Gå till innehåll

Topplista

  1. Klydd

    Klydd

    Moderators


    • Poäng

      37

    • Innehållsräknare

      2 551


  2. Mecki

    Mecki

    Members


    • Poäng

      27

    • Innehållsräknare

      1 643


  3. Rylander

    Rylander

    Members


    • Poäng

      8

    • Innehållsräknare

      861


  4. Blackstream

    Blackstream

    Members


    • Poäng

      6

    • Innehållsräknare

      32



Populärt innehåll

(Visar mest gillat innehåll sedan 2018-02-07 i Foruminlägg)

  1. 8 poäng
    Det har blivit ett par hundra mil sedan motorbytet och allt fungerar som det skall. Hade lite för bra bromsar bak på bilen, läskigt när det var halt ute. Detta fixades med en reducering, jo jag vet att bilprovningen inte är så förtjust i en justerbar reducering. Det som är på tapeten nu är att trimma växellådsbalken, kapade bort ca 4cm på höjden.
  2. 5 poäng
    Beräkning av däckstorlek Har du någonsin funderat på hur man räknar ut ett däcks rullomkrets? Funderat på vad alla beteckningar på sidan betyder? I så fall ska du läsa vidare. Med hjälp av ett exempel ska jag fösöka förklara detta nedan. Först för metriska storlekar och längre ned för tum-storlekar. Metriska (Europeiska) däckstorlekar utläses enligt följande: Vi använder oss av ett exempeldäck med följande beteckning på sidan: 255/85 R 16 S 108 255: Detta är däckets bredd i millimeter. Det vill säga, i detta fallet 255mm 85: Förhållandet mellan bredd och höjd på sidan (däcksprofilen). I detta fallet 85% av däcksbredden: Vilket räknas ut med 255 x 0.85 = 216,75 mm R: Detta är typen av däck: "R" står för radialdäck, annars: D för diagonaldäck. 16: Fälgdiameter i tum (1" = 25,4 mm) I detta exemplet är det då en 16"-fälg med diametern 406,4 mm (16 x 25.4mm) Detta resulterar i en total diameter på däcket enligt: (fälg-diameter + 2 x profilhöjden) dvs 16 * 25,4 mm + 2 x 255 mm x 0,85 = 839,9 mm Man får väl passa på att reflektera över att det är lite smått fantastiskt att man kommit fram till en standard-beteckning på däck som innehåller både millimeter, tum och procent! Rullomkrets på ett däck får man genom formeln: Pi x diametern (Pi ~ 3.14) 3.14 x 839,9 mm = 2638,55 mm S: Hastighets-Index - dvs maximal godkända hastighet enligt följande tabell (km/h) L=120 R=170 M=130 S=180 N=140 T=190 P=150 H=210 Q=160 V=240 102: Belastnings-Index - maximal däcksbelastning 97=730kg 103=875kg 109=1030kg 98=750kg 104=900kg 110=1060kg 99=775kg 105=925kg 111=1090kg 100=800kg 106=950kg 112=1090kg 101=825kg 107=975kg 113=1150kg 102=850kg 108=1000kg Tum (amerikanska) däckstorlekar utläses enligt följande: För beskrivning av ett däck med tumstorlek använder vi oss av exemplet: 32x11.5 R 15 32: Däckets diameter i tum (1" = 25,4 mm) I detta fallet är diametern 32 x 25.4 mm = 812,8 mm 11.5: Däcket bredd i tum, dvs för detta exempel 11.5 x 25,4 mm = 292,1 mm brett. R: Radialdäck 15: Fälgens diameter i tum
  3. 4 poäng
    Hilux En pickis som utrustats för familjeturer, två vuxna och två barn som är 7 och 9 år. Den kan synas lite varstans på nätet men vill ju dela med mig här oxå. Om man har funderingar är det bara att säga till, fler bilder eller träffas och dricka kaffet. DCAB 2,4D Automat, Premium Årsmodell 2016, uttagen hösten 2017. Den så kallade REVO-modellen. Shits n' Bits Kompressor, ARB Twin Snorkel, Safari Lådsystem, Frontrunner och egensnickrat Kompressorkyl, Engel Bord och stolar x 4, Frontrunner Tailgate assist Bug-deflector & vindavvisare Centrallås till bakläm CTEK DC/DC-Laddare, 60Ah AGM + separat skiljerelä vilket man måste ha med "smart" generator CTEK 230V, 10A laddare med supply-läge Inverter 