Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. Felix

    HZJ 79

    Har ju denna pärla som daily driver nu, så bytte till lite rimligare hjul, framförallt för jag inte ville ha skärmbreddare och det gick lite onödigt tungt med tunga släp å stora hjul. Före och efter bilder. Blev så jävla söt med originalhjul tycker jag, är riktigt nöjd med funktion och utseende.
  3. Nu är det lagat och löst! Sitter en ej vattentät kontakt i balken längst bak där man kopplar på sig till släpvagnskontakten. Så det var snabbt gjort att klippa bort den och skarva med vattentäta limskarvar. Dock fick man klippa en kabel i taget då det inte var samma färger på in och utgångar av kontakten. Swn var det felkopplat från original då 12v+ matning till släpvagnen gick på bakljuset på bilen, så det lös bara när jag la i backen😂 så det är åtgärdat. Dragkroksbalken fick bli demonterad, renslipad och målad även i all hast:)
  4. Yesterday
  5. JAK

    Grovmönstrade Däck ?!

    Lite sent men bättre än aldrig, dom går fint på vägen.
  6. Last week
  7. Kanske nån klåpare som använt strömtjuvar, skulle tippa på att det sitter på högersidan bak innanför panelen, så var det på min iaf.
  8. Hej! Har spänningsfall med strömmatningen fram till kontakten för släpvagn. Har precis bytt själva kontakten till en ny fräsch men har bara mellan 10-3 volt i kontakten ungefär. Är det någon som vet vart skarven sitter på kabelhärvan där man kopplar på kablaget som går bak till kontakten? och om det är skarvat med kontaktstycke eller schysst från fabrik eller om det brukar vara eftermonterat med abiko kabelskor och möjligtvis där som det ärgat och blivit dålig kontakt? Alla tips är väldigt välkomna!
  9. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Jag körde ju därifrån Jag har bara kört 50km motorväg, så ber att få återkomma efter semestern om det är skillnad eller inte, jag hoppas ju att det skall märkas lite med tanke på kostnaden.
  10. Bempa

    Stötdämpare

    Tack för tipset!
  11. Bempa

    Stötdämpare

    Hej! Tack för tipset! Kollar upp detta.
  12. Hej, jag är intresserad, gärna foton, tack! Hälsar David
  13. Så irriterande - kopierade in från google photo. Sparade ner dom på datorn och lägger upp dom direkt från skrivbordet. Syns dom nu? Nyidalur Hyrbil med dåliga däck
  14. Wiberg Sr

    MrWIBs HDJ100

    Gillar att din Toyotamekaniker menar att bilen inte har en transferlåda... Jag hade tagit min bil och sprungit därifrån... Konstigt att du inte märker någon skillnad på hur växellådan beter sig efter flushing?
  15. SID112233

    Stötdämpare

    Slår ett slag för milneroffroad.com handlat mycket därifrån, alltid nöjd
  16. Nyidalur juli 2018 Vid tillfället lätt att korsa, men några timmars regn så kan det se helt annorlunda ut Femtio centimeter är maxdjup för en Duster eller liknande Behövs inga speciella däck eller utrustning, frigång och körteknik är allt. Lägg i ettan och 4wd, följ markerat spår eller planera hur du ska korsa, kör lugnt, riv inte upp en våg. Bra däck behöver du för att ta dig över alla vassa stenar på höglandet. Får du problem finns det hjälp att få på Sprengisandur, på andra håll kan det vara värre. Största området med telefonskugga i västeuropa.
  17. Med risk att inte ge lika bra och kloka svar som på Swes ... Som du ser nedan så behövs det knappt något speciellt alls för att korsa denna flod, på detta stället, men det kan ju finnas andra ställen som är både bredare och djupare att korsa. Omögligt att svara på skulle jag säga, speciellt eftersom det räcker med ett fett regn i bergen, så kommer floden några dagar senare stiga väldigt! mycket (källa: Isländsk guide). Och det kan du räkna in som svar på din sista fråga också, "hur djupa" som helst (många bilar som fastnar i floderna varje år). När det gäller däcken, så skulle jag rekommendera MT däck, eftersom det är sjukt stenigt och hårda kanter på däcken är med andra ord bra att ha. Delar med mig av denna också (fd Swes )
  18. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Plåt på! Färdig att erövra världen ... Exempel på att det är lite pilligt att få plåtarna fastskruvade. Här skall bricka och mutter på (bulten är i mitten av bilden ca 1/3 upp) Men med sin alltid pålitliga tredje arm och ben, så gick det idag med Gäller bara att hitta balanspunkten på grejerna Det var allt som behövdes för att få bilen fit for fight i år, inshallah ...
  19. Klydd

    Stötdämpare

    Det är väl många som förespråkar eftermarknads fjädringssystem med både fjädrar och dämpare, men många av dem är även hårda då de är avsedda för extrautrustade bilar med mycket packning. Men, det finns även eftermarknads för normal körhöjd. Ett tips kan vara att kolla på http://www.euro4x4parts.com där du har rabatt via forumet. @micky.cat kan säkert hjälpa dig med att hitta något lämpligt alternativ.
  20. Sökfunktionen är fina grejor. http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=91&t=19710
  21. Har en komplett oanvänd uppsättning i mörkgrå nyans som jag fann när jag städade garaget i helgen. Bilen sålde jag för 4 år sen. 700kr. Kan skickas om du betalar frakt. Finns annars att hämta i Helsingborg. Intresserad? Skicka PM så fotar jag dom 🤠
  22. Finns flera här på forumet som varit på island. Vill minnas att @MrWIB körde på bfgoodrich MT.
  23. Gå till SWES, Swedish Expedition Society på Facebook och ställ frågan dår så kommer du att få bra hjälp och kloka svar.
  24. Vem har erfarenheten med Island? Vilken däck behöver man för Sprengisandur crossning? Hur djup kan en vadställe vara?
  25. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Jaha, då var växellåde-spolningen genomförd, shit vilken skillnad!! Växlar jämnt och fint, drar ca 20% mindre ... eller inte Ingen skillnad alls faktiskt, men det känns bra! och känslan är det viktigaste har jag hört. Pro tip till er som funderar på detta, filtret behöver inte (/skall inte) bytas, redan där sparar ni ca två surt förvärvade tusenlappar. Bytte även olja i fördelningslådan (som enligt mekanikern på Toyota, bilen inte har ...) så nu kommer bilen inte ha mycket att klaga på när det gäller smörjning de närmaste tusentals milen. Nu montera tillbaka skyddsplåtarna, men den festliga uppgiften får vänta tills imorgon
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.