Gå till innehåll

Topplista


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2018-09-16 på alla områden

  1. 8 poäng
    Kommer att göra mig av med lite bilar, först ut är min HJ60. * Skattebefriad -86 * ca 32700 mil. * Reggad för 2st passagerare, så ingen kan gnälla om att baksätet sitter i.. * Triplexdrag. * Warn framstötfångare förberedd för winch. * Diverse iordningjort och lackad grå metallic på firma för ca 4 år sedan. * Topp renoverad och ny kylare och lite annat för 2 år sedan. * Bytt kingpinlagren, hjullager och diverse packningar i framaxeln för 300 mil sedan. Bilen kommer vara till salu om ca 3-4 veckor då jag behöver den just nu.. (Hjulen på bilden hör till en annan bil och den säljs på whitespoke med däck). Priset för medlemmar här är 80000kr Tipsa era vänner, annars blir det blocket.. men jag slipper gärna det 😎 Finns på PM här eller på 0722-103975 Mvh /Erik W
  2. 8 poäng
    Jag importerade själv denna i somras. Den är som en jä...la dröm!!
  3. 7 poäng
    Förstår då inte hur uppläggningsfunktionen fungerar. Men provar igen. Bilen var i behov av service när han köpte den, fjädring lager däck etc, för £32000, vilket han sedan har utfört. Så det är väl ungefär där de ligger Provar spara ner bilder på min dator då och lägger upp dom därifrån. Ute i världen spelar det inte nån jättestor roll om bilen är högerstyrd. Ska man köra på tollroads i USA eller på kontinenten är det dock en klar nackdel. Var hos Mark senast igår och då såg den ut så här. Hilux Surfen är min nästa expeditionsbil, drar till Mauretanien om en månad. Skulle jag säga något om Marks bil, en HZJ78 så är den lite smal för min smak, blir lite trångt där fram när allt är monterat. En 80-105 t ex är bredare. Mark hade en 105a som han sålde då han tyckte den var för bred, lättare komma fram i terräng med 70-serien. Så smaken och preferenserna är olika. Bilen blir rätt tung när den är fullrustad, och då inte precis någon raket med 1HZ. Det finns plats för större däck men då blir den alltför seg. Som den är tar den sig fram överallt där vi varit, vilket innefattar hundratals mil i sanddyner och stenöken. Tung som den är sliter det en del på fjädring, lager etc så den behöver service regelbundet. Här är en review med alla features. 2x90 l tankar, varmt och kallt rinnande vatten, dusch etc etc
  4. 6 poäng
    @Klyddtackar! Det är Toms uppgraderade GRJ på 4.0 bensin V6 på 272hp.
  5. 5 poäng
  6. 5 poäng
    @Garnolle starta gärna en garagetråd och lägg in några bilder samt en liten text om hur du importerade den. Säkert många som är intresserade av att se/höra lite mer👍
  7. 4 poäng
    Satte på nya hjul idag. Det blev Nokian Rotiiva som valet föll på däckmässigt. Lite större än de som satt på, men det blir nog bra när jag monterat nya fjädrar och stötdämpare.
  8. 4 poäng
    Diesel motorn och växellåda är den samma på alla årsmodeller. I och med faceliften 2016 fick den nya spridare, insprut och mapning vilket skulle göra lite på förbrukningen. Du kan köra din 200 på litern så länge du håller dig till laglig hastighet. Men så fort du ökar till 120+ så ökar förbrukningen. Detsamma gäller om du börjar modifiera. Bullbar, lyft, snorkel kostar diesel. Dock är den utmärkt som dragare. Du kan hålla den på stax över litern även om du hänger på ett 3.5 tons släp.
  9. 4 poäng
    Nya hjul på plats, vilket innebar att det blev ett sidepipe bygge sent igårkväll inför dagens premiärtur.... Tillfälliga regskyltar kom igår, så nu kan vi lagligt ratta bilen på svenska vägar.... premiärturen fick tyvärr lov att bli till mekonomen och införskaffa ett ny batteri men sånt är livet. Därefter rullade vi till en Veterantraktorträff i närheten och gisses vilket intresse det blev runt bilen.... Fick inbjudan att gå med i Aros Motorveteraner, samt flera erbjudanden om att sälja bilen, lite kul med röda skyltar också eftersom folk tydligen tror,att man är från Ukraina eller något och babblar engelska med en . Kan tillägga att isuzu var på veteranträffen och visade upp några Arctictruck 35, inte så dumma....