12V/230 V, 200W Luftning uppdraget från bakaxeln Tuff-Fälgar KCR-box CTEK Battery Sense, batterimonitor Skärmar till kidsen Baofeng, handhållen VHF/UHF Cub- & wolfboxar Hasplåtar, ARB Recovery point, ARB 2"-Höjning, Ironman RSI Smartcanopy Takräcke, takgrind över kupén, Frontrunner Lastbågar x 4 över kåpa, Frontrunner Rock Sliders, Gobi-X Foxwing, Oztent med sidor Taktält, inte monterat än, Autohome Overland Belysning, runt om kåpa. Bakåt och åt sidorna kan tändas via separata brytare i kåpan eller alla samtidigt från kupén. Rocklights, kan tändas från panel i kåpa eller i kupén Extra backlljus som tänds när man lägger i backen
  4. 4 poäng
    Har nu ändrat inställningar så det ska vara lättare att ladda upp en profilbild. Det var gamla inställningar som levde kvar och krånglade till det onödigt med att begränsa vad man fick ladda upp. Nu kan man ladda upp en bild och sedan får man möjlighet att beskära den, för att få med rätt del av bilden som profilfoto. Hoppas detta ska underlätta och göra att fler använder funktionen
  5. 4 poäng
    Nu börjar det mesta komma på plats, eller vad tycker ni? Med nya versionen av forumet kommer även några nya funktioner jag skulle vilja slå ett slag för. Like Man kan nu visa sin uppskattning av inlägg med en "like" (tumme upp) och några andra (tack, skratt, förvirrad & ledsen). För varje Like, tack & skratt får man +1 poäng. Det finns en topplista man kan hamna på om man är flitig på att skriva uppskattade inlägg Man hittar "knappen för att gilla nere till höger i ett inlägg och den ser ut såhär Och när man håller muspekaren över får man fram alternativen Egna profilen Man kan nu lägga en omslagsbild i sin profil, som en "header", likt facebook, twitter osv. Notera att man även kan "ompositionera" sin bild om man ser fel del av den, eftersom fältet är långsmalt. Precis som innan kan man/bör ha ett profilfoto som syns till vänster om inlägg man skrivit. Nytt är att om man inte har laddat upp någon egen så får man en rund bild med visningsnamnets första bokstav. Och sist men inte minst finns ett fält att fylla i som heter "Om mig" Jag tycker det hade varit superkul om alla laddade upp ett eget profilfoto föreställande sig själv, sin bil, eller något annat som man kan identifiera sig med. Denna lilla bild är ju till för att underlätta att se vem som postat inlägget och göra det lite mer personligt. Både omslagsbild och Om mig är ju också riktigt kul om forumets medlemmar börjar använda. En kort beskrivning är så mycket roligare än ingenting alls! Min profilsida ser för tillfället ut såhär. (Jag har även lagt till några små pilar för att visa var ovan omnämnda funktioner finns.) Hoppas ni tycker de nya funktionerna är bra/roliga/användbara och att det tar forumet ett steg vidare i den digitala djungeln.
  6. 4 poäng
    Hej, Bifogar en bild på en installation i en hilux. Den bygger på ett förbrukningsbatteri och en Eberspäscher Airtronic D2 med fjärr och GSM styrning. Insuget sitter mot framstammen och avgaserna ut genom golvet under bilen. På så sätt skapas ett undertryck och drar friskluft genom en ventil i framstammen. Denna används till jakthundar och ställs med termostat på en viss temp oftast 18 grader och det fungerar mycket bra men även bra om man vill torka saker.
  7. 4 poäng
    Det var lite pilligt att få upp sätena till spridarna ur hålen i toppen men det visade sig att en M8 gänga passade precis att skruva i hålet och då gick det enkelt att dra upp det gamla sätet /Mecki
  8. 4 poäng
    Även 80:an får lite välbehövlig omvårdnad. Först var det dax för kamrems och kilremsbyte . Det kändes gött att ha startat motorn så man vet att den gick innan den plockades ner igen.
