden då fick ett storjobb... Men nu är ramen klar så uppdateringar på den kommer också snart.
  13. 8 points
    Rörliga bilder för en gångs skull Backade ut bilen för att blåsa bort slipdamm och blåsa ur ramen på den sista skiten, han precis innan regnet kom.
  14. 8 points
    Nu har det meckats lite till. Bilen förbereds som reklampelare till båtmässan. Ska bli banderoll på flaket med info, så behövde lige ballare stuk för att dra till sig uppmärksamhet. Blir heltid med min egna firma YPMB- skärgårdsnära Event och tjänster. from första April för min del. www.ypmb.se
  15. 8 points
    Hittade just detta forum, trevligt med märkesspecifikt! Bj:n jag har är en -79, motor bytt till en 2H från HJ60+turbo. Servo, skivbromsar fram, 5 växlad låda, vinsch fram o bak. Härlig bil som jag använder både som arbetsbil o hobbybil.
  16. 8 points
    Vill passa på att önska alla en riktigt God Jul , hoppas att det bara ligger hårda paket under granen. / Mecki
  17. 8 points
    Kommer att göra mig av med lite bilar, först ut är min HJ60. * Skattebefriad -86 * ca 32700 mil. * Reggad för 2st passagerare, så ingen kan gnälla om att baksätet sitter i.. * Triplexdrag. * Warn framstötfångare förberedd för winch. * Diverse iordningjort och lackad grå metallic på firma för ca 4 år sedan. * Topp renoverad och ny kylare och lite annat för 2 år sedan. * Bytt kingpinlagren, hjullager och diverse packningar i framaxeln för 300 mil sedan. Bilen kommer vara till salu om ca 3-4 veckor då jag behöver den just nu.. (Hjulen på bilden hör till en annan bil och den säljs på whitespoke med däck). Priset för medlemmar här är 80000kr Tipsa era vänner, annars blir det blocket.. men jag slipper gärna det 😎 Finns på PM här eller på 0722-103975 Mvh /Erik W
  18. 8 points
    En hårresande deckare med ett rafflande slut.
  19. 8 points
    Nu är det dags för en update igen, har varit i garaget varje kväll ett par timmar och även om de känns som man aldrig blir klar så startade jag bilen igår kväll.. Någon person (typ jag) hade ju dränkt donatorn i ett vattenhål innan motorn togs ur, så jag fick lite extra jobb med en startmotor som satt fast. Med hjälp av kompisen så fick vi i nya lager och allt uppsmort, sen var det dags att försöka starta igen, alltid lite spännande när man fått koppla om halva kabelstammen osv.. Men den hoppa igång rätt fint och går ju så jämt o fint med sexa Så nu är det väl bara köra på med resten medans man fixar ved och annat Så jävla sugen på att köra 40-serie igen Kvar att göra i korta drag är väl typ: * Dra slangar och få dit pump till IC:n. * Bygga avgassystem. * Få dit ett luftfilter(de vart trångt). * Bygga till ett undre kylarrör/slang. * Koppla laddtryck och avgastemp mätare. * Lite småplock som vanligt..
  20. 8 points
    I februari åkte vi till Masaimara. Vägarna i Kenya är inte fantastiska, eller så är de det. Det hade regnat så vägen hade spolats bort. Tyvärr fick vi ingen bild när vi passerade, men vi tog en på bilen efter i alla fall. Dock kom vi bara 500meter tills en av safaribussarna hade blockerat vägen. Dock kunde vi köra över brofundamentet. Det var bara Landcruisarna som tog sig över, faktiskt. De andra fick vänta tills vägen var lagad. Väl inne i parken såg vi en hel del djur. Bland annat en nilkrokodil 50 meter från vår tältplats. Ett halmeterhögt taggtrådsstängsel såg till att de inte kom in på campingplatsen.
  21. 8 points
    Det har blivit ett par hundra mil sedan motorbytet och allt fungerar som det skall. Hade lite för bra bromsar bak på bilen, läskigt när det var halt ute. Detta fixades med en reducering, jo jag vet att bilprovningen inte är så förtjust i en justerbar reducering. Det som är på tapeten nu är att trimma växellådsbalken, kapade bort ca 4cm på höjden.
