Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/12/19 in all areas

  1. 7 points
    Max Trax är säkert bra grejer men en hemsnickrad aluminiumramp fungerar kanon vid skogskörning. Har aldrig haft något bra ställe på bilen att förvara rampen på, så den har mestadels stått kvar i garaget. Men nu har den fått sin plats på bilen.
  2. 7 points
    Förra vintern fick luxen stå utomhus och det blir nog likadant denna vinter, men jag täcker inte sätta mig i kall bil när man skall iväg denna vinter. Så idag fick jag monterat motorvärmare med kupéuttag.
  3. 6 points
    Morgonpyssel i mörkret! 07.00 och ut i mörkret med nya generatorn i hand. I pannlampans sken så gick bytet smärtfritt förutom snålblåst och -10 grader.. Efter 20år och 30000mil så var gamla generatorn slut. En original bytes generator från Toyota i Finland så kostade inköpet 294euro inkl stomme. Nu jäklar laddar det på riktigt! Ha de!
  4. 6 points
    Imorgon kl09:00 lastas den i Alicante nu får jag hålla tummarna, här är ett litet videoklipp som jag typ har gjort affären på 😂😱😬 Filmsnutt
  5. 5 points
    Med hjälp av ett plattjärnsfäste, rundstång och lite tejp hamnade det nya fästet på exakt samma ställe som orginalet 👍 / Mecki
  6. 4 points
    Jag tänkte att det skulle ta dubbelt så lång tid innan dom skulle rosta bort 😊👍 / Mecki
  7. 4 points
    Hade en HDJ80 för några år sedan med 52000 mil på mätaren. Renoverade framaxeln, bytte läckande vattenpump, kamrem samt en tröskel som var rostig, sedan var det bara tuta och köra. Sålde bilen efter ett tag, tror att den är uppe i 60000 i nuläget. Motor går som en klocka, växellåda (automat) likaså. Generellt sett så håller automatlådor på dessa längre än manuella. Vet att nuvarande ägaren har hunnit med en del långresor utan några som helst bekymmer. I mina ögon så var 80-serien den sista Landcruiser av "gammalt virke", en bil som var byggd för att hålla och som man kunde reparera själv.
  8. 4 points
    Främre kofångaren ser riktigt bra ut när den är hopmonterad. Har fått tag några delar till den bakre kofångaren, saknar vänster hörn och plasten som ligger ovanpå. Har någon delar som jag saknar så får ni gärna höra av er.
  9. 3 points
    Hej! Jag har också en 3,4 V6 -00 med automat och ligger även jag uppe och omkring den förbrukning du beskriver. Med kortare sträckor ca 0,5 till 2 mil per start och en del terräng, så har jag mätt till ca 1,5 - 1,7 l/mil. Efter kontroll av hastighetsmätaren mot gps, så visar den ca 10 km/h för lite och det borde väl betyda att det blir motsvarande för lite på trippen? När jag ökade körd sträcka med ca tio procent, så blev förbrukningen lite bättre, alltså ca 1,5 l, men skulle jag köra längre och ingen terräng, så kommer den ju att sjunka lite. Jag tänker så, att LC90 är ju en väldigt potent bil och i förhållande till vad den klarar, så tycker jag inte att förbrukningen blir så viktig. Sen är det ju knappt nån värdeminskning, lite som en traktor, ett par tusen mil spelar inte så stor roll på värdet om man vårdar bilen. Jag hade en ny xc70 förut med en värdeminskning på ca 25-30 kr /mil, jag får mycke soppa till LC för den pengen. Sen får man tänka på känslan med LC, den är också värd en slant. 🙂 ( Har även en bränslesnål bil för långresor)
  10. 3 points
    Som den skulle levererats från fabrik Ove 👍. Mycket snygg!
  11. 3 points
    God morgon! har nu fått provat 200`an i lite ❄️, märks att det är en tung liten sak ☺️ men med låst mittdiff grejar den allt!
