Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Kan ju vara framaxeln eller främre mellanaxeln. De står stilla om du kör 2wd och har kopplat ur frihjulsnaven. Jag har varit med om totalhaveri i fördelningslådan också. Vad jag kommer ihåg finns det bara 4- eller 5-växlat och split case (fd låda) eller inte. Du lär ha 5 växlat och split-case.
  3. En fundering - Borde inte inte felet ligga till största del i fördelningslådan? Ljudet finns inte i 2wd med låsta nav.
  4. Tack för svar Bjarne. Hittade det du skrivit och sen bar det iväg ut på internet! Det verkar inte vara helt ovanligt detta även om folk har lite olika fenomen. Lager verkar vara boven och så vitt jag kan utläsa från alla inlägg så går det att göra själv, om man har tillgång till press och olika avdragare vilket jag har. Skruva kan jag då. Måste man ta ur växellåda för att identifiera exakt vilken man har? Det verkade finnas lite olika utföranden på dom, tidig och sen. Min bil är en -88 men man kan ju aldrig veta vad den varit med om. Det jag vet är att växellådan har gått sönder för 11 år sedan i Afrika och troligtvis reparerats, men kan såklart ha bytts ut!
  5. Yesterday
  6. Hej. Tack för svaret. Jag har bokat tid hos Toyota för en felsökning. Jag har nybilsgaranti kvar så det är lika bra. Tror det är relaterat till olja/värme. När jag gör riktigt långresor (20-30mil) så fungerar det bättre.
  7. Jag har skrivit om detta i "generell teknik" lär vara lager som behöver bytas och kanske första drevparet mellan inkommande axel och bottenstocken.
  8. Hej Daniel. Jag är iofs ingen höjdare på varken Hilux eller automatlådor men jag har hört andra diskutera liknande problem med att automaten inte växlar upp och låser "lock up" Ett problem har varit att oljekylet till automatlådan kyler för effektivt så oljan kommer inte upp i arbetstemperatur. Detta har man löst genom att montera en skiva framför oljekylet under vintertid. Jag märker skillnad på våran HDJ100 den här årstiden om man inte har haft motorvärmaren på, innan motorn kommer upp i arbetstemperatur så är lådan segare att växla upp och låsa än vad den är när motorvärmaren har varit på. (Kolla om du inte redan har gjort det så att det är tillräckligt med olja i lådan och att den inte luktar bränt) / Mecki
  9. Svår fråga att besvara, och mycket handlar nog om vad man "vill ha". Men, självklart blir det Toyota svar på ett Toyota forum, då de flesta som hänger här självklart brinner för dessa. Riktigt stora däck är väl svårt att få till på en modern Toyota om man inte börjar bygga om en massa i kaross, typ Arctic Trucks, vilket då medför större kostnader. Jeep JKU känns ju som ett bra alternativ då det finns mycket delar tillgängliga för att bygga om hjulupphängning och för att få dit stora däck. Men, platsar den verkligen in på möjligheten att sova inne i bilen? Fått för mig att de är ganska små invändigt? Överhäng på 60 & 70 serie är nog inte några stora problem på TET. Tänker du dig mer avancerad offroad än så? Såg en bild för ett tag sedan på nätet på en LC90 med volvo portaler. Den var stabil! Men, det är en hel del jobb/tid & pengar innan en sådan står färdig på uppfarten.
  10. Hej! Körde Falun-Sälen igår och halva vägen i 4wd. Jag upptäckte då ett ganska rejält missljud som uppstår då man är väldigt lätt på gasen, i princip när ingen belastning finns på drivlinan. Låter inte när motorn drar eller när man motorbromsar. Kommer definitivt från någon av växellådorna. Blir värre ju fortare man kör, hörs inget upp till 60 för att sedan öka. Ett rejält skorrande skulle jag beskriva det som. Olja finns det rätt mängd och typ i. Alla växlar går i lätt och fördelningslådan kopplar ur och i utan problem. Växellådan gör för övrigt lite oljud. En del klonkande vid växlingar samt ett lätt skorrande på låga varv, speciellt 2:an. Samt att 5:an har nåt svagt trummande ljud för sig. Det är en H55F. Någon här som kan mer om dessa växellådor? Är det till exempel möjligt att byta alla lager själv eller krävs specialverktyg? Annars får jag söka efter en annan låda. Kan ju hända att det är andra fel i den? Ha det gott folk!
