Gå till innehåll

Topplista


Populärt innehåll

(Visar mest gillat innehåll sedan 2018-03-21 på alla områden)

  1. 5 poäng
    I februari åkte vi till Masaimara. Vägarna i Kenya är inte fantastiska, eller så är de det. Det hade regnat så vägen hade spolats bort. Tyvärr fick vi ingen bild när vi passerade, men vi tog en på bilen efter i alla fall. Dock kom vi bara 500meter tills en av safaribussarna hade blockerat vägen. Dock kunde vi köra över brofundamentet. Det var bara Landcruisarna som tog sig över, faktiskt. De andra fick vänta tills vägen var lagad. Väl inne i parken såg vi en hel del djur. Bland annat en nilkrokodil 50 meter från vår tältplats. Ett halmeterhögt taggtrådsstängsel såg till att de inte kom in på campingplatsen.
  2. 5 poäng
    Det är ju fullt rimligt, med tanke på att energiinnehållet är lägre. Dock så påstås det ju att det brinner renare och effektivare än traditionell diesel, och det kan ju påverka åt det ena eller andra hållet också. Men man vill ju se vad som skulle hända om HVO100 tar över och tester skulle visa att dieselbilar med efterbehandlingssystem (partikelfilter, Adblue, etc.) blir mindre hälso/miljövådliga än bensinare. Gör man en helomvändning då och förbjuder bensinbilar i städerna?
  3. 4 poäng
    Rostmasken hade varit framme och tagit sig ett skrovmål i ena fjädertalriken på framaxeln Så det blev till att göra en då googlandet efter en ny att köpa vart resultatlöst . /Mecki
  4. 4 poäng
    L200an ser ut som en liten plutt bredvid kryssaren
  5. 4 poäng
    Idag har det mest varit lekstuga, åkt lite och haft ett öga på temperaturen, då bilens tempmätare är ur funktion så har jag använt en IR mätare, och hela motorn har hållt en jämn och fin temperatur mellan 85-90 grader så jag är supernöjd i helgen tänkte jag byta olja, stoppa i nya glödstift, byta lite vakuum slangar och annan allmän översyn
  6. 4 poäng
  7. 3 poäng
    Jag har förmånen att äga en gammal traktor från 1960 . En tvåcylindrig bm230 victor, som används ganska sporadiskt. I vintras fick jag problem med tillväxt i dieseln som säkert är två år gammal. Tjockt segt svart kåda liknande klägg som förövrigt var väldigt lätt att lösa upp och tvätta rent med Biltemas t-röd. Nu är matarpump och tank rengjort. Igår köpte jag hvo på tappen vid olskroken med vanligt betalkort, som skall testas på gamle victor... Om jag förstått det hela rätt så kan det inte växa något i detta bränsle. Det ska dessutom vara väldigt lång hållbarhet innan det blir för gammalt. Visar det sig att det funkar bra så ska jag testa på 61:an sedan. Funderar på om jag ska hälla i lite tvåtaktsolja för bättre smörjning? Det är väl ett ganska "torrt" bränsle tror jag.
  8. 3 poäng
    Hallå alla glada (kan man vara annat när man kör yota?) ska ner på utställning med jycken till Arboga den 27/4 till 29/4 och finns det någon har något bygge jag kan hämta inspiration ifrån längs vägen? Kanske ta en kopp kaffe med? (Jag bjuder på kaffe från bagageluckan) jag söker helt enkelt efter att få kika på andra bilar och framförallt lösningar på problem och icke problem.. väl mött
  9. 3 poäng
    Tack för svar. Fick hem kopia på original. Antagligen samma som du köpte Mecki. Tänker ge den lite ny färg och bättre bussningar innan jag monterar. Återkommer med bild.
  10. 3 poäng
    Kan någon förklara för mig VEM köper en ny bil i en så ful färg som denna?! Jag älskar bilen, avskyr färgen!
  11. 3 poäng
    By the book . Nya bussningar och lite målarfärg gör susen .
