Gå till innehåll

Topplista


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2018-11-15 på alla områden

  1. 8 poäng
    Hittade just detta forum, trevligt med märkesspecifikt! Bj:n jag har är en -79, motor bytt till en 2H från HJ60+turbo. Servo, skivbromsar fram, 5 växlad låda, vinsch fram o bak. Härlig bil som jag använder både som arbetsbil o hobbybil.
  2. 7 poäng
    Scenen känns igen, men denna gång är det ingen reservdelsbil.
  3. 5 poäng
    Det gick inte att hissa ner rutan på bagageluckan och i.o.m det så gick det inte att komma in i bagagen. Misstänkte att det var brända reläer i styrboxen men den var hel som tur var. Nästa steg var att provköra motorn till elhissen, även den fungerade. Med motorn urplockad så gick det till slut att manuellt få ner rutan så att jag kunde öppna bagageluckan. Det visade sig vara tröghet p.g.a ålderdom , lite rengöring och WD40 gjorde susen.
  4. 5 poäng
    Nu vet jag lite mer om kodernas betydelse, tack för hjälpen. I dag var det dags att köra in bilen i garaget för att se vad man hade köpt, i med två nya batterier och den startade i ett huj. Började med att städa ur den invändigt, det gjorde susen den blev riktigt fin. Hade hoppats på att slippa ta fram svetsen men det sprack, bakkanten på trösklarna och bakom hjulhusen bak behöver fixas till.
  5. 4 poäng
    Det har inte hänt så mkt med bj42 på senaste, den har dock fått ett par nya vänner på tomten och mist en kompis Hade inga planer på fler bilar, men när de dyker upp i vårt LC svältande land får man ju hugga, sambon är inte alltid av samma åsikt.. Men det brukar sluta gott då de i alla fall har dragkrok så man kan dra en hästkärra 😌 Vart en HDJ80 -97 med 24v motor och en HZJ75 av -99 årsmodell. Hdj80 var lite lagom utrustad och har varit med i både Afrika och Ryssland bla vad jag förstått. HZJ75 var helt standard, och fixas nu till med höjning osv, hade ARB fångare liggande och håller på att fixa den för att bes på Gotland.. Jag kan rek att bes i Hässleholm förresten, hdj80 köptes där och hade körts 6km hem från besiktningen veckan innan jag köpte den.. Har hittills hittat 8st 2or på bilen som jag ska fixa! Bes med blankt papper, vissa människor borde kanske söka ett annat jobb
  6. 4 poäng
    Den ser ju riktigt fin ut nu , hyfs hjälper . Har du tagit bort lastgallret så du kan provsitta ordentligt ? Jag hittade vad axelkode G285 betyder. G= 8" kronhjul 28= 4,30:1 utväxling 5= 4 pinion & limited slip /Mecki
  7. 4 poäng
    Japp, jag har orginal rattstång och en lite mindre sportratt så det är gott om plats. Har du en styrsnäcka från 60-serien också ? (Blev lite kvällspyssel igår, kanske färre säger att man har en jeep om dom ser vad det står i grillen )😁 Helt rätt 👍 Det påminner mig om för några årsedan när jag och lillgrabben satt kvar i 42:an utanför affären och några gick förbi. Då säger sonen plötsligt : "Hörde du pappa, dom svärde, dom pekade på 42:an och sa Jeep 😱" Då vet man att man lyckats 😋 /Mecki
  8. 4 poäng
    @Garnolle: Det skulle man kunna tro, men 79 heter pick-uperna först efter 1999/09. Från 1984 till 1999/08 var de 75, med ett bryt från BJ75 till HZJ75/PZJ75 1990. Förvirrande nog var Troopie'sarna också kallade 75:or på den tiden. Blev mycket tydligare efter de bytt Troopie'sarna till 78 och pickisarna till 79 1999. Lika bra att försöka göra det komplett: 70 är den superkorta fram till 1999, och heter därefter 71. Medelkorta heter 73 fram till 1999 och därefter 74. Sen fanns det en fyrdörrars 77:a (såldes mest bara i Japan tror jag) som fanns några år på 90-talet. Sen kom fyrdörras tillbaka någon gång 2007-ish med 76:an. Sen finns det ju 79:an med dubbelhytt som kom någon gång 2012. Så vi har 70, 71, 73, 74, 75, 76, 77, 78 och 79. När får vi se en 72:a?? Tillbaka till topic: Intressant bilkombo BJ-papper och BJ-grill och resten okänt... Som flera varit inne på - det låter då som om den är motorbytt. Men har du en bild på motorutrymmet så skulle det hjälpa den "klassificeringen" Det finns ju 1PZ också, 5 cylinders, men eftersom du redan räknat cylindrarna är det nog bara att glömma.
  9. 4 poäng
    Kom ihåg att sätta telefonen på ljudlös på nätterna bara
  10. 3 poäng
    Krängt på däcken på nya fälgarna, tvättat och polerat bilen även. Föesökte mig på bes men nerslag pga utan ljuddämpare och inte lastavkännande ventil till bromsarna pga jag plockat bort den vid byta av bromsrör. Men har beställt ny som ska monteras i veckan. Ljuddämpare på så nu är den tyst och fin igen. Krängde på allt själv för hand målade bromstrumman
