Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/23/19 in all areas

  1. 11 points
    Renovering av ram. All lös rost är bortslipad, ramen är öppnad och helt tömd på sand, grus och rost och igensvetsad efter det. Har svetsat igen alla hål på utsidan där det kommer in sand från hjulsprutet även. Målad med isotrol grundfärg, sen isoguard pansar i 3lager med svart, grått, svart så man vet att det kommit färg överallt. Innan flaket monteras ska det sprutas in linolja i hela ramen, sen ska jag undvika vintern i största möjliga mån:)
  2. 9 points
    Äh, släckte ner i Solrosgaraget och åkte ut ock campade i stället.
  3. 7 points
    Måste skriva lite, inte så projekt relaterat dock. Firman jag köpte Jean av, ringde häromveckan att de glömt byta ett knutkors samt att det fanns mer grejer som hörde till bilen. Rullar in på morgonen idag, lämnar bilen till verkstadskillen och går sedan med en säljare för att få resten av grejerna. Får ännu en nyckel, har 3 totalt nu. Får även 3 st takräcken (borde det inte vara 2 eller 4?) Land Cruiser specifika också. Sen frågar hon mig om jag fick all dokumentation. - Jaa nog tror jag det, har en manual och lite info om stereon o alarmet i handskfacket. Då kommer hon med en 30 cm hög med böcker! En tjock repair manual, en manual enbart för motorn, en för body and chassi, en för all elektronik. Samt original specifikationen när gubben köpte bilen 1998. Helt otroligt måste jag säga! Ska fota högen så får ni se. Måste ringa och ge gubben en eloge över sin noggrannhet.
  4. 6 points
    Skratta inte... Detta är ett Toyota forum trots allt. Höll på att städa bland alla delar och grejer och så hittade jag denna fina ljusblåa lådan, både kulören och emblem är rätt Detta är en stickmaskin från 60-eller 70-talet, jag kan inget om dessa men det finns många fina mekanismer i lådan Rolig pryl helt enkelt. Anpassad mest för kvinnor men duger för män också... Pris? Några hundralappar kanske är den värd. Är ni intresserade så hör gärna av sig
  5. 5 points
    Nybliven ägare av en bj42, Ska försöka få till en rullande renovering under kommande år? Årtionde?Den är kexig i plåten i nederkant av alla dörrar, hjulhus vänster bak, hardtop skarv höger bak. Och någon tidigare har lagt på ett lager aluminiumplåt utanpå bakskärmarna, lite av en kinder överraskning väntar där. kortsiktigt skall hjulhusen bak fixas så medföljande säten kan monteras och registreras så. Under vintern skall samtliga dörrarna renoveras. Sen får vi se vad som behövs göras? Har en nyrenoverad turbo liggandes som hör hemma i min Hiace, nån som vet om den kan passa till en 3B? Tror jag det är! Har smygstartat med att sparka igång den mekaniska winchen, den kärvade överallt och drev dåligt tills jag smorde den. Då avtog driften helt, brytpinnen till drivaxeln saknades och friktionen i rosten drev winchen. Raggarlagade med en m 3 skruv för att få in Wiren på trumman igen så nu lirar det som nytt! bilder kommer!
  6. 5 points
    Som för alla småföretagare räcker inte tiden till! Men idag rullar min kompis pensionerade farsa till Finland med 08 färjan från Umeå för att hämta en vit bj42 med rost i plåten men schyst ram. skall maila om baksätet så fort jag vet att bilen står på släpet, svåraste hindret kvarstår! Vad säger jag till frun😳
  7. 5 points
    Hoppsan, då äger man en LC 90. Ni skulle inte tro mig vilket skick. Gått alla år, en 1999, i Norrbotten av en gubbe i säkert 70-års åldern nu. Full servicebok. Nyservad med kamremsbyte o olja+filter o annat smått o gott. SoV hjul, bra skick. Dubb på vinterdäcken. En liten rostblemma på bagage dörren men det är allt. Fick dessutom 8% rabatt ca 5000 kr.
