Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Populär film bil 🤘
  3. Vad skall inte en som skall skydda oss mot alla högteknologiska faror i framtiden köra om inte en 80-serie 😎👍
  4. Last week
  5. Har en bj73 från 1985 med 32000 mil på mätaren , tänkte lägga ut den på blocket snart nån som har nån priside 🙂 vad den kan vara värd i dagsläget .. mvh Per 0768091005
  6. Och testet gick bra, så nu är nya Volvo dieslar godkända för HVO100 👍 https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/251047/fritt-fram-att-tanka-hvo100-i-dagens-volvobilar
  7. @Chrille vad heter "macken" som du tankar HVO100 på. Jag hittade en "mack" bestående av en farmartank i industriområdet (Åbro industri i Mölndal) brevid där jag jobbar men där behövde man ett särskillt tankkort för att tanka så jag tankade på Tanka i Rollsbo industriområde i Kungälv i stället för där gick det bra att betala med Master Card men då får man ju ingen rabatt. Tanka började sälja HVO100 för att volvo kör/körde nån test på taxibilar där. / Mecki
  8. Så hur gick det då! Rotationen på axeln är 1,7* per höjd tum. Läst flera trådar i ämnet, en del tycker bilen funkar "bra" mellan 2* - 0* i castor. Själv skulle jag inte vilja hantera den bilen i hastig inbromsning eller undanmanöver Jag bytte castor corrections bussninagran mot castor corrections plattor med original bussningar. Skillnaden blev som natt och dag, bättre flex offroad och mycket stabilare i höga farter. Fort. ”fel” vinklar mot fördelningslåda och pinion men dubbelkardanen tar hand om det smidigt.
  9. Är det någon som har koll på om hvo100 ännu är fri från skatt så att hela kakan förtjänst hamnar rätt i fickan på dessa mindre bolag? Inte för att jag är något fan av all skatt vi betalar, men en liten del går väl tillbaks till någon samhällsfunktion man använder sig av.. Mitt test av HVO100 på en 3B motor för ett par år sedan gav att den startade bättre och gick jämnare i motorn.. De flesta som kör lastbil verkar vara överens om att deras fordon drar mer på HVO, men de säger även samma sak om Statoils diesel idag.. Man får väl ta sig till Ryssland om man skall få vettigt bränsle idag
  10. Intressant att läsa =) Jag har nu med viss nervositet, och efter att de första försöken med den "moderna" bilen gått bra, börjat att fasa in HVO i LCn också. Har hittills bara kört 50/50-mix HVO och fossilsoppa men upplever redan där att bilen som du beskriver känns något piggare. Huruvida det är placebo eller inte antar jag är något man kan diskutera förstås. Som du skriver känns det lite konstigt att använda ord som "pigg" om en drygt två ton tung bil med ett luftmotstånd som en ladugård och 90 dieselhästar när den var ny för 35 år sedan, men någon form av skillnad upplever jag att det är. Med en så pass låg effekt kanske det blir mer märkbart om det skulle råka hitta fram någon enstaka slumrande hästkraft också jämfört med om effektuttaget legat på det tredubbla från början som men många moderna dieslar i liknande bilar. Nu när jag tankat HVO100 har jag kommit ner i samma literpris som fossildiesel, fick 50 öre/L rabatt med tankkortet jag skaffade och nu i stunden är det precis vad som skiljer i pris här i stan i alla fall. Sedan ska man väl kanske inte räkna in att den aktuella HVOpumpen ligger långt åt fanders ut i ett industriområde haha.
  11. Jag har kört våran HDJ100 på HVO100 nu under vintern (ca 1000 mil) och det har gått bra. Har inte märkt nån större skillnad annat än att den har kännts lite "piggare" om man nu kan nämna Land Cruiser 100 och piggare i samma mening. Jag trodde dock att det skulle märkas något på bränsleförbrukningen tack vare att HVO100 har ett högre Cetan-tal men förbrukningen har i princip varit identisk med vad den är när man kör på vanlig diesel. Den enda skillnaden jag upplevt är att HVO100 har legat 1-1,25:- dyrare / liter än på Ingo eller ST1 där jag brukar tanka. Nu när 42:an väckts ur sin vintetslummer skall vi se hur den reagerar på det moderna bränslet. Har ni som testat upplevt nån skillnad i förbrukningen eller har den också varit oförändrad ? / Mecki
  12. Ingen orsak, som sagt känns 20k som ett pris jag vore redo att pröjsa då jag gillar bilmodellen skarpt - dock får man kanske ta med i beaktande att jag skriver det väl medveten om att jag inte under några omständigheter kan köpa en till bil just nu; så det blir lite att lova låtsaspengar får man ju beakta. Bor i lägenhet med en garageplats och kom hem med bil nr. 2 för en vecka sedan så dyker det upp en till fruktar jag att sambon snart kommer att be mig föreställa mig att jag ser kaninburar
  13. Hej! Tack så mycket för hjälpen och infon!:) 20k låter väldigt bra, bara att höra av sig om du är intresserad! En mindre rekond invändigt så är den redo för vägarna och offroaden!