  9. 4 poäng
    Finns fler kända fel på H55F lådan. Ämnet kanske passar sig bättre i en H55F diskussionstråd med tips då samma låda sitter i flera olika modeller. Fick förklarat för mig av Toyota verkstad att problemet med packboxen mellan lådorna kan orsakas av igensatt avluftning av fördelningslådan vilket ledertill övertryck! Vet inte om jag köper det helt men tror inte packboxen i sig är dålig. Ett annat känt fel, har beskrivit detta i annat inlägg. Splinsen på ingående axel tenderar att slitas. Lösningen: 1 ta bort drev för kraftuttag och ersätta med long spline drev. 2 samma fel finns på en engelsk 4x4. där borrar man två små hål i drevet in mot axeln för att få in oljan till axeln. Jag har gjort det första alternativet med bra resultat för att få bort backslash i lådan. Även känt att 5.e växeln hoppar ur. Finns massor små trix och uppdaterings delar till den som vill uppdatera sin växellåda vid renoveringen.
  10. 4 poäng
    Sådär, då är forumet uppe igen med en ny version av programvaran. Det kommer säkert vara lite stökigt framöver också, men jag hoppas ni hittar runt i det nya utseendet. Allt är på engelska än så länge, men jag jobbar på översättningen. Längst ned på sidan kan man välja språk (Language), och där finns svenska som alternativ, men den är än så länge ofullständig och ibland väldigt dålig.
  11. 3 poäng
    Hej ! Här https://m.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa-m&pi=841650&ws_tp1=cp&ref=PLA_BIL&subref=841650&utm_source=PLA_BIL&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_BIL_feed&utm_content=841650&gclid=Cj0KCQiA5aTUBRC2ARIsAPoPJk9YKEIS5hPpb9aDnmcFw_A38KSAJ9Sl6aKkquXl-2DF5BNbFekX4hoaAqYcEALw_wcB är en enkel 12V värmefläkt du kan testa för att se om den klarar av att värma upp utrymmet på flaket som du hade tänkt dig. Det verkar som att dom flesta 12V värmeelement ( som jag hittade) är på runt 150W . Du kan komplettera med en sån där "svamp" man sätter på taket på båt och husvagn för att få in friskluft . Men jag tror ändå att det bästa är att göra som MFI9 tipsar om och montera ett värmepkt som värms av kylvattnet från motorn där har du allt i ett och du får en jämn och fin värme. Alternativet om du inte vill dra slangar från motorrummet är att montera in en bensin eller dieseldriven varmluftsfläkt typ Ebesbresher (eller hur det nu stavas ) men då blir det andra problem med vart man gör av bränsletank och avgaser Hmmm inte helt enkelt det här Lycka till ! / Mecki
  12. 3 poäng
    Land Cruiser 40 Kanske den tuffaste Land Cruisern av dem alla. Kom på 60-talet och tillverkades from till 1984. Finns med tre olika axelavstånd där lång och kort är vanligast. Långa versionen finns både som pickup och skåp, vilken är originalet för "buschtaxi". Modellår: 1960-1984 (Toyota Bandeirante och Toyota Macho 1968–2001) Beteckningar och varianter: Tvådörrars kort BJ40, BJ42, FJ42 (BJ=diesel, FJ=bensin) Tvådörrars mellankort BJ43,BJ46 Tvådörrars lång, skåp och pickup BJ45, FJ45, HJ45 (HJ= H-motorn) Motoraternativ Bensin: 3.9 liter, rak 6:a, beteckning F 4.2 liter, rak 6:a, beteckning 2F Diesel: 3.0 liter rak 4:a, beteckning B 3.2 liter rak 4:a, beteckning 2B 3.4 liter rak 4:a, beteckning 3B 3.6 liter rak 6:a, beteckning H 4.0 liter rak 6:a, beteckning 2H Växellåda: 3-växlad manuell 4-växlad manuell, beteckning H41 och H42 med olika utväxling 5-växlad manuell, beteckning H55F, ihop med 3B motorn på korta modellen (1983-1984) Övrigt Årsmodell -83 & -84 har skivbromsar fram Servostyrning fanns som tillval från 1983 Kända vanliga fel eller brister: "Den enda nackdelen med 40-serien är att den slutades att tillverkas" //citat Mecki Rost. 1974 och äldre har den bästa metallen. 1979-84 är de som rostar mest. Ramen på 45-47 serien har vissa svagheter/påverkan på karossen pga flex. Svagheter med den 5-växlade lådan (H55F) återfinns här: http://toyota4x4.se/topic/5699-information-om-växellåda-h55f/ Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN //Klydd
