Gå till innehåll

Topplista


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2018-07-16 på alla områden

  1. 8 poäng
    Nu är det dags för en update igen, har varit i garaget varje kväll ett par timmar och även om de känns som man aldrig blir klar så startade jag bilen igår kväll.. Någon person (typ jag) hade ju dränkt donatorn i ett vattenhål innan motorn togs ur, så jag fick lite extra jobb med en startmotor som satt fast. Med hjälp av kompisen så fick vi i nya lager och allt uppsmort, sen var det dags att försöka starta igen, alltid lite spännande när man fått koppla om halva kabelstammen osv.. Men den hoppa igång rätt fint och går ju så jämt o fint med sexa Så nu är det väl bara köra på med resten medans man fixar ved och annat Så jävla sugen på att köra 40-serie igen Kvar att göra i korta drag är väl typ: * Dra slangar och få dit pump till IC:n. * Bygga avgassystem. * Få dit ett luftfilter(de vart trångt). * Bygga till ett undre kylarrör/slang. * Koppla laddtryck och avgastemp mätare. * Lite småplock som vanligt..
  2. 6 poäng
    Lägger upp några bilder från när delar av kompisgänget var ute o campade för några helger sedan. Lennartsfors. Kön i väntan på färjan till Nössemarken. Sen blev det även en helg på Malö. /Mecki
  3. 6 poäng
    Passar på att ge 42:an lite uppmärksamhet nu på semestern, dessa delar har legat till sig på hyllan tillräckligt länge nu . Nu är alla plastfönster bytta mot äkta vara , NOS 😍 Ventilationsrutan i högra bakre hörnet gick i tusen bitar vid en närkontakt med den Småländska skogen för några år sedan. Den gamla avgastempmätaren har fått ge vika för ett nytt instrument, en kombinerad laddtryck och avgastemp mätare. Hittade till slut en lagom stor (60mm diam) och inte allt för skrikig som passar bra under instrumentbrädan . Inte fel att ha koll på dom sakerna i fall man är rädd om motorn. /Mecki
  4. 5 poäng
    Här skruvas det på för fullt vad man hinner i vardagen 😥 Nu är det enda som är kvar innan bes: * Bygga avgassystem. * Få till inkoppling av pumpen till intercoolern. Bes bokad mån den 6/8, så nu är det bara köra på!
  5. 5 poäng
    Passade på att kränga däck här i veckan, vilket slit! Börjar få respekt för de som håller på med detta till vardags! Krängde på BF Goodrich Mud-terrain som jag fick med när jag köpte bilen och passade samtidigt på att spraya svart gummifärg på fälgarna i väntan på riktig lackering. Blev ett helt ok resultat och vilken skillnad däcken gör på helhetsintrycket!
  6. 4 poäng
    Har även i år (såklart!) tagit en tur på Österlen 😊, dock utan riktig bil denna gången 😖 Kan verkligen rekommendera en tur i denna del av landet, det är som balsam för själen att åka runt där och spana 🙂 Några tips: Lunch i Simrishamn på Sjöfolkets fisk-affär och restaurang https://www.sjofolket.se/ Den ligger ett stenkast bort från turistgatan, lite oväntat nere i ”industri hamnen” Dagens var ”Sockersaltad varmrökt laxfilé, potatisgratäng & citroncreme.” Men själv åt jag torsk 😋 Rabarberpaj på Alunbrukets kaffestuga http://alunbruket.com/ . Den är fantastiskt god i mysig miljö!
  7. 4 poäng
    Okej, Så jag var på väg hemifrån så jag tänkte, "yolo" och kopplade bort allt som kom från KCR boxen, och nu känns det mycket bättre att köra. Plus att blien har slutat rycka svart.😀
  8. 3 poäng
    Nu äre bara att sy ett kapel till flaket.....
  9. 3 poäng
    I väntan på det stora ingreppet (vet inte riktigt var jag kan köpa plåten ännu), så fick sig bilen en välbehövlig invändig tvätt efter årets resa (vill man läsa mer om den kan man göra det här). Använde då bla Turtle textiltvätt Som efter att jag hade läst instruktionerna fungerande långt över förväntan, kan rekommenderas. Är tyvärr varken sponsrad av Turtle eller Swedol, ännu ... Plockade även ner hasplåtarna fram för byte av fläktremmar, då de, remmarna alltså, gnisslar otåligt ibland vid start av bil. Mitt verkstadstips här blir, använd domkraft att lyfta plåtarna med, 100% lättare med en sådan, hasplåtarna väger mer än man tror när man skall skruva och lyfta samtidigt.
  10. 3 poäng
    Grymt ! 😍 Då håller vi tummarna 😊👍 / Mecki
  11. 3 poäng
    Jaha du där va ja med i går, iaf i Glimmingehus gick guidad tur mkt intressantsamt, sveriges sydligaste udde. sen körde vi kustvägen Ystad Malmö den finaste kuststräcka jag kört. ochså med fel typ av bil, då jag är för bekväm. passade även på att bada vid saltsjöbaden strax innan Ystad, väldigt varmt i havet.
  12. 3 poäng
