Gå till innehåll

Import från Italien?


Klydd

Rekommendera Poster

jag tror inte det skall vara några problem. Jag har flera kompisar som tagit bilar med sig till andra länder (även inom EU). Men efter som korruptionen är välutbredd skulle det inte förvåna mig om man behöver anlita en "agent" som kan muta rätt personer för att få ut alla papper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, affärer på det viset är lurigt när man är 200 mil bort :(

 

Vet du hur specen brukar vara på italienska landcruiser? Här uppe i norr brukar de vara "Cold climate specification", antar att de inte är det i Italien, men vad saknas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, affärer på det viset är lurigt när man är 200 mil bort :(

 

Vet du hur specen brukar vara på italienska landcruiser? Här uppe i norr brukar de vara "Cold climate specification", antar att de inte är det i Italien, men vad saknas?

 

"Cold climate" må hända vara på endast nya bilar och som brukar begränsas till värme i stolarna. Annars är det European specifications - vilket innefattar samtliga utrustningsnivåer du köper en "svensk såld" bil till. Annars har du "African Specifications" som även brukar gälla Asien och Arab (rätta mig om jag har fel Martin).

Att importera bilar från Italien är inga problem. Mängder av import sker med bl.a. sportvagnar från Italien. Jag skulle dock inte köpa en bil remote i Sverige utan att först se och testa bilen och sedan se till att den kommer hem ordentligt. Skall du ta in den själv är det bättre att ta med dig svenska skyltar och sätta på bilen och köra/transportera den hem. I och med EU behöver du inte tulla in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt så säker på att det är som Peder säger när det gäller specifikationer. De Italienska bilarna jag sett har haft värme. Italien har ju snö i bergen nästan hela vägen ner i klacken och det är säkert därför här finns rätt gott om LC.

Afrika, mellanöstern och vissa delar Asien har ”Afrika spec”. Jag har varken eluppvärmda säten, eluppvärmda backspeglar eller värme på den bakre klimatanläggningen. Mitt värmepaket är nog ynkligt litet för det tar för evigt att få värme i bilen. Jag har dock eluppvärmd bakruta. En eberspächer skulle sitta fint… Jag har dock en hejdundrande AC. Bilen är kall på ett par minuter även bilen varit parkerad i sol och 50 graders värme. Jag skulle förvåna mig om Europa bilar kommer med dubbel AC… 

Förutom alla andra gizmo variationer mellan marknader vet jag att det finns 2 extrapaket man kan välja eller som går som standard på Afrikamodellerna:

- High altitude compensation. Annan inställning på bränslesystemet och en annan pump. Jag har för mig att något annat skiljer också, men jag minns inte vad.

- Ett extra bränslefilter för marknader där dieseln är riktigt dålig. Burkarna brukar sitta bredvid varandra och ser lika dana ut, men filtarna inuti är inte lika dana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speccarna brukar skilja beroende på bilmärke. T ex Volvo har samma sätesvärmare och underredsbehandling i Italien som svensksålda. Man får kolla den bil man är intresserad av för att bli säker.

Alla EUländer har sina egna regler. Italien har ändrat sina emellanåt, vet inte om de till slut har accepterat samma som de flesta övriga EU med del 1 & 2 i regbeviset.

Ett tag komplicerade detta importen rejält när de bara hade en del.

Man bör därför sätta sig in i vad som gäller just nu.

 

Notera att en del modeller kan vara omöjliga att regga i Sverige.

 

Så vilken bil gäller det? :)

 

Vad gäller exportskyltar från Italien så finns det. Men de är oftast oerhört svåra att få - om man inte går via en bilhandlare som är van vid export - då är det troligen nema problema.

Att fixa det privat är knappt att tänka på - jag försökte i tre års tid. Den som inte är bekant med den italienska byråkratin göre sig ej besvär. -

-Bestämmelserna skiljer sig från stad till stad.

-Det finns minst tre olika instanser som man måste ta sig igenom.

-Alla ger olika besked.

-Ingen vet vad som gäller.

-Skulle man till äventyrs komma över 'registrazione per esporti A6' så kommer man sedan att stånga sig blodig för att få försäkring.

 

Men går man via rätt handlare så får man både pappskyltar och försäkring som gäller två veckor för cirka 1500 SEK.