  13. 3 poäng
    Samlade info om H55F här istället http://toyota4x4.se/topic/5699-information-om-växellåda-h55f/ och länkar till det i inlägget ovan. På detta sätt behöver det inte bli dubbelt med information då växellådan återfinns i flera modellserier
  14. 3 poäng
    I helgen åkte vi till Mount Suswa som ligger mitt på rift valley. En dammig upplevelse. De flesta kör Land Cruiser Prado eller Mitsubitchi Pajero. En familj körde en Toyota familjebuss med fyrhjulsdrift men knäckte upphängningen för diffen mot en sten. Tur att man hade med spännband från Biltema, faktiskt. Grottbesök och bestigning av kratertoppen.
  15. 3 poäng
    Lite uppdatering i ämnet. Bromsvätskan är bytt, fram verkar det som att det sker på gammalt hederligt sätt genom att man pumpar upp tryck med bromspedalen. På dom bakre bromsarna byggs trycket upp utav den elektriska pumpen dvs är tändningen påslagen så trycks bromsvätskan ut så länge det finns vätska i behållaren och nippeln är öppen , det är nog därför man bara skall hålla på några sekunder i taget. Angående problemet med att pumpen inte stänger av sig och att larmet går och ABS lampan tänds . Orsaken till detta problem visade sig vara ett läckage runt vindrutan . Den som bytte rutan gjorde ett dåligt arbete och limmade inte rutan i ovankant, detta gjorde att det rann in vatten utmed insidan av A-stolparna och där sitter väldigt mycket elektronik som inte tycker om vatten . Så nu när rutan på nytt är bytt fast på rätt sätt ( tack Ryds Glas i Kungälv) och allt vatten är upptorkat , alla kontakter isärtagna och spayade med kontaktspray verkar allt fungera som det skall . Så behöver du byta framrutan på din 100:a , poängtera för den som skall göra jobbet hur viktigt det är att det blir helt tätt för annars får man en massa (o)lustiga elfel. /Mecki
  16. 3 poäng
    Det har inte hänt så mycket med 100:an men ett stötdämparbyte var riktigt behövligt. Cambervinkeln behövde justeras då ovankanten på framhjulen lutade utåt med snedslitna däck som resultat. /Mecki
  17. 3 poäng
  18. 3 poäng
    Det går väldigt sakta, står i princip stilla :/ vi fick den värsta vintern på 50 år här i dalarna så det går oavbrutet på veckor och helger ibland med att få bort snön, hoppas kunna dra igång med land cruisern snart igen bara vintern har lugnat ner sig lite, tänkte jag skulle försöka ta ur kylaren och löda den snart iallafall och sen byta vattenpump, olja å filter och lite sånt troligtvis kommer renoveringen igång ordentligt till våren igen
  19. 3 poäng
    har börjat pussla ihop lite info om respektive modell som en "sticky-tråd" i varje modells forum, typ detta Jag tänker mig att alla kan hjälpa till att fylla i denna information för att få den så nyttig och användbar som möjligt. Det går omöjligt att skriva allt om alla modeller, men om vi får med det viktigaste så kan det i alla fall vara en bra början. Tanken är att ni svarar i respektive tråd med den info ni tycker ska vara med och/eller om det är rättningar av befintligt som behövs. Efter jag editerat och lagt till det i första inlägget tar jag bort svaret så informationen blir samlad på ett ställe och man inte ska behöva läsa igenom en massa inlägg. Vad tror ni om detta? Är det en bra variant för att få ihop lite information och klarhet i vilka modeller det finns och lite köpinfo?