  22. 7 points
    Känns som att det var evigheter sedan jag skrev något här senast. Nu börjar det i alla fall hända en del. Just nu är det dags för omlackering då orginallacken var i dåligt skick med bucklor och klarlacken hade släppt på en del ställen.
  23. 7 points
    Hej, har du telefon laddare inkopplad i 12 voltsuttaget?. Har varit med om att icke ”original” dvs billiga laddare kan slå ut mottagningen för radion. Hade en 120 som radion var värdelös och funderade på att köpa antennförstärkare men läste på något forum om problem med laddare i cigg uttaget. Drog ur den och viola så funkade radion perfekt igen. Billigaste quick fixet någonsin mvh, K
  24. 7 points
    Då rullar vi mot Sverige som en stolt 40 serie ägare.... Inser att fritidsintressen är säkrat inför kommande år.... Den var tyvärr i lite sämre skick än vad jag trodde, men så blev den även billigare än jag trodde så det finns lite kvar på reparationskontot... Mer info lär dyka upp i denna tråd framöver.
  25. 7 points
    Här kommer en liten uppdatering! Flaket är nu färdigt och snart börjar jag med bygget av arbetsskåpet.
  26. 7 points
    Nu kan det bli officiellt. Sålde precis 45an så kan visa senaste inköpet från förra veckan: även köpt mig ett hus med min Sambo så är lite projekt nu. Bygger även 2st båtar och underhåller 2st till. Har ju en 80serie om jag skulle bli rastlös oxå. söker höjningskit, avgassystem och någon som kan blästra ram till rätt kurs.
  27. 7 points
    Nu har äntligen projektet kommit igång igen efter tuff höst där det inte funnits tid för annat än arbetet (det inkomstbringande alltså ) Blev någon timme igår och några timmar ikväll så nu är underredet och karossen separerade... lite knöligt när man inte har något att lyfta med och saknar starka garagekompisar... men skam den som ger sig, så med några travar med sommarhjul, några rörstumpar, träbitar och två domkrafter så blev saken biff. Nu ska det gamla motorn och växellådan bort, ramen in på blästring, nya motorfästen ska byggas, lite reparationssvetsning på bakre delen av ramen, sen iväg med ramen på målning. Därefter blir det till att gå igenom motor och växellåda som jag var till @SuperAdam och hämtade för några veckor sen och sen blir det till att ge sig på kaross alternativt införskaffa en utbytes...
  28. 7 points
    Hej, igen! Nu är handpenning erlagd och min syster som bor på solkusten får åka och hämta den i Barcelona. Bilen passerade ITV (besiktningen) i lördags utan anmärkning. Tar upp den på lastbil eftersom jag fått ett så pass bra pris att det inte lönar sig att köra upp den själv även om det hade varit skoj. Jag håller er uppdaterade om hur det hela går. Tack för alla kommentarer och svar jag fått. Mvh, Kristian
  29. 7 points
    Liten uppdatering på bygget. Ramen är nu på galv. Hjulhus bockas. Durken är färdig. Öglor utplacerade.
  30. 7 points
    Det händer grejer! Durken är tillbockad men inte fastsatt än och på tisdag ska hela ramen in för galvning. Sedan är det hjulhus, bakljus, fästöglor och dyl kvar! Kommer bli så jäkla bra det här!!
  31. 7 points
    Scenen känns igen, men denna gång är det ingen reservdelsbil.
  32. 7 points
    Ibland kan man göra fynd på loppmarknad, en golfklubba i trä(20kr). Det enda vettiga man kan ha en golfklubba till, det är att göra en växelspaksknopp av den. Den jag har i bilen nu är helt i metall och är svinkall att hålla i på vintern.