Ett supertips om man vill köra hem bilen själv är att ta biltåget (www.autozug.de) från Verona eller Bolzano till Hamburg. Kostar betydligt mindre än att köra samma väg, och trevligt därtill. Restaurangvagn med vita dukar och bordsservering. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan var lite allmän, men gäller landcruiser 90. Har noterat att utbud och priser är bättre i Italien än tex Tyskland.

Verkar som spec skiljer en del i alla fall. Svenska dieslar har dubbla startbatteri, men det verkar som de Italienska bara har ett.

Var och tittade på en som kommit som flyttgods från Spanien, och den saknade även friktionsvärmaren.

 

Kommer man in på Autozug med en Landcruiser? Fick för mig att jag kollade en gång och att det var för dålig takhöjd, men det kan ha varit med taktält.. :wacko:

 

Summa summarum, det verkar inte löna sig att försöka ta hem en så vanlig från Italien :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan var lite allmän, men gäller landcruiser 90. Har noterat att utbud och priser är bättre i Italien än tex Tyskland.

Verkar som spec skiljer en del i alla fall. Svenska dieslar har dubbla startbatteri, men det verkar som de Italienska bara har ett.

Var och tittade på en som kommit som flyttgods från Spanien, och den saknade även friktionsvärmaren.

 

Kommer man in på Autozug med en Landcruiser? Fick för mig att jag kollade en gång och att det var för dålig takhöjd, men det kan ha varit med taktält.. :wacko:

 

Summa summarum, det verkar inte löna sig att försöka ta hem en så vanlig från Italien :)

 

Jo det kan nog bli både bra och billigt om man är lite noggrann när man väljer bil.

Italienska bilmarknaden är svajig och ibland kan man göra riktiga kap. Lågmilare för lite pengar. Dock brukar de bli lite buliga redan efter nåt år...men helt rostfritt, t o m tyska bilar brukar bli lite anfrätta efter några år om man jämför.

Biltåget från/till Italien klarar av höga bilar (till skillnad från de franska). Tror inte det kostar extra. Ibland har de specialerbjudanden - jag har åkt liggvagn + bil Verona-Hamburg för 700 SEK! Inkl frukost. Kommer fram på morronkröken i utmärkt form, sedan 75 enkla mil hem.

Jag har kompisar/bilentusiaster i Bologna och Florens som spanar åt mig, men som de brukar säga - Italien är himmel eller helvete. Mycket enklare från Tyskland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik Autozug om ni inte skall på en familjeutflykt. Det går mängder med fordonstransporter mellan Italien och Sverige varje vecka. Priset ligger kring SEK 4'-5'. Glöm inte att det kan vara italienare som kört bilen under alla år (regelbunden service, brännhål från fimpar, bucklor och annat kul hör till vardagen). Köper du en bil i Italien så är det ett måste att du själv kollar bilen ordentligt. Tyska ägare är å andra sidan mycket noga med service och underhåll (bättre än svenskarna). Dock fuskas det en del med historiken kring bilen i Tyskland.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock fuskas det en del med historiken kring bilen i Tyskland.

 

Det där måste vara den äldsta värsta internet-lögnen! Garanterat spridet via våra kära svenska bilhandlare när importen från Tyskland drog igång på riktigt vid sekelskiftet eller när det var.

Varför skulle det vara vanligare med fusk i Tyskland, som du så riktigt påpekar är noggrannare med sina bilar än svennar, när det dessutom är olagligt med mätarställningsfusk i Tyskland?

Det händer att oärliga människor plockar hem långmilare från Tyskland till Sverige, och eftersom de är mycket välskötta i de flesta fall, kan man ställa tillbaka mätaren 10-20' mil och ändå "komma undan" med det. Men detta görs i Sverige, inte av exportören i Tyskland.

I Tyskland är det olagligt, i Sverige skiter man i det, här är det upp till köparen att kontrollera detta. Vilket i förvånandes många fall inte sker ...

Vad jag vet är varenda olycksreparation mm inskrivet i briefet, och det fuskas inte bort så lätt.

 

Eller är det något annat du tänker på?

 

Till importen igen.

Kolla med / i Teknikens Värld, de importerar en massa bilar från Italien och brukar ha en artikel om det varje gång.

Nu senast en Ferrari (modell gammal och trött :) ).

De både kör hem dem själva och använder transporter.