  8. 5 points
    Blev en sen kväll men nu är OME på plats... Dagen började med ett enkelt konstaterande; utomhusarbete eftersom BJ40an tar hela garageytan. Väderprognosen var bra ända tills den visade sig vara fel, stundvis regn i massor .... men det blev ändå en mycket svettig dag, det var bökigare än jag hade trott att byta stötdämparna fram, jag var tvungen att demontera hela nederdelen av hjulupphängningen 👎.... Så nu blir det snabbt till att boka in en framvagnsinställning.... Bak gick det smidigare dock, men det tog lite extra tid eftersom domkraften började strula.... så det fick bli ett butiksbesök för att införskaffa en ny och högre pallbockar.. Känner dock att jag saknade en lyft och ett garage med större yta. Hur som helst nu är det klart så när som på att det saknades ett fäste på OME blandfjädrarna för att fästa Ljusreglingssensorn, så det får tillverkas ett imorgon. Jag han med att provmontera BJ40ans hjul för att få lite trevligare ”look”, å trevligare blev det, men vid provkörning så rubbade lite väl mycket så orginalhjulen är åter på för tillfället.
  9. 4 points
    Fick provmonterat luftburken och huvudcylindern i dag. Återigen har man tur, delarna fick plats men det var på det berömda ….
  10. 4 points
    Fick tag på en filterburk från en Saab 9-5, har börjat modifiera den. Återstår att se om den passar i Hiluxen som det är tänkt.
  11. 4 points
    Så var det då äntligen dags att lämna iväg bilen på lack🤗
  12. 4 points
  13. 4 points
    Hej! Köpte en Lc billigt av bror min som ägt den i 15år. Efter rostlagning bakre tvärbalk och ena momentstagsfäste i bakaxel så verkar rosten vara under kontroll slängde även dit Asfir alutankplåt för orginal plåten var totalt slut. Passade på blästra och lacka dragkroken när den ändå skulle ner pga rostlagningen. Nu vill jag gärna göra en moderat höjning av fjädring och tänka mig fetare hjul. Det ska vara mycket gummi dvs högre profil och 15tum fälg om det passar. 29500mil har den gått nu, när brorsan köpte den var det 10500mil på mätaren. Är väldigt nöjd med bränsleförbukningen som minst 1,05liter/mil och 1.4 under vintern i kylan. Kom med förslag om höjkitt och däck/fälg!
  14. 4 points
    Är det inte cruise control på dessa från fabrik? Verkar finnas en manual på en sådan... Överdrev kanske om 30 cm hög med böcker, men döm själva... Ska spendera kvällen här på hotellet o läsa lite!
  15. 4 points
    Medföljande husvagnsspeglar, antar att dom är one of a kind
  16. 4 points
    Arbetet med 80:an har legat lågt ett tag men nu är det dax att ta tag i saker o ting. Karossen har några ventilationshål i sig bakom bakhjulen som skall svetsas igen. Ramen skall borstas ren och målas så att den bättre matchar den nya kofångaren. Bakaxeln skall skrapas ren och få lite färg på sig . Det blir lite lättare att göra detta ståendes än att ligga på golvet under bilen. I samband med detta skall även alla bussningar bytas så även hjullager och bromsskivor. / Mecki
  17. 4 points
    For på en kvällstur för att ta en motionsrunda med hunden samt för att titta efter hjortron. Fiasko, inte ett bär och alla grusvägar jag hittade hade bommar. Så det blev en promenad i koppel för stackarn... Åkte förbi OKQ8 för att kolla lufttrycket i däcken, 2,2 o 2,3 bar! Högt tycker jag, tömde till 2,0 runt om. Vad kör ni andra med till vardags? 265/70/R16 däck. Tvättade även rutorna och läste lite om larmet och serviceboken. Såg att bilen gått i Göteborgstrakten nästan hela livet, trodde den gått här uppe. Pärsk. Men den är ändå i fint skick så... Ingen bil bild men en fin kvällsbild på en ivrig jakthund!
