Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/03/20 in all areas

  1. 8 points
    Då har äntligen renoveringen börjat i Skånes minsta garage. Tyvärr hade jag igen kamera när jag började men här är iallafall lite bilder på demonteringen.
  2. 8 points
    Jo den blev fin, nästan för fin. Efter en välbehövlig tvätt för att få bort allt garagedam så ser den ut så här.
  3. 6 points
  4. 6 points
    Idag på förmiddagen kom lite delar till 4runnern, slav och huvudcylinder till kopplingen. På huvudcylindern angavs att den är avsedd för högerstyrd bil. Mysko, den passade utan problem.
  5. 6 points
    En helt vanlig fredag kväll i Solrosgaraget, kanske inte men underbart när goa kompisar kommer och överraskar i Solrosgaraget Men säg den glädje som varar. Såg en liten pöl på garagegolvet i dag, kan det vara något sedan festligheten i går kväll? En snabb inspektion under bilen, tjugo mil har jag kört med 4runner och nu är det dags för reparation. Inget allvarligt, slavcylindern till kopplingen som läcker
  6. 6 points
    Det blev en bra start på denna dag, bilen blev med beröm godkänd. Nästan 45 minuter tillbringades hos bilprovningen, dom hade lite att göra och var pratglada. StefanT tittade in till bilprovningen och förevigade en glad 4runner ägare.
  7. 5 points
    Sonen kom hem i går kväll efter en långtur med 4runnern. Man är ju nyfiken och frågar om allt har gått bra, jodå det hade gått bra. Men…… det är något som läcker under bilen fick jag höra. LÄCKER ,har du kollat vad som läcker? Nää, det kommer från en slang under bilen, ingen aning om vad det är, fick jag till svar. Så det var bara att ta med sig en lampa och gå ut och kolla under bilen, jodå där droppade det. Mysko det droppade från en kabelgenomföring, smakade och luktade på vätskan. Nog sjutton luktade det kaffe, jo det var kaffe. Vi skrattade gott både jag och sonen, han tyckte att kaffet hade tagit slut fort under dagen. Termosen hade legat under det uppfällda baksätet och åkt omkring. Har köpt på mig en kardan med dubbelknut som kommer från en LC90, en biffig dubbelknut som klarar 30gr. Det är främre dubbelknuten på Hiluxen har börjat glappa i mittdelen, så den skall bytas.
  8. 5 points
    Finns inte så många genvägar när man har det så lättåtkomligt, bara ny plåt. Man ska ha metall av samma tjocklek och motsvarande kvalité som befintlig om det är möjligt. Man får räkna att det blir inte samma flexibilitet på en svetsad ram men allra viktigast att det blir ny och frisk plåt vid t ex infästningar.
  9. 4 points
    Gjorde en draglåda som även funkar som bord och ger möjlighet till ytterligare två sovplatser. (förutom taktältet) Sovurymmet blir 126cm brett och 208cm långt. vilket rymmer två stycken självuppblåsande liggunderlag. (skymtas till vänster nedersta bilden) Det sitter ytterligare en svängarm i reservhjulsvängen för att stöda det underifrån. Skall fixa mörka, tjocka IKEA draperier för insynskydd/mörkerläggning,etc som också fungerar som dusch draperier. Dom monteras under stora/bakre. luckan. Och funkar det inte så har man virke att elda med istället
  10. 4 points
    Monterade solduschen idag. Det fanns redan gängade M8 skruvhål på sidan. Så jag fixade två fästen i plåt. Nu behövs bara draperi (under bakre luckan) och slangstump för att kunna duscha. utan el och gasol. Hittade även på biltema något som kallas sjösäck. Passade bra som sopsäck. som kan hänga där hela tiden och tvättas ur vid behov. Tycker inte vanliga matkassar funkar speciellt bra, går hål på och funkar inte att ha utanför bilen.
  11. 4 points
    Bladfjäderfästena kan du handla här bla. https://www.4x4extreme.be/suspension-arriere-toyota-bj40-bj42-bj43-bj45-bj46-fj40-fj43-fj45-hj47-kit-de-support-arriere-droit-et-gauche-de-lame-arriere-pour.html / Mecki
  12. 4 points
    förstärkningstag och låsning monterad.
  13. 4 points
    Nu har jag monterat breddarna (hittade nya orginal på ebay) på vänster sidan. Tog bort orginal plastclips med viss möde och ersatte med plåtclips + skruv (från bilema) i orignalhålen. Bilen fick lite tuffare look och kanske det sprutar lite mindre lera på sidorna... Färgen skiljer en smula. Breddarna är hörapparatsbeige Syns inte om bilen är skitigt. Jag skall fundera om jag skall lacka med samma färg som fronten eller kanske svart eller bara låta det vara som det är.
  14. 4 points
    Det fick bli en tankarmatur till en LC90 diesel, hyfsat lik 4runners armatur. Efter lite böjande och kapande så blev det riktigt bra. Rengöring och lite underredsmassa gjorde susen. Under tiden jag väntade på tankarmaturen så fick jag monterat side stepen. Av dom gamla konsolerna fanns knappt något kvar så även här kom delar från en LC90 till användning. Nu blir det en sväng till garaget för att montera tillbaka tanken och nästa vecka är det dags för besiktning.
