Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. På min tidigare var det en svetsad mutter till bakre yttre förarstol. Jobbig att komma åt när den hade släppt. Men jag kunde ersätta den med en vanlig mutter och bricka och med lite trix hålla emot när jag skruva åt. Men va en -90års modell, kanske har ändrat sig på senare??
  3. Last week
  4. Verkar vara genomgående och kombinerat med bussning mellan ramen och karossen.
  5. På min 2018 monterade jag en http://www.visionxeurope.com/en/artiklar/vision-x-xpl-halo-40-155w-curved.html i nedre luftintaget. Grymt bra ljus med bra bredd. Mycket nöjd. Var tvungen att köpa en CAN BUS box för att få helljussignalen.
  6. Någon som har plockat ur sina framstolar? Stött på problem med de yttre/bakre skruvarna, de andra är gängade men dessa verkar ha en mutter undertill (som jag inte ser pga en balk). Några tips eller idéer?
  7. Hunnjakt

    ADHDs Prado

    Skillnad på nytt p gammalt.. skillnad på fjädrarna var det alltid! Stadgade upp lådan och sen bar det av, blev inte klar i kväll då ett av dom övre stagen till bakaxeln inte vill vara med och leka..
  8. Enligt käre far, som rattar just nämnda BMW m V12 ( äldre modell ), så drar den ca lika mycket som deras LC90 V6 bensinare - 1,2-1,3lit/ mil. Detta oavsett om de står still eller kör motorväg... ( hans utsago ). Jag är rätt övertygad att om jag fick plåga Bråttom Med Wiberg en sommar hade vi nog sett högre snittförbruk ja :D. Nu bytte de iofs ut 90an med en 120 nyss, med dubbla tankar... Så kan man ju dra sina egna slutsatser .
  9. Hunnjakt

    ADHDs Prado

    Tack euro4x4! Snabb och smidig affär!! men nu ska jag kunna åka som folk med extra Last i bilen! Och mindre vibrationer från lådan!
  10. Hej och välkommen till toyota4x4.se! Vet inte om de har till 90-serien (de har i alla fall tidigare haft till 80-serien), så kolla http://www.milneroffroad.com i England. Annars kan det som skrivet ovan vara värt att kolla med Toyota. Om de är dyra, så fråga i alla fall efter artikelnumret, så kan man söka vidare på det sen.
  11. Någon som har erfarenhet av företaget NoBull Accessories och om det finns någon återförsäljare i EU för deras produkter? Har länge försökt att köpa ett nytt golv till min 105:a, men det verkar som NoBull har svårt att hitta något företag som gör det hyfsat prisvärt att skicka från Australien till Sverige. Upplever överlag att det är svårt att få olika företag i Au att skicka varor hit. Någon här kanske vill sambeställa för att få ner frakten och göra det mer intressant för NoBull att skicka.
  12. Ni som aldrig gjort denna operationen - se och lär. Underbart klipp!
  13. Ta hand om era bilar. De flesta fel jag har haft på mia LC har vart rost relaterade problem, Ja då har jag en förkärlek till de lite äldre modellerna i och för sig:) Vill tipsa om detta klippet, finns många andra bra produkter på marknaden. Jag använder både Lanotec och Fluid Film på de senaste bilarna jag haft, tyvärr tycker jag att ingen av dem sitter kvar bra. Måste spraya på med jämna mellanrum men det funkar. Även om bilen har fått enligt min mening fel rostskydd men tjockt lager Tectyl som funkar bra de första åren sedan blir det en rostfälla under.. Lanolinet tränger in och mjukar upp gammalt rostskydd så det blir klippigt igen.
  14. Bakdiffen på en LJ70 är av samma dimension som bla sitter på Supra MK3 (8.75") så det finns nya lameller till rätt bra priser på nätet, sen gör man som Mecki skriver och spänner extra så har man en fräsch lamelldiff med högre ingrepp än det var från början.. Rätt olja är som sagt också viktigt, ska vara sån LS tillsats i dem..
  15. Felix

    HDJ 80, 1997

    Nu ska bilen säljas på riktigt, börjar här innan det blir blocket efter påsk. 149.000:- Land Cruiser HDJ80 Årsmodell 1997 så 24ventilers motorn med riktigt bra knuff och går schysst i motorvägsfart med dom lite större däcken. Förbrukning mellan 0,95-1,2L /mil beroende på hur man kör. Fulldiffad med elektoniskt styrda spärrar i axlarna. Konstant fyrhjulsdrift med hög och lågväxel Reggad som lätt lastbil men baksäten följer med. Går som en klocka, välskött bil som tagits om hand väldigt väl, omlackerad i en riktigt snygg grön färg. ARB kofångare Höjd 3” 315/75 r16 (35” däck) Alla bussningar bytta i hjulupphängningen Helt ny elmotor till diffspärren bak. Elektrisk taklucka Elhissar till rutor Centrallås Dieselvärmare med tidur (går ej just nu) Tonade rutor (riktigt snyggt) Främre delen av avgassystemet helt nytt Ny generator Ny kamrem Servad för ca 500mil sedan Underredsbehandlad
  16. https://www.mg-gualmini.com/ecomm1/en/
  17. Har du kollat med toyota, ibland blir man positivt förvånad... /Janne
  18. Jo de är lite törstiga, det skulle ta emot att byta från min Honda CR-V SUV som snittar 0,6 landsväg. Men det beror ju på vad man jämför med kanske 😁 Det här är ju de facto en terrängbil och inte en mysig liten fake SUV. En BMW med en V12a lär väl oxå dra två liter milen. Men får väl planera sin körning och köra mindre helt enkelt? 😊
  19. Tja!