  18. 4 points
    Bilen är på plats i sweden, baksätena var bortskruvade men följde med. Dock inga bälten?? Skall det vara bälten på en bj42 bak? Isf behöver jag det
  19. 4 points
    Lite OT men jag fattar inte hur dom bilförsäljarna tänker...Packningar kostar i stort sett ingenting jämfört med vad lackeringsarbeten, ARB-bågen, terränghjul kan gå på. Eller dom bara hoppas att någon alltför optimistisk köpare nappar på
  20. 4 points
    Jag köpte min ifrån escape4x4. Som Mecki skriver funkar kopian bra men den behöver modifieras något för att fungera optimalt. På original versioner sitter det förstärkning innanför karossplåten vilket inte följer med i kina kopian. Montera plattor som Mecki föreslår. Jag satte en extra bult, så är det även på originalet. Svetsa fast den övre plattan i D stolpen. För att inte plåten ska flexa. Den nedre sitter stadigt pga karossens former. Gummihållaren på den överbakluckan finns det färdiga markerade hål för på insidan. Det saknades en gummi kloss till anläggning emot den nedre luckan, dvs vid låsningen. Blev mycket stadigare då jag monterade extra gummikloss. Förse gångjärnen med svarvade plast bussningar. Jag har 295/75R16 på min utan problem. Alt som jag skrev innan kolla efter beg. Från England. Se bara till att få med kaross delen i från D stolpen. Känner inte till någon verkstad i Sthlm området då jag gör allt själv med min LC, men kolla med verkstäder som sysslar med lastbilsservice. Det borde kunna ordna med service av framaxel osv. Jag har frågat Toyota i Kungens Kurva om service på äldre LC men de var inte intresserade. Lådsystem kan en lokal snickare snabbt slå ihop. Eller så skruvar du ihop ett själv. Så här har jg gjort, med plats för extra batteri, bord, lådor osv i lådsystemet.
  21. 4 points
    Jag kör en KZJ73 -94 Med 33:or går det ok att köra i 90km/h (gps mätt) utan problem. Blir lite surrigt över det, har för mig att den varvar ca 2400rpm vid 90. 2000rpm vid 80. Visst känns känns de solida axlarna och snäckstyrningen, det är ingen asfaltsraket. Sitter bilsteindämpare och OME fjädrar på min som ger riktig bra komfort. Mjuk och följsam men håller emot bra vid större ojämnheter och kurvor. Med lite lägre lufttryck i däcken flyter den fram på dåliga skogsvägar.
  22. 4 points
    Lägger in en teaser i hopp om att aset kommer hem imorron!
  23. 4 points
    Det var ett litet läckage från ett returrör. Gick att åtgärda utan större operation och kostnad.
  24. 4 points
    Joo! den har jag provat på 2 skotrar, 1 stuga och 1 mob båt med Vattenjet från -82. Båtköpet jämfördes med otrohet vad jag minns, men det gick över!
  25. 4 points
    Det har inte hänt så mycket i Solrosgaraget dom senaste fyra månaderna p.g.a. hälsan. Men nu är det dags att tända upp i garaget igen. En lackerare har varit och tittat på bilen så om två veckor åker den iväg på lack. Den kommer att lackas i en röd färg, frågan är bara i vilken nyans. Valet står mellan två av Toyotas röda kulörer, 3H7 eller 3L5. Smaken är ju som baken, men vilken färg skall jag välja, vad tycker ni? Färg code 3H7 Färg code 3L5
  26. 4 points
    Kan i alla fall bidra med lite inspiration Bilden tog jag på Buschtaxi träffen 2016
  27. 4 points
    Motor och axlar kan med rätt service och vård klar +60.000mil. Växellådan är jag osäker på vilken typ det är, om det är en R151f så har den vissa kända svagheter, googla och du kommer att få fram det du behöver veta. Om det är en H55F så är den lite "stubbig" att köra men betydligt starkare än R151f. Rost I ramen, framförallt i den bakre delen bör du kolla, ta med en liten hammare och knacka försiktigt (du behöver inte slå hårt), är ramen frisk så ska det låta klang, om det låter thumpf så är den troligen rejält rostig. I övrigt kan det vara rost i trösklar och hjulhus samt runt rutorna och i botten på dropplisten vid taket. Och dörrarna kan vara rostiga, kolla nedtill från insidan (öppning) även om det ser bra ut utifrån. Sen är det allt annat som är det samma som på alla bilar, ryker den vid kallstart, skicket på kylaren, är servicen skött mm mm. De mesta finns på nätet, delar kostar en slant som till alla Toyota men man behöver inte handla så ofta. Lycka till 👍
  28. 4 points
    Haha jo det är sant. Väldigt miljövänligt o köpa nytt. Jobbar inom gruvindustrin och brukar fråga miljömuppar vad deras nya telefoner består av. Utan råvaran från jorden kan de glömma en ny telefon... I mångas värld finns det bara en sida..