  12. 3 poäng
    Touch dog stötdämparna var lite biffigare än dom gamla OME så det skall nog bli bra När jag gjorde den förra höjningen fuskade jag lite och hoppade över att byta casterbussningarna , denna gången skall jag göra det ordentligt Verkstadspressen fick bekänna färg .
  13. 3 poäng
    En liten uppdatering från garaget. Byte av fjädring. Brickan i överändan av stötdämpare på 80-serien är riktigt smart och underlättar ett byte riktigt mycket. Här lossar man övre fästet med 2 st bultar lätt åtkomliga underifrån i stället för att försöka lossa mutter på dämpare i det lilla utrymmet som är mellan ramen och karossen , på 100:an slutade det med att jag fick såga av stötdämparen precis under fästet med en tigersåg. Båda fjädrarna höjer ca 2" men den nya håller för + 300-400 kg extra vikt (stålkofångare, reservhjul på bakluckan, lådsystem och taktält)
  14. 3 poäng
    Lite uppdatering av bilen:)
  15. 3 poäng
    Några bilder från en fin dag i skogen, http://galleri.solrosen.eu/#!album-117
  16. 3 poäng
    Plötsligt händer det! Nu har jag antingen hittat hela felet eller ett av felen! Pumpen stod ca 10 grader fel (mätt med ögonmått och synvinkel) så att spridarna öppnade för sent, ställde om pumpen, provade att starta och nu startade den efter 5 sekunder! Förr har det tagit 1 minut och nästan 2 att få igåg den! Gick jämt och fint på tomgång och ingen vit rök! Dock så efter 2 minuter så började tomgången öka, den missade på nån cylinder och började knacka, så troligtvis ställde jag tillbaka pumpen lite för mycket så att spridarna öppnar något för tidigt nu, ska finlira lite imorgon och ställa fram pumpen något igen. Får skylla på att jag inte hade nått inspektionsrör till hands (vet inte riktigt vad det ska spela för roll men nån vits bör det ju vara eftersom det ska vara 50 mm långt, varken mer eller mindre) men det känns skönt iallafall att nu är problemet som jag grunnat på i över ett halvår sågott som löst
  17. 3 poäng
    Nu ikväll har jag satt dit nytt bränslefilter, ny vattenpump passade jag på att montera nu när det var så lätt åtkomligt med kylaren ur, bilen startad och kylaren höll 100% tätt och jag har idag räknat ut att jag haft en rejäl tankevurpa, den har aldrig gått varm åt mig, utan tempmätarn är trasig åt mig har jag räknat ut nu för nu står den i topp heoa tidem, å då har jag sett det, sprungit ut och öppnat kylar locket. Och då borde jag ju rimligtvis ha kunnat räknat ut att kylvatten som är under tryck, säg 90-100 grader kommer att stress koka när man släpper trycket men där har jag haft en rejäl tankevurpa så det har aldrig varit nått fel där sen att det har bubblat i kylsystemet det har aldrig varit kompression utan det har helt enkelt bara varit luft som smitit ut från systemet, nu gjorde jag rätt från början när jag fyllde kylvätska och plockade ur termostaten, fyllde fullt i motorn och sen fyllde jag full kylaren, då bubblade det en liten stund sen slutade det, så nu utesluter jag sprickor i topplock i vise versa för en stund och riktar in mig helt på att det är nått i bränsle systemet som orsakar den vita röken membranet i pumpen är somsagt en skäligen misstänkt. Så nu känns det bra iallafall, känns som att det börjar gå bra
  18. 3 poäng
    Behöver du hjälp med att ta fram 3D modeller eller ritningar till ditt Land Cruiser projekt eller vill du ha hjälp med att förbereda en logotyp inför tryck eller för att ta fram dekaler? Jag kan i så fall hjälpa er! Skicka ett PM!