  10. 4 poäng
    Jag får väl kontra med en Finbild som jag har som inspiration.... Tim i Albuquerques bil, jag sprang på den på whichcar.com.au när jag var ute och letade renoverings inspiration. Lustigt med Australiensisk sida med en bil från New Mexico men jag antar att det var fler som gillade den Jag gillar verkligen färgen, så jag var tvungen att kontakta ägaren och fråga vad färgen heter, det är Porsche’s Meteor Grey och det finns risk att 42an blir i kulören eller åtminstone inspireras av färgen
  11. 4 poäng
    Jag kan idag briljera med ett intyg om att bilen får ha 5 passagerare . Toyota Sverige ställde inte upp eftersom dom inte fick fram någon info om bilen på chassienummer, då rog jag istället kontakt med Toyota.Finland och 2 timmar senare hade jag intyget på mailen. Fan vad Nice Intyget är från registreringsåret då bilen var ny och skrivet på Finska men det ska ju inte spela någon roll! Det framgår antal passagerare iaf.
  12. 4 poäng
    Tack för mycket utförlig support! BJ40LV-KCW, Motortyp B, tillverkningsline J, Karossmodell 40, vänsterstyrd, hardtopp, 4 växlad, ambulansdörrar, europeiska marknaden. Färg Rustik Grön, med grå vinyl klädsel..... Vad man lär sig En fråga till er andra som är 40 ägare, jag upplever instrumentbelysningen till obefintlig... trots att jag har bytt lampor från 3watts glödljus till dioder som motsvarar 5 watt... är det lika för alla? Jag rev ner en ditskruvad nummerskyltar lysning som satt fult installerad... men jag förstår ju varför den satt där.....
  13. 4 poäng
    Du har den nya fronten med lite mer kantiga maskeringen runt lyktorna, dom nya framdörrarna utan den lilla ventilationsrutan, den äldre instrumentbrädan utan den lösa plåten i mitten. Men som sagt det skiljer lite mellan olika tillval och olika världsmarknader. Om du kollar på den lilla aluminiumskylten på torpedväggen i motorrummet och vad som står bakom "Model" så hittar du en kod . På min 42:a står det BJ42LV-MCW . Det betyder att den är en BJ42:a byggd för Finland, vänsterstyd, med hardtop och med en 5-växlad låda, Ambulansdörrar bak och har en störtbåge . Här kan du decoda dina siffror http://www.cruiserfaq.com/00-01.php http://www.cruiserfaq.com/12-00.php Det som står under är . dom första 3 siffrorna är färgkoden http://www.cruiserfaq.com/13-00.php . nästa 2 bokstäver och 2 siffror är färg och typ av klädsel https://forum.ih8mud.com/threads/trim-code-post-up-what-you-have.824425/ . nästa bokstav är storlek på kronhjul, nästa 2 siffror är utväxling, sista siffran är diffrensialen http://www.cruiserfaq.com/09-01.php Hoppas att det var till nån nytta. / Mecki
  14. 3 poäng
    Plockar jag av vinsch, slänger på lättare hjul och tar av hardtoppen så måste jag ju få plats med både lastvikt och passagerare..... kan tillägga att jag fick motsvarande 33” hjul med på protokollet....