  33. 7 points
    Lite uppdatering... Då var reg bes klart! Det blev till slut godkänt med 5 passagerare, (saknades 5kg för 6 personer).... Besiktningsmannen var dock mycket tveksam till Vinsch montaget, men jag hävda bestämt att det var en fullgod Vinsch.... Samt att alla i södra Sverige, framförallt i trakterna runt Lund har detta montage på sin bilar och till slut var saken biff!!! sen blev det hem och bytte hjul samt att jag plockade av hardtoppen eftersom jag lockad mina pojkar att dom sjua få åka några vändor utan tak innan vi ska skruva ner bilen helt. Så nu hoppas vi på fint väder så att den stora nedskrivningen kan komma igång på söndag....
  34. 7 points
    För er som eventuellt inte ännu har läst ert ex av senaste tyska magasinet Offroad så kan jag meddela att på sidan 74 har tidningen valt att låta den "svenska campen" representera campingområdet på årets träff. Bildtexten är "Nybilar och veteraner" så det är nog vi som är veteranerna...
  35. 7 points
  36. 7 points
    Förstår då inte hur uppläggningsfunktionen fungerar. Men provar igen. Bilen var i behov av service när han köpte den, fjädring lager däck etc, för £32000, vilket han sedan har utfört. Så det är väl ungefär där de ligger Provar spara ner bilder på min dator då och lägger upp dom därifrån. Ute i världen spelar det inte nån jättestor roll om bilen är högerstyrd. Ska man köra på tollroads i USA eller på kontinenten är det dock en klar nackdel. Var hos Mark senast igår och då såg den ut så här. Hilux Surfen är min nästa expeditionsbil, drar till Mauretanien om en månad. Skulle jag säga något om Marks bil, en HZJ78 så är den lite smal för min smak, blir lite trångt där fram när allt är monterat. En 80-105 t ex är bredare. Mark hade en 105a som han sålde då han tyckte den var för bred, lättare komma fram i terräng med 70-serien. Så smaken och preferenserna är olika. Bilen blir rätt tung när den är fullrustad, och då inte precis någon raket med 1HZ. Det finns plats för större däck men då blir den alltför seg. Som den är tar den sig fram överallt där vi varit, vilket innefattar hundratals mil i sanddyner och stenöken. Tung som den är sliter det en del på fjädring, lager etc så den behöver service regelbundet. Här är en review med alla features. 2x90 l tankar, varmt och kallt rinnande vatten, dusch etc etc
  37. 7 points
    Nu börjar det bli dags för regbesiktning och det som nu är en HZJ78 lätt lastbil med karosskod 29 dvs skåp övrigt kommer att bli personbil klass II, med bostadsinredning. I dagligt tal husbil. Jag försöker hålla tjänstevikt nere men vill ha kvar vinsch i papperna.... Så vad gör man inte för att förena låg vikt med önskad utrustning 😁 Fortsättning följer, besiktning är på fredag morgon.
  38. 7 points
    Håller med dig att det är tråkigt att bilarna försvinner utomlands, särskilt när det inte finns så många av dom här i landet. Tyvärr verkar det inte finnas kvar så många bilar i bra bruksskick som man kan nyttja till det dom är tänkta till dvs terrängkörning . Om man tar 40-serien som exempel så står dom flesta och rostar bort , några få är renoverade och iordninggjorda med en prislapp på några hundra tusen kronor. Med ett sånt pris faller lite vitsen med en sån bil för vem tar ut en udda veteranbil och terrängkör den när man just betalt ett 6-siffriga belopp. Tyvärr så sneglar ägarna till rosthögarna på priser man kan få om man säljer en orginalrenoverad 40:a på auktion i USA och drar likhetstecken med att just deras rosthög är värd sin vikt i guld. Visst finns det rosthögar som är värda pengar men då kanske mer för att dom har något annat än