  15. 3 points
    Haft lite service på cruisern i helgen så bara vänta in någon körning.
  16. 3 points
    Samt denna beg. Bilen gick som den skulle när jag bytte ut den. Hör av dig om du vill prova den.
  17. 3 points
    Jonas det finns en bättre beskrivning i Garaget JAKs LC90 med bilder när jag byggde om min LC 150 det är samma konstruktion.
  18. 3 points
    Jag lackade alla skärmbreddarna svarta med biltema fälgfärg. Har bara monterat dom bakre ännu. lite trixigare framtill. Sedan har jag kopplat in elen till el för xenon och ledbar. Xenonen drog 16A. Strömförbrukningen i ledbar'en skall jag mäta ikväll. Någon som vet effekten på generator ?
  19. 3 points
  20. 3 points
    Här kan du få hjälp med att plana topparna om det behövs https://www.mmr.se/
  21. 3 points
    Dom rullar fortfarande 😀
  22. 3 points
    Hej på er och tack för svar... Ja, det blir att byta packning och lämna in topparna på planing. Får hålla tummarna att inga andra fel hittas under operationen. Och Old school verkstad har jag som tur är! Jag återkommer framöver med resultet... AlltGott/Peter
  23. 3 points
    Tror absolut inte att du behöver byta motor. Byt topplockspackning och kolla att topparna är plana. Är de inte det får man lämna in topparna för planfräsning. Ingen avancerad operation. Den stora utmaningen blir nog att hitta en verkstad som är tillräckligt old school för att göra sånt här. De flesta verkstäder kan numera bara läsa felkoder och montera nya reservdelar...
  24. 2 points
  25. 2 points
    Tack igen! Nu skall den bara njutas av😁
  26. 2 points
    Det bästa är nog att genom Vin nr söka reda på rätt art nr. På 120:in brukar det sitta en dekal vid b-stolpen har jag för mig. Sen går det att söka delar via vin nr på tex partsouq.com
  27. 2 points
    Tack @Mecki så mycket lättare det blev att hitta dom med din hjälp!
  28. 2 points
    De bitarna som sitter bak på ramen till bladfjäder fästena finns att köpa nya om man vill ha det som original. Som de såg ut nu så hade de inte många former rätt
  29. 2 points
    Har byggt ett modifierat takräcke. Utgick från tre olika. Skulle gärna få det ännu lägre. Men jag börjar så här. blev stadigt. Sedan är swing-out hållaren för reservdäcket påbörjat. axeln går genom stötfångaren ner till påbackningsbalken där den är skruvad. blev stabilt. Däcket vilar på stötfångaren när det är infällt. blir flera förstärkningstag när jag är klar med designen. Sedan kommer min gamla soldusch hamna på taket tror jag. Då har man tillgång till diskvatten när man lagar mat.
  30. 2 points
    Bygg nytt men ta bort det gamla och gör en seriös skarv, tex fishplate. https://beginnerweldingguide.com/top-5-questions-asked-about-welding-on-a-vehicle-frame/
  31. 2 points
    Ute på nya vägar och ”so far so good” , lådsystem och belysning funkar som tänkt. taktält och dess vikt känns inte nämn värt 👍
  32. 2 points
    Fantastiskt - tackar JAK! Om man skulle vilja köpa ett par backar (utan att köpa hela handbromssatsen) - någon koll på var man bör leta eller vad man kan söka på? Är ingen självsäker svetsare... Tycker även denna video ger bra förklaring av processen steg för steg:
  33. 2 points
    Det är ju inte någon raket med originalhjul dessa bilar, och när man sedan monterar stora hjul så dör de helt.. Höjning eller ej har inget med saken att göra.. Har du bytt dieselfilter och kolla även silen som sitter i pumpen där soppan går in.. Har varit med om att det har varit så fullt med skit där att man inte förstod hur bilen ens kunde gå. Hjälper ingen av dessa saker så kan du testa med att ställa på pumpen lite mer soppa.
  34. 2 points
    In är det ju på Lj70in iaf, skruva tills du hör att tomgången ökar till typ 1500 så får du sänka den på gasviren har ja för mej.
  35. 2 points
    Sorry Micky, dig missade jag. Du har ju levererat många delar till Solrosgaraget.
  36. 2 points
    Ja att rengöra filtret är ju alltid bra o enkelt kolla även efter sprickor på filtret samt på slangarna. Skölj ordentligt med bromsrengöring, när filtret är bortkopplat. Det kan ju vara så att det är fel på själva sensorn också men att börja med filtret är rätt väg. Lycka till!