  14. Var inte helt lätt att hitta, men det ser ut som att givaren på bakre diffspärren har nr 84222-12010. Osäker på vilka årsmodeller. /Patrik
  15. Här (Östersund) har OKQ8 och den gävlebaserade (tror jag) producenten colabitoil HVO100 vad jag känner till. Skaffade ett kort hos den senare då detta gav rabatt. Kostade dock inget mer än utrymmet i plånboken att ha deras kort. håller tummarna för större tillgänglighet över riket snart om detta alternativ är såpass bra som det påstås
  16. Hade gärna provat Hvo100, men alla mackar härikring ska man ha speciella tankkort till.
  17. Tack för svar Kalle, det låter ju onekligen ganska stryktåligt det du beskriver =)
  18. i en 3b kan du köra på vad du vill sålänge de smörjer pumpen lite och inte är några partiklar i körde på filtrerad spillolja ett tag o de går fint
  19. Jag tänkte passa på att höra om det finns någon här med erfarenhet av att köra på HVO100? I det tidevarv vi lever så skulle det kännas fint om det gick att köra på detta bränsle i LCn (HZJ75 från 1985 med 3B-motor, d v s 3,4l dieselfyra på 90hk) men man har ju ingen större lust att ställa till med dyrbara ras och liknande (i vart fall inte på LCn). Jag håller i dagsläget på att utvärdera HVO100 som drivmedel i bruksbilen, en Volvo V50 D2 med 16XXX mil på klockan och gillar hur den (ännu så länge) går på detta. Det känns emellertid som det är lite vanskligt att dra några längre slutsatser om hur en 3Ba skulle lira utifrån hur en D2a gör det - samtidigt så framstår ju konstruktionen i 3B som betydligt robustare än något som Volvo producerat de senaste 20 åren.. Så ja; vad har ni för erfarenheter?
  20. Hade jag inte precis köpt bil så hade jag varit intresserad. Troligen inte för 90k men tveklöst upp till i vart fall 20.
  21. Earlier
  22. Bilen ser verkligen fin ut. Kanske värt att nämna att det har en "riktig" stel axel bak. Det kan vara intressant om jag lyckas få bort ett par vrak från gårdsplanen inom närmaste framtid
  23. Hej! Tack så mycket! Ja, det är ju tyvärr så. Har letat över hela europa.. nedan kommer lite bilder på skönheten! Om någon känner att de kan ge den ett riktpris uppskattas det! Bilden på "rosten" är den enda rost jag hittat på bilen än så länge. Underredet ser ut som nytt
  24. Slå gärna mig en pling eller dra ett sms, det där är intressant. 0737232367
  25. Jag har dessa däck och fälg till salu. De har rullat endast från Tyskland till Stockholm när jag körde hem bilen i somras och är sådeles i princip nya. Det är 5st. Fälgen är en originalfälgar i 16x6,5” med bultcirkel 5/150. Däcken är 225/95/16. Jag har precis köpt nya sommardäck, Nokian Rotiiva AT 285/75/16. De känns väldigt bra, dock är de så pass nya att jag inte hunnit kolla bränsleförbrukningen på dem än. Ca 2000kr/st.
  26. Det ligger tre st ute på blocket nu. 2007, 9500 mil, 229.000:- https://www.blocket.se/vi/83332444.htm 2007, 17000 mil, 195.000:- https://www.blocket.se/vi/85234875.htm 2009, 11000 mil, 249.900:- https://www.blocket.se/vi/84166235.htm Vad är skillnaden mellan dem tror ni? Vilken skulle vara det näst "prisvärda" (haha) köpet?
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.