  11. 3 poäng
    Här lädervårdskitet jag pratade om att jag använde på säterna i 100:an . http://www.gplcare.se/ladervard/leather-interior-care-kit-2x250-ml.html Det blev riktigt bra och kan verkligen rekomenderas. En rengörning gjorde förarsätet mjukt och smidigt igen. Är det väldigt smutsigt kan man köpa cleaner separat i större förackning destamma med skyddskrämen. Det finns även läderfärg om man behöver fylla i på slitna/spruckna ställen. http://www.gplcare.se/fargcreme/fargkram-gulbrun.html /Mecki
  12. 3 poäng
    Haha, lite har man snappat upp genom åren
  13. 3 poäng
    Jag tog en xbb lightswitch som styrning och monterade 2st lightforce blev helt suveränt ljus
  14. 2 poäng
    Dörrarna är rostiga men jag fick med fyra andra dörrar plus en bagagelucka, dörrarna skall bytas och bakluckan som sitter på bilen är det ingen fara med. Funderade på att lägga ut en köpes annons här på forumet men tänkte att det är väl ingen idé, finns väl ändå ingen som har delar till en 4runner här i Sverige, med det fanns det🖕 Det jag saknar är bakre kofångare. Är det något du har?
  15. 2 poäng
    Japp, styrsnäckan är också fråga en hj60
  16. 2 poäng
    Hur har det gått för dig @Henkes BJ40 Så här ser EDIC motorn ut, den sitter i anslutning till dieselpumpen. Dess huvuduppgift är att stänga av dieseltillförseln i pumpen så att motorn stannar antingen medvetet genom att man slår av tändingen eller att motorn tappar oljetrycket. Om inte armen mellan motorn och pumpen rör sig när du slår av/på tändingen så kan det bero på lite olika saker. Antingen så har relät som ingår i systemet hängt sig ( på 40-serien brukar det sitta under instrumentbrädan till höger om handskfacket) några välriktade slag med handen brukar väcka liv i det 😉 Eller så har någon kabel/kontakt gått isär. Det kan även vara så att kabeln till oljetryckskontakten lossnat och eftersom det är ett säkerhetssystem för att man inte skall köra motorn utan oljetryck så startar inte motorn. Hoppas att det kan vara till nån hjälp. / Mecki
  17. 2 poäng
    Startsvårigheter har nog inget med oljebyte att göra i vanliga fall. 1. Till en 2H motor ska det gå 10,7 l olja med filterbyte och 9,1 l utan (hämtat ur originala instruktionsboken). Jag brukade alltid klara mig med en 10 l dunk inkl. filterbyte. 2. Efter oljebytet kan det hända att motor dör några sekunder efter starten vilket är helt normalt, detta beror på att oljetrycket har inte byggts upp tillräckligt mycket och EDIC-systemet stänger av motorn. 3. Problemet med start/stopp på dessa motorer beror oftast på EDIC- reläet som Mecki sa. Startar inte bilen så är det lättast att koppla bort armen som går från dieselpumpen till EDIC-motorn, men då måste man visst lägga i växeln när man vill stanna och stänga av 4. Glöm inte att kolla alla aktuella kontakter och kopplingar.
  18. 1 poäng
    Korrekt - det går utan. Jag planerade 2017 köpa en XBB men skippade och Toyota installerade istället styrningen mot helljuset och med separat switch i kupén. Stämmer bra att plasten fram inte bär mycket... Den hållaren jag köpt för att sätta ljusen bakom regplåten ligger oanvänd. Nu rörbåge...
  19. 1 poäng
    Och här kanske det går att lita ut resten https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Toyota_model_codes
  20. 1 poäng
    Hej Henke och välkommen hit. Trevligt med ytterligare en 40-serie här på forumet. /Mecki
  21. 1 poäng
    Jag lägger ut din annons på Overlanding.nu - då träffar du i bägge läger; Toyota- och Overlanding. Härlig bil med rätt utrustning 👍
  22. 1 poäng
    Nu åter till ordinarie program :
  23. 1 poäng
    En hårresande deckare med ett rafflande slut.
  24. 1 poäng
  25. 1 poäng
    Kylbox inköpt... Känns helt OK, Verkliga volymer och mått invändigt: Kyl utrymme 31,5 cm högt 33,5 cm djup och 33,5 cm bredd (Utan korgen som jag inte kommer att ha i....) Detta ger 33,35 liter kylutrymme och man får plats med 1,5 liters cola flaska ståendes i hela utrymmet... Man får även i flaskan ståendes med korgen i men jag tror det spänner något mot locket..... Ständiga -5 utrymmet är 13,5 cm högt, 33,5 cm djup och 16,5 cm bredd. Detta ger 7,46 liter -5 utrymme. Boxen kan ställas mellan +12 grader ner till -22 grader. Jag startade boxen för ca 30 minuter sen och den är Tom, inställd på -22 grader, den är just nu nere på -10 grader och jag slängr in två rumstempererade kylklampar nu, får se hur lång tid det tar att frysa dessa.... Återkommer med mer info
Denna topplista är satt till Stockholm/GMT+01:00
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.