  37. 2 points
    Det var inte så att koden var P0069 i så fall. Utan var säker skulle det kunna vara MAP sensorn eller igensatt mappfilter dessa filter har även en tendens att spricka kolla även gummislangarna. Här hittar du en bild på filtret ser lika dant ut på 150an Obs! Bara en ide från en glad amatör
  38. 2 points
    Plåtdetaljer. https://citroa.com/toyota-land-cruiser/
  39. 2 points
    Om den skall säljas någon gång i framtiden då är det nog kryptovaluta som gäller
  40. 2 points
    Kanske bra med tlf.0736145206
  41. 2 points
    Detta visste vi ju iofs redan men det är alltid roligt när det kommer på pränt 😋 https://www.caradvice.com.au/831414/toyota-landcruiser-most-likely-to-reach-300000kms/ Nästa steg blir väl att börja räkna på hur många gånger man passerar 300.000 km 😉 Det hade varit väldigt intressant om någon kunde räkna på miljöpåverkan under hela bilens livstid, dvs allt från tillverkning tills den dag den skrotas/återvinns. / Mecki
  42. 1 point
    Tack! Den är helt klart godkänd. Inget rost men en hel del torra spruckna bussningar och lister. Har troligtvis stått en hel del i värmen. Ursprunget är Tenerife, sedan Sevilla och slutligen Marbella. Lite kärlek så blir det bra. Motor, turbo, växellåda, diffar och transfer funkar fint. De manuella diffarna fick jag testa lite igår. Grym bil för terräng! Nu skall jag försöka få fram lite orginal på den. Kromad stötfångare fram/bak. Kanske lyfta något och bredda hjulen och stegra upp med 33". Idag byter jag framvagnens bussningar👍🏻
  43. 1 point
    Mer bilder på insta under @allsweden
  44. 1 point
    Hade den lampan inte funnits så hade den inte lyst heller https://forum.ih8mud.com/threads/80-t-belt-light-staying-on.107070/
  45. 1 point
    T-Belt lampan tänds automatiskt var 10 tusen mil . Så har du nyliget bytt remmen är det bara att nollställa lampan . / Mecki
  46. 1 point
    Hej jag tror det är ET-0 på 105:ans originalfälgar
  47. 1 point
    Jag var halvt medveten om att det var så när jag köpte den, tyvärr var jag för inriktad på att köpa den så jag tog på skygglapparna. Men jag har avrått alla jag har hört vara på väg att köpa någon bil där.
  48. 1 point
    Jag har handlat en del hos Euro4x4parts, kolla med @micky.cat så fixar han massor med rabatt till dig 👍😁
  49. 1 point
    Jag siktar på 2020 ? Detta året har blivit ett mellanår, "all work and no play" Men har försökt följa arrangemanget på diverse sociala medier och det såg riktigt trevligt ut. Förhoppningsvis ser 80:an åter dagens ljus till våren redo som familjens nya overlandfordon ? / Mecki
  50. 1 point
    Hej, allesammans! Det var ett tag sedan jag tog hem bilen från Spanien. Har fått slicka mina sår ordentligt efter detta köp. Borde vara så pass erfaren efter alla bil affärer jag gjort under alla år i sverige samt utomlands. Skulle såklart tittat på bilen själv på plats och inte låtit folk som inte förstår sig på hur en bil skall se ut och uppföra sig. Nästa gång så vet jag :-).Bilen i sig är rostfri vilket är det som är viktigast för mig. Men sedan är jag lite imponerad över att typ allting är trasigt mer eller mindre. Vet inte hur man kan laga allting med små plåtskruvar och lim. Mina döttrar hade kunnat göra allt 10ggr bättre än vad klåparen gjort med bilen. Resan upp till Sverige gick utan missöden och den drog 1dl olja på 340mil vilket måste vara ok enligt mitt tycke. Precis hemma så rasade hjullager och den "nyservade" dieselpumpen. Har beställt en diger lista från Micky och lämnat in pumpen + turbon på renovering samt kardanaxel/bak. En vänlig själ här på forumet (Eric) förser mig med lite överblivet (stolar/matta) så att jag kan få ihop inredningen på något sätt :-). Får ta allt eftersom. Nu blev det som vanligt dvs att man köper ett objekt lite för dyrt för att sedan åtgärda det hela och ta den kostnaden istället för att köpa en dyr och "klar" bil. Har accepterat detta nu så det är bara att kavla upp armarna och ta vid det hela i omgångar. hjullager, kors, styrleder, stötdämpare, fjädrar, bussningar, packningar + en hel del andra delar på väg hem från Frankrike. Fick precis ett samtal från pump renoveraren som efterlyser ifall det finns någon på detta forum som sitter på en pump i bra eller dåligt skick eftersom jag behöver delar som är svåra att få tag i och har lång leveranstid. Det är en pump till en 12ventilare årsmodell -94 Haft mycket på jobbet och därför inte uppdaterat det som hänt efter resan upp till Sverige. Måste annars säga att den är ortoligt skön att köra trots nedsutten förarstol. Körde i snitt 85mil per dag i fyra dagar och hade inte det minsta ont i kroppen vilket är omöjligt med min 150:a. Förbrukningen stannade uppmätt med gps på 1.1 liter och då pendlade det mellan 100-110km/h vilket får anses som klart ok. Min dotter klagade inte en enda gång så det var bra betyg. Kommer att börja ta lite foton allt eftersom så att ni kan följa resan från sliten till fin bil igen! Mvh, Kristian
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.