  29. 4 points
    Jag skulle gå på en 70 serie, finns en HZJ75 till salu i Västerås, kolla på blocket. Bättre än så blir det nog inte
  30. 4 points
    Jag kan inte annat än att hålla med... sen finns det en annan aspekt som alltid kommer upp.... miljövänlig... men det är ju också en intressant sak. Kolla utsläppen och resursåtgången för att tillverka en bil och inte minst ett batteri.... Jag har nöjet att varje sommar kunna avnjuta vår störste bilträff i Sverige, Summermeet. Jag var och kikade på finbilscruisingen för ca en månad sen, och i år hade dom en mycket bilkunnig herre som berättade om bilarna när dom passerade... å jag tror f.n han kunde allt om alla bilar i världshistorien..... Men innan cruisingen började så var någon representant från Västerås stad framme vid mikrofonen, hon sa att hon tyckte att det var en trevlig träff men att det kanske är bättre att man åtminstone till vardags i stället kunde köra en elhybrid..... Å jävlar vad hon blev sågad när kommentatorn tog upp att han körde en bil från 20 talet även till vardags och att han hade ägt den 30 år.... visst den drog dryga litern men om man jämförde råvarubesparingen och att det inte varit några ytterligare utsläpp från tillverkning, så var hans bil med mer än 100 års livslängd en betydligt mycket bättre miljöbil än hennes..... Lite offtopic kanske, men kul var det! Låt våra gamla slitvargar leva länge
  31. 4 points
    Jaha, medan "alla" andra låg på stranden,låg jag under bilen Fixade äntligen min nöd-glaskrossare, förra gången satt den uppe till södra Europa innan värmen(?) gjorde att dubbelhäftade tejpen släppte. Nu har vi använt den lite finare M3-varianten, så det enda som kommer att vara på samma ställe vid en olycka är glaskrossaren Monterad över bältet på B-stolpen Lagom ur vägen men ändå lättåtkomlig hoppas jag. Men ännu mer hoppas jag att jag slipper behöva använda den ... Sen var det dags att ta tag i ett av alla mina skäms-mösse projekt. Förra året när jag bytte fläktremmarna (det är dubbla) så insåg jag att jag inte hade spänt dem ordentligt. Det förträngdes och glömdes bort, så näst sista dagen på semestern bestämde sig bilen för att tjuta lite för att påminna mig Idag åtgärdades det. Med ramp och lagom hög bil så är det lätt att komma åt Hade inte plåtarna varit där och jag tydligen använt en stor nyckel när jag drog fast generatorn (som man spänner remmarna med), så hade detta varit ett väldigt snabbt och enkelt jobb. Med mig bakom verktygen och plåtar som är lite tunga så tog det 2 timmar plus ... Ganska gott om plats att komma åt är det. Nu är det bara lite oljebyte och ny inverter som saknas, sen är bilen redo för ännu en lång semester tur 👍
  32. 4 points
    Fint, tack. Ska testa imorgon mest troligt. Vill ladda upp batteriet ordentligt först. Alltså vilken rejäl pjäs det är till bil. Känns som en stridsvagn, väldigt brutal.