  19. 3 poäng
    Jag satte på en sådan kopia på Toyota orginal för några år sedan, inköpt på eBay från England. Har 35x12,5 /16 på orginalfälg monterat utan problem, den är tyst och utan rassel. Enda nackdelen är att färgen har släppt på fästena mot karossen och bussningen i nedre fästet blev snabbt slitet så hela grinden hänger ner men det skall åtgärdas nu när bilen får lite kärlek och uppmärksamhet. Ja just det, ett 35" däck väger en hel del och hängandes så pass långt bakom axeln påverkar det fjädringen en del. Just på grund av vikten gjorde jag även ett par plåtförstärkningar som monterades på insidan så att det hela fick något mer än bara karossplåt att sitta i. / Mecki
  20. 3 poäng
    Året säkraste vårtecken är framme Fast denna gången lite som en snödroppe, vi är inte helt nöjda med vårens framfart än så länge ... I år vankas det stort(?) AC-projekt, kanske byta kompressor och annat eller bara rensa kondensorn, vi får se. Tanken är att resa långt söder ut i sommar och då är ju en 100%ig AC att föredra. I övrigt bara vanlig service.
  21. 3 poäng
    Lite händer det i Solrosgaraget men inte mycket, men en elektrisk kylarfläkt har kommit på plats. Fick hjälp av sonen i dag med att byta gångjärnet på en av luckorna på skåpet.
  22. 2 poäng
  23. 2 poäng
    Jag älskar popnuts! jag hatar vibrationer! gummi och aluminium är bra då
  24. 2 poäng
    Jo Mecki jag testade i min BJ42 med 3B motorn då, tankade faktiskt bara 2 ggr halv tank. Upplevde att den gick jämnare och finare redan vid kall motor, jämnare tomgång etc. Men upplevde att det tog mer bränsle, och när den även kostar mer så la jag faktiskt ner mina funderingar redan där på vidare test.. Men någon mer får gärna testa och komma med sina synpunkter, jag har inga exakta bevis utan bara kände att jag inte kom lika långt dessa två tankningar! Är ju annars lite kul om man kan vara miljövänlig med sina gamla "svartrökare".. Synd bara att de inte gjorde som med e85 och sponsrar den ev miljövinningen
  25. 2 poäng
    Japp, Sisjön it is Däcktrycksmätaren (den gamla) är avstämd mot andra mätare (ARB) och har visat tillräcklig noggrannhet för mig, men tack för "the heads up", skall ut och stämma av den nya asap.
  26. 2 poäng
    Som magi fungerade den, stort tack igen för det tipset! Nu kan man meka var man vill
  27. 2 poäng
    Olje byte i växellåda och fördelnngslådan.. aldrig bytt oljor i något annat än motorer förut innan jag blev med LC, men med haynes boken och detta forum så blir det nu byte!
  28. 2 poäng
    En av deltagarna på Overlanding.nu's Vinterträff 2018 har klippt ihop en riktigt fin " feel good " film från Värmland. Märkligt hur 2 meter snö och minus 20 grader kan se så inbjudande ut . Man glömmer lätt https://youtu.be/zuD0poKTsuE
  29. 2 poäng
    Trevlig miljö, glädjande att se fler som rör sig i flygarkretsar. 👍😁
  30. 2 poäng
    Inget att ursäkta! Det är bara kul att du lägger ut bilder och uppdaterar! Inspirerande att följa din energi och insats
  31. 2 poäng
    Jag kan nog assistera med transport
  32. 2 poäng
    Rengjort spridarna nu, var lite skit i dom, men gjorde ingen skillnad så dom ska testas, hittade en liten spricka i returledningen från spridarna som jag lödde igen. Rengjort vattenavskiljaren och som synes så var det inte en dag försent jag gjorde ett test på membranet i pumpen också, jag blåste i ena slangen och det blåste rakt ut genom den andra, det bör väll vara en indikation på att membranet är dåligt om inte det sker nått hokus pokus där inne? får ursäkta många inlägg senaste tiden, men jag tycker det är bättre att uppdatera medans minnet fortfarande är färskt
  33. 2 poäng
    Ok, en snabbuppdatering, det där med tejp var nog inte världens bästa idé, stor pöl under bilen idag Blir till att lägga veckopengen på Bräkleen ... Sen heter det ju diffspärr, inte lås, skyller på trötthet ...
  34. 2 poäng
    Piratfälgar, är det intressant? Bortskänkes nu under ”säljes”.