Kanske kan börja med detta: http://www.teknikensvarld.se/importerabil/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där måste vara den äldsta värsta internet-lögnen! Garanterat spridet via våra kära svenska bilhandlare när importen från Tyskland drog igång på riktigt vid sekelskiftet eller när det var.

Varför skulle det vara vanligare med fusk i Tyskland, som du så riktigt påpekar är noggrannare med sina bilar än svennar, när det dessutom är olagligt med mätarställningsfusk i Tyskland?

Det händer att oärliga människor plockar hem långmilare från Tyskland till Sverige, och eftersom de är mycket välskötta i de flesta fall, kan man ställa tillbaka mätaren 10-20' mil och ändå "komma undan" med det. Men detta görs i Sverige, inte av exportören i Tyskland.

I Tyskland är det olagligt, i Sverige skiter man i det, här är det upp till köparen att kontrollera detta. Vilket i förvånandes många fall inte sker ...

Vad jag vet är varenda olycksreparation mm inskrivet i briefet, och det fuskas inte bort så lätt.

 

Eller är det något annat du tänker på?

 

Till importen igen.

Kolla med / i Teknikens Värld, de importerar en massa bilar från Italien och brukar ha en artikel om det varje gång.

Nu senast en Ferrari (modell gammal och trött :) ).

De både kör hem dem själva och använder transporter.

Kanske kan börja med detta: http://www.teknikensvarld.se/importerabil/

 

Jag vet inte om du har vaknat på fel sida eller brukar du vara på det här humöret? Detta var tydligen en känslig potatis för din del.

 

Vi diskuterar äldre bilar. Dessa har oftast en analog styrning av ODO och oseriösa manipulerar gärna med denna (och det finns flertalet källarfirmor i Tyskland som håller på med detta). Nyare bilar är det svårare med och som du säger finns i "briefen" om du nu menar GA's VIN-databas?

När det gäller 80-serien har jag importerat 2 st. Jag tittade på drygt 9 bilar varav 2 var klart misstänkta när det gäller mätarställningen. En ganska hög procentsats. På denna tid fanns det knappt en enda 80-serie i Sverige utan köparens marknad var i första hand Tyskland. Nästan 90% av 80-serie bilar i Sverige är importerade från Tyskland.

Det är svårt för köparen att se om bilen gått 15 eller 30-tusen mil. Detta gör skillnad på priset på bilen och köparens framtida problem/kostnader.

I och med att det saknas en digital loggbok på äldre bilar är den bästa vägen till kontroll att stämma av bilens besiktningshistoria.

Marknaden på beg bilar i Tyskland är stor och det finns en uppsjö av aktörer. En del bilar som även har stulits har vandrat genom Ryssland, Polen och Lettland för att sedan "tvättas" i Tyskland och sedan kommer ut på beg marknaden (även äldre då dessa inte är iögonfallande på samma sätt som nyare bilar).

Oavsett var man köper en beg bil skall man kontrollera bilens historia.

Problemet på den tyska marknaden har aktualiserats på senare tid och vidimerats av svenska försäkringsbolag och återtagningsbolag (t.ex. IF och Larmtjänst).

Skall du köpa bil utomlands är det förmodligen tryggt att handla från en större etablerad handlare med historia - då är risken mindre att du begår ett misstag.

Jag har aldrig gått efter dina teser när jag köpt bil i Tyskland (förutom när jag köpte en BMW 745 direkt av BMW som hade gått som tjänstebil i samma bolag - den köpte jag osedd). Jag har väl säkerligen importerat ett tiotal bilar från Tyskland för eget bruk. I motsatts till din rekommendation att lita på bilhandlare - så har jag under åren agerat mycket misstänksamt när det gäller bilarnas historia. Detta har betalat sig i slutändan. Framför allt när det gäller "entusiastbilar".

Att kolla upp ägarhistoriken är prio Ett. Nästa är kontroll av mätarställning och därefter servicehistoriken. Allt annat är en mer subjektiv syn på bilen.

Nej du MrWIB, det finns många skurkar i Tyskland! Vilka skurkar som finns i Sverige är ointressant iom att tråden handlar om egen import av bil.

Vet inte hur många bilar du importerat från Tyskland och på vilket sätt du gjort det? Men det du säger stämmer inte med min erfarenhet och vill därför flagga för en liten varning att vara för godtrogen när det gäller din bilimport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du har vaknat på fel sida eller brukar du vara på det här humöret? Detta var tydligen en känslig potatis för din del.