  33. 3 points
    Sent svar kanske men även jag har en KZJ73 från 95, höjd med OME dämpare och fjädrar, styrdämpare och 33” Cooper Discoverer STT Pro 12,5” breda. Till en början måste jag erkänna att den var något skräckinjagande att köra i motorvägshastigheter då den spårar en del, vilket var ovant först, men det beror snarare på de breda däcken i mitt fall. Jag upplevde inte alls samma spårkänslighet med vinterdäcken som är 31” och betydligt smalare. Komfortmässigt så klagar jag inte så ofta, varken jag, fru eller 3-åring. Möjligtvis att längre turer på 5-6h mellan Stockholm och Skåne i mer eller mindre ett sträck är lite dryga för ryggen. Det enda som är en nackdel i min mening är att det är lite jobbigt att prata mellan förarsäte och baksäte i högre hastigheter över 90-100. Det är egentligen den enda anledningen till att vi funderar på att sälja den. Jag brukar också ta det lite lugnare på 120 väg och ligga 10 km under hastigheten men vill man hänga med i 120 så går det, även att den varvar ganska högt då som Tjarnstrom skriver. 70-80 landsväg är den som bäst dock, förutom mindre vägar, traktorspår och terräng då Jag vet inte om det var till någon hjälp direkt men min upplevelse är att komfortmässigt inga problem men ljudnivån lite tråkig om man kör längre sträckor på motorväg och man inte kan sitta bredvid varandra i framsätet.
  34. 3 points
    Jag har inte haft bort bräddarna men jag har känt på skärmkanterna och dom känns riktigt bra. Syns det inte , finns det inte 🙄 / Mecki
  35. 3 points
    Har inget som kan passa, tyvärr. Antingen låg/bred eller smal/hög burk, samt några st rektangulära men dom är till bilar med mindre motorvolym. Men...Ett luftfilter behöver inte nödvändigtvis sitta i motorrummet, eller hur?
  36. 3 points
    Jag tog in min Bj40 från Finland, där var den registrerad som LB, men jag hävdade bestämt att den skulle gå som PB. För min del krävdes det intyg från ursprungslandet som visade att biltypen varit registrerad som personbil med passagerare. Det fick jag via finska Homologation manager på Toyota Finland. Sen var det klart . Min 40a är registrerad med 5 passagerare, jag har fällbara baksäten bak efter sidorna utan bälten, och framsäten med bälten. Ge inte upp allt går att lösa
  37. 3 points
    Hej. Jag har kommit över en Hilux från 1980 i sisådär skick. Den tutar och går men jag behöver lite delar, bla ett orginal flak. Jag har sett att det finns mycket reservdelar i USA till denna modellen så de får kanske blir en tur över dit för att leta prylar. Har någon här inne erfarenhet av att skeppa hem grejer därifrån? Det behövs ju inte en hel container men iallafall plats i en för flaket är longbed (220cm). Eller vet någon här inne ett annat land man kan leta reservdelar till dessa gamla bilar? Tacksam för svar!
  38. 3 points
    Här är en till från FB. En kille i Norge som gjuter upp delar i glasfiber.
  39. 3 points
    Grattis Då får du göra dig en garagetråd där vi kan få följa och njuta av ditt nyförvärv. / Mecki
  40. 3 points
    Ja alltså det smärtar att betala så pass mycket för en 20 år gammal bil. Med 34k mil på mätaren... Men, den är rostfri, jäkla fint skick, en ägare, körd i Norrbotten, ej offroad, så jag har oddsen med mig! 20k mil borde vi få ut av den i alla fall!