  35. 2 poäng
    Gött jobbat mannen Om man snabbt vill ta bort fläckarna som uppstår när man sölar med olja på den fina stensatta garageuppfarten trots att man lovat "hon som bestämmer" att man inte skulle hålla på med sånt där är det bra att ha en flaska med Bräkleen i närheten. Väldigt effektivt att ta bort oljefläckar med. /Mecki
  36. 2 poäng
    Oj oj oj, vilken dag ... Först tog jag ner julbelysningen på huset, hos oss varar Julen lite längre än till Påska Sen gav jag mig på bakre diffen, lite pysslande att få den i nivå (parkeringen sluttar svagt), det åtgärdades med ganska nyinköpta ramper, smidigt! Sen ägnades det en stund att få bort hasplåten, sitter lite tight. Tappa ut olja i blåsigt väder blir kletigt lite överallt, men det mesta hamnade i tråget trots allt. Sen blev det påfyllning, det är ganska kletigt, oavsett om det blåser eller inte speciellt när man är ensam på marken. Gjorde samma manöver på min andra bil för ett tag sedan, men då med lift och sällskap, stor skillnad i tid och enkelhet ... Men tillslut var det påfyllt och igen skruvat, hurra! Sen var det dags för framdiffen ... Insåg att den satt väl skyddad och att plocka ner de plåtarna skulle ta alldeles för lång tid. Vad göra då, jo tejpa lite på hasplåten så att oljan rinner på hasplåten och ner i spilltråget, dagens tips Funkade tack och lov bra, frun blir inte glad av olja på uppfarten Förutom att oljepluggarna satt som om någon tagit i för allt vad de var värda och jag var tvungen att leta en god halvtimme efter rätt hävstång för att få loss dem, så gick det smutt. Dagens lilla malör var att på den korta provkörningen efter oljebytena så testade jag bakre difflåset, det gick in en gång och sedan när jag försökte igen, gick den inte in ... Men skall testa imorgon igen, hoppas att den vilat ut och är redo att fungera igen
  37. 2 poäng
    Land cruiser 100 2005 Diesel Svensksåld Automat ca 22.000 mil Blå Säljes pga köp av LC 200
  38. 2 poäng
    Var nån tråd jag såg på 4x4sweden tror jag där nån föreslog e85 skruvade av filtret idag och kunde inte hitta nått spår av att det skulle vara sånn algbildning att något är igensatt eller sitter fast så tror jag ska börja med ett filterbyte och ny fräsch diesel och se vad sol händer
  39. 2 poäng
    Jag väntar på att BD-Bil ska värdera mina två LC120, tänkte byta in dem mot deras LC200 (JSG972) men kommer avstå. Jag frågade om de hade servicehistorik på bilen men det har de inte, jag vet iaf att de köpt den av KVD. Jag lyckades få fram information från en person som jobbar på Lexus. Skadeverkstad: 2012, 2014 och 2017 + två vindrutebyten. 2017 var det en större smäll/reparation, i princip har allt byts. Ej servade på Toyota de senaste 8 år men på auktoriserad verkstad.
  40. 2 poäng
  41. 1 poäng
    Takkorg är inget måste för taktält, taktältet kan du med fördel montera på lastbågar sedan om du måste montera en liten lastkorg framför. Men vist finns det fördelar med en stor takkorg. Ingen större skillnad på förbrukning när jag har haft tältet på men då med diesel, hur det blir med bensin kan jag inte svara på. Kabeldragning till taket har jag dragit i bakluckans karm se länk
  42. 1 poäng
    Perfekt. Jag ska också försöka ta mig dit så då ses vi där. Blir nog med 75:an.