rost som är intressant så som motorer, växellådor, axlar av udda och eftertraktad karaktär. Det är lite därför som forum som det här är så bra, dom samlar (nördar) entusiaster som som har "koll" på vad som gäller för olika märken och modeller. Har du en fråga så lägg ut den i den kategori det gäller så kommer det ett svar , ingen vet allt men alla vet något. Dessa gamla bilar är väldigt basic och lätta att meka med och tillgången på både nya och begagnade delar är riktigt god och till överkomliga priser. Förhoppningsvis kommer vi att få se mer av våra älskade Land Cruisers rullande på dom svenska vägarna i stället för att stå och rosta bort eller försvinna utomlands. Sorry för off topic men kände att något behövde skrivas. / Mecki (med förhoppning av många framtida mil bakom ratten i någon av mina gamla trotjänare)
  39. 7 points
    Lägger upp några bilder från när delar av kompisgänget var ute o campade för några helger sedan. Lennartsfors. Kön i väntan på färjan till Nössemarken. Sen blev det även en helg på Malö. /Mecki
  40. 7 points
    Då va vi klara med detta expriment iaf, Jag kan säga att det fungerar med en hdj80 huvudbromscylinder. luftat å klart så jag jag mej ut på en provrunda, och som sagt 100 blås å ställde mej på bromsen å den va stenhår å låste hjulen med skrikande däck. testet genomfördes 4 gånger å alla med samma resultat. Va det bolton då, jo i princip det som skillde va längden på huvudbromscylindern. den till 80in va kortare så jag fick bocka om det främre röret lite, men annars gick det smidigt till och med kontakten för bromsvätske nivå passade. Den va ganska billig 660 inkl, frakt från skruvat, inte för att det hör till saken , men köpte en kylare från amazon.de för 2060:- inkl frakt. bara som ett litet tips
  41. 7 points
    Nu är de monterade. Bara en rejäl provkörning som saknas. Monterade även en uppsättning BFG KM3 i veckan. l
  42. 7 points
    Det kom ett litet paket från euro4x4parts idag Tack Micky för bra service👍
  43. 7 points
    Hilux En pickis som utrustats för familjeturer, två vuxna och två barn som är 7 och 9 år. Den kan synas lite varstans på nätet men vill ju dela med mig här oxå. Om man har funderingar är det bara att säga till, fler bilder eller träffas och dricka kaffet. DCAB 2,4D Automat, Premium Årsmodell 2016, uttagen hösten 2017. Den så kallade REVO-modellen. Shits n' Bits Kompressor, ARB Twin Snorkel, Safari Lådsystem, Frontrunner och egensnickrat Kompressorkyl, Engel Bord och stolar x 4, Frontrunner Tailgate assist Bug-deflector & vindavvisare Centrallås till bakläm CTEK DC/DC-Laddare, 60Ah AGM + separat skiljerelä vilket man måste ha med "smart" generator CTEK 230V, 10A laddare med supply-läge Inverter 12V/230 V, 200W Luftning uppdraget från bakaxeln Tuff-Fälgar KCR-box CTEK Battery Sense, batterimonitor Skärmar till kidsen Baofeng, handhållen VHF/UHF Cub- & wolfboxar Hasplåtar, ARB Recovery point, ARB 2"-Höjning, Ironman RSI Smartcanopy Takräcke, takgrind över kupén, Frontrunner Lastbågar x 4 över kåpa, Frontrunner Rock Sliders, Gobi-X Foxwing, Oztent med sidor Taktält, inte monterat än, Autohome Overland Belysning, runt om kåpa. Bakåt och åt sidorna kan tändas via separata brytare i kåpan eller alla samtidigt från kupén. Rocklights, kan tändas från panel i kåpa eller i kupén Extra backlljus som tänds när man lägger i backen
  44. 6 points
    @Wiberg Sr Är inte så förtjust i kromade delar på bilen men frontbågen behåller jag tillsvidare. Jodå däcken kom allt idag. Beställde dom i tisdags och med leverans idag, snabbt levererat av DHL🖕
  45. 6 points
    Feta 80:or korsar Grönland.