     

    Vill ta bort en tråd, kan du hjälpa mig?:) 

     

     

  20. Erik

    Erik´s HZJ105

    Känns som att det var evigheter sedan jag skrev något här senast. Nu börjar det i alla fall hända en del. Just nu är det dags för omlackering då orginallacken var i dåligt skick med bucklor och klarlacken hade släppt på en del ställen.
  21. Har en WB 90 från -97 men har sumpat en navkapsel. Någon som vet var man kan få tag på nya? Har kollat Bildelsbasen utan resultat. Kan förstås tänka mig någon neutralvariant som passar originalfälgen. /Anders
  22. Hej, Precis köpt mig en gammal fin hilux, min första ifs bil och har dålig koll på det mesta...vad gäller framänden iaf. Nu till frågan. Det sitter automatiska "frihjulsnav" fram och när jag nu skulle sätta på dom nya hjulen märker jag att drivaxlarna snurrar nör jag snurrar hjulen, jag trodde att dom skulle vara helt urkopplade när jag inte har 4wd inkopplat. Är jag fel ute, är bilen fel ute eller har jag gjort något annat fel? Tänker att det dels sliter mer när det alltid snurrar och drar mer bränsle. //Dag
  23. Angående 2T-olja I diesel: https://www.fuelexpert.co.za/2-stroke-oil-in-diesel-technical-study.php Resultatet är rätt tydligt med minskad motoreffekt, risk för igensatta spridare och risker med förtida åldrande av DPF.
  24. Precis köpt en x-cab 2001 och söker kofångare, framförallt till fronten i första hand och om det blir pengar över även till bakänden. Lite stadigare modell som tål att köra emot diverse småvilt och träd 😀 //Dag
  25. Jag tror också att den kommer gå lite bättre utan allt klet i insuget, om inte annat kommer det kännas betydligt bättre. EGRen är blockerad sen ca 1000mil tillbaka, det är mer eller mindre bara att rycka en vakuumslang. Efter jag blockerade den fick bilen lite nytt liv igen, kändes lite friskare. Den kändes m.ao ännu tröttare förut. Jaa, jag tänkte gå igenom alla givare och se. Någon av dem kanske är kassa, har inte hunnit studera hur just 1HD-FTE motorn är uppbyggd ännu, men en av dem kan eventuellt påverka mappningen eller något. Jag tror den går att lossa, hoppas det i alla fall. Skall kolla det imorgon också. Spridarna hade jag tänkt att göra en service på så småningom, hinner förmodligen inte med det innan resan dock. Men har hört att dom kan skapa en del problem om de inte är fullt friska. Förra ägaren körde med två takts olja inblandat i tanken, och det skall inte vara bra enl. många, och lika många påstår att det är bra.. ja, vad ska man tro. Hehe, har sett en del trimmade men det får bli på en icke-overland bil i så fall. Men kul kan man nog ha 😃
  26. Hehe nej absolut ingen racebil, men jag kan inte släppa känslan av att där är något galet på gång 😂 Ingen service historik påvisar att ventijustering är gjord, så den kan ev. inte vara gjord på länge. När jag köpte den så var inte kamremmen bytt på länge heller. Skall även kontrollera WG imorgon tänkte jag. Tycker Spool Up'en är extremt långsam, så ev. kärvande WG.
  27. Jag tror att om du får rensat insuget från all den geggan så borde du ju få lite mer pulver i motorn? Det är väl rätt enkelt att blockera EGRen på en 100a har jag läst på nått forum ( här kanske? ). Spridarna håller väl inte för alltid på 100an heller så kan man få dom kontrollerade samtidigt med ventiljustering så kanske det dyker upp en vilsen ponny eller två till? När jag gör " stor service " på min 120a så får alla givare en dos med därför ägnad spray. Sitter 3 stk ( säkert fler ) relativt lättåtkomligt. En på luftburken, en i intercoolern och en som har med turbon att göra ( oklart vad dess uppdrag är men givaren och filtret innan brukar bli ganska äckliga av avlagringar ). Går det att lossa innerskärmen och kolla förbindelsen mellan snorkeln och luftburken? På 120an är det totalt 4 slangklämmor som kan jävlas och släppa igenom tjuvluft, osäker på hur 100an ser ut. Håller tummarna på att alla ponnys är på plats till du ska " föråka " Rumänien i sommar . Edit: Om man vill och tar sig råd, så finns det ju bra med pulver att plocka ut ur den motorn. Se bild för inspiration .
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.