  20. 3 poäng
    Tackar Jo, det blir ju ganska likt när man använder samma programvara. Vill inte krångla till det heller med för många anpassningar. Det försvårar bara underhållet.
  21. 2 poäng
    Nu har turbon och spridarna kommit tillbaka efter renoveringen så nu väntar jag bara på ett stort paket med bult och packningar så att jag kan börja montera tillbaka grejorna Före. Efter. Spridarna behövde få nålarna utbytta. Det skall bli väldigt intressant att se hur motorn går nu. /Mecki
  22. 2 poäng
  23. 2 poäng
    Där efter demonterades turbo och spridare för översyn. AC kylet har sett bättre dar så får lämna plats för ett nytt när fronten ändå är demonterad.
  24. 2 poäng
    Det kan vara bra att kopiera informationen om H55F lådan till dom övriga LC modellerna som den lådan sitter i.
  25. 2 poäng
  26. 2 poäng
    Tja! Har inte camper hemma just nu, men en bild på Hiluxen kan jag bjuda på:) Uppgraderad lastvikt till 1030 samt luftdämpare på.
  27. 2 poäng
    Svenska språket är nu uppdaterat och satt som default för alla användare. Om man fortfarande tycker det är bättre med engelska kan man själv ändra tillbaka längst ned på sidan.
  28. 2 poäng
    Land Cruiser 90 Land Cruiser i "light duty" serien. I Sverige såldes den som 5-dörrars version med både diesel och bensinmotor som alternativ. Sista årsmodellerna om diesel fick den modernare D4d motorn med common rail insprutning. Några 3-dörrars versioner har hittat hit, vanligen från Italien eller Tyskland där de även såldes som nya. Allmänt ansedd som en bra och tålig bruksbil. Modellår: 1996-2002 Facelift: 2001 Beteckningar: KZJ90, KZJ95, KDJ90, KDJ95,VDJ90, VDJ95 (95 – femdörrars, 90, 3-dörrars) Alternativa namn på andra marknader: Prado, Challenger, Colorado Motoraternativ Bensin: 3.4 liters V6 med beteckning 5VZ-FE. 178hkr Diesel: 3.0 liter, 4-cylindrig beteckning 1KZ-TE 125 hkr (årsmodell 19997-2000) 3.0 liter, 4-cylindrig commonrail D4d, beteckning 1KD-FTV, 163hkr (årsmodell 2001-2002) Växellåda: 5-växlad manuell, betckning R151F 4-steg automat, beteckning A343F Kända vanliga fel eller brister: I några fall har kylaren gått sönder, med följden att kylvatten blandats med automatlådans olja. Karossen brukar klara rosten bra, men ram och framförallt hjulupphängning bak / bakaxel rostar om den inte är rostskyddad/underhållen. Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN //Klydd
  29. 2 poäng
    Mycket snyggt @Klydd. Känner igen stilen från ett annat forum .
  30. 1 poäng
    Hej hallå alla Toyota människor. Första yotan och jag har tusen frågor som jag försöker efter bästa forum nörd att ta reda på, dock tänkte jag visa resan med min till färgen extremt fula lc90 3,4l v6. Jag har redan gjort en drös grejor jag inte har bilder på men nedan följer några isf.. Egna mudflapps Nya stag krängningshämmare med bussningar Olja filter osv. Stötdämpare och fjädrar runt om. Ny däck. Nya bromsbelägg Mm mm Jag tar gärna emot tips och så ska man verkligen inte göra din idiot saker! Mycket som ska bytas allt eftersom.. Tex ventilkåpspackning, sump packning. Packningen i front diff? Eller vad det nu är för klump under motorn på drivlinan.. kanske får lämna i väg han och få servopump utbytt..
  31. 1 poäng
    Har du funderat på isolerade hundburar med lite ventilation och 12V värmefilt? Köp en som är gjord för ändamålet, som tål en blöt hund. Ett extra AGM-batteri med skiljerelä så vet du att bilen startar oxå. Känns lyxigt att värma upp hela flaket, kommer krävas en hel del effekt speciellt om det är fuktigt, som det blir med blöta hundar.
  32. 1 poäng
