Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. Monterade solduschen idag. Det fanns redan gängade M8 skruvhål på sidan. Så jag fixade två fästen i plåt. Nu behövs bara draperi (under bakre luckan) och slangstump för att kunna duscha. utan el och gasol. Hittade även på biltema något som kallas sjösäck. Passade bra som sopsäck. som kan hänga där hela tiden och tvättas ur vid behov. Tycker inte vanliga matkassar funkar speciellt bra, går hål på och funkar inte att ha utanför bilen.
  3. 2wd-4wd not working Contact your dealer. Så kommer det upp inga blinkande lampor eller liknande.
  4. Last week
  5. Jag har inte fått något felmeddelande men blir lite nyfiken på vilka felsignaler du får på instrumentpanelen/hur du uppmärksammar felet? Anledningen till att jag frågar är för att jag upplevt att ibland på min 2017 Hilux så känns det som att även diffspärren ibland går i när jag slår 4-hjulsdriften..... även på 4H....
  6. Hej! Jag får denna felkod Automatic Disconnecting Differential Motor Limit Switch Circuit (P17A4) så fort jag försöker lägga i 4hjulsdriften. Är den någon som varit ute för liknande. Styrbox till 4wd är bytt.
  7. Hunnjakt

    Framruta lj70

    Skicka gärna mer info så kanske jag kan skaka fram en sådan!
  8. Tack @Mecki så mycket lättare det blev att hitta dom med din hjälp!
  9. Mecki

    Adventuras BJ40

    Bladfjäderfästena kan du handla här bla. https://www.4x4extreme.be/suspension-arriere-toyota-bj40-bj42-bj43-bj45-bj46-fj40-fj43-fj45-hj47-kit-de-support-arriere-droit-et-gauche-de-lame-arriere-pour.html / Mecki
  10. Perfekt, ska kolla med verkstaden så återkommer jag.
  11. förstärkningstag och låsning monterad.
  12. Tackar för er input, Ja då var saken klar, det blir till att bygga nytt, det var ju ändå grundtanken..... och ja någon form av förstärkt övergång mellan gammal och nytt känns som ett måste, sen tänkte jag göra svetsskarven mot det gamla utan rät vinkel utan någon form av rundade/halvmåne anslutning mellan gammalt och nytt? Jag upplevde det som lättare när jag lagade upp bj75ans ram för några år sen då den ramen var rektangulär mot 40ans utformade balk.... Nja helt orginal kanske man inte kan påstå att den ser ut att vara i nuläget..... fattar inte hur man har tänkt när man gjort den konstruktionen 😂😂😂.... @ewoldern (eller någon annan) tips på var man kan hitta bladfjäderfästena? Jag har letat men inte lyckats hitta något i Europa.
  13. Samt denna beg. Bilen gick som den skulle när jag bytte ut den. Hör av dig om du vill prova den.
  14. Nä, det går inte att se om den är ok eller inte. Om du går in på japan-parts.eu och lägger in dit VIN/ Ramnummer så får du upp en sprängskiss på bränslesystemet ( efter lite letande ). Där hittar du delnumret på din SCV ventil. Kolla lite efter pris på nätet på den, har för mig att den är rätt dyr hos Toyota.
  15. De bitarna som sitter bak på ramen till bladfjäder fästena finns att köpa nya om man vill ha det som original. Som de såg ut nu så hade de inte många former rätt
  16. Tack för svar! SCV har jag varit inne på. Verkar vara standardfel enligt det jag läst på nätet och här på forumet. Enligt verkstaden är det en på pumpen. Verkstaden har haft loss den men "tyckte" den såg bra ut. Går det att se?
  17. Har byggt ett modifierat takräcke. Utgick från tre olika. Skulle gärna få det ännu lägre. Men jag börjar så här. blev stadigt. Sedan är swing-out hållaren för reservdäcket påbörjat. axeln går genom stötfångaren ner till påbackningsbalken där den är skruvad. blev stabilt. Däcket vilar på stötfångaren när det är infällt. blir flera förstärkningstag när jag är klar med designen. Sedan kommer min gamla soldusch hamna på taket tror jag. Då har man tillgång till diskvatten när man lagar mat.
  18. Finns inte så många genvägar när man har det så lättåtkomligt, bara ny plåt. Man ska ha metall av samma tjocklek och motsvarande kvalité som befintlig om det är möjligt. Man får räkna att det blir inte samma flexibilitet på en svetsad ram men allra viktigast att det blir ny och frisk plåt vid t ex infästningar.
  19. MFI9

