Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Som jag förstått det så sitter sådan pump dock på en del av 1HZ:orna, min har det locket med justeringsmöjlighet och slangnippeln pluggad på toppen från fabrik. Såg någon tråd på ih8mud om det men man är ju dålig på att spara saker man hittar
  3. Tackar för tipset, det fanns en hel del modeller där! Men inga 1h av någon sort tyvärr.
  4. Yesterday
  5. Har några grejor till HJZ 75- 95 liggandes (generator, framfjädrar, några st lösa blad till bladfädrar, främre kardan, kylarrör till styrservot, ventil till värmepaketet mm.) Inga framskärmar dock. 0762- 21 18 nitton Mvh Valdas
  6. Det räcker inte med kolvar och vevstakar, vill man att allt ska fungera någorlunda korrekt så måste man ha en dieselpump från 1HD-T med boost compensator, annars blir det svårt att justera mängd bränsle som ska sprutas in. Rätt sorts spridare måste man ha med. Är nog lättare att komma över en fabriksbyggd turbomotor...
  7. Hej hopp ! På jakt efter framskärmar o lite annat småplock till ovanstående modell! Mvh Henrik
  8. Last week
  9. Dag 3. Sträckan Degerfors-Gunnarskog, fullt körbar med bil. Det kommer en film på trippen om någon vecka.
  10. Hittade följande på ett annat forum: "The 1hz was not designed for a turbo, however there are many examples traveling around the country having no probs whatso ever. The extra boost provided by the turbo can result in cracked pistons, blocks and heads, one way of preventing this from happening is to fit the turbo pistons, conrods and bearings to strenghten the bottom end from the hdt factory turbo motor. A lot of 1hz owners ditch the ol hz and replace them with the hdtft or hdtfte factory turbo motors but these are up would of 9k just for the engine. Check out lcool, theres a fairly indepth thread titled should i turbo my 1hz, some good info there. My 100 series has the 1hz with turbo and was great until the turbo let go and caused some engine damage, im going down the turbo kit rebuilt as i can afford a transplant."
  11. Behöver du ett färdigt kitt med slang och kopplingar så har jag ett liggande. Kom inte till användning för min del.
  12. Robert

    Kdj 150 2014

    Sålde min 150’a till En från Gällivare och har nu inhandlat en 200’a den kommer att få vissa tillbehör som gör att den blir mer resvänlig 😀
  13. Spännande, här får du rapportera mer 😁👍
  14. Dag 2. Sträckan Hjo-Degerfors, också fullt körbar med 4x4 bil😎
  15. Tack, mycket bra info. Ska kolla upp det snarast så jag återkommer med hur det såg ut. Ska gå igenom en massa grejor på bilen så det kommer nog mer frågor.
  16. Nu är ju kanske inte detta det ni söker, men har 2 kompisar som köp div motorer från dessa, http://munleeauto.com/ kommer inte ihåg vad det landade på. men dom hade det mesta iaf.
  17. Den lådan är en riktig arbetshäst som tål en hel del men om det inte byts olja eller om det är för lite olja i fördelningslådan kan du få problem. Oljan i från fördelningslådan kan pressas upp till växellådan. Kolla oljenivåerna i båda växellådorna. Se till att ventilationen till fördelningslådan inte är igensatt. Om den pressar över olja till växellådan så kommer det rinna ut då du öppnar på fyllningen på växellådan. Du kan lätt montera en slang i mellan påfyllningarna så rinner den tillbaka av sig själv. Använd GL4 inte GL5. Om lådan slår, viner eller hoppar ur växlar kanske det är dax för en renovering. Vilket i sig inte är svårt, det tyngsta jobbet är att lyfta ned dem
  18. @Mecki har koll och gjort det på sin bj42. Annars kan du säkert hitta infon du söker på ih8mud forumet.
  19. Jag går i samma tankar @Felix , startade en tråd innan jag fick se din.. En 1HD-T är ju inte direkt något man springer på så det enda man kan göra är väl att fixa den maskin man har så den orkar flytta på sig. @MFI9 2H, 3B, B, H och 1HZ är tyvärr allihopa förkammare Det viktiga är ju att hålla koll på egt, vilket jag har upptäckt på min 2H springer iväg rätt fort, därav mina betänkligheter då man vill kunna dra släp och då går det tungt.. Samtidigt kommer jag ihåg din hzj75 @Felix som väl antagligen hade gått större delen av sitt liv med turbo och utan ic med ett moderat laddtryck?? Kan man få dit en ic och ladda 0.7-0.8 så gör det en jäkla skillnad på en så stor motor...
  20. Halloj! Någon här på forumet som har turbo och ev intercooler på sin 1HZ och har bra, dåliga erfarenheter? Är sugen på att få dit en turbo och intercooler på min -99 (kraftigare block, vevaxel) men är lite orolig över avgastemp när man behöver dra tungt (3500kg). Har sen tidigare turbo och ic på min 2H motor, men känner att tempen skjuter iväg rätt fort när det går tungt.. Några bra ideer, länkar etc så dela det gärna här så lär vi oss alla lite mera kanske
  21. Jag hörde från en annan användare att de haft flera dyra ras på växellådan på sin 70 serie Pickup. Kör själv en BJ75 med manuell låda och läste någonstans här att det finns de som har problem med att olja läcker över till växellådan från fördelningslådan och att det gick att göra en modifiering. Har ingen lust att det ska rasa. Har någon koll på vad man gör eller länk till en sådan tråd här.
  22. Robert

    Rotopax-dunkar

    Hämtade ut dom på posten igår, tackar!
  23. Första dagen avklarad. Sträckan mellan Ulricehamn och Hjo var farbar med 4x4 hela vägen och stundtals på riktigt fina skogsstigar. / Mecki
  24. Det kan vara idé att fråga hos fler Toyota verkstäder. Jag köpte en för några år sedan, och det var stor prisskillnad mellan Göteborg och Kungälv.
  25. Earlier
  26. Det är bara att följa EU regelverket... Vinterdäckslistor uppdateras inte längre, det är alptopp/snöflingemärkning som gäller. https://www.stro.se/information/vinterdack/
  27. Vilka dubbfria offroaddäck är godkända som vinterdäck? Många kan ha en snöflinga och M+S men inte godkänt mönster Hur vet farbror blå vilka som är godkända? Minns att Grabber AT2 var godkända (innan ett visst datum) men inte AT3.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.