  11. Last week
  12. Rylander

    Solrosgaraget.

    I dag var det dags att hämta hem 4runnern igen. Lackfirman har gjort ett kanonjobb, jag är supernöjd med resultatet. Ända stället man kan se att den har bytt kulör är på torpedväggen och innerskärmarna i motorrummet. Det var ett tag sedan man skruvade isär den, tror ni man sorterade upp alla skruvar, klipps, brickor och muttrar etc. Nejdå, allt hamnade i samma bytta när den plockades ner å det straffar sig nu😔
  13. Allt går. Vad är det för fel på din? Har en extra motor som jag skulle kunnat avyttra. Den har gått ca 26000 mil. 0762-21 18 19 eller PM
  14. Har blivit lurad vid ett köp av en hj60 undrar om någon vet om det går o byta motor, utbytes motor eller liknande? mvh Ken
  15. Koppling för stolens sidoairbag och bältessträckaren sitter där under, säkert det som glappade då. Bra med fel som lagar sig självt 😊
  16. Tack för visat intresse ! Lampan slutade att lysa i alla fall. Jag sköt fram förarstolen, och plockade bort lite av varje som hade glidit under stolen,hundkoppel strumpor och dyligt. Sen lyste lampan inte,det måste ha varit glapp där,kände på en hylsa över en kopplingsplint som inte var låst. Så det värkar vara löst !
  17. Jag har en hilux -16 med 2.4d. Upplever att jag får lirka i 6ans växel i automatlådan. Jag måste gasa upp till ca 110km/h och sedan släppa gasen för att den ska hoppa i. Kör jag med växelförare i det manuella läget så kan jag lägga i 6an så att det indikerar s6 på skärmen men det händer inget med varvtalet så den hoppar inte i på riktigt. Någon annan som upplever detta?
  18. hej jag såg det men det kommer nog hamna utanför min budget. Tack ändå
  19. Håller tummarna 🙏 Jag hade ett likadant problem med min Xantia en gång i tiden (Bosch-pump), det läckte vid pumpens gavel (började faktiskt läcka efter jag hade använt denna https://www.wynns.eu/product/diesel-system-purge/ ) så pass att motorn stannade så fort jag släppte gasen. Bytte O-ringen utan demontering av gaveln, det räckte att släppa bultarna så att O-ringen blev synlig, sedan ta bort den och trä på en ny.
  20. Tack för svar, frågar man på ett Toyotaforum får man självklart tips om just Toyota och inget fel med det! ...men inser att jag inte var specifik nog. Toyota funkar självklart, men bilar som är 30-40 år känns väl kanske inte de mest moderna... eller ens möjliga att hitta utan att vara totalt upprostade. Kristianstadsfirman fick förr när man hängde här inga vidare recensioner men de kanske bättrats? Aja, krav är iaf minst 37" och automat. De ofta rätt extrema överhängen bak (tex BJ 75 och HJ61) störs man nog inte av i Australien men här är ganska kuperat så vet inte riktigt hur det funkar...? För självklart kommer bilen gå i skogen! Att nämna Rubicon bland Toyota-folk kanske är lönlöst, men det är deras terrängmodell utav JEEP Wrangler, med kraftigare axlar, diffspärr brak och bak samt urkopplingsbar krängningahämmare. En sådan börjar på 200, 300 är vanligare... skall man ha en höjd med 37:or (och ändrad utväxling) så landar de på 300 och uppåt. Min budget är därför typ så... klarar man sig med 200 är det ju självklart trevligt, men 400 funkar också... En LC100 och 120 får man för typ 80... en LC150 kan man nog få för 200... och detta känns som trevligare och modernare bilar än tex en ur HJ-serien. Men ni rekommenderade inte nån av dessa. Varför? På offroadträffar ser man ibland "normala" bilar som konverterats med portaler så visst går det! Har sett både Cherokee och Defender Detta är ju dock bilar som är stelaxlade i grunden... nu krävs ju inte portaler men skall man ändå bygga om så vill man ju iaf se över möjligheterna. Låt idéer och förslag flöda!
  21. Fortfarande inget läckage på pumpen, innan så läckte den en hel del. Den läckte inte hela tiden utan bara vid kallstart, det var vid den bakre gaveln som det läckte.