  12. 2 points
    Typ så här brukar jag göra. När man ändå river allt är det lika bra att byta alla lager och tätningar! Skulle inte byta delar bara för att byta men inspektera och se över följande: Kolla så king pin lager inte är slitna ev byta, se till att det är rätt shims osv. Viktigt att CV/axeln ligger centrerat i packboxen. kolla anläggningsytan för packbox på inneraxel. Kolla lagerbanorna på spindeln. Inre bronze bush ev uppdatera till nållager. Har du ABS är detta superviktigt. Kolla CV, glöm inte de yttre splinesen. Om den klickar är det dax med går att flippa höger och vänster å köra bra länge till. Kolla splinesen på yttre flange.
  13. 2 points
    Tack för input grabbar 👍 Val av färg är ännu inte bestämmt men det lutar nog åt att köra med slät svart Hammarlack och att sen spruta Lanolin över alltihop. / Mecki
  14. 2 points
    Hejsan! Om du önskar det kan du skriva direkte till min epost micky@euro4x4parts.com , och så skall jag pröva å hjälpa dig med det flesta du behöver. Vänligen send VIN : )
  15. 2 points
    Hej. Prova den här https://cardiagn.com/toyota-land-cruiser-fj80-hzj80-hdj80-repair-manual-chassis-body/ Eller Googla " HDJ80 workshop manual download pdf " / Mecki
  16. 2 points
    Glapp i axlarna är helt normalt, lite mer i framaxeln än i bakaxeln pga alla förbindelser och splines. Fördelningslåda ser at att vara reparerad av någon anledning, röd silikon syns vid flänsarna.
  17. 2 points
    Ser bra ut Chrille med C 👍. Den kommer nog att vara till din belåtenhet. Mvh, Kristian
  18. 2 points
    Finns en hel del skrivet om detta fenomen, här ett exempel https://www.newhilux.net/phpbb/viewtopic.php?f=12&t=15032 /Thomas
  19. 2 points
    Allra säkrast är att mäta däcken i millimeter Finns också en intressant dimension 255/85 R16 som motsvarar nästan 33" och kränger inte lika mycket i kurvorna som de smala däcken..
  20. 2 points
    Fick precis bytt kontrollenheten till min Eberspächer 5kw efter 10 års trogen tjänst. Efter 20-25 minuter så är det riktigt varmt å gött i kupén. Jag måste ställa önskat fläktläge och styrka innan jag slår av tändningen. Noterade att även stolvärmen går igång när Ebern vaknar så här går det batteri så skjortan står. Men en go och varm bil på morgonen gör det ju lite enklare att ta sig till gruvan - Snövit går som DD om dagen då The Mighty Yaris tyvärr har gått hädan .
  21. 1 point
    Kan meddela att de går att köpa en 6x6 för ca 100.000€ Med ABS bromsar och går att regga inom EU. Bara att shoppa...
  22. 1 point
    Del 4 https://youtu.be/J0lEtUfLDFk
  23. 1 point
    Dunlop SP LT60-6 215/65R16 C M+S snöflinga. 2 stycken Denna modell och dimension på däck satt på vid leverans av bilen när den var ny! Priside’, som en omplaceringshund; hemmet viktigare än pengarna! Finns i Osby / Hansa 070-5321000
  24. 1 point
    Här är ett alternativ och till ett vettigt pris. http://anabint.se/Produkter_Bildelar_Motorvarmare.html
  25. 1 point
    Hejsan Nyss nybliven ägare av en LC 150. Hade en LC 120 tidigare, men en MB mellan dessa. Så nu känner jag att jag kommit "hem" igen. Till saken. Har idag ingen värmare alls, men behöver då jag bor i Sundsvall. Jag tog kontakt med Webastocenter i Bromma för att kolla pris och möjligheter. Såg då att om man har en hjälpvärmare så kunde man nyttja den och att de kopplar in något fiffigt för att få varm bil. Så frågan är om det är någon som låtit göra det, eller vet om det över huvud taget går? Webastocenter var själv frågande ska jag tillägga. https://www.webastocenter.se/userfiles/files/Prislista_20191001_länkad.pdf Hittade annars en lite kraftigare slangvärmare som skulle kunna vara en kandidat. Dock inte Defa eller Calix, men en som använder sig av Defas kontakter. https://www.tt-thermo.se/ Mvh // Mats
  26. 1 point
    Då luktar det yllekofta och håller göööörlänge änna .
