Gå till innehåll

All aktivitet

Detta flöde uppdateras automatiskt     

  1. Igår
  2. Robert

    Kyl + slider

    Sålt!
  3. Klydd

    Packbox framdiff hilux 2011

    Hej och välkommen till toyota4x4.se Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Hilux, men ge det lite tid till så hoppas vi att någon annan svarar. Det finns ett gäng med Hilux-förare här på forumet
  4. Senaste veckan
  5. Tjarnstrom

    BFGoodrich MudTerrain KM3 285/70 R17

    4st BFGoodrich MudTerrain KM3 285/70 R17 med Decorsa alufälg. 8" bred +20 offset 6x139,7 bultcirkel 110mm navhål Distans ringar för 106 navhål. Däck rullat ca 300mil fälgarna betydligt mer. Liten text på mönstret syns än, se bild. En liten lackskada på en fälg. 285/70-17 motsvarar 33" Ev kan en uppsättning däck/fälg tas i inbyte. 6x139,7 allt mellan 15-17" 12000kr
  6. HansF

    Läckage framdiff hilux -08

    Hej! Vet du reservdelsnummer eller motsv på packboxen? Har samma problem! Hans
  7. HansF

    Packbox framdiff hilux 2011

    Hej! Ny på forumet! Hans heter jag och har en hilux kun26 från 2011. Har en rejält läckande framdiff. Läcker på vänster sida vid drivaxeln som dessutom glappar rätt rejält. Upptäckte det när jag bytte alla oljor igår. Nu droppar det rejält...Borde vara packboxen känner jag. Har någon nån erfarenhet av detta? Tacksam för svar!! /Hans
  8. adventura

    Trans Euro Trail

    Jag har kikat lite på att köra vissa TET sträckor men på hoj framöver, har sett att det finns en TET sida på Facebook, kanske kan vara värt att försöka höra dig för där? mvh Gustav
  9. Klydd

    Batterier

    vet inte vad det var från början, men vill minnas att jag hade 2st Tudor 75Ah i min 80:a
  10. Eric Ericson

    Batterier

    Tack!
  11. paanvst

    Batterier

    Hittar inget i reparationsmanualerna eller Haynes. Tittade på reservdelsnumren och det ser ut att vara 60/65 Ah som standard med några rejälare på 80 Ah som alternativ. Sitter två 54 Ah Biltemabattetier i min. Fungerar finfint... 😉
  12. Jele

    Trans Euro Trail

    Hej, Lyfter denna tråd för att fråga om någon har det gamla gpx spåret som gick rakt igenom Sverige utan att passera Norge? Det ser nämligen ut som att det passerar hyfsat nära Västmanland och det vore skoj att utforska då vi har sommarstuga i närheten av Norberg. Jag har sökt en hel del men hittar bara den aktuella rutten som undviker våra trakter. Jesper
  13. Grov

    Mest bang for the buck

    Jag tycker det är intressant hur ni resonerar kring ägande av äldre LC. Det är väl också det som jag landar i att ett äldre ägande är svårslaget ur just ekonomisynpunkt. Dock förstår jag ju givetvis fördelarna med att köra nyare bil också men allting har ju en baksida.
  14. valdas-76

    Mest bang for the buck

    Mycket beror på ekonomi och hur mycket tid kan man lägga på sin bil (-ar) om man gör en del själv på dom. Värt att notera att värdeminskningen på en relativt gammal 90:a är inte lika stor som på 120 eller 150-serien. Visst är nyare bilar trevligare att köra och ser finare ut men kvalitetsmässigt är dom knappast bättre.
  15. Gaup

    Solrosgaraget.

    Porsche hallonröd m babyblå fart ränder över huv o tak.....
  16. soll

    Mest bang for the buck

    Jag har haft två 90-serie LC och mellan varven haft nyare icke-toyota-bilar. Nu senast har jag haft en XC70 som bruksbil. Sammantaget tycker jag totalekonomin för en äldre LC är smått fantastisk. Mina nyare icke-toyota-bilar har haft reparationskostnader på minst 10-15k om året dessutom är vädefallet helt sinnesjukt. Om rosten inte är ett allt för stort problem är nog det billigaste att låta din 90:a rulla vidare. I annat fall skulle jag satsa på finast möjliga 120 eller 150 och satsa på att behålla den länge.
  17. ewoldern

    Solrosgaraget.