    Kylvatten från motorn till värmepaketet och ström till fläkten. Att få någon värme att tala om från bilens elsystem är nog att hoppas på för mycket. Rätt många kW som ska till... 😬
  33. 1 poäng
    Land Cruiser 80 Av många ansedd som den sista "riktiga" Land Cruisern i stora serien. Den har stela axlar, ofta diffspärr både fram och bak, och är dimensionerad för att överleva det mesta. De tidigaste årsmodellerna (90-92) saknade ABS och upp till -94 hade den 12 ventils topp på den raka sexcylindriga dieseln. I samband med facelift -95 fick motorn 24 ventilstopp och några hästkrafter till. De senare modellerna har även haft mindre problem med rost. Modellår: 1990-1997 Facelift: 1995 Beteckningar: HZJ80, HDJ80,FZJ80 Alternativa namn på andra marknader: Lexus LX450 Motoraternativ Bensin: 4.0 liter rak 6:a, beteckning 3F-E 4.5 liter rak 6:a, beteckning 1FZ-FE Diesel: 4.2 liter rak 6:a utan turbo, beteckning 1HZ 4.2 liter rak 6:a med turbo, 12-ventils, beteckning 1HD-T (årsmodell 1990-1994) 4.2 liter rak 6:a med turbo, 24-ventils, beteckning 1HD-FT (årsmodell 1995-1997) Växellåda: 5-växlad manuell, betckning H151F 4-steg automat, beteckning A343F Kända vanliga fel eller brister: Motorn till diffspärr i bakaxeln kan krångla med åren. Vanliga fel kan vara oanvänd=kärvat, korrosion av aluminiumhuset, magneter i motorn lossat Framrutan läcker in vattnen runt gummilisten. Fönsterhissarna trögar . Fick bättre rostskydd iom faceliften -95 . Jag har slitage på tvåans synk-ring och har hört att fler haft det. Kanske en hörsägen. Rost runt fram och bakrutan. Beror kanske på de kända läckagen. //Jonas E Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN //Klydd
  34. 1 poäng
    96:a. Jag har slitage på tvåans synk-ring och har hört att fler haft det. Kanske en hörsägen. Rost runt fram och bakrutan. Beror kanske på de kända läckagen.
  35. 1 poäng
    Svårt att fota, det är alltså i överkant på flakets sidor. Om man sticker in fingrarna så känner man hålen. Tex bakom baklyktan. Inser att det är svårt att förklara oxå 😁
  36. 1 poäng
    Har inte hunnit klättra runt ännu men nu blev jag nyfiken. Projektet blir antagligen ett värmeelement från kjel&co som åker i i ett rör, en motorrumsfläkt från Biltema och kanske ner med alltihopa i en låda i durkaluminium från Biltema. Borde landa på 2-2,5 tkr.
  37. 1 poäng
    Skall kolla noga där. Tack! Letar även efter en bra värme/frisklufts-fläkt som tar luft utifrån. Elen är ju löst av ovanstående kommentar 😊
  38. 1 poäng
    I detta inlägg samlar vi information om växellådan H55F, som bland annat återfinns i 40-serien Typ: 5-växlad manuell låda, beteckning H55F Utväxling: (till 1): 1st: 4.843 2nd: 2.619 3rd: 1.516 4th: 1.000 5th: 0.845 rev: 4.843 Vanliga fel och brister: En svaghet på 40-serien är att den 5-växlade lådan H55F "suger" oljan från fördelningslådan pga en dålig packbox mellan fördelnings och växellådan vilket resulterar i att oljenivån i fördelningslådan blir för låg. Kör man länge med detta är det inte bra. Detta problem löser man lätt med att sätta en slang mellan påfyllningshålen på lådorna så att överskottsoljan i växellåda kan rinna tillbaka till fördelningslådan. //Mecki Fick förklarat för mig av Toyota verkstad att problemet med packboxen mellan lådorna kan orsakas av igensatt avluftning av fördelningslådan vilket ledertill övertryck! Vet inte om jag köper det helt men tror inte packboxen i sig är dålig. Ett annat känt fel, har beskrivit detta i annat inlägg. Splinsen på ingående axel tenderar att slitas. Lösningen: 1 ta bort drev för kraftuttag och ersätta med long spline drev. 2 samma fel finns på en engelsk 4x4. där borrar man två små hål i drevet in mot axeln för att få in oljan till axeln. Jag har gjort det första alternativet med bra resultat för att få bort backslash i lådan. Även känt att 5.e växeln hoppar ur. Finns massor små trix och uppdaterings delar till den som vill uppdatera sin växellåda vid renoveringen. //Jah Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN //Klydd