  43. 1 poäng
    På jobbet kör vi allt från lastbil till sopmaskin på hov 100 funkar bra Landvetter flygplats
  44. 1 poäng
    Tänk på att bilbesiktning görs utifrån fordonskunörelsen och TSFS, dvs Transportstyrelsens författningssamling medans polisen även tittar på vägtrafikförordningen. Bara för att bilbesiktningen godkänner så är det inte säkert att polisen gör det. Helt beroende på olika lagrum. Ett bra exempel är att vi är flera LC-ägare som har inskrivet en dispens för sittplatser i lastutrymmet. Men vägtrafikförordningen godkänner inte att de används för persontransporter. Så du får ha stolarna men inte sitta i dom under färd. Bästa hjälpen får du om du besöker din lokala besiktning och stämmer av med en ingenjör vad vill göra för ändringar på bilen. Sen ringer du till transportstyrelsen och få en second opinion från dom.
  45. 1 poäng
    Nu ska skärmbreddarna på! efter lite färg och spackel och glasfiber så funkar dom igen, men först lite blästring och på med rostskydds färg ala superduper. återigen ingen som bytt oljorna på en 90? hittar inga trådar som specar vilka oljor det ska vara!
  46. 1 poäng
    Hej igen efter lång tid är jag åter här! Byggt nytt dubbel golv till bagaget, samt bytte släpvagnskontakten efter konstiga elfel bak på lyktorna, men det blev inte bättre, har fortfarande inge lyse på sidorna bara nere och uppe.. blir nog gummimatta på dubbel golvet, för filthattar jag hade på förra var helt grönjävlig att få ren.. har även spolat rent kylsystemet efter ett läckage på den nedre kylarslangen där defa slangvärmaren sitter.. har inte monterat skärmbräddarna än då original listen som sitter runt torkar ut och jag inte hittat något substitut. Letar med ljus och lykta efter vad det ska va för oljor och vilken typ av packningar mm det ska vara i axlarna och växellådorna, har dock fixat en verkstadshandbok om lc90! Köpte för breda vinterdäck, kommer aldrig köpa breda vinterdäck igen, OM jag inte köper en Volvo 240 för att sladda med..
  47. 1 poäng
    Tackar, ja jag ger inte upp, hittils är det ingen motor som gått obesegrad efter att jag har varit på dom tog lite tid dethär bara då jag inte har hållt på överdrivet mycket med dieselel motorer, men nu har jag lärt mig alla möjliga symptom, hur man läser av röken och ljud från motorn Har försökt idag med att ställa fram pumpen igen men tyckte bara det blev sämre igen så den ska ställas tillbaka dit jag ställde den först för det var sågott som exakt efter märkningen på remskivan! Så det är ett fel som är löst iallafall, nästa fel törs jag sätta alla mina pengar på att det är en spridare som antingen läcker! Lägger ihop mina symptom, ett knackande ljud från motorn (från förbränningsrumen) vit rök när jag släpper gasen och en något blå rök på tomgång som luktar oförbränd diesel (tyder på motorolja som blivut utspäd av diesel). Använde det gammla knepet med en skruvmejsel och lyssnade på spridarna, en av spridarna hade ett något avvikande ljud mot dom andra tre, tre av dom hade ett tydligt metalliskt knack, medans den fjärde hade ett lite dovare knack. Tyvärr har inte gubben i byn som har spridarprovare tid att hjälpa mig fören nästa helg, så jag tänkte plocka isär spridarna, rengöra dom och se vad som händer, skadar ju aldrig med en tvätt hur som helst
  48. 1 poäng
    Jaha, då har man bytt olja själv för första gången i livet, stort! Sen hade jag blivit pålurad fel luftfilter, tydligen till bensinare ... men det är ju å andra sidan väldigt lätt att byta och okladdigt. Trodde mina diffar skulle vara lite mer lättåtkomliga men hasplåtarna gör det väldigt oservicevänligt, behöver nog en heldag för det med mitt tempo
  49. 1 poäng
    Har Kaymar till min 100a, funkar kanon. Ingen aning om max storlek på hjul osv, men det är bara att maila och kolla
  50. 1 poäng
    Hej Tyvärr har Albert stoppat med econ lock pga sjukdom och dålig hälsa. Men där finns 2 alternativ. http://richardsauto.com.au/wp/?page_id=1619 http://midland4wdcentre.com.au/stocklock-torque/#learn-more vilken som är bäst vett jag inte mvh jes
Denna topplista är satt till Stockholm/GMT+02:00
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.