  46. 6 points
    Nu är det dags för en update här: Hzj75 har varit ämnet för skruvande den senaste tiden, har bytt och fixat följande: * Ny framskärm med lack, rostlagat innerskärmen. * Nya bromsslangar och rör fram. * Flyttade framaxeln 5cm framåt, det är vad som tillåts i fästena på axeln utan att man behöver borra nytt hål i fjädern etc.. Så nu finns det mer plats för hjulen att röra sigbakåt när man svänger då det är jäkligt trångt bakåt men ej framåt på en 70-serie kaross.. * Svetsat om lite fästen för cb-antenn och extraljus och sprutat ARB bumpern med Raptor. * Nya OME 2" bladfjädrar fram från Euro4x4parts. * Snorkel inkl omsvetsning/tätning av luftburk. * Gått igenom en gammal hederlig 24v Warn 8274 som monterats i bumpern. * Monterat en 42" ledramp, ska även tillbaks de två 7" ljusen som tidigare satt i bumpern. Efter ett par bilder så har jag nu rullat in den i garaget igen för att ge mig på att göra följande: * Nya lite längre schackel fram och bak ska tillverkas. * OME stötdämpare jag har sen tidigare ska på runtom. * Smörja upp o få fart i handbromsen till bes. * Få fart på bakre diffspärren (motorn fungerar perfekt men vill bara köra i spärren och ej dra ur den, fungerar när man kör manuellt med ett batteri. Så jag misstänker kassa reläen i styrbox etc?) * Bygga ny bakre stötfångare med grind för dunk och reservhjul och ev en stege upp. (75 karossen ser ju ut som en likbil när den är "naken" baktill).. * Byta främre golvmattan och baksätet med min bj75 då de är i mkt bra skick. * Få i lite stereo så man har något att lyssna på när man ska ut och åka 🙉 * Rostskydda och måla lite undertill. * Lite småfix för bes.. Offtopic i detta inlägg är att jag även fått tag i ett frontrunner takräcke till bilen, var dock tvungen att köpa hela Land Rovern det satt på och sälja vidare 😜 ( Men nu har man ett bra räcke att ha taktältet på i framtiden! Ett par bilder på hur den ser ut just nu, dock blev det bättre med hjulen jag testade tidigare så dessa får nog ta plats på BJ42an igen tror jag!
  47. 6 points
    Jag kanske skulle ta upp den i rullande landsväg sen när den är helt klar, har en kompis som har en 👍 Det är ju svårt att säga några siffror, men det man kan säga är att det helt klart är värt jobbet. Det går från en mera arbets/stationär motor (Som de flesta äldre toyota), till en mer levande maskin med ett härligt ljud och möjlighet att kunna köra om på en normal landsväg etc! Med ett vänt grenrör och ny turbo, intercooler, slangar, osv så kostade det ungefär 5000kr att göra.. Sen värderar jag det vinande ljudet till 15000kr, så det var en bra affär helt enkelt 😂
  48. 6 points
    @Klyddtackar! Det är Toms uppgraderade GRJ på 4.0 bensin V6 på 272hp.
  49. 6 points
    Som man brukar säga, all good things come to an end... Bilen har bara stått och förfallit i ett antal år bakom en maskinhall utanför Rinkaby, jag körde den vägen i stort sett dagligen, kollade bilen i smygg ett par gånger...En vacker dag på väg från jobbet såg jag att det pågick någon sorts aktivitet vid byggnaden, det tömdes, sorterades, lastades och kördes bort...Svängde in och frågade en kille om 60:an var till salu...Jovisst, den skulle till skroten ändå, så ta den bara...Betalade ändå en mindre summa pengar så det kändes rätt...Kom ett par dagar efter med en dieseldunk och ett par batterier, bilen gick igång nästan direkt Tyvärr var karossen helt slut så det blev en donatorbil istället, ok motor-lådor-axlar, hel och fin inredning dessutom
  50. 6 points
    @JAK Mycket är tack vare en förstående hustru som jag kan hålla på på kvällarna eller så ser hon tillräcklig av mig på dagarna (Vi arbetar tillsammans) så hon uppskattar lite egentid Nja, det går inte riktigt så fort som jag hade velat, projekt med 80:an skulle påbörjats hösten 2016 men pga problem med frugans Corolla fick hon använda sig av 80:an medans den stod stilla . I år skulle Polarexpressen (45:an) fått innerskärmarna upplagade men det får vänta tills nästa vinter. Jag tror att om man gör rullande renoveringar med mindre projekt så hinner man inte tröttna och så får man ju köra i mellanåt och då går det bra att jobba på när man väl kommer igång Eftersom alla bilarna förutom pickupen är besiktigad och körbara så är målet att göra pickupen besiktningsbar under sommaren /Mecki
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.