  27. 1 point
    LC90 3,4L 2001 Toyota Mölndal 2104kr.
  28. 1 point
    Det finns flera olika system och olika produkter, antar att det du använde var enkomponents alkydoljebaserade färger och därför blev rostskyddet inte det optimala. Ett bättre allternativ är https://www.introteknik.se/sv/verksamhetsomraden/rostskydd/isotrol-masterseal/ , frågan är bara om just dessa produkter finns i mindre emballage än 10 l.
  29. 1 point
    Målade LC ram med isotrol grund och isoguard. Efter två vintrar på saltvägar kom rosten tillbaka. Inte helt övertygad att det är bästa färger för ändamålet.
  30. 1 point
    Nu står den i garaget dax för en ursprungskontroll och registreringsbesiktning sen behövs det handlas delar, körde en liten sväng på industriområdet, växellådan känns bra, inget klapp i styrningen. men däremot ett ganska bra glapp mellan motorbroms och gaspådrag, normalt eller mer än det skall vara vet jag inte då detta är den första HDJ80 jag kört. har inte krupit runt hela bilen med lupp men verkar faktiskt 100% rostfri, det var ett pluss, lite repor och någon buckla fanns men inget katastrof. var köper jag nu delar? Det behövs bussningar Knutkors? är det här det sitter mest av spelet när man motorbromsar, gasar? hjullager, glappa en del 1 vänster sidospegel, Bullbar Takräcke, Snorkel, Rocksliders, Lådsystem. Blinkersglas bak. Taktält, någon rekommendation? https://profftelt.no/produkt/profftelt-xtreme-140-skycamp-4season-nyhet/ följande sidor har jag hittat www.Escape4x4.eu tjeckisk firma Millners off road Euro4x4parts.com www.roughtrax4x4.com http://japan-parts.eu/ https://partsouq.com/ Finns det några mer eller kan jag hitta typ allt jag behöver med ovan nämnda firmor? finns det någon verkstad på västkusten helst Varberg som är bättre än andra på dessa bilar, tid är min enda fiende, jag har en familj som redan klagar att jag spenderar för mycket tid på hobbys så jag kommer behöva hjälp med detta projekt. MVH/Krille
  31. 1 point
    Kan vara gummitätningen mellan flak å kåpa som är söndergnagd. De flesta kåpor brukar vilja röra sig lite grand. Lossa på alla skruvförband till kåpan å lyft upp den lite och dit med någon ny gummilist. Behöver den bara justeras tillbaka brukar det gå att göra för hand.
  32. 1 point
    Bullbar och bakre stötfångare hittar du hos fabryka4x4.pl frakten är betydligt billigare än från Australien. Och kvaliteten är helt ok.
  33. 1 point
    Har köpt från dessa; onlineautoparts.com.au - slitdelar, bromsslangar etc amayama.com - originaldelar accessoires4x4.ch - bakre kofångare med reservhjulshållare från powerful4x4.com.au Finns en riktigt bra app För iPhone/iPad för att hitta reservdelsnummer och prisexempel från några onlineshoppar: https://apps.apple.com/se/app/fan-club-car-t0y0ta-parts-chat/id987582396?l=en /Patrik
  34. 1 point
    Gick just över 35,000 mil!!