  15. 3 poäng
    Lite "Off topic" i min garagetråd, men jag vill tipsa om denna bok som jag fick hem igår. LCn historia med mycket intressant läsning och vackra bilder. Härligt att få vara nördig
  16. 3 poäng
    OK . Mina tankar om detta: 1. För att få en 2H + H55F köper du en upprostad HJ60 antingen från Finland eller så brukar det dyka upp rostiga 60:or utan papper här på Blocket med jämna mellanrum. Då kan du även få delar till din skivbromskonvertering eller ta hela axlarna så får du även en full float axel bak. Fördelarna med en hel bil är att där kan du kanske testköra allt innan demontering. 2. Ang tak. Skall du ha ett tak för att göra om till BJ43 eller BJ46 eller reparera det befintliga ? Jag upplever att det finns mest begagnade delar till 40-serien i Holland när jag har kollat runt på www.kapaza.be eller ring till Gert på http://www.denbreems.nl/redirect.php?page=vo.htm hans hemsida är kass men han pratar bra engelska så där är inga problem. Förvänta dig heller inga låga priser. 3. I väntan på att du skall få tag i ett riktigt exemplar kan du ju kolla på den här http://www.phat42.com/files/BJ42LX_OriginalManual.pdf // Mecki
  17. 3 poäng
    Regbesiktning närmar sig, intygen är redo, hjulen är på plats etc. men det återstår att återställa bilens ordinarie säten.... Tyvärr har jag blivit tvungen att svetsa om fästen etc, eftersom hjulhusen är ”ful lagade och original nye passar där. Am längre.... Går dock att återställa enlkelt.... Nu får dom plats iaf...”
  18. 3 poäng
    Har forskat vidare angående det mindre filtret på 150an, det skulle kunna vara så man bytt filtermaterialet i normala fall så är det cellulosa men i lite bättre filter så är det glasfiber som då skall vara lite bättre, och därmed skulle kunna vara lite mindre. Men så var inte fallet det lilla originalfiltret innehåller cellulosa, då kan det bara bli bättre om man får tag på ett högre filter.
  19. 3 poäng
    numfår det duga för stunden, bockade tillbaka plåtkanterna lite vilket blev bättre.... Fyllde även i färgen på kapparna och kompletterade med en led diod som belysning! Tyvärr hade jag bara en blå men det får duga för stunden.
  20. 3 poäng
    Jag Är supernöjd med hjulen. å känner jag får buga och bocka får bra råd tidigare! Jag tycker också att fälgarna blev kanon på bilen.... Kul att något är blankt och fint på kärran Fälgarna är 8” breda, jag har en duktig däckfirma som jag brukar nyttja, dom sa på en gång att däcken var för breda för att det ska vara godkänt på 6”. Däremot sa dom att i.o.m att det är så hög profil så skulle det dock funka 6”, men i.o.m att jag inte vill ha några bekymmer med skitsaker saker inför kommande registreringsbesiktning/besiktningar. Sen kommer det säkert att bli fler uppsättningar hjul så spännringsfälgarna går nog åt ändå framöver, men först ska dom renoveras....
  21. 3 poäng
    Då var det monterat, spacers skulle lösa problemet med avgasröret, men då hamnar nog hjulen utanför skärmkanten tror jag.... Så det blir till Biltemas och köpa några avgasrörsbitar och ändra på detta inför regbesiktning.... Sen ska det rivas ändå
  22. 3 poäng
    Ja angående 255/85-16 så håller jag med Mecki, jävla bra dimension som trots att de inte spårar ur i bredd får bra höjd. Jag mätte mellan ett 255/85-16 BFG M/T km2 och ett general grabber 33x12.50x15. Båda däcken nya jag har liggandes och 255/85-16 däcket var faktiskt ca 1cm högre än 33" däcket.
  23. 3 poäng
    Jag lyckades få den reggad dagen innan bonus/malus trädde i kraft så skatten blev ca 4500kr. Om jag hade reggat den en dag senare hade den legat på ca 18500kr. Jag vet inte riktigt än vad den drar men jag håller på att räkna på det. De uppger att den ska dra ca 1,4. När jag körde hem den från Tyskland så drog den enligt mina beräkningar ca 1,5. Vet inte om det stämmer dock. Det verkar som att den drar ca 1,7 i stadskörning. Motorn är ju helt ny så det kan ju gå ned när den blir mer inkörd.
  24. 3 poäng
    Jodå dörrlister gick att få tag på orginal.... Billigt blev det också... bara drygt 7000kr runt om 😖..... Men efter lite trevligt samtalande så gick det att få en bra entusiast rabbat på 20% 👍.... Nu får vi se när leveransen dyker upp
  25. 3 poäng
    Här ifrån har jag handlat winch ett par gånger http://www.electricwinchshop.co.uk
Denna topplista är satt till Stockholm/GMT+02:00
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.