 

:D

 

Sorry om min ton var grinig, inte meningen.

 

Vi verkar väldigt överens egentligen!

Lita inte på någon (jag har aldrig skrivit att man skall lita på bilförsäljare, absolut inte i Tyskland) och gör nogrann undersökning av bilen du är intresserad av.

 

Du har ju som du skriver importerat 10-tal bilar från Tyskland, och då kan det ju inte vara helt fel att göra det?

 

Vad många kanske förbiser är ekvationen:

Tyskland = Sjukt många bilar i varierande skick.

I Sverige = många "ekonomiskt sinnade" personer som vill göra ett bil-klipp. Då blundar man för många av de varningssignaler som finns, och man kommer hem med en bil som kanske inte var så bra som utgavs.

 

Tittar man i norra Tyskland så finns det väldigt många import/export-firmor och liknande. Dem skall man hålla sig undan, lite för billiga bilar och högst ovilliga att skicka kopior på brief mm (jag har själv varit där och försökt hitta ett fynd).

Min egen erfarenhet är kanske begränsad, både när det gäller import och köp i Sverige. Men jag har själv blivit lurad av en stor och "seriös" handlare i Sverige.

Har varit med och köpt bilar och avstått från att köpa bilar i Tyskland.

Min egen bil som jag själv importerade, köptes i Berlin. Om jag blivit lurad återstår att se, än så länge så håller bilen ihop iaf :P

 

Ett exempel på hur lite folk kollar upp sina bilar är en kompis som sålde sin pedantskötta BMW 523 som gått ca 30' mil. För skoj skull kollade han upp den några månader senare, då hade den bytt ägare 3ggr och mätarställningen var tillbakaställd 15' mil.

Vad jag egentligen vill(e) ha sagt är, oavsett var du köper din bil, kolla upp den så noga du kan och lita inte ett skit på säljaren, se till att ha fakta.

Sen kan man alltid undvika de värsta fällorna med importen och skippa småhandlare osv genom att vända sig till större seriösa firmor utomlands, men även de kan ju bli lurade.

 

Att köpa bil är alltid en risk, det enda man kan göra är väl att försöka minimera den risken så gott man kan.

 

Som sagt Peder, vi verkar vara överens om det stora, nyanserna kan vi diskutera på nån Toyota4x4 träff ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick att köpa lösa serviceböcker i Tyskland, stämplat och allt. Om man var lagd åt det hållet. :angry:

 

 

De enda bilar med uppenbart skruvade mätare jag sett var i Sverige. Skurkar finns emellertid överallt.

 

YMMV :)

Redigerad av priffe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag har ju precis tagit hem en bil ifrån italien så om det är av fortfarande är av intresse (såg att tråden var gammal) kan jag ju skriva ner några rader om hur jag gjorde och vad jag lärde mig i byråkratiska! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte aktuellt just nu för min del, men du får mer än gärna skriva ner lite erfarenheter. Frågor om import brukar dyka upp med jämna mellanrum och då är det alltid bra om någon med erfarenhet tipsar om hur man går tillväga!

När får vi förresten se en garagetråd på din pärla? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kort inlägg i importdebatten.

 

http://www.bilpriser.se/krockskadad-vattenskadad-stulen-eller-skruvad-matare

 

att skruva en gammal analog mätare är väldigt väldigt enkelt, att skruva en modern digital mätare är nästan ännu lättare med en laptop och rätt programvara.

 

bästa tillfället att skruva tillbaka en mätare är troligen efter exporten från inköpsland men innan inregistreringen i Sverige när bilen är oregistrerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte aktuellt just nu för min del, men du får mer än gärna skriva ner lite erfarenheter. Frågor om import brukar dyka upp med jämna mellanrum och då är det alltid bra om någon med erfarenhet tipsar om hur man går tillväga!

När får vi förresten se en garagetråd på din pärla? ;)

 

Ojojojoj...den där garagetråden, ja. Har ju inte hänt nåt med bilen alls sedan jag tog hem den, så det blir ju inte någon spännande tråd alls. Har inte bestämt mig om jag ska ta mig an den i år eller om jag ska avvakta till nästa år. Vi får se! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.