  41. 3 points
    Varsågod 👍 Det är nog inte fel att börja med att få den besiktigad för då kan man ju göra en rullande renovering, köra på sommaren och meka på vintern 😊 Inga problem, fråga på bara för kan inte jag svara så finns det andra som kan . / Mecki
  42. 3 points
    Jag kanske känner till en som är till salu, jag kan kika med ägaren som inte bor allt för långt från Rimbo
  43. 3 points
    Haha! För att göra en lång historia kort så är hon nog mest imponerad över att bilen går att starta och köra, ut ur garaget det okuperat en längre tid. 😉
  44. 3 points
    Jo har en parkeringsplats med motorvärmaruttag så det är toppen till vintern. Men tror att batteriet blev urladdat hos bilhandlaren, de har haft bilen sen april, och säkert bara stått sen dess nästan. 4 år gammalt och gick inte att rädda helt enkelt. Speciellt när den laddades ur fast den var bortkopplad från bilen. Bilen går bra nu med nytt batteri så.
  45. 3 points
    Hallå Bisse. Helt rätt väg! Jag har själv haft en 100 diesel innan men köpte nyligen en 120 V6. Mycket nöjd med bilen och motorn hittills. Drar litern på landsväg, 1.15 på motorväg och i stan kan man välja förbrukning med högerfoten. Jag är ingen 120-expert (ännu iallafall) men här kommer några saker: - Kolla vätskor. Färg på kylarvätska. Nivåer ok? Bra första koll. - Kolla rost såklart runt baklucka, trösklar osv. Hur ser ramen ut? AC:ns kondens töms precis ovanför ramen, på höger sida precis vid torpedväggen. Kolla hur ramen ser ut där. - Tändningen från fabrik har en svaghet vilket gör att bilen inte kan starta om felet uppkommer. Måste bärgas till verkstad och bytas för 8000:- har jag för mig. Kolla om tändningen är bytt! - Automatlådans spakställ har en sprint o fjäder som kan gå sönder vilket gör att växlarnas läge inte känns distinkta. De kan också låsa sig i ett läge. Enkelt att fixa men störigt. - Bromsskivor kan slå sig. När är de senast bytta? - Har bilen TEMS (aktiva dämpare bak)? Min har inte det men jag har förstått att det är ett sorgebarn. Om bilen har dragkrok så kan man ju kolla extra noggrannt dämpare och fjädrar bak. Många hästkärror kopplas på Cruisers i detta land... Gör ju också att lådan får jobba hårdare. Värt att kolla automatlådeoljan. Fram till typ 2005 var det 4-stegad men sen kom en 5-stegad som jag har för mig är fill-for-life. Oavsett vilket är fräsch olja i lådan alltid en bra garanti om man tänkt köra bilen länge. - Jag har läst på US forum att motorkuddar kan ge sig vilket visar sig i form av vibrationer ca 100-115km/h. Hoppas du hittar en bil och keep us posted!
  46. 3 points
    Batteriet kan vara dåligt. Mät på batterier medans frugan vrider på tändningsnyckeln så får du se hur mycket batteriet droppar under belastning . Grattis till en fin bil . / Mecki
  47. 3 points
    Skriver kontrakt...
  48. 2 points
    Här en kille i England som har mycket delar. Bild från FB. /Thomas
  49. 2 points
    Jag har ett sånt eftermarknadsfäste på min 80:a och har kört med ett 35" hjul bakpå i ca 10 000 mil. Det man får göra är att smida till ett par brickor av 3mm plåt som är lika stora som fästena och lägga på insidan av karossen som förstärkning och då har jag inte märkt några problem. Det som var dåligt var gångjärnen på reservhjulsgrinden, dom glappade upp sig relativt fort så man var tvungen att lyfta lite i hjulet när man skulle stänga den men det skall åtgärdas nu med att svarva några nya bussningar. / Mecki
  50. 2 points
    Klart du ska ha en kran Fredrik, stenhårt ju! Blandade bilder nedan. Polarn köpte automatlåda till sin 60a och fick med en kaross. Båtar som byggs och renoveras, den mörkgråa max2 an är till salu. Sitter Yanmar 6LP på 300hk i den, Toyota motor i grunden. Sista bilderna från nuvarande semester i Varberg med kitesurf och vindsurf
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.