  39. 1 poäng
    Tack @Klydd det tar lite tid när man skall prova dig fram och testa allt man läst sig till. Som tur var så gick bilen att köra under tiden . Jag glömde lägga till lite till den tidigare texten . "Bromsvätskan är bytt, fram verkar det som att det sker på gammalt hederligt sätt genom att man pumpar upp tryck med bromspedalen. På dom bakre bromsarna byggs trycket upp utav den elektriska pumpen dvs är tändningen påslagen så trycks bromsvätskan ut så länge det finns vätska i behållaren och nippeln är öppen , det är nog därför man bara skall hålla på några sekunder i taget." Och det var att om någon har upplevt ovanstående på ett annat sätt än det jag beskrivit är jag tacksam att få reda på det för jag vet fortfarande inte om det är rätt. / Mecki
  40. 1 poäng
    Jag kan inte så mycket om Hilux, men är min gissning är att det inte skiljer speciellt mycket i kostnad för höjning mellan de olika modellerna. Alla har väl samma principiella lösning med bladfjädrar bak och fjäderben fram? Mitt tips är därför att hitta "rätt" utgångsobjekt istället baserat på pris och skick istället för kostnad av tillbehör. Skiljer det så mycket i skatt nu för tiden, då både en bensin och dieseldriven Hilux är registrerade som lätt lastbil?
  41. 1 poäng
    Hej, Då familjen växer börjar vår X-Cab vara för liten så vi måste skaffa en D-Cab. Nuvarande Hilux med Taroemblem är hyfsat kittad med någon liten höjning, bågar, skärmbreddare och lampor överallt. Nästa bil vill jag kitta mer i Arctic Trucksanda. Är det någon som skulle kunna berätta för mig vilken årsmodell som lämpar sig bäst för detta utifrån tillgänglighet och pris på höjningskit och vilka årsmodeller som är lättast att höja? Är det en diesel man måste ha för att den ska orka med höjning och stora däck? Det är ju ganska begränsat med bensinare i Sverige men nackdelen med dieseln är ju att skatten är hög och det blir många kronor per körd mil bara i skatt. Alla tankar mottas med stor tacksamhet! Bild för inspiration, inte min bil.
  42. 1 poäng
    1HD-T = 12 ventilare 1HD-FT = 24 ventilare Vanliga fel : Framrutan läcker in vattnen runt gummilisten . Fönsterhissarna trögar . Fick bättre rostskydd iom faceliften -95 .
  43. 1 poäng
    Land Cruiser 70 Finns i 2 serier, "light" och "heavy" duty Modellår: 1984- Beteckningar och varianter: Tvådörrars kort Light duty: LJ70 heavy duty: BJ70, HZJ70, HZJ71 Tvådörrars mellankort Light duty: LJ73 heavy duty: BJ73, HZJ73, HZJ74 Tvådörrars lång, skåp och pickup Light duty: LJ78 heavy duty: BJ75, HZJ75, HZJ75, HZJ78, HZJ79 Motoraternativ Bensin: heavy duty 4.0 liters V6:a, beteckning 1GR-FE Diesel: light duty 2.4 liters rak 4:a, 2L heayv duty 3.4 liter rak 4:a, beteckning 3B 4.2 liter rak 6:a, beteckning 1HZ Växellåda: 4-växlad manuell 5-växlad manuell Kända vanliga fel eller brister: Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN //Klydd
  44. 1 poäng
    Hej Tyvärr har Albert stoppat med econ lock pga sjukdom och dålig hälsa. Men där finns 2 alternativ. http://richardsauto.com.au/wp/?page_id=1619 http://midland4wdcentre.com.au/stocklock-torque/#learn-more vilken som är bäst vett jag inte mvh jes
Denna topplista är satt till Stockholm/GMT+01:00
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.