    Har fortfarande inte fått ordning på bilen, men tänkte dela med mig av en uppdatering. Först och främst, tack för svar! Testade att pumpa diesel direkt ner i en burk via filtret, om det kom luftbubblor så var de väldigt små, jag kunde inte avgöra. Men det gick väldigt lätt att pumpa diesel iallafall. Mätte motståndet över SCV:n och det är inom spec (1,6 Ohm). Bytte bränslefilter, köpte en ny 5l dunk som jag fyllde med ny diesel och testade att dra diesel direkt från dunken in i bränslefiltret och luftade pumpen, fortfarande ingen diesel till spridarna. Hur mycket är för mycket öppna spridarrör och vad händer när man öppnar dem för mycket? Hittade i Haynes-boken att man kunde bygla terminalerna E1 och TE1 och därefter vrida på tändningen för att få ut felkoder via "Check Engine"-lampan, den ska då blinka i olika cykler beroende på felkod, men min blinkade regelbundet (0,25 sek intervall) och det betyder att det inte finns några felkoder. Eftersom jag inte kunde lita på felkoder så gick jag igenom samtliga säkringar en gång till, och testade alla reläer (även de dolda under instrumentpanelen) med multimeter, sedan plockade jag ur ECU:n och kollade så att ingen kondensator läckt elektrolytvätska eller att någon lödning brunnit för att med säkerhet veta att det inte var något dolt elfel. Det kan ju i och för sig vara något kabelbrott eller jordfel jag inte lyckats hitta. Fick krypa till korset och ge mig på själva bränslepumpen. Började med att rengöra området runtomkring, först tejpa över alla kontakter och sedan spraya på avfettning, därefter borsta med en pensel och slutligen skölja bort med bräkleen. Fick hjälp av en kompis att tillverka en 32mm kråkfot för att kunna lossa solenoiden från pumpen (den var ingen lek att försöka ta bort). Väl bortplockade så testade vi funktionen, och den verkar röra på sig som den ska, men det är svårt att avgöra då själva kolven som rör sig sitter inuti själva enheten samt gör en väldigt liten rörelse. För att se någonting måste man titta in genom de millimeterstora kanalerna samtidigt som man skickar på ström på solenoiden. Plockade i samband med detta ur 2 av 3 invändiga silar och båda två var nästan täta, med vad som såg ut som grått papper(?). Efter noggrann rengöring så sattes de tillbaka tillsammans med solenoiden och övriga delar på pumpen. Men trots att jag luftade pumpen igen och byggde upp bra tryck i systemet med hjälp av den manuella pumpen på silen så kommer ingen diesel fram till spridarna. Vi testade att pumpa diesel manuellt när solenoiden inte var monterad för att bekräfta att diesel kom ända fram till solenoiden. Så nu är frågan vad som egentligen kan vara fel? Är solenoiden trasig trots att den verkar fungera och heller inte skapar någon felkod? Eller kan det vara en blockering efter solenoiden? Jag vet inte riktigt hur pumpen är uppbyggd, men det känns som att sista passagen är solenoiden innan diesel går via spridarrören till spridarna, men det är ju inte säkert och det finns ju en till sil som är svårare att komma åt. Funderar på att demontera solenoiden igen, för att därefter täcka för öppningen på något vis och sedan se om jag manuellt kan pumpa diesel hela vägen upp till spridarna.
  13. 3 poäng
    Det känns mycket bra. Bilen rycker lite mindre, och dricker även mindre verkar det som. 35mil på halv tank, jämfört med 30mil med KCR boxen installerad. Tror inte jag har ändrat min körstil speciellt mycket.
  14. 3 poäng
    Har bara kört en tvåhundra mil på dem men upplever dem som ganska tysta och i terrängen har de bra fäste ... fast det är riktigt torrt uti marken så än ej testat de i lera men de verkar lovande ... samt de plockar inte upp så mycket sten som jag befarade och det är positivt...
  15. 3 poäng
    Toyota standard 16" fäljar sitter som en smäck med 255 85 16" Toyo open country även innan jag höjde den (50mm) tar inte i någon stans..
  16. 2 poäng
    Är relativt klar och HSB har gett tummen upp. Jag hoppas bara jag kan vara borta från jobbet då... Är en Norsk delegation som som kör ner över- vet inte om jag joinar dem eller kör solorace ner till lyxlirarna från Götet som ska åka fin båt och grejor . Håller tummarna för att grejorna faller på plats .
  17. 2 poäng
    Good 😀 Då står jag vid brofästet och väntar.. eller en bit innan. Återkom med mer detaljer när och hur, så kör vi tillsammans.
  18. 2 poäng
    Vi skruvar febrilt här på ön och ska med 2st! Börjar bli dags att boka färjor o grejer antar jag.. Man kunde inte boka/förköpa till träffen, eller är det bara att köra dit?
  19. 2 poäng
    Hur ser det ut med intresset, nu när det så smått börjar närma sig? Köp och säljtråden på tyska buschtaxi forumet har precis kommit igång nu. Här annonserar folk saker som de vill sälja och kan ta med till träffen om intresse finnes, samt även köpes annonser där folk letar efter saker. Tråden finns här: http://forum.buschtaxi.org/btt-2018-flohmarkt-t65560.html
  20. 2 poäng
    Ja, det är lite därför idén inte har kommit längre än till ritningsstadiet 🤔
  21. 2 poäng
    1,5 mm skall räcka om du tar upp lika stora hål i bakluckan som i filmen annars så får vi svetsa dit nån förstärkning under plåten om det skulle behövas.
  22. 2 poäng
    Tack Mecki, men jag tror det blir lite långt att köra. ca 60mil ToR, som tröst på såren så har jag inte fått mina inre damasker ännu, så det är ingen panik, men stort tack! Beställer en från Euro4x4parts, borde gå rätt snabbt.
  23. 2 poäng
    Har funderat på att fälla in ett gasolkök a'la husvagnstyp i bakluckan på 80:an men har inte bestämt mig ännu om det är en så bra idé eller inte 🤔 /Mecki
  24. 2 poäng
    Ah, spännande (och lite läskigt 🤔)
  25. 2 poäng
    Let´s do this! 👍
Denna topplista är satt till Stockholm/GMT+02:00
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.