  35. 1 point
    Just den du visar bild på är nog den mest kinesiska av kinesiska produkter på nätet. En riktig plug and pray enhet. Finns mycket att läsa om den på nätet, bla på det norska systerforumet. Om man får riktiga kablar, har lite tur och gillar att pilla med bilstereo/ bilelektronik så är det nog en okej lösning - IMO. https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=39&t=25603&hilit=Graviton
  36. 1 point
    Kompletterar med lite mer prylar Bromsskivor till 100-serien (ej 105), "slotted and drilled". Fick fel skivor levererade och firman som sålde vägrar att byta/ta tillbaka så därför vill jag sälja. Har varit provmonterade men aldrig körda. Nypris 2550sek, säljes för 2000sek. Låsbrickor för navmutter, passar flera LC, ingick i ett lagerkit men min bil har annan låsning. 10sek för båda kan det väl vara värt?? Begagnad utgående axel ur växellådan till R151f, detta är en svag punkt på den typen av låda och det finns förstärkt att köpa. Denna är hel och användbar. Någon som villhöver en I reserv?? 200sek eller bud. Prylarna finns för avhämtning i Lund, Skåne.
  37. 1 point
    Är det bara den storleken som gäller? Det finns motsvarande 7.50 R16, t ex https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=skxvqW7pJUn5Lwfv.121.783955614&Breite=7.50&Felge=16&ranzahl=4&Ang_pro_Seite=10&weiter=50&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=G-C-76-3&details=Ordern&typ=D-G-0176 eller https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=skxvqW7pJUn5Lwfv.121.783955614&Breite=7.50&Felge=16&ranzahl=4&Ang_pro_Seite=10&weiter=60&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-369851 Förr fanns det även BF Goodrich Trac Edge och Michelin XZL i den storleken men dom verkar också vara svåra att få tag i nuförtiden.
  38. 1 point
    Tror att Bridgestone har den storleken, kolla med deras svenska representant https://www.bridgestone.se/ om dom kan ta hem.
  39. 1 point
    Jodå, fick trevligt och bra svar av verkstaden (Bromma). De tycker det låter som något inte är korrekt och de tittar/fixar det gärna kostnadsfritt. Bra! Dock bor jag ju i Gbg och Bromma ligger långt bort... särskilt om man skall köra dit med KM3'or 😕 Får se när jag kan ordna det
  40. 1 point
    Jag börjar bli gammal och bekväm Valdas, att ligga och meka bil ute på kalla marken känns inte så lockande längre 🤣 / Mecki
  41. 1 point
    Besiktigat igår, blankt papper! Skönt att se när man nyss köpt en beg bil.
  42. 1 point
    Vid en sådan grundlig renovering så har du väl massor av renoveringsbilder att visa oss🙄
  43. 1 point
    Wow vilken kärra, var fick du tag på den?
  44. 1 point
    Stack iväg på förmiddagen för att köpa grundfärg till kofångaren men det sprack, hade missat att det var en röd lördag, butiken var stängd. Fick spacklat och slipat färdigt iaf. Men en butik var öppen, det var Jula. Stack in och köpte deras H4 led, och som grädde på moset så hade dom 20% rabatt för medlemmar idag. Lamporna är på plats och det blev skillnad på ljus. Månljus till vänster, kritvitt till höger.
  45. 1 point
    Lite OT men jag fattar inte hur dom bilförsäljarna tänker...Packningar kostar i stort sett ingenting jämfört med vad lackeringsarbeten, ARB-bågen, terränghjul kan gå på. Eller dom bara hoppas att någon alltför optimistisk köpare nappar på
  46. 1 point
  47. 1 point
    Ja, det varvar ju ganska så bra men då orkar den ju å andra sidan lite mer i motlut. Har du vägarna förbi Göteborg kan du få låna mina hjul och prova hur det går på din bil. Som du ser sticker dom inte utanför skärmarna. Och dom fyller bra i hjulhusen. / Mecki
  48. 1 point
    Kolla https://partsouq.com/en/catalog/toyota. Menar ett par gubbar har hittat ny inmat i sina stolar där. Det yttre kan kanske någon annan svara på. Partsouq har bra priser på slit/ reservdelar generellt.