    Den färgen är ju grymt cool, har hajat till i trafiken när man mött en ny Volvo med den där färgen ett par gånger😎
  18. Standard är tredelad, varav en del är utgående axel ur växellådan. Den förstärkta är tvådelad och betydligt kraftigare i hylsan till splinsen så att den ska minska flex i väggarna och slitningar i splinsen. Jag har stoppat i både växel och fördelningslådan från 105:an i min 78:a och för att slippa kapa i bilen har jag byggt om spakarna så det passar. Renovering av orginallådorna gör jag för att ha i framtiden om jag får ett ryck och vill bygga tillbaka. Fördelen med 105:ans lådor är att de är betydligt kraftigare på de ställen där 78:ans är svag. Sen har jag hittat info om att 105:an har trycksmord fördelningslåda, vilket jag inte kunnat få bekräftat. Pumpen sitter tydligen ung. där 78:ans låda har PTO. Min bil har rullat ca 18 000 mil, och visst finns det slitage men inte värre än att den nog klarat 40 000 mil. Om det är värt det?? Svårt att svara på. Är hemförsäkringen värd kostnaden om det aldrig brinner eller du aldrig får ett inbrott?? För mig handlar det om att veta skicket på prylarna och vara rimligt säker på att det håller.
  19. Grov

    Mest bang for the buck

    Jag kör idag en 90:a och en äldre Avensis, båda rullar ungefär 1000 mil var. Förutsättningarna är att jag bor väldigt offside och behöver en bil för att kunna ta mig till civilisationen/jobb (40km) oavsett väderlek då jag har lillgrabben varannan vecka. Min 90:a klarar den uppgiften galant. LC:n är i ok skick, årsmodell 2000, 28000 mil, bensin, manuell. Jag skulle vilja klara mig på en bil istället för två då jag skulle spara en del pengar på det samt att det tar på energin att underhålla två gamla bilar. Därför funderar jag nu att byta båda bilarna till en nyare men här blir jag kluven och behöver lite perspektiv på vad som kan tänkas vara rätt. Frågan är hur man får bäst ekonomi i sitt LC-ägande? köpa en 120 diesel som är lastbilsreggad skulle såklart få ner förbrukningen och bränslekostnaden rejält, men totalkostnaden fördelat på några år om man väger in andrahandsvärdet skulle troligtvis hamna över vad jag ligger idag. Dock en nyare och säkert trevligare bil på många vis. Köpa en 150 med 3,0 för 350 och försöka bortse minskningen på andrahandsvärdet och således ha kvar bilen tills den går till skrot? Någon annan variant av LC? Eller helt enkelt nöta på den gamla 90:an och försöka hålla den i liv så länge det bara går? nybytt kamrem och har gjort en del svetsjobb , den bör kunna tjäna mig i flera år till trotts att en koppling kan behöva bytas framöver. Jag inser att LC inte är den billigaste bilen man kan äga och det är inte det frågan handlar om, men hur har era tankebanor gått som räknat lite på det?
  20. Rylander

    Solrosgaraget.

    Jag får väll avslöja den tänkta kulören men har lackeraren invändning på att byta kulör så får den bli röd. Har fastnat för en färg som Volvo hade på sina bilar på 60-talet men som nu finns på deras bilar igen, färgen heter 621 Amazonblå och ser ut så här:
  21. Insåg att jag hade glömt att följa upp, men en hjulinställning senare och den blev betydligt mycket tryggare! Tack för hjälpen👍
  22. Eric Ericson

    Batterier

    Hej, Är det någon som vet de exakta specifikationerna på batterierna? Ah m.m.?
  23. Klydd

    R151f växellåda 2000-2001

    Intressant! Och den till vänster är då "två-delad" men en lös hylsa och kort spline? Hur sliten var din, och hur långt hade den gått när du rev ner lådan? Eller med andra ord, var det värt besväret? Hur gjorde du tillslut med fördelningslådan? För visst passade inte den som du fick med till växellådan?
  24. Tidigare
  25. För de som kör HZJ78 mfl som har en R151f bakom sin 1HZ kan det kanske vara intressant att se den svagaste länken i växellådan. From 2002 är biten lite kraftigare. Original till vänster och förstärkt till höger. Mvh M
  26. Garnolle

    Solrosgaraget.

    Svincool!! Vilken kulör tänker du dig?
  27. adventura

    GRJ 79

    Oj nu blev ett spännande bygge än mer spännande
  28. kiwisailor

    Hur är FJ Cruiser att äga?

    Hej, sitter och drömmer fortfarande 😁 https://m.mobile.de/auto/search.html?ms=24100%3B38%3B%3B&cn=DE&dam=0&md=38&mk=24100&od=up&p=%3A20000&s=Car&sb=std&vc=Car&fe!=EXPORT Verkar som att man får betala runt 160-170 tusen SEK för en 07/08 som gått 20t mil i Tyskland. Importkostnader mm så blir det ännu dyrare. Vad tycker ni om de priserna, är de rimliga?
  1. Ladda in mer innehåll
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.