  22. Det var en rejäl dos med E85 Det positiva med etanolen är också att den binder ihop vattnet i tanken, de flesta s.k. fuel dryers innehåller sprit. Har också hört att automatlådeolja har liknande egenskaper gällande tätning av läckor men aldrig testat det själv, inte heller vet vilka blandnings proportioner som gäller.
  23. Det beror väl i första hand på vilken budget du har och hur mycket tid du tänkt lägga . Dom flesta terrängbilar stora nog att kunna sova i går väl att bygga om för att få dit 37"-40"´s däck på. Sen är det ju tillgång ett ett dylikt fordon , om vi håller oss inom Toyotafamiljen bör det ju bli 60, 80, 75 eller 78-serien som är mest lämpade för dina önskemål. Att hitta några fräscha exemplar att bygga på blir svårare och svårare, har man turen att finna ett bra exemplar behöver man oftast en tjock plånbok . Om jag skulle bygga något för att köra på 37 eller 40:or skulle jag antingen ta en HJ61:a och axelvända den med "cut and turn" eller en HDJ80 på en 4"-6" höjning. I båda fallen kommer det krävas att utväxlingen ändras för att kompensera däckstorleken. / Mecki
  24. Jag håller tummarna för dig och följer spänt om det händer något mer i den här tråden =)
  25. Jag har vid sidan av den Volvo v50 som familjen behöver en Land Cruiser BJ75 som jag verkligen INTE behöver men i dagsläget känner att jag nog kommer att ha kvar till dess endera av oss går ur tiden. Min är en -85 och således skattebefriad diesel som drar soppa ungefär som en volvo 240. När jag tecknade försäkringen på den så klev jag upp en bonusklass så trots att jag har så mycket försäkring som bolaget erbjuder så är jag fundersam på om det inte ändå blev billigare på totalen varje månad (har annan bil, bostad, barn och olycksfall etc. i samma bolag). Lastutrymmet med urplockat baksäte är enormt och det finns en hel liten subkultur kring att bygga campingfordon på denna karossmodell, främst i Australien - kolla #troopysetups om du använder instagram, där finns så mycket att drömma om att man blir lite tokig. Min rymmer 33", vad jag kan se utan någon föregående ändring - finns garanterat kunskap här på forumet som kan tala om mer exakt var gränsen går innan man behöver börja höja. Finns en ute på blocket nu som ser fin ut på bild men kostar ungefär 100' mer än jag gav för min.
  26. Jag har inget behov utav bil. Jag arbetar i samma by som jag bor och här finns affär. All körning är därmed i grunden onödig. Till denna onödiga körning har jag en dieselkombi men... I bakgrunden surrar ett sug om terrängbil. Inte nån bucklig skrothög att sprätta lera med, snarare en laglig och fungerande bil som klarar iaf 50 mil utan att döda en. Nån som passar på tex TET: Till saken hör att jag gillar stora däck. I stort sett lika onödigt som denna bil totalt sett... men nu är det som det är. Jag körde LC95 några år, köpte Toyota med diesel och manuell låda för de skulle ju vara outslitliga. Det visade sig riktigt svårt att passera 33" och sen vägrade ettans växel fungera. Så jag slängde den. Bilen skall kunna användas som campingbostad, därför är kombi krav. Korta bilar och pickuper går bort. Har ju sett Arctic Trucks bilar och gillar principen, men priserna är ju löjliga... har bara sett dem i Norge och där är ju priserna löjliga redan från början, så det kanske hänger samman. MEN, vad anser ni vara ett vettigt projekt? Första tanken var en Rubicon med 37:or men var finns dessa? Vanlig bil ju, inte skall man behöva höja, tänkte jag... borde finnas färdiga, begagnade... men ägarna verkar hålla i dem hårt. Skall man kanske köpa en LC100 (eller 120/150?) och byta axlar och sätta på 40-tummare? Känner att det vore lite kul. Hur ser möjligheterna ut för att konvertera till portaler? Eller skall man köpa en Patrol eller kanske Grand Cherokee...? Eller kommer detta bli omöjligt att besiktiga? Kanske lika bra att skita i alltihop. ....eller.....? Jag vet mycket väl att man varken behöver 40-tummare eller ens 37:or och absolut inte portaler för TET, men vissa byter kök eller renoverar badrum och anser det viktigt. Jag anser stora däck är viktigt.
  27. Kan va allt möjligt i det systemet, är tyvärr bara att ansluta ett diagnosverktyg.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.