  49. 1 point
    Hej och välkommen hit . Helt rätt, klart du skall skaffa en 40-serie . Det stämmer att Finland har ett större utbud på dessa bilar än vad vi har här i Sverige. Här kommer mina synpunkter och åsikter Köp en diesel, dom är ändå skattebefriade nu och dom är inte så törstiga som bensinarna. 3B-motorn är på 3,4liter och fungerar att turbokonvertera , B-motorn är på 3,0 liter och är tydligen inte så lämplig att montera turbo på. Kan du få tag i en 83:a eller en 84:a så får du skivbromsat fram, styrservo och 5-växlad låda. Finns det bara äldre årgångar till salu så går ju dessa saker att åtgärda i efterhand, framaxlar med skivor kommer ut till försäljning lite då och då , det funkar fint att sätta dit ett styrservo från en 60-serie om man vill och vill du köra med 35"s däck utan att turbokonvertera så är den 4-växlade lådan OK. Dom rostar ju ganska så friskt, så kan du få tag i ett så rostfritt exemplar som möjligt så sparar du ju en massa arbete, men har rostmasken varit framme och knaprat i sig stora delar av karossen finns det "gott" om ekonomiplåt att köpa i bla. Tyskland http://s354283439.e-shop.info/shop/category_49/Blech.html?sessid=3bAMpjy7gIaThMafL6U7AaOACGFusInROn7G3F8kdeqMAbZnwUj6VjNRahHLhc6h&shop_param=cid%3D%26 Det är inte några större problem med att få tag i övriga delar heller , 40-serien är otroligt populär världen över så det finns gott om både nya och gamla delar att köpa om det behövs. Vad skall man då kolla på vid ett köp? Förutom det allmänna skicket så är det i första hand hur motor och drivlina går och låter är det några tveksamheter där , leta efter ett annat objekt. Rost i ramen, ett ställe som är känsligt i ramen är framför bakaxeln brevid bränsle tanken men kolla hela ramen noga. Kaross: Kända rostställen är : nerkant av grillen, framskärmarna , vindrutramens nerkant , nederdelen av dörrarna och i trösklarna , karossidorna där innerskärmarna är punktsvetsade, hela golvet så lyft på mattorna och kolla noggrant , kolla om det är blött/fuktigt uppe vid taklisten på insidan det kan tyda på läckage mellanglasfibertaket och metalltaklisten och metallisten brukar rosta sönder + lite andra ställen Som tur är så är det enkelplåt på dom flesta ställernaa så det är hyfsat enkelt att svetslaga. Det verkar inte som att priserna skiljer så otroligt mycket från ett riktigt sunkit och rostigt exemplar för ca 20 000 till ett hyfsat och körbart ex för 50-60 000 Skr som man kan köra en rullande renovering på , ett renoverat exemplar ligger väl på 100-150 00 :- Lycka till så får vi hoppas på att du får med dig din drömbil tillbaka från semestern. / Mecki
  50. 1 point
    Nu kan äntligen 42:an andas lite lättare, i helgen monterades turbokitet. Vilket härligt "lastbilssound" det blev,synd att man måste arbeta annars så hade jag åkt omkring hela dagarna och letat efter trånga gränder att köra i bara för att höra ljudet studsa tillbaka till mig. Här är några bilder från helgen. Före: Nya pinnbultar. På plats. Klart. Att demontera det gamla grenröret och få dit det nya med Turbon tog ca 3 timmar , det som tog mest tid i anspråk var att få dit den nya ljuddämparen och få till upphängningen ordentligt. Summa summarum så gick hela helgen åt utan att man hamnade i onåd hos regeringen pga att man tillbringat allt för långa kvällar i garaget. Här finns lite mer bilder: http://picasaweb.google.se/lh/photo/lrLnb5CayOoaMuTCeAlvV0ScfmsNMM50NezpBETLKTY?feat=directlink Vitsen med att montera en turbo är ju 90% ljudupplevelsen eller hur ? så då måste man ju göra en liten film. Ha det!
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.