    Adventuras BJ40

    Bygg nytt men ta bort det gamla och gör en seriös skarv, tex fishplate. https://beginnerweldingguide.com/top-5-questions-asked-about-welding-on-a-vehicle-frame/
  20. Googla SCV ventil. Låter som det är den ( dom?). Osäker på om du har en eller två i din motor. Suction Control Valve - sitter på dieselpumpen och ger liknande symptomer när den/ dom är slitna.
  21. Då var det dags att köra på lite igen..... det går inte så fort men som man säger, den som väntar på nå gott..... Ramen har lite svetsjobb innan det är dags att börja bygga ihop igen och nu behöver jag akut lite specialistråd, ramen är frisk framifrån hela vägen till ca bakaxeln, sen blir det sämre ju längre bak man kommer, längst bak vid bladfjäderinfästningen så är det lappat i många lager..... Jag har tänkt bygga ram av 5mm plåt.... Nu till min fråga, skulle ni andra bygga på runt den befintliga ramen och sen låta den vara kvar eller skulle ni kapa bort gamla ramdelarna helt och ersätta med en ny del? Givetvis kommer jag ta bort all gammal fulreparation...
  22. För er info. I måndags 20-03-23 skulle jag beställa en packbox hos Toyota i Lund och fick till svar att de inte hade på lager. Dessutom stängde Europalagret klockan 24 på måndag kväll pga Corona. Det går mao inte att få tag i delar som inte redan finns på lager i Sverige om informationen från Toyota i Lund stämmer. Nu räddades min situation av euro4x4parts vilket jag är tacksamma för, hoppas bara att paketet kommer fram.
  23. Tack för ditt svar. Har haft funderingen med tankventilationen. Har inte kört utan tanklock. Men provade att skruva av tanklocket direkt jag kört tidigare och märkte inget då. Nu senaste också körde jag över en mil i limp mode för att komma till verkstaden. Då gick den bra hela tiden förutom att det inte går att köra fortare än 70. Lurar på om det kan vara glapp i någon kontakt eller likande?
  24. Kolla tankventilation, kolkanister etc. Jag tycker det låter som att det blir undertryck i bränsletanken. Prova att köra en sträcka där du tidigare fått problem men ha tanklocket "löst". Fungerar bilen så vet du i vilket system problemet är, funkar det inte så är iallafall den delen utesluten. Lycka till.
  25. Hej, Jag har en följetong jag behöver hjälp med. LC 120 d4d 25000 mil. Fullservad på Toyota. Kör med jämt gaspådrag på motorvägen. Bilen misständer och hackar till. Går in i ”limp mode” med orange motorlampa. Bärgning till Toyota, en av de stora Toyotaverkstäderna här i huvudstaden. Där blir den stående några dagar innan de har tid. När de startar upp bilen går den bra men fortfarande med orange motorlampa. Felkoderna indikerar lågt bränsletryck. De är övertygade att det har och göra med KCR-boxen. Boxen monteras bort. Felkoderna släcks. Hämtar ut bilen glad att det inte var något värre… Efter att ha kört ca 30 mil börjar bilen tappa kraft och misstända igen och bilen går in i ”limp mode” med orange motorlampa. Provar göra bilen strömlös. Bilen går bra igen och orange motorlampa lyser inte längre. Har assistansförsäkring från Toyota så väljer ändå att bärga till Toyota igen. Där kan de inte se några felkoder. De provkör någon km och inga fel uppkommer. Hämtar ut bilen. Efter ha kört några mil börjar jag känna att något inte stämmer. Tappar kraft och börjar misstända. Orange motorlampa tänds inte. Byter bränslefiltret. Kör lite kortare sträckor på byn de närmaste dagarna. Efter några kilometer varje gång jag kör börjar den antyda att misstända. Går bra att köra några kilometer sen börjar den tappa kraft och tillslut misständer den igen. Bestämmer att jag ska köra ner den till lokal verkstaden på byn. På vägen dit börjar den misstända. Kör sista kilometern till verkstaden i ”limp mode” med orange motorlampa. Där läser de av felkod P0192 lågt bränsletryck och enligt deras instrument försvinner bränsletrycket helt när den misständer. Efter diversefelsökning byter det sensorn för bränsletryck i bränslefördelningsröret. Hämtar ut bilen. Bilen går bra i ca 30 mil sen går den in i ”limp mode” igen med orange motorlampa. Bilen går bra hela tiden och misständer inte. Kör tillbaka till verkstaden igen och där läser de av samma felkod igen P0192. Där är vi nu. Alla tips är mycket välkomna. Verkstaden vet inte riktigt hur de ska ta det vidare. Tack på förhand.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.